[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 08:30

chantal001 schreef:
singasong schreef:
Waarom ga je niet naar de kliniek van Laarakker als je toch iets van homeopatie er bij wilt geven?

En die infectie wordt niet veroorzaakt door zijn allergie maar juist andersom!

Ben ik al eens geweest en mijn ervaring is niet goed. Gevoel is bij iedereen anders.

Ben je toen voor hetzelfde probleem geweest?

En ik ben wel heel benieuwd waarom je je paard niet door Laarakker hebt laten behandelen. Wil je dat vertellen?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 08:33

Inoterry schreef:
Zijn neusgaten stonen voortdurend wijdopen, hij stond ontzettend te knijpen en hij had ook een heel hoge ademhalingsfreqentie. Hij zag er ook bang uit. Rennen doet hij al niet zo snel als hij fit is maar nu was hij ook echt niet vooruit te branden. De DA van de kliniek waar hij is onderzocht vertelde dat het veel zij over het brave meewerkende karakter van Ino dat hij zoiezo nog wilde lopen, zijn hele lijf moest namelijk ook pijn doen van het zuurstofgebrek. En dan te bedenken dat de eerste DA die ik erbij haalde niks afwijkends kon ontdekken Boos! .

Behandel je Ino nu nog steeds? Ben ff kwijt hoe het er nu voor staat Bloos

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:14

Inoterry schreef:
Zijn neusgaten stonen voortdurend wijdopen, hij stond ontzettend te knijpen en hij had ook een heel hoge ademhalingsfreqentie. Hij zag er ook bang uit. Rennen doet hij al niet zo snel als hij fit is maar nu was hij ook echt niet vooruit te branden. De DA van de kliniek waar hij is onderzocht vertelde dat het veel zij over het brave meewerkende karakter van Ino dat hij zoiezo nog wilde lopen, zijn hele lijf moest namelijk ook pijn doen van het zuurstofgebrek. En dan te bedenken dat de eerste DA die ik erbij haalde niks afwijkends kon ontdekken Boos! .

Die van mij heeft dit nog niet. Ik weet nu wel waar ik op moet letten, bedankt.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:21

singasong schreef:
Ben je toen voor hetzelfde probleem geweest?

En ik ben wel heel benieuwd waarom je je paard niet door Laarakker hebt laten behandelen. Wil je dat vertellen?

Ik hou het kort:
Ja , ook voor de headshaking en omdat ik hem op 1 been niet zuiver vond lopen. Zijn hele lichaam werd bekeken en volgens hen kwam alles door zijn scheve bekken en een aantal niet goed zittende rugwervels. Ik was het er niet mee eens hoe ze toen aan zijn benen begonnen te trekken, op zijn rug gingen slaan en heel veel druk op zijn bekken gingen zetten. Ik kreeg van alles mee.

Vervolgens ging mijn paard slechter lopen en ben ik naar de kliniek gegaan voor onderzoek. Daar kwam uit dat hij een beschadigde meniscus had. Dat had hij dus al toen ik naar Laarakker ging maar dat heeft hij niet gezien. Ik ben toen bij mijn veearts gebleven.

Ik hou niet van de manier van behandelen van zijn bekken en rug. Dit is persoonlijk en ben blij voor de mensen als het wel werkt.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:48

singasong schreef:
Inoterry schreef:

Behandel je Ino nu nog steeds? Ben ff kwijt hoe het er nu voor staat Bloos

Het gaat nu best goed met Ino. Dit verhaal is al een tijd geleden maar zijn luchtwegen zijn, zoals vele andere dingen bij Ino, een zwak punt. Zoals de foto op de vorige pagina ook laat zien is het na het rijden net of er een kraan word opengezet als hij dan even zijn hoof naar beneden doet.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:53

Inoterry schreef:
Het gaat nu best goed met Ino. Dit verhaal is al een tijd geleden maar zijn luchtwegen zijn, zoals vele andere dingen bij Ino, een zwak punt. Zoals de foto op de vorige pagina ook laat zien is het na het rijden net of er een kraan word opengezet als hij dan even zijn hoof naar beneden doet.

Dat snot dat vind ik wel raar. Wat zegt de veearts daar op? Aan de ene kant denk ik: Als het helder is en het komt er uit dan lijkt me dat geen kwaad te kunnen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:56

chantal001 schreef:
Inoterry schreef:
Het was niet omdat hij gevoelig was op zijn neus, hij was er ontzettend slecht aan toe en had al te weinig zuurstof in zijn bloed. OP sommige plekjes hadden zijn slijmvliezen ook al een blauwige waas. Je kan je denk ik wel voorstellen dat je bij een paard wat al constant het gevoel heeft dat hij stikt grotere kans hebt op paniek als er iets over de neusgaten word geschoven.

Hoe kon jij zien dat Ino het benauwd had? Ik merk helemaal niets aan mijn paard. Hij rent vrolijk door de wei en bokt.

Ook paard van mijn vriendin had hoge ademfrequentie na 100 meter lopen, wijd open neusgaten etc.

Wie weet er hier om de hoeveel jaar je tetanus moet laten enten ( als je dus geen influenza laat enten ) ? Weet iemand wat ze daar bij Erik Laarakker over zeggen toevallig ?

Groetjes,

Maris

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:03

Maris schreef:
Ook paard van mijn vriendin had hoge ademfrequentie na 100 meter lopen, wijd open neusgaten etc.

Wie weet er hier om de hoeveel jaar je tetanus moet laten enten ( als je dus geen influenza laat enten ) ? Weet iemand wat ze daar bij Erik Laarakker over zeggen toevallig ?

Groetjes,

Maris

Lopen als in alleen al stappen?

Als ik mijn paard zie rennen in het land dan staan zijn neusgaten niet wijd open. Ik denk dat hij het dan niet benauwd zal hebben. Enten kan ik je niet bij helpen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:04

De meningen van de dierenartsen lopen daarover nogal uiteen, de ene heeft inderdaad zoiets van als het helder is en hij heeft er geen last van, de andere duwt meteen een pot ventipulmin in mijn handen en begint over bronchoscopie. Ino heeft het nu al zo lang als ik hem heb, zolang zijn uithoudingsvermogen goed is en hij niet loopt te pompen vind ik het wel prima. Hij is nu al zo vaak op zijn luchtwegen onderzocht en het word er denk ik toch niet meer beter op.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:23

Inoterry schreef:
De meningen van de dierenartsen lopen daarover nogal uiteen, de ene heeft inderdaad zoiets van als het helder is en hij heeft er geen last van, de andere duwt meteen een pot ventipulmin in mijn handen en begint over bronchoscopie. Ino heeft het nu al zo lang als ik hem heb, zolang zijn uithoudingsvermogen goed is en hij niet loopt te pompen vind ik het wel prima. Hij is nu al zo vaak op zijn luchtwegen onderzocht en het word er denk ik toch niet meer beter op.

Als jouw gevoel goed is dan moet je zo doorgaan als nu. Jij kent je paard het beste. Ik vond bij mijn paard de bronchoscopie echt geen pretje en zal het niet snel weer doen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:30

Ino heeft inmiddels 4 keer en bronchoscopie gehad, en 2 keer een balonderzoek (ik meen me te herrinneren dat dat zo heet). Dan spuiten ze vocht in de longen en zuigen ze er daarna weer uit om te kijken wat er aan rommel meekomt, als je denkt dat een bronchscopie niet prettig is, het kan erger.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:32

Ja, al na 100 meter stappen !

Ino weet jij iets over tetanus enten, hoe vaak dat minimaal moet ?

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:36

Inoterry schreef:
Ino heeft inmiddels 4 keer en bronchoscopie gehad, en 2 keer een balonderzoek (ik meen me te herrinneren dat dat zo heet). Dan spuiten ze vocht in de longen en zuigen ze er daarna weer uit om te kijken wat er aan rommel meekomt, als je denkt dat een bronchscopie niet prettig is, het kan erger.

Ik zelf heb ook zo'n laatste onderzoek gehad maar bij mij werd alles van binnenin verdoofd. Keel, tong, luchtpijp.

Als ik de pijn over kon nemen van mijn paard dan zou ik dat doen.
Die van mij stond aan 1 stuk door te hoesten met die bronchoscopie en ging soms door zijn benen heen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:39

Chantal, wat zijn de klachten van je paard dan op dit moment ? Nog hoesten ? Niet echt buitenadem, geloof ik, of toch wel ?

Ino, mijn paard heeft ook na het rijden een snotneus ( 1 neusgat. wisselt wel per keer ). Ik ga er idd maar vanuit dt het er beter uit kan komen. En zolang het doorzichtig tot witdoorzichtig is, denk ik dat het wel goed is.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:51

Maris schreef:
Chantal, wat zijn de klachten van je paard dan op dit moment ? Nog hoesten ? Niet echt buitenadem, geloof ik, of toch wel ?

Ino, mijn paard heeft ook na het rijden een snotneus ( 1 neusgat. wisselt wel per keer ). Ik ga er idd maar vanuit dt het er beter uit kan komen. En zolang het doorzichtig tot witdoorzichtig is, denk ik dat het wel goed is.

Met rijden hoesten, zo erg dat ik stop met rijden. Ik hoor ook een geluid alsof er slijm vast zit. Ik hoor hem nu niet meer hoesten buiten het rijden om.

In de wei rent hij en bokt en dan hoor ik hem niet. Ook heb ik niet het idee dat hij het benauwd heeft.

Hij heeft een lichtallergie en is tevens allergisch voor 8 verschillen soorten graspollen. Altijd gevoelig op zijn neus en zomer's met zijn luchtwegen.

Uit de bronchoscopie kwam dat zijn luchtpijp opgezet was en dat alles in de voorste luchtwegen rood en ontstoken was. Ook zat er slijm in de voorste luchtwegen.

Ze vonden het raar dat hij zo erg moest hoesten want het beeld was daar niet naar zeiden ze.
Ze denken dat hij het benauwd heeft. Ze hebben zijn ademhaling in rust gemeten maar die was goed. Als ik evt wil weten hoe het is tijdens de draf dan moet ik naar Utrecht waar ze het meten terwijl hij op een lopende band draaft.

Ik heb cubarmix geprobeerd met Ventipulmin. Ik weet uit ervaring dat Cubarmix nooit hielp bij hem.
Nu heb ik zakjes slijmoplossers en moet ik vanaf vandaag beginnen met een inhalator met (dacht flexotide). Als de zakjes woensdag op zijn dan moet ik ook Ventolin dmv die inhaler gaan geven.

Gisteren heb ik geoefend. De inhaler krijg ik voor 10 sec. op 1 neusgat maar zodra ik het andere neusgat afsluit dan komt meneer omhoog. Hoe moet ik dan van de een 6 pompjes geven en van de andere 8?

Ze kunnen ook prednison geven maar ze wilde eerst dit proberen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:24

Mijn vriendin sloot het andere neusgat niet af. Moet dat dan ?

Hoest je paard ook al in stap ? Of pas als je gaat draven. Stappen alleen kan best goed zijn om het slijm los te krijgen ...
Ventipulmin is toch vooral voor de achterste luchtwegen ? Sputolisin meer om slijm op te lossen in voorste luchtwegen, toch ?

Een aantal mensen hier zijn zeer tevreden over luchtweg compositum ( waaronder ik ) maar ik begreep dat je niet echt vertrouwen hebt in Erik, dus dan misschien ook niet in zijn medicijnen ?

Mijn paard hoestte vorig jaar ook telkens met rijden. Hele rits met medicijnen geprobeerd, bleek het aan het hooi te liggen ...... Na 2 dagen ander hooi was t over ...... Ik neem aan dat je dat hebt uitgesloten ?

Pollen exta veterinair is ook een product van Erik, schijnt ook vaak te helpen .....
Echinacea om de weerstand te verhogen.
Maar of je dat naast ventipulmin etc moet geven ?????

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:20

Maris. Ik laat Ino ieder jaar tegen tetanus enten. Om de 3 jaar kan ook.

Bij Ino kwam hooispray van de Silverlinde en NAF easy breathing als beste er uit voor zijn luchtwegen maar dat is per paard wisselend. De meeste paarden reageren doorgaans inderdaad prima op de luchtwegproducten van de groene os, Ino niet.

Ik heb trouwens vandaag voor de ik weet niet meer hoeveelste keer heerlijk schudvrij gereden Go jij! Go jij! . Het is nog nooit zo lang achter elkaar helemaal goed gegaan Haha! .

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:54

Hoi Ino,

Zei Charlotte die 3 jaar mbt tetanus enten ?

Easy breathing kruiden deden voor mijn paard juist weer niets, ventipulmin ook niet.
Wel spray ik in de winter zijn stal in na het uitmesten met of tea tree of eucalyptus olie ( zelfde idee als hooispray,alleen dan in de stal ipv op t hooi )

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:07

volgens mij beschermt een tetanusvaccin 2 jaar.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:09

Luchtwegcompositum is alleen voor de 'bovenste luchtwegen'. Zit het dieper en is er groen/geel snot in het spel heeft het geen zin om dit te gebruiken.

@Chantal; heb je na het 'voorval/behandeling' bij Laarakker je paard nog wel door een andere osteo of fysio laten nakijken?
Het klinkt mss ongeloofwaardig maar het schudden kan dus echt wel komen door problemen van scheefstaande/blokkades in de wervels!

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:56

Maris schreef:
Mijn vriendin sloot het andere neusgat niet af. Moet dat dan ?

Hoest je paard ook al in stap ? Of pas als je gaat draven. Stappen alleen kan best goed zijn om het slijm los te krijgen ...
Ventipulmin is toch vooral voor de achterste luchtwegen ? Sputolisin meer om slijm op te lossen in voorste luchtwegen, toch ?

Een aantal mensen hier zijn zeer tevreden over luchtweg compositum ( waaronder ik ) maar ik begreep dat je niet echt vertrouwen hebt in Erik, dus dan misschien ook niet in zijn medicijnen ?

Mijn paard hoestte vorig jaar ook telkens met rijden. Hele rits met medicijnen geprobeerd, bleek het aan het hooi te liggen ...... Na 2 dagen ander hooi was t over ...... Ik neem aan dat je dat hebt uitgesloten ?

Pollen exta veterinair is ook een product van Erik, schijnt ook vaak te helpen .....
Echinacea om de weerstand te verhogen.
Maar of je dat naast ventipulmin etc moet geven ?????

Mij is verteld het andere neusgat dicht te houden. Het is trouwens gelukt vandaag. Go jij! Go jij! Het ging zo snel en hij wist niet wat hem overkwam. Iemand hield zijn oor vast en ik deedt de rest.

Als beloning uiteraard een snoepje. Ben echt een miep met dit soort dingen en dat voelt hij aan mij. Bloos

Paard begon met hoesten in draf en na 2 dagen ging hij bij iedere stap hoesten. De veearts zei dat hij tegen een longontsteking aan zat. Ze hoorde zowel bij zijn achterste luchtwegen als voorste wat, vandaar ook die ventipulmin.

Ik wil en zal ook de medicijnen, doel op luchtwegcompositum, gaan proberen. Ik was het gewoon niet eens met zijn manier van kraken.

De veearts wil alleen dat ik daar nu nog niet mee begin. Ze wilt eerst zien of dit gaat werken.

Mijn paard krijgt trouwens kuil en stond veel dag en nacht op de wei toen hij dit kreeg.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:56

Inoterry schreef:
Ik heb trouwens vandaag voor de ik weet niet meer hoeveelste keer heerlijk schudvrij gereden Go jij! Go jij! . Het is nog nooit zo lang achter elkaar helemaal goed gegaan Haha! .

Go jij! Go jij! Fijn voor je paard en voor jouw

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 22:00

singasong schreef:
Luchtwegcompositum is alleen voor de 'bovenste luchtwegen'. Zit het dieper en is er groen/geel snot in het spel heeft het geen zin om dit te gebruiken.

@Chantal; heb je na het 'voorval/behandeling' bij Laarakker je paard nog wel door een andere osteo of fysio laten nakijken?
Het klinkt mss ongeloofwaardig maar het schudden kan dus echt wel komen door problemen van scheefstaande/blokkades in de wervels!

Mijn paard is nagekeken en behandeld door een fysio. Zij komt eens in de zoveel tijd voor controle en kijkt alles na.

Ben nu bezig met grondwerk, wat op dit moment fijn is aangezien ik niet kan rijden. Verder staat hij overdag op de wei. In de avond haal ik hem binnen als ik niet zeker weet of het droog blijft. Kou en langdurige regen is op dit moment niet goed voor hem.

Kevin34

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:44

Geachte mede-headshaker-eigenaren, Tong uitsteken

Voor mijn informatieve website over het headshaking-syndrom (met wat voor oorzaak dan ook) ben ik opzoek naar meer foto's/ filmpjes van Headshakers, als zij aan het shudden of schuren zijn of wat voor gedrag zij er ook maar bij doen.

Vind je het leuk om jouw paard straks te zien op mijn site of denk je dat andere eigenaren er wat aan hebben (vergelijkingsmateriaal) mail dan alstjeblieft je foto's naar cassandra_@hotmail.com

Alvast bedankt (de naam van de site krijgen jullie als ie af is Bloos )

Groetjes en sterkte ermee,

Cassandra

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:16

foto's heb ik niet,lijkt me ook wat moeilijk van een headshaker?
maar filmpjes heb ik wel voor je,die staan al op youtube