[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

deniejs

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:50

Ik heb een kunststof bak opgehangen ipv een ijzeren.
En hij houd het nog steeds vol!
Gelukkig zuigt hij ook alleen op zijn voerbak.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 15:52

Ik heb de voerbak eraf gehaald, bij de agradi een rubber bak gekocht, die kan geen kwaad en ze kan zich er niet aan bezeren. De luchtzuigplek omwikkel in met een aantal lagen zeil en strotouwtjes. Dat vervang ik als het stuk is.
Ze heeft al hout/tegels/spikkels en kinderkamerzeil gehad. Ik vraag gewoon de reststroken bij de handelaar.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:51

Hoi.

Ik ben er achter gekomen dat mijn paard Luchtzuigt..
Hmms, vind het een nare onderneming.. Geen idee wat ik moet doen.. !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:21

Ehm...lees dit topic eens door, staan al een heleboel goeie tips, oa van Anya en mijzelf!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:26

skippy1 schreef:
Ehm...lees dit topic eens door, staan al een heleboel goeie tips, oa van Anya en mijzelf!

Alle 100 en nog wat pagina's? :)
Ik dacht dat het een centraal topic was en dat je zo kon vragen ? ;)
Excuses.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:32

Je kunt een beetje filteren op namen... ;)

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:15

Ja, en alles moeten we alles gaan herhalen. ;)

xxHHxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:55

Ik heb een nieuw paard gekocht en nu zie ik hem gaan staan luchtzuigen. Eigenaresse gebelt en die zegt dat het niet bekend is bij haar. Ze gaat het navragen op stal.
Maar dit moet ie toch al vaker hebben gedaan.
Kan toch niet spontaan ontstaan?
(heb zelf geen ervaring met luchtzuigers)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:04

Nou... stress van verhuizing, verandering van voer e.d. kan allemaal wel zorgen dat het naar boven komt. Dus dat hij daardoor last van zijn maag krijgt en dat dan oplost door lucht te zuigen. (even kort uitgelegd)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:27

Zo. Vandaag Rubber om de voerbak gedaan, 2 speeltjes ( fles ophangen met brokjes er in, en een hooinet opgehangen, en ook een hooinet met een voetbal er in ) Nou dat vind meneer geweldig. Eens kijken hoe het gaat.. En of ik hem nog knetter stoned uit de stal moet halen.....!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:34

Wat goed mogelijk is, is dat het paard het in het verleden al heeft gedaan, misschien niet op de vorige stal. In stress situaties kan dit gedrag weer omhoog komen. Hoeft dan niet te zijn vanwege een maagzweer, maar puur vanwege de stress, voorwaarde is dan wel dat t paard t dus in t verleden ook gedaan heeft. Ik zou iig het management omgooien, veel ruwvoer, weinig krachtvoer, veel weidegang en veel sociaal contact!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:28

skippy1 schreef:
Wat goed mogelijk is, is dat het paard het in het verleden al heeft gedaan, misschien niet op de vorige stal. In stress situaties kan dit gedrag weer omhoog komen. Hoeft dan niet te zijn vanwege een maagzweer, maar puur vanwege de stress, voorwaarde is dan wel dat t paard t dus in t verleden ook gedaan heeft. Ik zou iig het management omgooien, veel ruwvoer, weinig krachtvoer, veel weidegang en veel sociaal contact!

Mijne wel. Heb ik nou bijna een jaar, maar doet het al van veulen af aan.. Kleine kans dat het ophoud dus. Zeg maar gerust niet..

Maar is het schadelijk? Luchtzuigen? Of kunnen er andere dingen optreden? Moet ik er medicijnen voor halen? Ik ben totaal onbekend met luchtzuigers.

xxHHxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:33

Maar ik heb nu een probleem, wil het paard teruggeven. Heb een hoop geld betaald en wil daarvoor geen luchtzuiger. Maar zei zeggen bij ons heeft ie het nooit gedaan.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:02

Nadia1503 schreef:
Maar ik heb nu een probleem, wil het paard teruggeven. Heb een hoop geld betaald en wil daarvoor geen luchtzuiger. Maar zei zeggen bij ons heeft ie het nooit gedaan.

Ja dat is dan jammer denk ik. Dit wil je niet voor je geld natuurlijk...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 19:33

Giolli: het is niet schadelijk. Behalve eventueel voor de tanden. Die kunnen beschadigen dus je moet de luchtzuigplek zacht maken. Geen hout of staal o.i.d. Dat kun je afdekken. Je kunt een middel kopen dat de maag minder zuur maakt, dat kan het luchtzuigen verminderen. Verder altijd eerst hooi geven en daarna pas brok en weidegang wil ook veel helpen.

Nadia: als je een luchtzuiger hebt gekocht die dit binnen zeer korte termijn is gaan doen, dan heb je recht op teruggave van het paard. Of je zou korting kunnen vragen. Heb je het paard al enkele maanden dan wordt het moeilijker. Want dan moet je aantonen dat de stalomstandigheden bij jou niet zo zijn dat je grotere kans op luchtzuigers hebt. Staat het paard binnen bij jou of komt het op de wei? Hoe is het voerschema. Wat voer je, hoe ziet de stal eruit? Dat soort dingen.

Ik zou een goed paard niet laten staan vanwege luchtzuigen maar je moet ertegen kunnen.

Je weet wel heel zeker dat het paard luchtzuigt? Want ik ben eens iemand tegen gekomen die vertelde dat het paard luchtzoog, terwel het dier gewoon wat met haar tong speelde en af en toe teste ze eens uit hoe hard de stalrand was met haar tanden. Maar het typische geluid van een luchtzuiger maakte ze niet. Kortom: dat paard was echt geen luchtzuiger, terwijl iedereen op stal (met duidelijk weinig verstand van luchtzuigers) haar vertelde dat het dier luchtzoog.

Dus zet je paard alleen zijn tanden op de voerbak? Of maakt hij ook geluid en wat hoor je dan?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:58

Anya: als je dat tegen mij had... Wat ik niet denk, maar even voor de zekerheid. Ja Olivier doet wel echt luchtzuigen. Want hij maakt er ook zo'n echt boergeluid bij en spant heel zijn nek aan. ;)

Bedankt voor je tips. Zou rubber dan een optie zijn om over de voerbak te doen? Dat is namenlijk zachter,
Gelukkig hebben wij de trailies in de stal zo smal dat hij daar niet met zijn neus tussen kan, en dat dus geen optie is. Dus de voerbak is echt het enige probleem... :n
Ook heb ik hier ergens voorbij zien flitsen een aantal pagina's terug volgens mij dat mensen medicatie ook nog wel eens wilt helpen. Rennies ofzo? Is dat waar?
Ik wil niet zomaar mijn paard een overdosis Rennies geven wat slecht kan zijn. :)

Ik ga het meteen aanpassen met het hooi en dan pas brokken! :)
Trouwens. Diarree. Zou dat te maken kunnen hebben met luchtzuigen? :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 20:08

Nee ik had het tegen Nadia.
Ja rubber over de voerbak kan, maar je kunt ook een rubberen voeremmer kopen. In een houder. Agradi heeft ze i.i.g. Je kunt de voerbak ook weghalen en los in een emmer voeren. Maar dan zoeken ze meestal wel een andere luchtzuigplek.

Rennies is geen optie. Daar ben ik jaren geleden mee begonnen n.a.v. een van de eerste onderzoeken. Heb ik wel in overleg met de DA gedaan toen. Het werkte wel, maar je moet 5 rennies per voerbeurt geven. Dure grap. Inmiddels zjn er maagzuurremmers op de markt speciaal voor paarden. Settelex bijvoorbeeld. Pronutrin kan werken en maagcomposium ook. Wisselt per paard of en hoeveel het helpt.

Diarree: hoort niet speciaal bij luchtzuigers. Die van mij heeft i.i.g. al jaren normale mest. Maar het kán. Als je luchtzuiger nog maagpijn heeft, dan kan het zijn dat het voedsel minder goed verteerd wordt.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:14

Nou mijn paard heeft de hele zomer en halve herfst etc 24/7 op de wei gestaan. Pas in de winter gaat hij alleen 's avonds op stal. Maar dan begint hij ook, in de wei doet hij het dan ook niet.

Maar rennies helpen dus eigenlijk wel, Maar het is gewoon heel duur?
Wat doet het precies?
Over de voerbak, Die van ons is geheel van staal/ijzer en zit zo vast:

http://images4.speurders.nl/images/45/4 ... detail.jpg

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 20:16

en waar zuigt hij precies?
want als hij zijn tanden alleen om die spijltjes haakt kan het niet zoveel kwaad. Maar als hij zuigt en de tanden gaan echt over het staal, dan slijten ze heel snel af. Dan zou ik die voorbak verwijderen en eentje van rubber of zacht plastic ophangen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 20:17

rennies maken het maagzuur minder zuur.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:17

Hij bijt aan de voorkant.
Ik zal even proberen te laten zien ;)

Oh. En daar van gaan ze dus minder van luchtzuigen? Of is dat gewoon puur iets door de "irritatie" te verminderen? :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 20:24

luchtzuigen begint in een poging de maag minder zuur te maken. Luchtzuigen levert spuug, spuug is basisch en maak dus de maag minder zuur. Dus de maag minder zuur maken kan betekenen dat ze het minder gaan doen. Maar het kan ook littekengedrag zijn, en dan gaat het niet weg. Hooguit wordt het minder.

Mijn eigen luchtzuiger zuigt eigenlijk alleen nog rond voertijd en als je haar een snoepje of een appel of zo geeft. Het is voedselgerelateerd.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:26

Afbeelding

Aan het rode knaagt hij.
Meestal alleen aan de linkerkant..!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:26

Anya schreef:
luchtzuigen begint in een poging de maag minder zuur te maken. Luchtzuigen levert spuug, spuug is basisch en maak dus de maag minder zuur. Dus de maag minder zuur maken kan betekenen dat ze het minder gaan doen. Maar het kan ook littekengedrag zijn, en dan gaat het niet weg. Hooguit wordt het minder.

Mijn eigen luchtzuiger zuigt eigenlijk alleen nog rond voertijd en als je haar een snoepje of een appel of zo geeft. Het is voedselgerelateerd.

Ja!! Dat klopt. Olivier doet het ook alleen wanneer hij net gegeten heeft ofzo.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:27

Anya schreef:

Dus een aantal rennies kan voor hem wel fijner zijn af en toe? :)