Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:34

Geloof het of niet ... maar Peter is er ook nog steeds :D
Hij is momenteel weer erg mobiel voor zijn doen ... gaat weer helemaal naar achter in de wei, gaat zelfs weer de bult over te grazen. Eet weer beter en ligt minder, en kijkt uiteraard ook nog weer wat helderder uit z'n ogen.
Hij sleepte op een gegeven moment z'n achterbeen nog maar wat mee, naast dat die andere 3 benen ook al niet zo super waren. Kreeg toen ook nog een 2x zo dik bovenbeen linksvoor, zweer op de elleboog van het liggen denk ik.
Tot op het moment dat RA z'n kroonrand ineens gigantisch opzwol, was gewoon eng ... toen begon die al wat beter te lopen. Toen de boel open barstte liep die alweer vrij vlot voor zijn doen, dacht dat het wel wat kneep vooral omdat het ook leek dat de hoef aan de achter kant los zat van de rest van het been zeg maar.
Gigantisch goor dat wel deze zweer, stikte van de maden bah :o Gelukkig lijken ze nu wel, wond is nog steeds niet helemaal dicht, maar Peter is nu iig wel weer veel fitter.
Misschien dat het geholpen heeft, maar misschien ook niet. Net voordat hij weer wat beter werd zijn we ook een ander medicijn bij gaan geven, m'n moeder gaf dat al aan haar oude merrie: acetylsalycylzuur (oid :+ ).

Op naar de volgende zweer -O-

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:16

gelukkig dat hij er nog is :D
Zijn de maden weg?...vieze beesten!
Dat is aspirine.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 23:49

Dat gekrioel ziet er altijd echt heel goor uit :+
Ik twijfelde of het heel erg was dat ze er zaten, ze reinigen/ruimen de boel toch ook op?
Uiteindelijk toch maar proberen uit te roeien met betadineoplossing en later dettol. Na 3 dagen kon ik na heel lang staren niet meer eentje ontdekken.
Dat kan ja, volgens mij heeft m'n moeder het ook wel eens aspirine genoemd :)
Hijs qua gedrag nu weer helemaal zichzelf, heeft ook weer tijd om boos te kijken als je langsloopt en het waagt om hem niet een aai of nog beter, iets lekkers te geven :o Als die zo slecht is, schemert dat altijd wel wat door ... maar nu is die er weer :D
We moeten alleen wel iets voor de hoeven bedenken, misschien dat we zelf regelmatig eens wat gaan bijvijlen. Ipv de 'marteling' met de hoefsmid, kunnen we die bezoekjes iets minderen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:13

cynthiar schreef:
Ik las laatst op een amerikaanse site dat de levensverwachting nadat de diagnose is gesteld nog wel 5 tot 10 jaar is, en meestal hebben ze het dan al een paar jaar voordat het ontdekt wordt.
Maar het ligt ook een beetje aan de complicaties die ze er van kunnen krijgen zoals hoefbevangenheid, want dat is toch meestal de doodsoorzaak van Cushingpaarden, tenminste ze gaan er niet dood van maar dat is de reden waarom ze worden ingeslapen.

Met Illo gaat het trouwens ook nog steeds goed, hij is dit jaar niet meer zo vet geworden op de wei, en dat is beter ook voor hem. Ik rij hem nog 5 dagen per week, ook gewoon nog in de bak.
Ik moet wel veel scheren, bijna elke maand. Hij heeft ook nog geen krullen maar wel lang en dik haar. Hij krijgt nog geen pergolide, wel provarium breeding.

Willy krijgt nu bijna 4 jaar pergolide (januari of februari). Ook met Willy gaat het heel goed nu. Willy was er slecht aan toe toen we begonnen, hij heeft alleen geen hoefbevangenheid gehad indertijd - gelukkig maar. Nu hij op 1,5 pilletje zit, is zijn nieuwe haar weer gewoon glad, deze zomer had hij ineens weer krullen, daar schrok ik wel van! Dus zijn dosis omhoog op de dosis die past bij zijn gewicht. Hij zit nu ook weer super in zijn spieren. Willy wordt of elke dag gelongeerd (15 tot 20 minuten) of wandelen/spelen in de paddock en hij wordt 2 tot 3 keer per week gereden 20 min tot 30 min. Hij is dan ook 28 jaar.
Sabrina, het is heel belangrijk dat je cushing paard op conditie wordt gehouden. Tijdens slechte perioden was dat bij Willy wandelen of 10 minuten in stap longeren. Het is heel belangrijk dat de spieren en conditie van je paardje zo goed mogelijk worden bijgehouden en zo goed als maar mogelijk is wordt gehouden. Dat kan dus gewoon betekenen dat je je paard rijdt of longeert ;-) gelukkig maar :Y)
Maar niet elke cushing paard wordt weer zo goed dat hij bereden kan worden, toch is het dan belangrijk om als dat kan te gaan wandelen of licht te longeren zodat de weerstand en conditie en bespiering zo optimaal is als maar mogelijk is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:17

Leinearthur schreef:
TijnieJjJ ; wat heb jij een onwijs leuk paardje! :D

Met mijn Cushing mannetje gaat het ook goed hoor :j
hij begint ook weer dikker in zijn vacht te zitten, dus misschien binnekort ook weer het scheerapparaat er over heen.

Wat super dat het met jouw paardje ook zo goed gaat!
En ook Lontje positieve verhalenb. Wat heerlijk dat onze paarden het op het moment zo goed doen zeg!!
Tijnij: wat een mooie foto's en wat fijn dat je paardje er zo goed uit ziet en zoveel energie heeft!

En ook Petertje er nog bij, wat ben ik blij voor je Lappie Lap!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:24

sabrina85 schreef:
Mijn paard zit ook enorm in zijn vacht, de fjorden met wie ik werk zijn daar niks bij vergeleken!
Dus ik zou hem wel gewoon kunnen scheren?
Zijn temperatuur is niet helemaal op orde, waardoor hij snel zweet maar hoor tevens dat ze op stal vermoeden dat hij het ochtends koud heeft...
Maar goed wanneer de diagnose gesteld is.. dan zal dit op orde kunnen worden gebracht.
Ik praat nu wel een beetje alsof de diagnose al is gesteld.... maar ga er dan ook wel een beetje vanuit.
En zo niet.... dan zoeken we verder, want 100% is hij niet.

Paarden met cushing hebben de thermostaat van slag zoals ik eerder al vertelde. Heeft jouw paardje een deken op? Want ondanks dat hij zweet kan hij het inderdaad heel goed koud hebben. Dat is heel tegenstrijdig. Soms moet er zelfs een deken bij :D Om het allemaal eenvoudig te houden. Maar ik hoop dat je je paardje snel kan behandelen en dat hij snel wat op orde komt. Scheren helpt wel want dan zweet hij toch minder en koelen ze ook niet zo raar meer af. Er zijn allerlei patronen te verzinnen waardoor je toch voor extra verkoeling kan zorgen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:30

sabrina85 schreef:
Nou dat is zeker een mooie leeftijd, hoop dat mijn paard die leeftijd ook haalt gezond en wel.
Maar stel hij heeft het.. moet hij dan meteen aan medicatie of is er een speciaal dieet ect.?

Het dieet helpt misschien tegen hoefbevangenheid maar niet tegen krullen, lang haar, zweten, suikerziekte, hoefproblemen, tandproblemen etc etc, al die rotdingen worden pas beter met medicijnen en/of supplementen. In jouw geval en met "jouw" symptomen denk ik dat je wel aan de medicijnen zult moeten, maar het voordeel is dat je paard daar enorm van kan opknappen: fitter, vrolijker, korter haar, schone ogen, niet zweten, minder drinken, enzovoorts..

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 23:31

Nou hier ben ik dan met de uitslag van zijn test.
In de laatste onderzoek is indd een verhoogde waarde vernomen (38 maar weet niet meer wat het hoort te zijn).
Deze waarde is hoger dan normaal, maar niet extreem.
Dit houdt in dat hij waarschijnlijk wel cushing heeft, maar dan in beginnende stadium.
Nu heeft de Da mij geadviseerd om met een half jaar deze test opnieuw te laten doen, als hij daadwerkelijk cushing heeft dan zullen de waardes met een half jaar dus hoger uitkomen dan nu.
Tevens is er een duurdere test, maar die wel 100% zekerheid geeft.
Om het stofje wat nodig is voor die test al te bestellen ben je al bijna 100 euro kwijt en dan komen de overige kosten er nog bij.
Nu ben ik een beetje in twijfel wat te gaan doen....
Ik het voor nu hierbij laten en ervan uitgaand dat hij het heeft en met een half jaar de test weer doen, of eerder mocht hij meerdere symptomen krijgen.
Of voor de zekerheid gaan.
Waarom ik aan deze twee mogelijkheden twijfel, is omdat hij nu weer meer zichzelf is, kijkt wat vitaler uit zijn ogen en heeft weer een beetje z'n karakter terug en daarom denk ik dat medicatie nu zo en zo nog niet nodig is.
Tevens vertelde de DA dat als hij het echt heeft er een soort van therapie bestaat, maar die kost 30 a 40 euro per dag.
Hoe zeer ik het ook voor mijn paard over heb.... ik ben helaas niet rijk en stel hij leeft nog 10 jaar .... pfff reken maar uit.
Over speciale voeding/medicatie... klonk hij niet super positief, maar zei wel dat dit de ziekte wellicht een beetje in goede banen zou kunnen leiden.
Gelukkig weet ik, door me een beetje in jullie berichten te verdiepen, dat het wel degelijk voor sommige paarden zou kunnen werken.

Maar goed ben nu een beetje de weg kwijt in wat ik nou moet doen.
Voor zekerheid gaan?
Welke voeding zal het beste voor hem zijn?
Of ik nu al met medicatie, of weet ik veel wat moet beginnen en zo ja welke?

Heb al veel adviezen van een paar gehad en hoop eigenlijk op wat meer, zodat ik het beste kan doen voor mijn paard!
Thanks!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 00:15

Hmmm ik denk dat je DA niet helemaal thuis is in de kosten van de behandeling van je paardje. De meesten van ons zijn ongeveer 30 a 40 euro per maand kwijt als ze 1 pilletje pergolide per dag moeten geven, als jouw paard minder nodig heeft omdat hij niet zo zwaar is en nog niet zware problemen heeft dan ben je minder kwijt.

Je zou kunnen gaan letten op suikers e.d. die je paard binnenkrijgt.
Je moet je niet blind staren op die test. Je paard heeft wel degelijk een verhoogde waarde. En je paard heeft wel degelijk allerlei symptomen. Wachten tot hij verder verslechterd is lastig, want krijg je paard dan maar weer eens in orde... Die duurdere test is zonde van je geld, daar kan je (gemiddeld) je paard al weer 3 a 4 maanden van behandelen, daar heeft ie dan meer aan., lijkt mij

De regel If it talks like duck, walks like a duck and looks like a duck, it's probably a duck (banketstaaf gezegd als hij veel van de symptomen heeft dan heeft ie het waarschijnlijk gewoon en zijn bloed toont dat eigenlijk ook aan). En er zijn nu eenmaal paarden die het niet duidelijk in het bloed tonen om wat voor reden dan ook.

Ik zou je paard goed in de gaten houden en letten op huid, hoeven, mond, longen, ogen en drinken, zweten, plassen. Als daar nog van alles aan de hand is of weer is, dan gaan behandelen desnoods eerst alleen met provarium breeding. Je kan heeeeel erg veel met medicatie en met de middelen om zijn weerstand op te krikken voorkom je veel problemen. Het scenario dat je DA schetst is - gelukkig - voor de meeste paarden achterhaald. Die kunnen met behandeling en/of ondersteunende supplementen weer onwijs opknappen en een aantal jaren fit door het leven gaan. Afwachten tot je paard echt aftakelt en bijv weer bevangen raakt is zonde want er is geen garantie dat je hem er dan weer bovenop krijgt. Voorkomen dat een paard aftakelt geeft in mijn beleving en ervaring de beste kans van slagen..

Nogmaals ik denk dat je DA niet echt bij is mbt cushing. Zeker als jouw paard bevangen is geweest zou ik ook niet met verdere testen aan de slag gaan waar weer met dexam* wordt toegediend. 30 of 40 eur per dag voor behandeling slaat echt helemaal nergens op....Gelukkig maar anders waren we allemaal al failliet hier in het topic. Een ander dieet wordt ook iets minder belangrijk als je paard door de medicijnen weer beter op orde is - tenminste dat kan! Elk paard is natuurlijk uniek en een goed dieet is altijd aan te raden, maar met ons paard is het uiteindelijk minder echt nodig gebleken omdat hij met medicijnen zijn lichaam weer veel beter op orde heeft..

Sab123

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:28

Ik heb ook al het 1 en ander opgezocht aan de hand van dit topic, qua voeding, medicatie ect.
Hij krijgt nu meusli, ong 2 kilo per dag en daar zit al bijna geen suikers in en eiwit arm, doordat hij in het verleden bevangen is geweest.
Verder lucerne en natuurlijk ruwvoer.
Ik heb zojuist een vitamine boost gehaald, denk dat, dat ook nooit kwaad kan.
Ook zat ik te denken om iets in de trant van oxidanten te halen voor door zijn voer, wellicht dat dat de kans verminderd op mok.
Zal dan ook provarium breeding bestellen, kan ook geen kwaad natuurlijk.
En dan zien hoe hij op dit alles gaat reageren.
Ga hem volgende week ook scheren en dan hopen dat meneer zijn dekens heel houdt.
Zijn hoeven zijn net helemaal gedaan, wat me wel opvalt is dat op beide voorhoeven kneuzingen te zien zijn... is dat ook een symptoom.
Hij heeft eigenlijk nooit op ijzers gelopen, wel toen hij bevangen was.
Zou hij nu wel als voorzorg op ijzers moeten?

Heel erg bedankt voor je adviezen, heb er veel aan en geeft me enigzins opluchting!!

justhorseoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:33

Bah !! erge ziekte ;( Ben helaas zelf 4 maanden terug mijn 26 jarige verloren door cushing |( (ze werd helaas hoefbevangen)

Ik wens je veel succes ik heb zeker de laatste tijd erg veel werk aan haar gehad ik deed het met liefde
maar was wel heel zwaar (aangezien ik fulltime werk)
en nog andere paarden/pony's heb!
Ik had haar niet geschoren want ik kreeg na veel werk zelf de haren eruit vond dat fijner en natuurlijker

Geniet van je paardje ze kunnen met cushing heel oud worden
En de 1 zonder problemen of als je er 1 zoals ik heb 1tje die heel veel aandacht nodig heeft

Ik lette ook erg op het voer weinig eiwit en suikers. maar was niet makkelijk hoor

Succes !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:46

Ik heb besloten om mijn paard toch ook medicijnen te gaan geven.
Het enorme zweten, het vele drinken en plassen zitten mij toch niet lekker.

Wat is normaal om mee te beginnen met milde klachten? Welk medicijn en welke hoeveelheid?

Ze staat overigens al op zeer eiwit,suiker,zetmeel laag voer.

Kan het trouwens ook een bijwerking zijn dat je paard extreem happy is? Ze is namelijk momenteel met rijden zo gek als een deur, kan ook nauwelijks met haar naar buiten want alles is eng of spannend terwijl dit vroeger allemaal geen probleem was.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:09

Beste mensen, ik moet me hier (helaas) ook melden, want sinds 4 weken is er bij mijn KWPNmerrie van 16 jaar ook officieel Cushing vastgesteld. Ze hebben in Emmeloord een ACTH test afgenomen en zowel haar beginwaarden als de latere uitslagen waren verhoogd.
Dit betekende volgens de internist dat ze met 100% zekerheid Cushing heeft.
Ze krijgt sinds 3 weken Pergolide. Ik koop het via de reguliere apotheek, 30 tabletten van 1 mg. vh merk Sandoz kosten 16,95. Op het moment staat ze op een dosis van 1 mg. per dag, de kosten vallen dus heel erg mee.
TIP voor mensen die moeilijk aan het medicijn kunnen komen: het is on line te bestellen (wel met een recept) bij http://www.uwmedicijnonline.nl.
Ik kan nog geen verbetering vaststellen. Bij haar gaat het voornamenlijk om hele gevoelige voeten, die zelfs door een fructaanarm en zetmeelvrij dieet niet verbeterden. Ook zie ik bij haar een duidelijk patroon in de klachten, die nemen in deze periode van het jaar (oktober/november) toe om later in het seizoen weer te verbeteren.
Ik zou heel graag ervaringen van mensen horen die ook vechten tegen de gevoeligheid in de voeten (nog geen HB!!) bij hun Cushingpaard.
Nu ze op de Pergolide staat: kan ik verwachten dat de klachten verdwijnen?
Kan ze dan ook weer probleemloos grazen? Nu heeft ze het hele graasseizoen een korf om gehad, en viel ze enorm af.
Rijden doe ik met hoefschoenen overigens.
Hoe kun je constateren of je paard de juiste dosis krijgt?
Moet je regelmatig weer bloedwaarden laten meten?
Geven jullie het hele jaar door Pergolide of alleen in de gevaarlijke perioden (voor en najaar)?
Moet een paard met Cushing ook meer eiwitten in het dieet? ( ik heb nl. begrepen dat ook hun eiwitstofwisseling minder goed gaat)
Veel vragen, nog niet genoeg antwoorden.
Misschien kunnen jullie mij meer vertellen.
Alle info is welkom.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:32

nienkekara: een cushing paard overproduceert cortisol = stresshormoon, dus ja ze worden drukker en angstiger en meer gespannen dan normaal doordat de hormonen hen door het lijf gieren. Ook de spierspanning van je paard kan duidelijk anders zijn daardoor op dit moment.
Het geven van bijvoorbeeld Biomag (magnesium via Paardendrogist) kan je paardje helpen om die spanning aan te pakken.

Nienke: hoe zwaar is jouw paard? Het medicijn dat het meest wordt voorgeschreven en over het algemeen goede resultaten geeft is pergolide. In principe wordt de dosis bepaald op basis van gewicht maar ook op basis van de "hevigheid" van de problemen.

Ik denk dat je er goed aan doet om te starten. Het is wel belangrijk om stapsgewijs te starten!! Zie ook elders in topic onlangs beschreven als het goed is!

Voor zowel jou als Eiber:
Er is een richtlijn voor de dosis voor je paard, maar je streeft in principe naar een zo laag mogelijke dosis met optimaal resultaat (om bijwerkingen van medicijn zo laag mogelijk te houden)
gewicht van het paard * 0,002 mg = * mg
voorbeeld 500 * 0,002 =1mg is 1 pilletje als daar 1 mg pergolide in zit.
voorbeeld 750 kg * 0,002 = 1,5 mg is 1,5 pilletje van 1 mg pergolide.

Eiber: ons paard had ook heel gevoelige voeten maar nog geen HB, dat is weg gegaan nu hij op medicijnen staat. Ons paard krijgt ook MSM dat is een heel goede antioxidant die helpt bij hoefproblemen, huidproblemen, allergieën, longproblemen en goed voor pees/spier/botten van paard.
Eiber veel paarden krijgen pas verbetering na 3 weken, sterker nog, rond de 3 weken hebben veel paarden ongeveer een dip. DAARNA gaat het steeds wat beter en zal je paard ook fitter worden en opgewekter, actiever, meer zichzelf, etc etc.

Edit: meer eiwitten zou ik zo niet weten, wij geven wel Lucerne omdat dit goede en goed verteerbare eiwitten zijn.

Edit2: wij meten niet regelmatig de bloedwaarden van Willy ons paard, wij houden hem, zijn conditie en symptomen in de gaten en beslissen op basis daarvan. Anderen laten wel regelmatig bloed prikken.
Ons paard staat gewoon op de wei in de zomer. Pergolide kan helpen om paard en hormonen en suikerhuishouding weer in balans te brengen en er zijn paarden die dan gewoon de wei weer op kunnen (evt met mate). Het zal anders zijn als je paard al HB is geweest, dan hou je toch een groter risico..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:46

fargo, mijn paard weegt 600 kilo.

Ga het topic even terug lezen over hoe te beginnen met de medicijnen.
Bedankt voor alle info tot dusver!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:49

Anoniem schreef:
fargo, mijn paard weegt 600 kilo.

Ga het topic even terug lezen over hoe te beginnen met de medicijnen.
Bedankt voor alle info tot dusver!

Dat is dus 600 * 0,002 = 1,2 zou hij mogen hebben!
Het betekent echter niet dat hij dat nu al MOET hebben!!
Ik zou in jouw geval starten met rustig opbouwen naar 0,5 mg en dat in ieder geval een maand volhouden en dan kijken hoe het erbij staat. Heb je een DA waarmee je kunt overleggen?
Dit advies heeft trouwens eigenaresse van een merrie bij mij op stal met cushing ook net van haar DA gehad..

NB Het kan best zijn dat jouw paard uiteindelijk prima toe kan met een half of gewoon 1 heel pilletje, dus staar je niet blind op de vuistregel.

Om even te vergelijken: Ons paard MAG 1,5 vlgs zijn gewicht. Wij hebben het 3,5 jaar met een lagere dosis kunnen doen van 1 mg.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:10

@ fargo: bedankt voor je snelle reactie.

Ik voerde al een tijd magnesiumchelaat en bemerkte een behoorlijke verandering in haar gedrag: ze werd uitermate ontspannen, iets dat opmerkelijk is voor haar. Ik begrijp dat dat dus in verband staat met de magnesium.
Zou ik door moeten gaan met de magnesium of vertroebel ik dan de resultaten van de Pergolide?

Gelukkig heb jij de ervaring dat de gevoeligheid van de zolen overgaat. Ik hoop voor mijn paard dat dat ook zal gebeuren.
Ze was vandaag voor het eerst weer een beetje levendiger.
Na jouw ervaringen heb ik er weer meer vertrouwen in.

Heeft er iemand ervaring met het verhogen van de dosis en de snelheid waarmee je dan verbeteringen ziet?
Of geldt dan ook weer de regel: pas na 3/4 weken resultaat?
Wat ik me trouwens in het algemeen afvraag: krijgen tegenwoordig meer paarden Cushing dan vroeger of is de manier van diagnose stellen verbeterd en worden er gewoon meer "ontdekt"? Ik krijg nl. zelf wel het idee dat er meer gevallen komen dan vroeger en dan ook op jongere leeftijd.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:12

Citaat:
.... of is de manier van diagnose stellen verbeterd en worden er gewoon meer "ontdekt"?

Dit laatste is inderdaad het geval. Er wordt/is veel meer onderzoek naar gedaan nu dan vroeger.

De andere Shet bij ons op stal heeft het waarschijnlijk ook maar dan in een vroeger stadium. 1,5 jaar geleden toen het vermoeden van Cushing bij mij kwam en ik dit met de DA overlegde vertelde men mij ook dat de medicatie hele hoge kosten met zich meebracht en dat de kans van slagen minimaal was. Ook was de test die toen beschikbaar was niet 100% zeker. Aldus de DA toen. Dit heeft mij toen doen besluiten om me er verder (nog) niet in te verdiepen. Sam deed het redelijk goed en ik wist dat ik met gras heel erg moest uitkijken. Nu blijkt inmiddels dat de medicatie hartstikke betaalbaar is, de bloedtest wel de zekerheid kan geven en baal ik een beetje dat ik het toen links heb laten liggen verder. Sam heeft nu van verder terug moeten komen dan dat hij toen had moeten doen. De hoefbevangenheid is wel mijn allergrootste zorg. Sam is nooit een soepele Shet geweest, waggelt al heel zijn leven maar is erg stijf nog al loopt hij inmiddels wel zonder pijnstilling. Dit gaat redelijk goed, het mag nog beter maar voor nu ben ik tevreden omdat hij dat ook is. Dat laatste is voor mij wel het allerbelangrijkste: Sam moet een happy shettepret zijn :)

Hij lijkt wel steeds meer op aan het knappen te zijn. Vandaag b.v. maakte hij een hele korte draai en ik stond echt even te kijken van huh :? kan je dat weer? Nog steeds is hij vrolijk aan het rondscharrelen, doet een drafje op z'n tijd en wordt suf geknuffeld door m'n kleine meiske ;) Maar.... op het gras komt hij niet en ik weet niet of dat ooit nog wel weer zal kunnen.

Ik geef geen Pergolide maar Parlodel. Een voordeel hiervan is dat je de dosis niet hoeft op te bouwen maar gelijk kunt beginnen met de juiste dosis voor het aantal kilo's. Een nadeel is dat de kosten wat hoger zijn dan die van de Pergolide maar nog steeds goed betaalbaar (ik ben ook niet rijk :+ ). Sam krijgt de Parlodel nu bijna 4 weken en van een zielig hoopje Shet wat in een hoekje stond ergens met pijn in de voeten is hij weer veranderd in een levendige Shet die uit zichzelf loopt, oortjes naar voren, die weer goed reageert als je zijn naam roept en zelfs weer staat te 'knorren' als ik met de auto aan kom rijden :D Ik vind dat hij verbazingwekkend opgeknapt is al en ik hoop dat hij nog wat meer kan opknappen maar tijd zal het leren.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:46

Vanmiddag ben ik weer even aan de hand gaan draven met mijn paard, in stap loopt hij goed maar draf toch wel kreupel.
Hij begon kreupel te raken toen de mok heel erg was, dus mijn vermoeden was dat het daarvan kwam.
Mok is inmiddels dus een stuk verminderd, maar hij is dus nog steeds kreupel.
Nu had ik al benoemd dat er wel kneuzingen in zijn voorhoeven zichtbaar zijn, maar heb nooit gehad dat hij daarvan kreupel was.
Ik heb het idee dat die kreupelheid vanuit zijn hoef komt, hoort deze gevoeligheid ook bij cushing.
Bevangen is hij niet en het is ook alleen linksvoor.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 23:41

eiber schreef:
@ fargo: bedankt voor je snelle reactie.

Ik voerde al een tijd magnesiumchelaat en bemerkte een behoorlijke verandering in haar gedrag: ze werd uitermate ontspannen, iets dat opmerkelijk is voor haar. Ik begrijp dat dat dus in verband staat met de magnesium.
Zou ik door moeten gaan met de magnesium of vertroebel ik dan de resultaten van de Pergolide?

Gelukkig heb jij de ervaring dat de gevoeligheid van de zolen overgaat. Ik hoop voor mijn paard dat dat ook zal gebeuren.
Ze was vandaag voor het eerst weer een beetje levendiger.
Na jouw ervaringen heb ik er weer meer vertrouwen in.

Heeft er iemand ervaring met het verhogen van de dosis en de snelheid waarmee je dan verbeteringen ziet?
Of geldt dan ook weer de regel: pas na 3/4 weken resultaat?
Wat ik me trouwens in het algemeen afvraag: krijgen tegenwoordig meer paarden Cushing dan vroeger of is de manier van diagnose stellen verbeterd en worden er gewoon meer "ontdekt"? Ik krijg nl. zelf wel het idee dat er meer gevallen komen dan vroeger en dan ook op jongere leeftijd.

Ik denk dat er gewoon ook gewoon steeds meer mensen met eigen, oudere paarden komen en daarmee komen er ook meer ouderdomsziekten. Bovendien heb je best veel sobere rassen in NL nu en die zijn extra gevoelig om cushing op te lopen zeker als ze tijdens hun leven wat te zwaar zijn geweest. Arabieren, fjorden, geldersen, welshjes, shetjes e.a.
Het opbouwen in het begin doe je bijv per 5 dagen, als je idd een maand 0,5 hebt gegeven en je gaat omhoog dan zie je wel sneller verschil als je weer wat meer geeft en je paard zou dat nodig hebben bijvoorbeeld omdat er natuurlijk al een maand werk is verricht van binnen aan de hormoonhuishouding. Het duurt een tijd voordat je de ziekte opmerkt dus die is vaak al stiekem jaren bezig dus het duurt ook wel even om dat weer onder controle te krijgen, na de eerste maand zie je bijvoorbeeld dat het drinken, zweten en plassen beter wordt, bij ons werd de beharing in het gezicht korter en donkerder en dat breidde zich verder uit. De ogen waren schoon en helder, etc.

Ik geef nog steeds magnesium omdat dit helpt met de spierspanning, de eventuele stress, hulp is bij betere suikerhuishouding en ook hulp is ter voorkoming van hoefbevangenheid. Veel cushing paarden hebben magnesium tekort, net als bijv diabeten/suikerpatienten vaak magnesium tekort hebben. Wel in de gaten houden als de plas anders gaat ruiken zou het ook op een gegeven moment genoeg dan wel te veel kunnen zijn. Er was een voorbeeld eerder in dit topic waarbij dat het geval was.
willy knapte ook verschrikkelijk op van magnesium, zijn ogen stonden rustiger, hij was minder in paniek, zijn spieren waren minder gespannen, zijn harde manenkam verdween weer, etc.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 23:43

sabrina85 schreef:
Vanmiddag ben ik weer even aan de hand gaan draven met mijn paard, in stap loopt hij goed maar draf toch wel kreupel.
Hij begon kreupel te raken toen de mok heel erg was, dus mijn vermoeden was dat het daarvan kwam.
Mok is inmiddels dus een stuk verminderd, maar hij is dus nog steeds kreupel.
Nu had ik al benoemd dat er wel kneuzingen in zijn voorhoeven zichtbaar zijn, maar heb nooit gehad dat hij daarvan kreupel was.
Ik heb het idee dat die kreupelheid vanuit zijn hoef komt, hoort deze gevoeligheid ook bij cushing.
Bevangen is hij niet en het is ook alleen linksvoor.

Gevoelige, tere en zere hoeven horen inderdaad bij het beeld van cushing, bij ons paard is het een tijd lang een probleem geweest, maar dat was wel voordat we hem behandelden moet ik zeggen. Wat je zou kunnen doen om de hoefzool wat weerbaarder te maken is deze met teer insmeren af en toe. Wel even met je smid overleggen misschien?

Wat super dat Sam weer zo opknapt. Terugkomen van een verslechtering is inderdaad oliebol! En het feit dat maar heel weinig DA's (maar gelukkig wel steeeeeeds meer) zo weinig van cushing weten en er veel paarden dus nodeloos lijden en niet behandeld worden is een van de redenen dat ik op Bokt het zo uitgebreid mogelijk probeer te vertellen om andere paarden waar mogelijk te helpen.
Ponies zijn extra gevoelig voor pergolide, heel vroeger zijn zij ook wel eens overgedoseerd met pergolide waardoor ze juist bevangen raakten. Het kan dus best zijn dat je DA daarom voor parlodel gekozen heeft. Fijn dat het werkt!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:51

Heb zojuist de DA aan de telefoon gehad en het medicijn wordt besteld!
Hij zei idd dat we moeten gaan zoeken betreft de hoeveelheid.
Magnesium zal ik ook bestellen, kan geen kwaad en kan mijn paard zo te horen goed helpen. Kan ik weer normaal en veilig een rondje buiten rijden....

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:59

Mijn DA gaf bij diagnose ook aan dat er geen behandeling was.
Ik ben toen op internet gaan rondneuzen en kwam dit topic dus tegen ... heb destijds onder werktijd topic door zitten worstelen en nog wat verder op internet, wat genoteerd :o Bij thuiskomst bij m'n moeder ingeleverd van kijk zelf maar even en toen hebben we de DA ingelicht. Die wilde zelf eerst ook wat op pergolide zoeken en heeft ons toen een recept gegeven :)

Peter heeft qua Cushing met de pergolide eigenlijk alleen last van z'n hoeven. Bevangenheid licht denk ik, maar vooral ook zweren. Met de perigolide ging het een dik half jaar toch eerst echt heel goed. Maar toen begon het toch weer te zeuren en is het nu weer soms echt heel erg.
Maar hij heeft niet meer dat zweten, trillen, aan/omvallen, en qua spieren helemaal op slot zitten.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:11

Citaat:
Ik denk dat er gewoon ook gewoon steeds meer mensen met eigen, oudere paarden komen en daarmee komen er ook meer ouderdomsziekten.

Dat is eigenlijk wel heel fijn, steeds meer mensen zien hun paard niet als wegwerp -artikel, maar als een vriend voor het leven.

Vandaag contact gehad met de internist uit Emmeloord. Zij had weer gesproken met Han van de Kolk, de specialist op dit gebied in Utrecht. Zijn advies voor het doseren van Pergolide was: 0,002 mg. p/kg lichaamsgewicht. Elke dosering minstens 4 tot 6 weken volhouden om het resultaat te kunnen beoordelen. Verhogen kan daarna met 0,002 mg. p/kg lichaamsgewicht. Dit komt in ons geval neer op een verdubbeling van de dosis, mocht 1 tablet per dag geen verbetering geven. Maximale dosis: 5 mg. per dag.

Ik ben nu 3 weken bezig, ik wacht dus nog even met het verhogen van de dosering.

Op grond van je goede ervaringen Fargo, denk ik er over om ook weer magnesium te gaan bijvoeren.
Hoe voer ji dat bij?
Ik gebruik magnesiumchelaat van PN, maar dat lust mijn merrie niet en ik ben daarom gedwongen het iedere dag klaar te maken in een spuitje en het haar zo in de mond te geven. Nu vind ik dat niet erg (en zij doet er ook niet moeilijk over) maar het wordt wel moeilijk als er eens andere mensen voor haar moeten zorgen (zoals bv in de vakantie). Het zou dus fijn zijn als ik het door haar geweekte grasbrokken (marstall) zou kunnen doen.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:50

Ik was even wezen kijken bij paardendrogist voor anti oxidanten, maar zou niet weten welke echt goed zou wezen.
Mag ik weten welke anti oxidanten jullie geven, voor degene die het geven?