[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:57

marissy90 schreef:
Ik heb van de da equimax meegekregen heb je daar ervaring mee?

Die pakt ook de lintwormen aan,als ze er zijn.De volgende wormkuur die je geeft kan het best een gewone equest zijn(groen doosje)
Daar zit moxidectine in,die dood de ingekapselde bloedwormen,omdat je paard bloedwormen had begrijp ik niet dat de da die niet heeft gegeven maar goed.
Volgende wormkuur dus maar een equest.(over drie maanden ;) )

tylando

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:06

Dus kurkuma puur 2x daags 1 theelepel voor paard?
En voor mezelf?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:15

tylando schreef:
En voor mezelf?

ik neem een half theelepeltje 2x daags.Omdat ik ontsteking in mijn heup(en daardoor rugpijn) heb pak ik het groots aan :D
Laatst begon ik migraine te krijgen en daar heb ik hele zware ontstekingsremmers voor,waar ik een gat van in mijn maag krijg.Toen heb ik mijn kurkumamelk genomen en het ging weg.Weet natuurlijk niet of het ook weg was gegaan zonder de melk... ;)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 07:41

Maris schreef:
Dookia, ik zat nog steeds te denken.... ACTH was te hoog, maar cortisol dus heel erg laag. Dat is al een vreemde combinatie toch ? Alleen scheelt het misschien wanneer dat cortisol is gemeten omdat dat nogal over de dag heen veranderd. ( bij mensen in ieder geval ).
Maarre wat ik dacht, zou het niet net zoals bij mensen zo kunnen zijn dat paarden heel lang met een hoog cortisol rondlopen totdat de bijnieren helemaal uitgeput raken en dus veel te weinig cortisol gaan aanmaken ??? Bij mensen heet dat dus bijnieruitputting ( adrenal fatique ).

Even opgezocht : Verschijnselen die bij een tekort aan cortisol kunnen optreden zijn ernstige vermoeidheid, zwakte, duizeligĀ­heid, misselijkheid, braken, buikpijn, diarree, koorts en gewichtsverlies
Zie http://www.amc.nl/web/Zorg/Patient/Zoek ... ientie.htm
maar dat wist je vast al.....

Toch twijfel ik , want dit is specifiek op mensen gebaseerd.
Mijn paarden hebben een inloopstal , 24 uur per dag te vreten [voornamelijk stro en porties hooi]
Die hebben geen dag-nachtritme.
Paarden in het wild hebben dat ook niet.
Hoe dat zit met paarden die snachts op stal staan weet ik niet , maar over het algemeen is men er wel over eens dat paarden snachts op stal niet alleen maar slapen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 07:54

geerke schreef:
tylando schreef:
En voor mezelf?

ik neem een half theelepeltje 2x daags.Omdat ik ontsteking in mijn heup(en daardoor rugpijn) heb pak ik het groots aan :D
Laatst begon ik migraine te krijgen en daar heb ik hele zware ontstekingsremmers voor,waar ik een gat van in mijn maag krijg.Toen heb ik mijn kurkumamelk genomen en het ging weg.Weet natuurlijk niet of het ook weg was gegaan zonder de melk... ;)

Wat was er toch ook alweer met kurkuma en melk....het was een zeer goede combi , ik geloof doordat de vetten in de melk er voor zorgen dat de kurkuma beter opgenomen wordt?!
Want dat is het grootste probleem , er wordt maar rond de 1 % terug gevonden in het bloed.
Volgens mij was het in india zo dat de combi kokosvet en kurkuma er voor zorgt dat daar bepaalde kankersoorten gewoon niet voorkomen.

Het is wel van belang dat je de goede kurkuma neemt , de longa.
Daar zit het hoogste gehalte curcumine in , en das de stof die al het goede werk verricht.

Hier krijgen de paarden 1 eetlepel met kop [ is ongeveer 15 gram] per dag door een dikke hand subli dieetmix en hun vers gemalen lijnzaad , met een snufje zwarte peper.
Ik doe er een scheutje water door , en ze vinden het heerlijk!
Het ruikt ook heerlijk , lekker kruidig.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:31

dookia schreef:
Als je wilt mail ik jou de mail die ik naar Dr eleonor Kellon stuurde zodat je het volledige verhaal kan lezen.

Heb je van haar al een antwoord gekregen?
Ik las net dat zij onlangs in het magazine The Horse's Mouth ( alleen voor leden, tegen betaling) een artikel heeft geschreven over zweren in de dikke darm en het zgn 'leaky gut syndroom'..
Ben benieuwd of ze daaraan wellicht refereerde voor jouw paard

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:36

Hebben ze dan ook geen opgezette met vocht gevulde buik met het leaky gut syndrome?Dat is trouwens niet best :7

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:16

@Nammie: Super bedankt, ga er mee aan de slag (al aardig wat kunnen vinden op internet), baat het niet dan schaad het ook niet toch!

Vindt het alleen zo vreemd dat het opeens zo actief is geworden na het starten met medicatie voor de cushing.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:35

Boel geschreven weer..

Vanmorgen bij Fiek geweest. Ik vind hem slecht.. Vacht wordt steeds hariger en pluiziger nog.. Loopt strammetjes. Stal is drijfnat en stinkt enorm... Ben echt niet snel vies van iets maar dit is echt goor aan het worden eigenlijk.. Echt sneu voor hem
Zometeen nieuwe medicatie halen bij de dierenarts.. Ben benieuwd wat zij zegt..

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:52

DameBlanche schreef:
@Nammie: Super bedankt, ga er mee aan de slag (al aardig wat kunnen vinden op internet), baat het niet dan schaad het ook niet toch!

Vindt het alleen zo vreemd dat het opeens zo actief is geworden na het starten met medicatie voor de cushing.

Dat zou je je dierenarts eens voor kunnen leggen , ik heb geen idee wat voorn mechanisme hierachter zou kunnen zitten.
En wat betreft vit e , daar is nogal wat discussie over geweest hier in het topic.

Vit e is een antioxidant.[net als kurkuma eigenlijk ...]
Cushing zou onstaan vanwege degeneratie van cellen door oxidatieve stress welke meer vrije radicalen geeft.
Je hebt antioxidanten nodig om de vrije radicalen te binden.
Vit e zou dus het proces kunnen vertragen , en heel misschien wel kunnen stopzetten , maar het werkt dus niet genezend.
Dit is de verkorte versie ;)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:55

SuperRoos schreef:
Boel geschreven weer..

Vanmorgen bij Fiek geweest. Ik vind hem slecht.. Vacht wordt steeds hariger en pluiziger nog.. Loopt strammetjes. Stal is drijfnat en stinkt enorm... Ben echt niet snel vies van iets maar dit is echt goor aan het worden eigenlijk.. Echt sneu voor hem

Kan je hem niet naar buiten gooien? zoon vieze stal lijkt me ook niet alles voor Fiek...
Sneu hoor voor jullie :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:33

geerke schreef:
marissy90 schreef:
Ik heb van de da equimax meegekregen heb je daar ervaring mee?

Die pakt ook de lintwormen aan,als ze er zijn.De volgende wormkuur die je geeft kan het best een gewone equest zijn(groen doosje)
Daar zit moxidectine in,die dood de ingekapselde bloedwormen,omdat je paard bloedwormen had begrijp ik niet dat de da die niet heeft gegeven maar goed.
Volgende wormkuur dus maar een equest.(over drie maanden ;) )

Equest krijgt mijn paard koliek van

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:34

SuperRoos schreef:
Boel geschreven weer..

Dit klinkt alsof hij te weinig prascend krijgt, vacht moet beter worden, hij moet minder plassen en hij moet fitter worden..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:38

geerke schreef:
tylando schreef:
jazeker ..op zo'n manier. .

dacht dat je t algemeen bedoelde :o

nee hoor :D hoeveel keer iemand zijn paard ontwormd moet hij zelf weten....ik neem toch aan dat de meeste mensen genoeg ervaring hebben om te zien wanneer het paard niet goed is.

Ik ontworm 6x per jaar,gelang het middel...maar ik heb een afwijking :+

Dat is allang achterhaald dat dat goed is, ook als je naar de resistentie in Europa kijkt. Ik deed het vroeger ook, maar hou paarden nu goed in de gaten met mestcontrole. En ontworm op basis daarvan en aan het einde van het seizoen standaard ook in overleg en op advies van DA.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:13

Hier ook weer ellende. Pony loopt slecht, erg stijf. Wil ook niet bewegen. Lijkt me eerder spierbevangen als hb. Maar ze heeft niks gedaan. Krijgt geen ander eten.. Enige wat ik gedaan heb is donderdag een wormenkuur gegeven. Maar die heeft ze vroeger ook zo vaak gehad. Hoefsmid was er vrijdag en kon niks uit de voeten halen. Dus twijfel nu heel erg. Zal ze vast gelegen hebben of iets anders raars. Of is er echt iets mis :( Gaaaaan we weer zeg maar.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:26

Misschien toch die wormkuur ?! Welke was het ? Ik heb hier een aantal pagina's geleden een link neergezet over dat ze bij ecir zeggen dat praziquantel niet zo goed is voor IR paarden.

Edit : dat was dit berichtje
Praziquantel, given orally in a dose of 250 mg/kg, significantly
increased serum glucose level in hyperglycemic rats without changing
serum insulin level. After oral glucose load, praziquantel produced a
significant increase in serum glucose level and antagonized the
hypoglycemic action of glibenclamide. These results indicate that
praziquantel significantly increased serum glucose level in both
hyperglycemic rats and after glucose load. Since insulin levels are
not significantly altered by praziquantel, the hyperglycemic effect
of this drug may be attributed to inhibition of peripheral glucose
utilization. Care should be taken if praziquantel is prescribed to
diabetic patients.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:02

Nammie schreef:
SuperRoos schreef:
Boel geschreven weer..

Kan je hem niet naar buiten gooien? zoon vieze stal lijkt me ook niet alles voor Fiek...
Sneu hoor voor jullie :(:)

Hij staat al uren per dag buiten, alleen de avond en de nacht binnen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:07

SR, vraag dan ook eens of b.v. extra eiwitten bijgeven ( lucerne b.v. ) zin heeft ?! vachtproblemen kunnen te maken hebben met te hoog cortisol wat dan de eiwitten uit de spieren en de vacht "opeet". Geen idee of extra eiwitten geven dan goed is hoor, maar daar hebben ze dan wel misschien een tekort aan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:55

Dookia, hoe gaat het ??

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:33

Superroos.
Zit Fiek nu inmiddels op de voor hem afgestemde dosis of ben je nog steeds voorzichtig aan het opbouwen. De symptomen die je beschrijft horen wel bij PPID. Daarnaast duurt het ook wel 4 tot 6 weken (volledige dosis) voordat de medicatie een beetje aanslaat en als je pech hebt nog een beetje langer.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:01

Vandaag naar Merelbeke geweest met Shamrock, en we hebben een echo van de abdomen gedaan, op eerste zicht was er niets te vinden maar na lang zoeken is een wat verdikte blinde darm gevonden waar hoogstwaarschijnschijnlijk ingekapselde strongyliden (rode bloedwormen) Deze kunnen moeilijk gevonden worden via mestonderzoek en zijn behoorlijk resistent tegen veel ontwormingen. Hij moest daar vanacht blijven slapen en van 20 u tot 8 u vasten en dan nog eens een onderzoek doen en ook een glucosespiegelonderzoek. Morgenavond mag mijn ventje normaalgezien terug naar huis. Dit met een cortisone-kuur om de onsteking door de kapsels weg te krijgen maar hij moet ook vanaf morgen ook terug aan de prascend. Hij was vanmorgen erg apatisch weer (cortisone was weer uitgewerkt) maar vanmiddag was hij terug opgewekt en hongerig (had om 11u nieuwe cortisone ingespoten gekregen) Ik hoop dat dit nu het einde is van een nachtmerrie.

Ik heb een antwoord gekregen van Dr Kellon

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:10

toch wormen dus...pffff...Ik hoop dat hij opknapt!(gaan ze moxidectine geven?als dat te risicovol is werkt 5 dagen panacur ook)
Ze kunnen flink ziek zijn van ingekapselde bloedwormen hoor.Inderdaad niet meer willen eten en vreselijke diarree.
Sterkte...hopelijk gaat het nu bergopwaarts!

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:01

ik bedoelde Geen antwoord van dr kellon

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:01

geerke schreef:
toch wormen dus...pffff...Ik hoop dat hij opknapt!(gaan ze moxidectine geven?als dat te risicovol is werkt 5 dagen panacur ook)
Ze kunnen flink ziek zijn van ingekapselde bloedwormen hoor.Inderdaad niet meer willen eten en vreselijke diarree.

Ik hoop ook dat het nu opgelost is en dat wij hem er weer bovenop geraken

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 09:55

dookia schreef:
geerke schreef:

Ik hoop ook dat het nu opgelost is en dat wij hem er weer bovenop geraken

Ik hoop het ook!
Maar...het verklaart nog steeds niet het lage cortisol gehalte , dat zou juist hoog moeten zijn bij een worminfectie lijkt mij.