[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zuma1

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:56

whaaa heb net rsih besteld totaal 104 euro jippieeeeeeee *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 00:16

Eerst checken of het geen worminfectie is!

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 09:40

Hoi allemaal :D

Tja... in al mijn dik 20 jaren paardenervaring, heb ik nog nooit de zorg gehad over een eczemer...
Nu over 4 stuks (haflingers) :+ (Hierdoor denk ik ook dat het dus echt aan de omgeving ligt)
Bij Dorle en Dolce is het enigzins mild, geen geschuur aan de staart en de meeste manen zijn ook nog intact (bij de schoft wat weggeschuurd), maar wel die typische kloven en dikke manenkam.
Dees heeft ong de helft van dr manen weggeschuurd en wondjes onder dr buik (van het schoppen) en Misty heeft bijna geen manen meer en schuurt ook dr staart.

Behalve wat kleine wonden onder Dees haar buik, heeft er niet 1 wondjes van het schuren. Ze staan niet onder eczeemdeken, maar wel binnen in de schemering. 2 krijgen op dit moment Pavo brok te eten, maar ik heb ze erop gewezen dat haflingers vaak ook jeuk krijgen van Pavo, dus dit wordt veranderd. Andere 2 krijgen Seniores priores. Verder staan ze overdag in een zonnige, vrij open wei (wind) en 's nachts op stal.

Wat kan ik verder nog doen, zodat het haar zo snel mogelijk terug komt, de jeuk volgend jaar weg blijft en de manenkam tot rust komt? Waar kan ik wel en niet mee wassen? Is vlechten misschien verstandig, of juist niet?

Wat kan ik verder nog doen, zodat het haar zo snel mogelijk terug komt, de jeuk volgend jaar weg blijft en de manenkam tot rust komt? Waar kan ik wel en niet mee wassen? Is vlechten misschien verstandig, of juist niet?

Ik zit er nu over te denken om eerst te gaan wassen met betadineshampoo en/of driehoek vloeibare zeep (kan dat bij een eczemer?), dan wilde ik er een honingzalf opsmeren (iemand tips waar te halen?) en dat later vervangen door klitwortel extract van de kruidvat. Goed plan? Goede volgorde? :P Andere tips? Kan ik de manen gewoon doen met glansspray/cowboy magic, of zijn ze gevoeliger voor dat soort dingen en kan ik dat beter laten?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 09:50

Stoppen met Pavo, eczeemdekens op en vooral als je net met dekens begint smeren met een jeukstillend middel zodat ze de dekens niet kapot schuren.
Niet zoveel gras geven i.v.m. suikers wat ook een trigger is voor eczeem.

Lees even een stukje terug in dit topic, dat worden steeds dezelfde vragen gesteld en antwoorden gegeven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 10:06

Elke pagina wel dat deze vraag voorbij komt :D

Voer je paarden sober, haflingers zijn ook gevoelig voor suikers/fructaan uit voeding.
Zeker jong gras wat net opkomt is eigenlijk wat te rijk voor ze, een afgegeten groot kaal weiland is nog het mooiste, ze lopen dan veel en eten weinig :j maar wel zorgen voor de vitamientjes, liksteen of een vitaminekorreltje :)

Ja en haargroei middeltjes?
Bestaan niet volgens mij,

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 10:22

Dat haargroeimiddeltjes niet bestaan, weet ik ook wel. :D Maar ik kan me zo voorstellen dat chemische troep als equishine niet zo gezond is voor eczemers, terwijl ik wel gewoon graag cowboy magic zou gebruiker omdat manen an sich daar mooi van worden.

Er zijn zoveel anti-jeuk middeltjes dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Dan kun je het beter aan de ervaringsdeskundigen vragen, dan klauwen met geld weg te gooien toch? ;)

Paarden staan hier overigens sinds juni, was lang, stengelig gras toen ze erop kwamen. Nu afgegraasd, ze krijgen al geruime tijd hooi bij.

Paarden houden op een onderhoudsbrokje of handje suplementen, gaat ook niet lukken. Worden intensief gereden voor de wagen, hebben afgelopen week bij nog de vierdaagse gelopen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 10:27

Het punt is, en dat is ook het hele topic door te lezen, dat het beste middel niet bestaat. Het ene paard reageert goed op middel A en het andere op middel B.

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 10:55

Dus jullie bedoelen serieus, dat er niet 1 middel is waarover de meerderheid tevreden is? Jullie gebruiken allemaal iets anders? :+

Maar is prima, ik ga wel googlen op anti-jeuk, even lezen wat er beloofd wordt, smeren en zien of we nog manen overhouden, of misschien de laatste sprietjes ook uitvallen

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 10:58

Ja dat bedoelen ze wel..

Elke sme is anders. Elk paard is anders. Elke samenstelling van ruwvoer is anders.
Duuusss elk paard reageerd anders

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 11:38

Ik was altijd tevreden over Derfen, maar dat is nu voor allebei niet afdoende. Blacky heeft er ook nog een hekel aan als ik dat op zijn oren doe. Plus de stank die om je heen blijft hangen, maakt dat ik daar mee gestopt ben.
De tubes van sectolin zijn wel fijn, ruikt naar pepermunt, maar nu heb ik toch hydrocortiderm in gebruik voor de delen die ik echt niet af kan dekken.

Voorkomen is toch echt beter dan genezen, afdekken en opstallen vanaf 17 uur tot 9 uur 's morgens werkt uiteindelijk beter dan alle zalfjes bij elkaar. En voeding, zo schraal mogelijk en voor de energie geef ik Fibra als ze aan ruwe voordroog niet genoeg hebben. Dat is vrij van melasse en arm aan overige suikers.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 11:50

Ik ben toch wel een fan van sweet itch

http://www.agradi.nl/sectolin-sweet-itc ... AgIT8P8HAQ

Ik gebruikte dat altijd voor appie tegen jeuk en nare plekjes, het prikt niet,en verkoelt.
Hij vind het heerlijk.
Het was op en tussendior nognwat andere middelen geprobeerd. De lotion van equi protecta is op zich ook wel goed.
Maar ik heb toch weer een fles sweet itch besteld en nu knapt appie zijn huid weer op.
Komt natuurlijk ook omdat we beetje einde seizoen gaan,dan word het altijd beter :j

Appie staat gewoon 24/7 buiten op stripbegrazing
En dat gaat redelijk,al heb ik hem toch liever op een afgegraasd stuk,bijvoorbeeld achter een groep paarden aan als die een weide bijna kaal hebben.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 12:15

Ik vraag me af wat beter is... lang gras wat al in bloei staat af laten grazen of... gras af laten grazen voordat het in bloei komt?

Dan natuurlijk bemesting... kunstmest is waarschijnlijk niet gewenst maar... andere methoden van bemesten anders dan paardenmest uitspreiden zijn op een aantal plekken niet mogelijk... wie heeft welke ervaring?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 12:55

Nou, ik heb appie nu 16 jaar en hij heeft op veel verschillend grasland gelopen.

Hij heeft op gras met kunstmest gelopen, op onbemest land, op land wat bemest is door injectie met drijfmest.
En op dat laatste deed hij bet eigenlijk nog het beste,maar toen ljep hij op een heel groot afgegeten weiland.

Ze staan nu op onbemest land, zie dat er veel onkruid staat, veel klaver en paardenbloem, van dat varkensgras en weinig gewoon gras.
Dit jaar best veel huidproblemen gehad :j maar dat kwam ook door de nattere periodes en een natte deken op

Even denken, mijn conclusie wat de eczeem bij appie betreft is dat het eigenlijk niet heel veel uitmaakt.
Goed bemest gras, en dan is bodemonderzoek wel handig zodat je weet wat je bemesten moet geeft wel een betere structuur en meer vezel en minder suikers
Hij heeft al 16 jaar eczeem, en deken op, smeren met plekjes en het gras een beetje beperken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 13:02

Hier ook varkensmest.
Prima hoor.
Dit jaar minder jeuk maar nu op dit moment overal behalve in de staart en manen. Dus mijn dierenarts wordt weer heeeel blij als ik bel. (Vaste abboo ondertussen)
Binnenkort ook even vacht opsturen naar n natuurgeneeskundig bioloog... met onderzoeken enzo. Daar houd ik jullie wel op de hoogte van.

Maar ik dénk dat de jeuk weg komt omdat de deken gewassen moet worden.. dit is vier weken geleden en ze rolt elke dag...

Vandaag maar ff wisselen en dit even wekelijks doen.

Het zou óók n reactie kunnen zijn op de wasmiddel...

Oggoijj zo te bedenken kan het zo veel zijn...

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 15:45

wassen zonder wasmiddel dan? Misschien met een scheutje azijn? Mijn deken (3 weken) is nog niet gewassen alleen nog maar... herstelt (de gaten dan :( ) En ze heeft ook vooral jeuk op haar schoft - onder haar manenkam en op haar billen/ kont... als wel ingespoten met iets tegen mijten ... in de hoop dat dit zou helpen maar ... nee...

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:46

tiwi1969 schreef:
Ik was altijd tevreden over Derfen, maar dat is nu voor allebei niet afdoende

Derfen heb ik nu meerdere malen aangeraden gekregen.Maar dat stinkt nogal begrijp ik? :D Zal er eens naar kijken :j
Sweet itch ook, goede reacties op de site
Laatst bijgewerkt door Romary op 12-09-15 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:48

Ruikt naar een houtvuurtje in Afrika :) en is zwart... maar als je geen wit paard of witte manen hebt, is dat minder storend.

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:04

sunny43 schreef:
Ruikt naar een houtvuurtje in Afrika :) en is zwart... maar als je geen wit paard of witte manen hebt, is dat minder storend.

Haflingers dus :D Worden spontaan bruinen :D De eigenaar is van mening dat wanneer je een paard met wit behang hebt, dit ALTIJD schoon moet zijn. Paard moet dus als hij vies eerst gewassen worden voordat je het erf afgaat... Zwart behang ga ik hem niet kunnen verkopen vrees ik :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:44

Enige waar ik van baal is dit

Afbeelding

Dat die manen echt er af gaan onder de rsih -O-
Verder bevalt de deken me echt goedl hij is nog heel dus volgend jaar word het derde jaar dat het op gaat!

Afbeelding

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:42

hier precies hetzelfde probleem,baal er ook zo van terwijl het een topdeken is

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:59

Ik vind lange manen zo mooi *\o/*

Maar ja,,dat zit er dus niet in
Misschien ga ik er wel een stukje tussen naaien,zodat het toch voor de schoft losser is

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 21:12

ik heb dezelfde deken maar vind hem zo afknellen aan de borst - ik gebruik nu gewoon een Pagony... zit wel comfortabeler denk ik (ik vergelijk het maar met een strakke ouderwetse spijkerbroek versus een ... legging)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 21:13

RISH zit super, ik heb de manen afgeschoren dus geen last van dunnen manen.
In verleden deed ik het altijd invlechten, dat ging ook prima.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 23:05

Schuren ze bij jullie nog veel? Of is het al weer wat rustiger?
Nog even een vraag hier over het voerbeleid bij eczeem. Ik zit namelijk een beetje met het probleem dat er veel over gezegd wordt en ik de draad een beetje kwijt raak. Mijn pony is al een tijdje van de brokken af (I.v.m. vulmiddel en rotzooi enzo) en staat nu op zemelen, met toegevoegde vitaminebrok en verder nog extra kruiden etc.
Nu lees ik alleen ook weer dat zetmeel (wat geloof ik wel in zemelen zit) niet goed is voor een eczeem paard. Toch moet ik iets voeren (om de kruiden en vitaminen door te doen etc.)
Wat kan ik nou wel en niet voeren? Iemand tips? Ervaring?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 00:23

Heaven heeft nog een prima volle bos manen onder de RSIH. :)

Afbeelding