laten inslapen nu ze nog goed is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: laten inslapen nu ze nog goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:08

Nou, ik geef Ellebel wel gelijk dat er nooit een moment komt dat je je er goed bij voelt. Wat wel kan is dat je op een gegeven moment weet dat het zo niet meer langer kan. Maar meestal komt dat ook niet vanzelf en moet je je een beetje laten helpen om op dat idee te komen. Ongemerkt schuif je makkelijk je grenzen op en voor je het weet ben je verder dan dat je ooit van jezelf had gedacht. Daarin heeft Ellebel ook gelijk, je bent maar zelden te vroeg met inslapen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:33

muiszje schreef:
Maar nu haalt pepper alweer 3 dagen het bloed onder mn nagels vandaan door écht weer streken te vertonen *waar ik onwijs gelukkig van wordt, maar de beslissing wel vermoeilijkt* . Ze staat altijd lekker te grazen als ik aankom en heb het idee dat ze het prettiger vind om in de wei te blijven, inplaats van mee te gaan om iets te doen.
Ze ziet er op het moment ook eigenlijk best goed uit. Vetjes nogsteeds echt niet, maar op de een of andere manier glanst ze weer als nooit tevoren.

Het maakt het er allemaal niet makkelijker op.

Dit zou het voor mij wel makkelijker maken, als ze er juist beter uit gaat zien is de tijd nog niet daar.

Gewoon mijn gedachten erover: ik heb zelf ook al verschillende malen op dit punt gestaan, het klinkt voor mij alsof je de beslissing voor jezelf al bijna genomen hebt en dan is het heel menselijk om het dan ook maar achter de rug te willen hebben, je gaat dan eerder dingen zoeken die het rechtvaardigen, dan dat je nog met je hele hart hoopt dat ze het nog een tijd volhouden (stukje zelfbescherming, je bent je dan eigenlijk al een beetje aan het voorbereiden/afsluiten zodat het straks minder pijn doet als het zover is. Uit ervaring: helpen doet het niet ;) )

Wij hebben al veel (oude) dieren opgevangen en we hebben ook al vaker gezegd: we wachten nooit meer tot het slechter gaat, je zou een moment moeten kiezen waarop alles nog goed is. Het probleem daarmee is dat je nooit weet hoe lang (soms wel jaren) het nog goed blijft. Daarom hebben wij de stelregel: als er een achteruit gaat en daardoor het plezier verliest, dan wachten we niet langer. Maar ouderdom komt nu eenmaal met gebreken en als een dier er nog vrolijk onder is, wie zijn wij dan om te besluiten dat zijn tijd over is.

Jij klinkt realistisch én betrokken genoeg om feilloos aan te voelen wanneer zij het zelf genoeg vindt. Feit dat je nu twijfelt geeft denk ik aan dat dat moment nog niet daar is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:44

Luister naar je hart,jij weet zelf het beste wanneer het de tijd is voor je pony.Luister absoluut niet naar anderen.
Dit heb ik ook een keer gedaan en tot op heden spijt!
Ik had een haflo van 21 jaar,die iets kreeg,waarschijnlijk koliek en iets in de hersenen.Dat dacht de veearts want hij wist eigenlijk niet wat ze had.Hij zei inslapen is het beste,en de pony hoorde dat,stond op en liep weg.Of ze weer helemaal beter was leek het.De veearts gaat weg,pony gaat weer raar doen,liggen en niet willen lopen.Ik bel veearts weer en die zegt door de telefoon,als ik terug kom dan weet je dat ze ingeslapen moet worden.Ik zeg inslapen?de pony staat op en rent als een gek weg.Ze hoorde 2 x het woordje inslapen en rende dan steeds weg.De veearts kwam terug en zei laat haar inslapen,je weet niet hoe ze de nacht door komt.Ik ging uit v.d. veearts en liet haar inslapen,ze hinnikte naar mij of ze wilde zeggen:doe het niet!Na het spuitje zei de veearts,ze is dood nu.Maar hij was net weg en ik voelde haar hart nog steeds kloppen!belde gelijk veearts en die kwam terug.Na 5 min.is het hart uiteindelijk toch gestopt met kloppen.
Hiermee wil ik zeggen TS doe wat jij denkt wat het beste is,luister a.u.b. niet wat anderen zeggen,de meningen zij sowieso al verdeeld.
Alleen JIJ weet wanneer je haar moet verlossen!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:53

@ gohya, hoe kan een DA nou weggaan als het hart nog steeds klopt? dta is echt een groffe fout in mijn ogen!

@TS, je moet je eigen hart volgen. jij weet hoe je pony is als ze zich goed voelt en blij en gelukkig is. als je vind dat ze dat niet meer dan moet je een beslissing nemen. niemand kan voor jou bepalen wanneer het haar tijd is. gewoon goed naar je pony luisteren en bedenken wat het beste voor haar is. je moet het niet blijven rekken omdat iedereen zegt dat het zielig is om dr in te laten slapen, 36 jaar is een prachtige leeftijd die menig paard niet haalt. ik heb eens een stal genoot gehad, paard was eind 20 en had het ene pees probleem na het andere, kon niet goed lopen had pijn, lag midden in de winter op de bevroren grond omdat ie niet kon lope, maar ze kon geen afscheid nemen. dat is pas zielig. zit nu zelf ook te bedenken als mijn pony straks slechter wordt wanneer ik de grens moet trekken, hoe moeilijk het ook is, je moet voor je paard kiezen en neit voor jezelf.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:01

Alle reacties van de Ts gelezen en ik kan niet anders zeggen dat ik me vreselijk over je loopt op te winden.

Je bent duidelijk niet met pepper bezig om haar waardig in te laten slapen, je wilt kost wat het kost bewijs hebben om haar kwijt te zijn.

Toen je 10 jaar geleden een oude pony kocht, wist je dat de mankementen met de jaren zullen komen.
Vele mensen denken dat een oude pony makkelijker is in de verzorging dan een jonge of gewoon middelbaar.
Een oude pony kan ongeloofelijk veel tijd en energie kosten.
De weerstand van een oude pony vermindert vaak en je moet een oudje helpen met zijn wintervacht en zomervacht.

Bijvoorbaat roepen suplementen en medicijnen daar begin ik niet aan vind ik helemaal raar.
Ik vind suplementen echt geen rekking van het leven, en als ze goed zijn en helpen waarom dan niet.

Bijna elke paard heeft arthrose of andere beengebrek bij de ene komt dat beter naar voren dan bij de ander.
oudere paarden zijn vaak stijver maar dat wilt niet zeggen dat ze pijn hebben.

Ik vind jouw pony zeker geen sprakle hebben niet zoals jij dat bedoelt.
Ik zie gewoon een pony met alleen beetje doorgezakte rug maar goed in velletje en helemaal niet mager.

Maar jou manier in dit topic en dat zielige doen van dat je haar zo zal missen vind ik gewoon misplaatst.
Ik heb er geen goed gevoel bij je probeert de bokkers ervan te overtuigen dat alleen wat jij doet het beste is.
Alle ander opties zoals rusthuis, weidegang worden gelijk afgekeurd want alleen jij kan voor Pepper zorgen.

Vraag me af of je wel een serieus bij rusthuizen bent wezen kijken en dan wel de beters, maar ja die kosten geld en flink ook en liefst wil jij toch een jong dier.

Ik weet waar ik over praat ik heb zelf een 26-jarige Welsh die dus echt veel bloed heeft ook hij heeft zijn lazy day's en staat suf te kijken maar dan denk ik echt niet gelijk aan inslapen ondanks dat ie verbening van het hoefbeen heeft.
En een ander paard ....Och die komt erwel met of zonder Prince maar af laten maken omdat ie ouder gaat worden en slechter :n gaat er niet in bij mij

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:27

Tita, eindelijk iemand waar ik me bij aan kan sluiten wat het inslapen betreft.
Ik denk alleen niet dat TS zielig wil doen.
Ik kan me best voorstellen dat dit door haar hoofd speelt, ze heeft pepper immers nog niet in laten slapen.
Ik vind de tijd ook nog niet daar voor pepper zoals ik de foto's en reacties lees.

Waarom wordt er toch zo vanuit gegaan dat een paard met een aandoening en wat last, niet meer wil leven.
Op hun manier hebben ze toch vaak nog veel plezier.
Ik heb wel heel vaak het idee dat veel paarden ingeslapen worden voor hun tijd gekomen is.

xLenax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:27

Ik vind het moedig van je, dat je je paard voorop zet. Welke beslissing je ook mag nemen. Zo te lezen heeft het paard bij jou al een super oude dag gehad en mocht je het besluit nemen haar te laten gaan, weet je dat ze in ieder geval een geweldig decenium bij jou heeft mogen doorbrengen. Succes met je beslissing!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:28

"bleu_kim" deze veearts heeft wel vaker grove fouten gemaakt.
Ik heb zelf een andere veearts,maar je moet wel als hij de dienstdoende veearts is.Nog een domme fout van hun,mijn pony was heel erg kreupel recht achter,veearts komt kijken voor de 2de keer,pakt het achterbeen [links[ en zegt:dat ziet er slecht uit! het is notabene haar rechter voorbeen!Vergissen is menselijk maar dit is wel heel erg.
Hetb zo'n ontzettende spijt dat de pony is ingeslapen.
Daarom nogmaals TS ga uit van jezelf,wat je hart je zegt!!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:40

Even een andere invalshoek wat betreft 'is het leven van je paard nog leuk?'
Een paard in de natuur eet al rond scharrelend 16 uur per dag. De overige uren worden besteed aan soezen, slapen en sociale interactie.
Mensen die nu iets roepen over sprintjes trekken en ander paarden pesten hebben het dus maar over een fractie van de dag en een fractie van het 'doel' van het paard.
Als een paard last van zijn benen heeft en daar iedere pas wat van voelt (16 uur+ de tijd dat hij staand staat te soezen+ de tijd dat hij speelt) vind ik dat dat al een bedreiging voor het welzijn. Als hij dan die 16 uur ook nog last heeft van een pijnlijk gebit tijdens het eten of helemaal niet meer goed kan eten is dat ook een bedreiging voor het welzijn. Als hij niet meer voldoende kan kauwen heeft of krijgt hij zeer waarschijnlijk ook last van maagzweren.

Mee kunnen komen met de groep is veiligheid voor een paard. Dat niet meer kunnen betekend dat je je levensverzekering kwijt bent.

De vergelijking met oude mensen die moeite hebben met lopen: mensen kunnen zich al zittend of liggend best aardig vermaken. Als een paard dat doet komt hij in de problemen. Als een mensen last van zijn gebit krijgt krijgt hij aangepaste voeding zonder het risico op maagzweren.

TS: wanneer de tijd gekomen is kan niemand jou vertellen. Het idee van het dagboek is erg goed maar bekijk het leven en welzijn van je paard ook eens vanuit deze praktische hoek.

Complimenten voor de eerlijke en open manier van omgaan met dit dilemma.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 15:01

tita schreef:
Alle reacties van de Ts gelezen en ik kan niet anders zeggen dat ik me vreselijk over je loopt op te winden.

Je bent duidelijk niet met pepper bezig om haar waardig in te laten slapen, je wilt kost wat het kost bewijs hebben om haar kwijt te zijn.

Toen je 10 jaar geleden een oude pony kocht, wist je dat de mankementen met de jaren zullen komen.
Vele mensen denken dat een oude pony makkelijker is in de verzorging dan een jonge of gewoon middelbaar.

Natuurlijk wist ik dat, ik had haar niet voor niets meteen vanaf dag 1 op pensioen gezet. Ze heeft haar hele leven lang hard gewerkt, en zeker de laatste jaren in het pretpark waren geen pretje voor haar. Ik heb haar meegenomen omdat ik zó ontzettend van haar hield en ik mezelf het nooit zou vergeven als ze geen waardige oude dag zou hebben. En, pepper is absoluut niet makkelijker geweest dan een jong dier of een middelbaar dier. Dat wist ik al toen ik net begon met haar te verzorgen.
Dat ik bewijs wil hebben om haar kwijt te zijn klopt enigsinds wel, maar ik geef ook in mijn openingspost aan dat ik met een MOREEL probleem zit.

Citaat:
Een oude pony kan ongeloofelijk veel tijd en energie kosten.
De weerstand van een oude pony vermindert vaak en je moet een oudje helpen met zijn wintervacht en zomervacht.

Bijvoorbaat roepen suplementen en medicijnen daar begin ik niet aan vind ik helemaal raar.
Ik vind suplementen echt geen rekking van het leven, en als ze goed zijn en helpen waarom dan niet.

Ik héb supplementen gevoerd, maar het blijven betalen van dure glucosamine complexen terwijl het eigenlijk niet helpt in peppers geval vind ik onzin. Geld is het probleem niet zozeer (alles gaat naar peps) maar blijven modderen met medicijnen en supplementen houdt voor een oud dier, mijn inziens, gewoon op. Zoals ik al in eerdere reacties heb gelezen zijn er genoeg mensen die ook de grens trekken bij oude dieren en zeggen: geen behandelingen meer. Natuurlijk doe ik alles om voor pepper het leven zo leuk een aangenaam mogelijk te maken, maar ergens houdt het op. ZOals met het voer: ik kon vorige winter het dubbele voeren wat ál mijn stalmaatjes bij elkaar kregen maar gaat het richting de 10 kilo (bij voorbeeld) per dag aan DS dan vind ik het toch eigenlijk wel te ver gaan. In mijn ogen is het rekken, maar proberen de symptonen te bestrijden van natuurlijke aftakeling. Dekentjes s winters; pepper heeft afgelopen winter 3 dekens opgehad, zodat ze maar warm bleef, zou jij 10 dekens opleggen deze winter? ik vind dat gewoon écht te ver gaan. Ik val je niet aan, maar ik snap gewoon niet dat het niet begrijpelijk is dat je niet altijd maar door kan blijven modderen. Eens houdt het op en voo rmij ligt die grens dichterbij dan voor jou. Ik snap het heel goed, en natuurlijk heb ik ook de neiging om maar door te blijven gaan, omdat ik pepper natuurlijk nog zo lang mogelijk in leven wil hebben. Maar met 10 kilo voer en 10 dekens (bv) vind ik het leven voor pepper niet meer paardwaardig en trek ik toch écht liever eerder de grens dan dat ik daarover heen ga.

Citaat:
Bijna elke paard heeft arthrose of andere beengebrek bij de ene komt dat beter naar voren dan bij de ander.
oudere paarden zijn vaak stijver maar dat wilt niet zeggen dat ze pijn hebben.

Pepper kan niet meer zonder ontzettend te kreupelen draven (ja, als de endorfine door haar lichaam heen gaat, dan wil ze nog wel eens opvallend goed draven> dat is alleen op momenten dat ze ergens van schrikt of op onbekend terrein). Geen pijn? dacht het toch wel eigenlijk. Ze wíl eigenlijk ook niet meer draven,, als ze weg moet voor de kudde gaat ze liever over in een klein hand galopje of gaat ze harder stappen. Draf laat ze bijna nooit meer zien.

Citaat:
Maar jou manier in dit topic en dat zielige doen van dat je haar zo zal missen vind ik gewoon misplaatst.
Ik heb er geen goed gevoel bij je probeert de bokkers ervan te overtuigen dat alleen wat jij doet het beste is.
Alle ander opties zoals rusthuis, weidegang worden gelijk afgekeurd want alleen jij kan voor Pepper zorgen.

Vraag me af of je wel een serieus bij rusthuizen bent wezen kijken en dan wel de beters, maar ja die kosten geld en flink ook en liefst wil jij toch een jong dier.

Zielig doen? natuurlijk. Het is toch ook een zielige bedoeling? voor je paard beslissen of het genoeg is geweest of niet? terwijl je zelf ontzettend sterk twijfeld, maar in je achterhoofd houdend dat JIJ ook verantwoordelijk bent voor het einde? en ik mezelf voorgenomen had alle problemen en aftakeling voor te zijn? Ik zou het mezelf ECHT niet vegergeven als pepper zó aftakeld en het laatste wat ze meemaakt "pijn" is. Als pepper na een koliek aanval ingeslapen moet worden, terwijl het al grazend aan het halstertje had kúnnen zijn.
Het idee over een rusthuis heb ik al jaren geleden van me af geworpen. Alle mensen die pepper kennen weten waarom en zien dat ook duidelijk. Pepper is heel lang in het grijze circuit geweest (naar alle verhalen) en het verhuizen op de oude dag vind ik écht niet een fijn idee. Pepper blijft bij mij, tot het einde en ik schuif die verantwoordelijkheid NIET af. Iedereen in mijn omgeving houdt van Pepper, en áls het rusthuis een optie zou zijn en het geld een probleem hadden we dat zó opgelost, maar feit blijft voor mij en voor de anderen dat een rusthuis voor Pepper geen optie is. En natuurlijk ben ik bij rusthuizen gaan kijken, heb ik zowat alle site's bezocht etc. Maar ik vind mezelf verantwoordelijk voor pepper, omdat ik haar eindstation wil zijn en dit ga ik niet afdoen aan een rusthuis.
Laatst bijgewerkt door muiszje op 09-09-09 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 15:08

Ik heb net (en daar komt nog een topic over) een (versleten)paard van 20 gekeregen die dan weer gewoon samen kan zijn met zijn (betere) 20 jarige maatje voor het leven, en heb een merrie van over de 20 en al eens een merrie gehad van 30, dus ik weet wat het is om een oud paard te hebben en bergrijp het dilemma.

Uiteindelijk komt het er meestal op neer dat er een punt komt waar je weet dat er geen weg terug meer is en dan valt het inslapen niet zwaar. De kans is trouwens vrij groot dat hij op een gegeven moment aan een hartaanval bezwijkt. Dan heb je helemaal niets te beslissen.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 15:10

Muiszje je moet kiezen wat jou het beste lijkt! Laat je niet 'gek' maken door een paar bokkers die alles zielig vinden en zich geen seconde bekommeren om wat voor hun paard/pony het beste is.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 15:11

Lusitana schreef:
Ik heb net (en daar komt nog een topic over) een (versleten)paard van 20 gekeregen die dan weer gewoon samen kan zijn met zijn (betere) 20 jarige maatje voor het leven, en heb een merrie van over de 20 en al eens een merrie gehad van 30, dus ik weet wat het is om een oud paard te hebben en bergrijp het dilemma.

Uiteindelijk komt het er meestal op neer dat er een punt komt waar je weet dat er geen weg terug meer is en dan valt het inslapen niet zwaar. De kans is trouwens vrij groot dat hij op een gegeven moment aan een hartaanval bezwijkt. Dan heb je helemaal niets te beslissen.

Ik zou willen dat het gebeurde. Hoe hard ook, ik hoop stiekem ergens dat ik haar op een dag dood in de wei vind. Hartaanval in de wei lijkt mij een van de fijnste dingen die een oud paard kan overkomen (het klinkt heel vreemd, ik weet het).

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 15:15

Muizje ik weet niet wat je gevoert hebt, maar ik krijg mijn oude pony niet mager.
Ondanks hij zowat geen voortanden meer heeft (luchtzuigen)

Wat betreft dekens ik kan je de rambo jumbo adviseren die is 500 grams (niet waterdicht) en omdat dat een staldeken is, is ie goedkoop 200 euro
Prince stond dus vorig jaar onder 2 dekens die waren totaal goed voor 870 grams.

Ik wil nog wel even complimenten geven op je posten, je reageert vrij rustig zouden meer bokkers moeten doen :j

Maar mijn gevoel blijft, ik zou het niet logisch vinden om Pepper in te laten slapen ondanks ik hem niet ken.
Als je naar Soest gaat, zult je zien dat daar veel kreupele bijelkaar zitten.
Draven doet Prince ook niet uit zijn eigen in de wei galop is gewoon fijner

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 15:21

tita schreef:
Muizje ik weet niet wat je gevoert hebt, maar ik krijg mijn oude pony niet mager.
Ondanks hij zowat geen voortanden meer heeft (luchtzuigen)

Wat betreft dekens ik kan je de rambo jumbo adviseren die is 500 grams (niet waterdicht) en omdat dat een staldeken is, is ie goedkoop 200 euro
Prince stond dus vorig jaar onder 2 dekens die waren totaal goed voor 870 grams.

Ik wil nog wel even complimenten geven op je posten, je reageert vrij rustig zouden meer bokkers moeten doen :j

Maar mijn gevoel blijft, ik zou het niet logisch vinden om Pepper in te laten slapen ondanks ik hem niet ken.
Als je naar Soest gaat, zult je zien dat daar veel kreupele bijelkaar zitten.
Draven doet Prince ook niet uit zijn eigen in de wei galop is gewoon fijner

Ze krijgt (kreeg afgelopen winter) Senior Priores van subli, luzerne (omdat ze hooi niet meer eet), hooi (om te zuigen :D ) en eens in de zoveeltijd extra maismeel. Ze krijgt 3 keer per dag voer/slobber (s winters) en zomers 2 keer met 24/7 weidegang. (helaas kan het niet meerdere malen per dag) En ná het wandelen krijgt ze ook altijd nog wat. Pepper heeft al tijden s winters minimaal 800 grams op haar liggen. Inderdaad combi van een dikke staldeken en een dikke winter/waterdichte deken. Geloof me, in mijn ogen is dat indd een kleine moeite, dekens. Daar moet je niet over struikelen.

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 15:47

Je moet doen wat jezelf vindt wat goed is en je afvragen of je geen spijt zult hebben van je beslissing mss omdat je beweegredenen niet hélemaal onbaatzuchtig zijn. Aan de andere kant, het laten inslapen van een paard/pony is vooral voor de eigenaar een zware en emotionele bedoening. Je paard/pony zelf beseft niet wat er gebeurt, het krijgt een eerste spuitje zoals voor een operatie en van het tweede (fatale) spuitje weet het niets meer.

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 15:57

Tussen goed gaan en een slepende oude dag zit nog een heel stadium van situaties. Dat is niet opeens een slepende oude dag. Je kunt dat nog steeds voor zijn, ook door haar niet nu van te voren al in te laten slapen.
In de eerste alinea schrijf je dat ze nog "goed" is, maar later schrijf je dat ze flink artrose heeft en pijn. Dat is niet echt "goed gaan" denk ik. :)
Een moeilijke keuze, raadpleeg ook eens een andere dierenarts. Wellicht zijn de meningen verdeeld over haar welzijn.

xxxphoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 15:59

Respect, dat je er nu al vast over zit te denken. In ieder geval kun je bedenken wat je je uiteindelijke grens is. Maar je moet mu toch geen beslissing nemen? Ze loopt nu "redelijk" en met het idee van dat het deze winter misschien wel erg slecht gaat kun je toch geen beslissing nemen. Misschien valt die slechte periode deze winter wel mee. Dat weet je nooit van te voren.

Probeer alleen voor jezelf duidelijk te krijgen wanneer heb je die grens berijkt? Ik heb volgens mij eerder in dit topic gelezen dat ze een vorige winter een ernstige koliek aanval had gehad en dat je haar daar met veel moeite (en kosten) uit heeft gekregen. kijk, dat was toen een duidelijke grens geweest. maar jij wilde haar toen niet missen en kon niet alla minuut afscheid nemen. Misschien moet je het nog even aan kijken , zolang het "goed" blijft gaan, lekker laten staan. Maar komt er een duidelijke slechte periode of weer zo'n voorval, dan geen medicatie/geld er instoppen en dan de knoop doorhakken. ookal betekend dat dat je dan gelijk afscheid moet nemen ipv daar een week over te doen.
Ik zelf zou zeggen, zolang het "op te lossen" is met extra voer en dekens nog lekker even laten staan. Verandert de situatie dan is die grens daar duidelijker.
Verder heel veel sterkte met je beslissing. Het is en blijft die van jou. Je kent je pony het best en ik geloof echt wel dat je beste voor haar doet. het is en blijft moeilijk.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:46

Hee Ellebel - ben je toevallig ook dierenarts dan?

Het zal nooit "goed" voelen qua gevoel, maar inderdaad moet het voor je geweten natuurlijk wel "goed" voelen. Dat je je maatje kwijtraakt KAN nou eenmaal niet goed voelen en daar moet inderdaad ook niet op gewacht worden, heeft Ellebel helemaal gelijk in. :)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:52

Lovely schreef:
Nou, ik geef Ellebel wel gelijk dat er nooit een moment komt dat je je er goed bij voelt. Wat wel kan is dat je op een gegeven moment weet dat het zo niet meer langer kan. Maar meestal komt dat ook niet vanzelf en moet je je een beetje laten helpen om op dat idee te komen. Ongemerkt schuif je makkelijk je grenzen op en voor je het weet ben je verder dan dat je ooit van jezelf had gedacht. Daarin heeft Ellebel ook gelijk, je bent maar zelden te vroeg met inslapen.

deze 2 zinnetjes zijn zó waar!

Heb al eerder in dit topic gereageerd, maar nu voor het eerst weer sinds mijn andere 'kneusje' achteruit gaat.
Die gaat zo goed als zeker deze winter niet meer in, heel heel heeeeeeel erg moeilijk zeker omdat hij zn goede momenten heeft, maar anderen die hem maar af en toe zien hebben mn ogen duidelijk geopend....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:55

Jeetje Rens, die van jou ook joh. Soms wil je gewoon te graag geloven dat het best nog gaat dat je alles aangrijpt om het zo te zien, terwijl het eigenlijk niet meer hoeft. Het is heel menselijk om te doen, niemand neemt met plezier afscheid. Heel veel sterkte ook voor jou.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:55

Tja... als er te veel slechte momenten t.o.v. goede momenten komen dan is het gewoon tijd. En je bent inderdaad zelden te vroeg. Sterkte ermee Renske!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:06

Jij ook sterkte hoor Renske!!!

@ TS........ ik vind niet dat je je hier hoeft te verdedigen........ heel simpel...... jouw paard, jouw keuze

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:16

Ik vind het érg kortzichtig van mensen die hier reageren met commentaar als ''jij denkt alleen maar aan het geld/aan jezelf/je wil alleen maar een nieuw paard''. TS is in mijn ogen juist een van de weinige baasjes die wel degelijk reëel nadenkt over het welzijn van haar pony. Mensen moeten toch écht eens leren dat paarden dieren zijn die van nature pijn moeten kunnen verbijten, aangezien ze vluchtdieren zijn. Ik vind het juist egoïstisch om een pony, die op de been gehouden moet worden met medicatie en supplementen maar blijft kwakkelen, in leven te houden.

TS, ik vind het heel goed van je dat je er zo over nadenkt. Dat je pony misschien nog niet op dít moment klaar is om in te laten slapen betekent niet dat je daar goed over na moet denken en bij jezelf moet nagaan wanneer jij denkt dat de grens wél bereikt is. Ik denk dat er heel veel paarden ten onrechte veel te lang moeten blijven 'doorkwakkelen' omdat hun liefhebbende baasjes denken dat het zielig is om ze te laten gaan. Het zal nooit ''goed'' gaan voelen om haar te laten gaan, juist daarom is het belangrijk dat je - liefst als je nog niet in die situatie verkeert, zoals nu het geval lijkt? - goed bedenkt waar de grens tussen welzijn en in leven houden om het in leven houden ligt.

En zoals al vaker is gezegd: je hóeft niet te wachten totdat een dier er zelf naar kijkt. Zij kan niet bedenken hoe het komende winter gaat zijn. Probeer je te verplaatsen in haar hier en nu, dat is namelijk het enige waar zij mee bezig is. En op het moment dat jij ziet dat het voor haar niet meer écht 'leven' is, kan jij de beslissing nemen. Laat je alsjeblieft niet gek maken door de ''échte dierenliefhebbers'' die je veroordelen of die zeggen dat je het alleen maar uit egoïsme doet - jíj bent degene die het minst zelfzuchtig optreedt naar je dier door dat voor haar te doen dat zíj niet kan: vooruitkijken.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:19

Lovely schreef:
Jeetje Rens, die van jou ook joh. Soms wil je gewoon te graag geloven dat het best nog gaat dat je alles aangrijpt om het zo te zien, terwijl het eigenlijk niet meer hoeft. Het is heel menselijk om te doen, niemand neemt met plezier afscheid. Heel veel sterkte ook voor jou.

yep helaas wel, Q mn grote vriend&maatje viel laatst haast om bij de smid ivm het kramptrekken, is meer gaan luchtzuigen(=uiting van pijn/ongemak bij hem) daardoor lichte koliek aanval gehad
Maar als je hem dan vol in galop rond ziet gaan en met Wis ziet spelen... maargoed vraag 3 rondjes in draf van hem en t is wel weer duidelijk.
Eind april liep hij nog een 25 km oriëntatierit zonder moeite, maar nu.. hij ziet er súpergoed uit maar zn achterhand wil niet meer, is hij 5 jaar geleden al voor afgekeurd maar toch komt het hard aan.

Vorigjaar mn pony&het oudje van mn moeder ook al :'(

Ik snap dus helemaal wat de TS denkt en als moreel dilemma heeft, je maatje's dood bepalen is gewoon zo ontzettend moeilijk!!