[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lise81

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:31

Mijn pony heeft het idd ook bij de uier-regio nu ze de deken op heeft. Ben benieuwd of de groene leem werkt. Insmeren met ezcema-balsem werkt tot nu toe ook nog.
Pagony deken (van Divoza) is na 1 week kapot (en ook alweer gerepareerd)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:35

maar hoe kunnen die bij jullie dan bij de uierregio hunzelf kapot krijgen?

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:43

ikenindi schreef:

Die van mij kan daar met der mond bij dus ze kan het gewoon kapot bijten... En met der achterhoeven komt ze ook een heel eind!
Eczeempaarden kunnen echt heel lenig zijn Knipoog

Mariskas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 11:36

ikenindi schreef:

ze gaat op de grond liggen en schuurt van voren naar achteren, hoef ligt dan onder de uier.
En inderdaad bijten in de liezen.............

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 11:59

Raya schreef:
Eczeempaarden kunnen echt heel lenig zijn Knipoog

dan wel ja, met rijden weigert hij te buigen

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 12:22

Is er hier nou echt niemand die ervaring heeft met de Ivanhoe halsdeken???

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:10

@ Angelsditch: Ik heb ook ervaring met die halsdeken, opzich fijn ding op lichte eczeemdagen of licht eczeempaard. Werkt goed tegen muggen maar hij draait beetje idd. Maar mijn pony heeft geen last van het draaien... Opzich kan je voor hetzelfde geld (Ivanhoe is zo'n 90 euro) net zo goed een hele deken kopen van Pagony of Everline oid.

Verder heb ik dus het idee dat die beestjes niet de Culicoïde muggen zijn omdat ze duidelijk te zien zijn. Dat zou wel fijn zijn want dan staat nog niet vast dat ik Den op stal ga laten vd zomer. Lachen Maar waarom heeft mijn paardje er dan het meest last van in vergelijking met alle paarden op mijn stal? Hij wordt er helemaal hysterisch door. Ziek

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:21

Nou, ik mag nog van geluk spreken.... ik ben dit jaar dus begonnen met haar binnen te zetten savonds en sochtends naar buiten... en ze heeft nog nergens geschuurd!!! Haha! Haha! (ff afkloppen)

Heel veel mensen raadde mij dit af, omdat het zielig zou zijn om haar op te sluiten, of dat het teveel werk is om dit elke dag te doen....nou.... ik ben blij dat ik het gedaan heb en doe het met veel plezier, sta er graag wat eerder voor op!!! Knipoog . Ze heeft al der manen en lange, dikke staart nog, en der buik is helemaal heel, zonder korsten.

Dus tegen 19.30 staat ze binnen... of ik moet nog gaan rijden, dan later, en sochtends gooi ik haar weer naar buiten, tegen half 8!
Dan smeer ik haar nog helemaal in met smeerseltjes en spuitbussen tegen de vliegen. En ik moet zeggen tot nu toe werkt het prima.

Dus ... duimen dat het zo blijft.

Pling

Chanelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:31

Mijn haflinger loopt nu al een paar week met haar pagony jurk aan. Bevalt echt prima. Ze heeft nergens last van. Moet elke avond wel even de deken weer goed opdoen want door rollen gaat ie een beetje scheef. maar de hals en alle blijft welop de plaats zitten.
De vliegen zijn er alweer volop. echt irri.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:44

PCS

Ervaringsverhaal:

Artikel over ervaring met Cojosol, ingezonden door Nanda Roozen 26 januari 2006 Hier een berichtje over mijn ervaring met Cojosol.

Ongeveer 3 jaar geleden kreeg ik problemen met mijn paarden (een welsh-cob en een fries) i.v.m. hun zomer eczeem. Betreffende dit probleem heb ik veel dingen gebruikt maar helaas zonder resultaat.
Mijn welsh-cob reageerde heel licht op bepaalde producten zoals afgewerkte olie, teatree en aftreksel van brandnetels. Mijn fries reageerde helaas nergens op. De staartwortel van de fries was kaal, op het kruis kale plekken en ze had geen manen meer. Natuurlijk ook veel jeuk en pijn; open plekken en een begin van etterende wonden. I.v.m. deze problemen en na overleg met deze en gene, dacht ik erover om mijn fries in te laten slapen.
In diezelfde periode bladerde ik het blad Bit door en vond ik een advertentie van Marielle over paarden met zomer eczeem. Dezelfde avond heb ik uit deze advertentie het boekje ‘paarden met zomer eczeem’ en de Cojosol spullen ter behandeling van dit eczeem besteld. Ik dacht; dit is het laatste red middel.

Na drie weken behandeling met deze Cojosol spullen begonnen de wonden van mijn fries zich te herstellen en na ongeveer 2 maanden groeide er weer nieuw haar bij manen en staartwortel. Ook de problemen van mijn welsh-cob zijn naar tevredenheid verminderd. Ik gebruik deze middelen nu 2 seizoenen met veel succes ! Mijn fries heeft weer manen en geen kale plekken op het kruis, beide paarden hebben weer een volle staartwortel..

Om deze redenen blijf ik de Cojosol producten gebruiken. Heeft u n.a.v.mijn ervaringen vragen, dan kunt u mij bereiken via e-mail nico.roozen@wxs.nl

bron: http://www.hipposeternity.nl/ervaringsverhaal.htm

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:45

Ik verkoop het, maar er zijn vele verkooppunten door heel Nederland.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:50

amyke schreef:
Ik heb een super product !! Het helpt echt. Mijn paard heeft zomereczeem in een van de ergste graden en ze is er "vanaf". Ik wil niet bedoelen volledig genzen, haar allergie is er wel nog maar ze schuurt niet meer. Het product heet : cojosol en komt uit duitsland.
2 à 3 keer per dag inspuiten voor de beestjes en dan een creme op hun maanen en hun wondjes. het werkt 8 uur en kruipt in het bloed. Als het regent of ze zweten dan gaat het product er niet af !
1 nadeel: het is super duur. Voor de spuitbus is het € 30 voor 1 l en voor die creme is het € 45 voor 1 l. Verder heb je ook nog een speciale olie voor in hun voer te doen is € 50 voor 1l en heb je nog de shampoo (prijs weet ik niet). Ik gebruik alleen de spuitbus en de creme.
Ik weet dat het duur is, maar ik geef het er graag aan uit als het helpt.
greetz Amy
Weet niet of ze het in nederland verkopen. In de ruitershop waar ik ga wel (opstal - België)

Dit product komt uit Valkenburg en niet uit Duitsland.
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 18-04-07 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:52

Nou zeg ik krijg mijn bericht niet bewerkt Boos! dan maar zo de 2e quote:
amyke schreef:
Die creme zorgt er ook voor dat de wondjes,kloven in maanen en staart beter gaan genezen. Ook komt vlugger het haar terug
Hoop dat de TS er iets aan heeft en al de rest van de bokkers die hopeloos zijn.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 17:46

Dendie schreef:
@ Angelsditch: Ik heb ook ervaring met die halsdeken, opzich fijn ding op lichte eczeemdagen of licht eczeempaard. Werkt goed tegen muggen maar hij draait beetje idd. Maar mijn pony heeft geen last van het draaien... Opzich kan je voor hetzelfde geld (Ivanhoe is zo'n 90 euro) net zo goed een hele deken kopen van Pagony of Everline oid.

Dank je! Bij die van mij draait hij wel... gelukkig niet heel ernstig, maar vindh et wel vervelend. Ik heb juist voor de halsdeken gekozen om dat ze niet in ernstige vorm eczeem heeft... vind het dan zo sneu om haar helemaal in te pakken .En ik had de deken )in de aanbieding (40 euro maar!)

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 17:53

Cojosol hielp bij mijn paard echt niet...

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:35

Probeer de begroeiing rond en in de weide weg of kort te houden. Begroeiing vormt namelijk een schuilplaats voor de mugjes. Het best kan de wind vrij spel hebben.

De ergste tijd voor een z.e paard is zodra de zonnewarmte minder wordt en het paard warmer is dan de omgeving. Dus het best om 16.30 zo'n beetje naar binnen.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 21:32

AngelsDitch schreef:
Dank je! Bij die van mij draait hij wel... gelukkig niet heel ernstig, maar vindh et wel vervelend. Ik heb juist voor de halsdeken gekozen om dat ze niet in ernstige vorm eczeem heeft... vind het dan zo sneu om haar helemaal in te pakken .En ik had de deken )in de aanbieding (40 euro maar!)

Voor die prijs heb je t beter gedaan dan ik toendertijd Knipoog En voor alleen de manen is hij prima! En zolang de manen niet bloot komen te liggen zal ze daar ook geen jeuk aan krijgen... En wat er verder aan t draaien te doen is zou ik echt niet weten. Zolang alleen jij er last van hebt maakt t niet uit toch Knipoog

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:12

Das waar... haha

Ze hebben trouwens die halsdekens bij de Ijslandershop in de aanbieding.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:20

Mijn pony heeft haast alleen jeuk onder haar buik en tussen de achterbenen. Ze gaat inderdaad op de grond liggen en schuurt dan over haar eigen hoef heen. Haar buik smeer ik in met ‘Sweet Itch’. Dit werkt bij haar vrij goed! Verder staat ze buiten met een eczeemdeken (van Everline) of een vliegendeken met buikflap. Maarja, deze beschermen helaas niet tussen de achterbenen, in de oksels en bij de uiers.
Verder schuurt ze haar hoofd ook. Hier smeer ik ‘Eczema Balm’. Dit werkt wel aardig, maar niet top. Ze heeft nog geen hoofdmasker op. Zowel bij de vliegendeken als bij de eczeemdeken heb ik een hoofdkap mee besteld maar deze zijn beiden veel te ruim. Ik ga dit weekend op zoek naar een andere, goed passende. Suggesties voor een vliegenkap voor een Welsh-achtig hoofdje?
Erg frustrerend is dat ik zeer regelmatig minstens 40 vliegen rond het hoofd van mijn pony zie vliegen en andere pony’s die dus haast géén vervelende beesten in de buurt hebben.
Haar manen en staart (wat toch typisch is voor zomereczeem) schuurt ze eigenlijk vrijwel niet. En als ze hier eens jeuk heeft dan smeer ik hier ook de eczema balm en dan schuurt ze niet meer. Hoewel dit de eerste zomer is dat ze het toch verdacht lekker gaat vinden als ik bij de manen en bil ga poetsen..

Ze krijgt geen appels en wortels meer. Geen biks, wel Pavo Natural’s Best. Op stal krijgt ze kuil en ik probeer het gras te matigen. Heeft er iemand ervaring met de Kiezelderma van Equi Derma? Ik ben van plan dit te gaan voeren. Een meisje op stal had er een goede ervaring mee. Nu maar hopen dat dat verwende beest het ook op wil eten Knipoog.

Verder heb ik nog een heel vervelend probleem. Mijn pony krijgt giga schuurplekken op de schouders. Dit is de eerste zomer dat ze een deken opheeft. Ik wissel expres al af met de vliegen- en eczeemdeken. De vliegendeken heeft wel loopsplitten. Maar ze kan er gewoon niet tegen. In een grotere maat deken verzuipt ze.
Ik heb van de winter ook een regendeken opgehad van Inperial met loopsplitten, hier kreeg ze ook plekken van. Ik heb zowel de vliegendeken van Harry Horse als degene die ik nu heb (iets van BQ nog wat..?) en de eczeemdeken geprobeerd maar binnen een dag zie je al schuurplekken komen. En het seizoen is pas net begonnen..
Verder ben ik erg tevreden met de dekens. Ik zie gewoon dat het met de eczeem aardig goed gaat en ik heb het idee dat de deken daar zeker aan meehelpt. Maar door de schuurplekken ga ik weer twijfelen. Ze staat ’s nachts op stal zonder deken. Ik smeer de plekken op de schouders nu maar in met uierzalf.

Jeetje, wat een verhaal :p.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:50

zweetvos schreef:
Suggesties voor een vliegenkap voor een Welsh-achtig hoofdje?

Geen biks, wel Pavo Natural’s Best. Op stal krijgt ze kuil en ik probeer het gras te matigen. Heeft er iemand ervaring met de Kiezelderma van Equi Derma? Ik ben van plan dit te gaan voeren. Een meisje op stal had er een goede ervaring mee. Nu maar hopen dat dat verwende beest het ook op wil eten Knipoog.

Verder heb ik nog een heel vervelend probleem. Mijn pony krijgt giga schuurplekken op de schouders. Dit is de eerste zomer dat ze een deken opheeft. Ik wissel expres al af met de vliegen- en eczeemdeken. De vliegendeken heeft wel loopsplitten. Maar ze kan er gewoon niet tegen. In een grotere maat deken verzuipt ze.

Heb bij HippWeert een fijne hoofdkap gekocht vorig jaar maar die was merkloos...

Mijn paard bleef jeuk houden met Natures Best, Subli Semit (te bestellen bij elke Boerenbond) zorgde wel voor een fikse vermindering van de jeuk. Kuil veroorzakt veel jeuk, vervang de kuil voor hooi.
Kiezelderma werkt bij mijn paard goed! Schijnbaar moet je het niet blijven geven maar elke keer een kuur van een paar maanden en dan weer even niet.

Ik heb een "paarden BH" gekocht tegen schuurplekken. BR heeft ze bijvoorbeeld. Helpt in ieder geval goed tegen schuurplekken van het winterdek van een ander paard van me. Het is van een gladde rekbare stof waar de deken zo overheen glijd.

Enne.. Silverlinde W spray werk overal goed op, op wondjes, kale plekken, jeukplekken etc.!

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:22

Vanavond krijg ik die mensen van het onderzoek van Eric Laarakkers op bezoek! Ik hou jullie op de hoogte!

Er was hier toch nog iemand die aan dat onderzoek meedoet??
Heeft die al bezoek gehad?

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:18

Bij mijn exceemshetlander helpt het s'nachts op stal zetten nog het beste. Ik zet haar rond 16.30 uur op stal. Rond 08.00 gaat zij weer naar buiten. Van alle dure middeltjes zoals allergitium, cullicucum, conjosol en smeerseltjes heb ik hier het meeste baat bij. Haar manen en staart blijft heel. Ik heb de indruk dat het zonlicht ook een bepalende factor is bij mijn pony

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:37

Ik meld me hier ook maar weer eens.
Mijn paard heeft vorig jaar haar staartwortel en haar halve manen kaalgeschuurd. Ze had zoveel jeuk dat ze de stalmuur bijna omduwde naar mijn idee.
Dit jaar valt het tot nu toe nog mee. Ze heeft ietsje last in haar liezen, maar schuurt haar manen of staart nog niet (afkloppen...)Ik hou haar nauwkeurig in de gaten en heb al wel een vliegendeken aangeschaft, maar die heeft ze nog niet op. Met dot weer lijkt me dat nog niet nodig (heb ze s nachts zelfs op stal nog onder een gevoerde deken staan...)

Wat ik me afvraag: ik hoor iedereen hier over smeersels enzo. heeft iemand hier al eens iets in de alternatieve richting geprobeerd: homeopathie, chinese kruiden, bioresonantie, iets anders? Ik ben benieuwd.

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:11

Ja hoor hier wel!
Ik gebruik nu stop jeuk van de silverlinde en dat werkt erg goed!
Verder heb ik zelf zalf gemaakt met een aantal essentiele oliën wat ik op de buik
gebruik en dat werkt tot nu toe het beste tegen wondjes... Ook heb ik olie gemaakt
wat ik in de manen doe. Ik gebruik van Atex de vliegenspray en heb het idee dat dat wel
enigzins de muggen op afstand houd tenminste als je het wel een aantal keer per dag gebruikt!

Ook gebruik ik Sweet Itch wat erg goed werkt tegen schilfervorming! Het is op waterbasis en dus niet
vettig wat ik ook wel een pluspunt vind!

Verder borstel ik veel om het winterhaar eruit te krijgen want dit geeft ook weer jeuk.
Ik ben ook nog aan het onderzoeken hoe ik het beste van binnenuit het kan behandelen maar
ben er nog niet helemaal uit!

We gaan zo maar een beetje door en hopen dat het een beetje in de hand te houden blijft!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:28

Iemand had de vraag wat te doen aan schuurplekken van de deken.
Ik heb iemand de tip gegeven om de vacht op de plek van de schuurplekken regelmatig in te spuiten met antiklit/glansspray. Hierdoor wordt de vacht heel glad en glijdt de deken er soepel overheen. Dat werkte bij diegene erg goed, de plekken waren weg.