[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:34

Myour schreef:
@ Henny: dat mengsel ga ik volgend jaar proberen Ja maar dingen i.c.m. deken heb ik niets aan. Met alleen z'n deken jeukt ie ook al niet, dus ga er dan niet nog eens een emmer troep op smeren. Waar kun je die tea tree druppels eigenlijk kopen? Bloos

Tea tree is meestal bij een reformzaak oid. wel verkrijgbaar Knipoog

worteltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:26

Ik meld me ook:) ik brn bijrijder en rijd een 6 jarige friese ruin dit doe ik nu een half jaar. toen ik begon (winter) had hij nog mooie manen en staart.
Hij heeft deze zomer erg last van zomerexceem gehad en heeft zo goed als geen manen meer.
De eigenaar en ik hebben al verschillende middelen geprobeert waaronder Imaverol, exceem balsem en de dierenarts is geweest en heeft iets in zijn straartwortel gespoten. Dit helpt allemaal niet en op dit moment schuurt hij nog steeds. Volgend jaar beginnen we gelijk met een exceemdeken maar dat hebben we dit jaar dus niet gedaan.

Ik vind het wel erg raar dat hij nu nog steeds schuurt.
Weet iemand hier iets voor?
Zou die dan even willen pm'en?

Alvast heel erg bedankt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:40

bij het kruidvat volgens mij hebben ze bij gezichtsverzorging kleine flesjes staan met tea tree druppels,word gebruikt bij een onzuivere huid.
zo'n flesje kost geloof ik 2 euro.

worteltjj:
het vliegenseizoen is echt nog niet over.
als dat dier allergisch is voor vliegen dan zou hij eigenlijk nu nog een deken op moeten krijgen om hem te beschermen.
het kan op elk moment nog he zo'n deken,

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:30

hallo ik meld me ook
bij mijn 2jarige is deze zomer beginnende zomerexceem vastgesteld, hij schuurt dus maar gelukkig schuurt hij zich ( nog ) niet open. Hij is nu zo goed als opgehouden met schuren en nu kan zijn staartje weer vanboven wat bijgroeien.
Nu vroeg ik me af hoe ik het in de zomer terug ga doen, wanneer beginnen ze meestal terug met schuren en hoe zouden jullie het doen?
volgend jaar is hij 3 jaar ( juni ) ik wil natuurlijk eerst met zo spullen proberen voordat ik een deken zal opleggen.
Welke spullen zijn aan te raden?

groetjes nieky1993

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:38

Sinds het mengsel met de uiercreme en tea tree is het geschuur over en is de manenkam tot rust gekomen. Eerst elke dag erop en later was 1 a 2x in de week voldoende.
Gewoon de goedkope uiercreme van de Action, witte pot, zalmkleurig deksel

Hoeveel tea tree doe je in zo'n pot van de Action?

gitbadru

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:56

hallo,

Ook ik heb een paardje die deze zomer last heeft gehad van jeuk. ik denk dat het nog wel mee viel als je sommige verhalen leest. Ze heeft wel 24/7 vanaf begin mei op het vette gras gestaan. Haar manen zitten er nog aan, aan haar staart heeft ze geen jeuk. We hebben haar in het voor en najaar een vliegendeken van amigo op gehad (de bugrug met hals), ook omdat deze de zon reflecteert en ze het daarom niet zo warm had. (ze had echt last van de hitte op haar zwarte vachtje)Met hoogzomer had ze de pagony met idiote hoofdkap die wel goed werkte. Ze kreeg namelijk een beetje kale oortjes en ook haar hoofdje zag er niet mooi uit. de kap wertke goed, want haar oren zijn vrij snel weer helemaal bijgetrokken. Nu staat ze al een week of 2 zonder deken, nog steeds op de wei en dat gaat hartstikke goed gelukkig. Over een paar dagen gaat ze met een kudde van 10 de loopstal met paddock in. Ik wil haar geen deken geven, gewoon lekker zelf haar vacht het laten regelen, ik heb genoeg deken gezien voorlopig.
Ik lees al een poosje mee met jullie en dacht: laat ik ook eens wat schrijven.
Over de babyolie: doe ik ook, en werkt goed, maar idd niet in de volle zon hoor!
De teatree druppels kun je bij het kruidvat kopen voor nog geen 2 euro. ik mengde altijd een half flesje met een pot uiercreme. dit smeerde ik ook op haar gezicht in de zomer en dus in haar manen.
verder geef ik haar bijna elke dag een pavokoek voor de vitamientjes, behalve als ze verweid werden, dan stond ze ineens weer in vol vet gras.
Nou, zo ben ik de zomer doorgekomen..volgend jaar zal ik wel meteen als ze het land opgaan de deken omdoen. Dat had ik dit jaar niet gedaan omdat ik haar had gekocht als eczeemvrij en dus niet had gedacht dat ze het toch zou hebben. En dan ga ik ook meteen die manenkam soepel en vettig proberen te houden, kijken of het dan nog beter gaat.
O, en ik ben van plan om voor dat het seizoen begint die insol te proberen. Ze heeft ook nog een schimmelinfectie gehad deze zomer en daar wordt je niet blij van.
Groetje,
Brigit

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:39

stipje

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:54

femmie1996 schreef:
Sinds het mengsel met de uiercreme en tea tree is het geschuur over en is de manenkam tot rust gekomen. Eerst elke dag erop en later was 1 a 2x in de week voldoende.
Gewoon de goedkope uiercreme van de Action, witte pot, zalmkleurig deksel

Hoeveel tea tree doe je in zo'n pot van de Action?

Ongeveer 50 a 60 druppels op een hele pot.
Is het heel hevig met het ongedierte qua tijdstip in de zomer dan kan je het rustig sterker maken.
40 druppels op een halve pot.
Ik schep altijd de helft uiercreme uit een nieuwe pot en meng dan de druppels tt. erdoor.
Mengt makkelijker Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:59

pff van de week onze hengst gecastreerd.. die is goed kaal zeg. over 4 weken haal k hem terug uit het natuurgebied. dan kan ik hem thuis meer in de gaten houden met zn Z.E..
wil m voor de zomer denk ik wel naar de kust verkopen, ligt eraan hoe het beleren gaat..

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:56

Dus als ik het goed begrijp doe je gewoon een pot uiercreme en daar van de druppels en en dit elke dag insmeren? worden de manen en staart dan neit een grote smurrie? ( niet dat het zoveel uitmaakt als het helpt dan is het goed he)

gitbadru

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:36

ik smeer het een keer of 4 per week in de zomer en dan geen hele klodders, maar alsof je je eigen huid insmeert. En dan een beetje op de huid van de manenkam proberen te komen. Tussen de scheidingen. Ik smeer het trouwens ook op andere plekken. Kaal plekje hier, oud korstje daar...op haar hoofdje, oortjes, enz.. nu smeer ik het niet meer, ze heeft geen jeuk meer.
Als ze mok heeft smeer ik ook uiercreme erop gemengd met zwavelbloempoeder. Werkt ook goed.

Ezelinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:59

mijn paardje scheurt ook Boos!. bij mij op stal verteldde iemand me dat ze om de dag het paard wast met betadine en insmeerd met uiercreme. Maar te schoon is toch ook niet goed? wat vinden jullie ervan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:00

nee om de dag wassen met betadine is juist heel slecht.
het haalt namelijk de bacterien van de huid ook weg die je paard nodig heeft om zich te beschermen.
maximaal 1x per week wassen met betadine en niet vaker...

ik denk dat de uiercreme in dat geval beter is

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 23:41

nieky1993 schreef:
Dus als ik het goed begrijp doe je gewoon een pot uiercreme en daar van de druppels en en dit elke dag insmeren? worden de manen en staart dan neit een grote smurrie? ( niet dat het zoveel uitmaakt als het helpt dan is het goed he)

Ik stop het mengsel in een grote plastic spuit, zodoende kun je het prima doseren tussen de manen.
In het begin dagelijks maar al rap kun je om de dag of zelfs nog minder ermee insmeren.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:14

Hebben jullie momenteel trouwens nog jullie deken om?
Het was vannacht best koud en ik heb Azukar zijn deken afgelaten Lachen Hij had alleen een beetje zijn buik geschuurd, maar ik heb het vermoeden dat dat ook meer gewoonte is. Het wordt van de week alleen weer wat warmer, ook 's nachts..

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:15

bij mij is die nog om

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:22

Hier gaat het nog steeds goed Lachen
Doe er eigenlijk niks meer aan.

Eczeemdeken is uitgewassen, nu nog de scheuren repareren als ik tijd/zin heb, en dan van het winter maar alvast kijken voor 1tje erbij.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:48

ik heb vanmiddag de hals van appie zijn deken gehaald

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:54

sinds weekeindje weg heeft mn paardje nog amper jeuk. staat nog wel met eczeemdeken als het maar iets warm wordt.

wel heeft hij op zn billen/zeikant billen. kriebels. maar staart en manen laat hij redelijk met rust

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:26

Ik wacht nog een weekje. Ben deze week eerst weg voor mijn werk en daarna zal ik eens zien of de deken af kan. Bij ons vliegt er in de schemer, zeker als de zon schijnt, nog van alles rond...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:28

Ja hier vliegt er ook nog van alles rond.... Kruipen bij de paarden in de manen..... Maar op 1 of andere manier lijkt mijn paardje er niet meer op te reageren.....

gitbadru

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 11:37

Ons meisje mag de winter zonder deken doen. Ik vind het zo'n gedoe met dekens en ze zijn veel vatbaarder. Ons paardje gaat gewoon lekker met een wintervachtje de winter door. We rijden lekker recreatief dus het maakt ons niet uit dat ze er als een beertje uitziet;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 11:58

Jarenlang heb ik van alles geprobeerd om vliegen te doen vermijden, zonder succes helaas.
Ook ik had afgelopen zomer per toeval een keer uiercreme gekocht voor iets.
En dacht, laat ik dat er maar eens opsmeren,en wat blijkt?

Wat een topspul zeg, smeerde het ook in een ruime kring onder haar ogen, zelfs een vliegennetje e.d. waren overbodig geworden.
Madam werd eindelijk met rust gelaten.
Sindsdien smeerde ik overal uiercreme op, hoofd,manen,benen,staart.
Dan de eczeemdeken op, en ze heeft heerlijk de hele zomer stil in de wei kunnen grazen.

Eindelijk genoot ik van haar in de zomer,de buurpaardjes zwermden heen en weer van de vliegen, en de mijne, die stond heerlijk rustig te grazen. Geweldig!

Maar tea-tree toevoegen? als je dat o.a. bij de ogen in de buurt smeert, lijkt me niet prettig.
Er komt toch wel een behoorlijk luchtje vanaf, als dat tegen de ogen aankomt?
Doe zelf maar eens een flesje onder je oog houden, dan krijg je heel snel irritatie aan je oog.
Ga het volgend jaar proberen, maar alleen voor manen/staart.

Rianne84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:47

hallo allemaal
ik heb even een paar vraagjes over eczeem en schuren.
ik heb een jaarlingmerrie die dit jaar begonnen is met schuren, maar het was maar 2 of 3 keer, toen zaten er zulke knopen in haar manen dat ik het er uit heb moeten knippen. in die week gaf ik haar ook pavo summerfitkoeken,had een idee dat ze het daar door kreeg maar weet natuurlijk niet zeker.
ze heeft het niet in haar staart gehad. ze heeft zowiezo gauw last van schilfers ,roos in haar huid (vooral hals) en manen. dat kan natuurlijk ook jeuken en dat ze het dan daar van krijgt.
hoe weet ik zeker dat het zomereczeem is of dat het misschien een jeuk is die misschien word veroorzaakt door schilfers,roos.
kan ik bloed laten afnemen of ze last heeft van eczeem of is dat niet te testen? en kan ze ook ergens anders last van hebben bevoorbeeld dat ze een andere stof mist in haar lichaam?
en voeding is dat een heel belangrijk punt met eczeem,jeuk?
heeft er iemand tips met bepaald voer?
is bio-ron wat?

ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat er iemand is die me wat wegwijs kan maken in de wereld van eczeem,jeuk en schuren Haha!

gitbadru

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:44

o, was nog een tip vergeten..tegen vliegen in de zomer bespoten we haar met een mengsel van lavendel badolie van kneipp met water. 1 flesje vermengen met 4 liter water en haar daar mee over het hele lichaam beproeien. Werkt echt goed. Ook lekker met rijden en het ruikt en stuk aangenamer dan al die andere troep!
Wij geven haar trouwens wel pavo summerfit koek als extra op het land en dat gaat goed. Alleen als ze verweid wordt naar lang gras geven we het even niet en ze krijgt ze alleen na het rijden/ werken.