[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xchanel01

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:27

ik meld me ook in dit topic :)

Ik heb een mini paardje met zomereczeem, hij schuurt echt ontzettend erg, ik smeer hem elke avond in met sweet itch om de jeuk nog wat te verminderen, hebben jullie nog andere oplossingen? (sorry als het al ergens in het topic staat, heb niet alle pagina's gelezen)

en sind 7 maanden heb ik nu een nieuw paard waarvan ik dacht dat hij ook zomereczeem had omdat hij zijn staart schuurde toen hij net bij me stond, gelijk een eczeem deken gekocht maar door het weer eigenlijk amper om gehad (hij heeft hem nu ook niet om)
Ik heb hem ook 2 sterke wormenkuren gegeven op advies van mn instructeur en hij krijgt ander voer, en ik moet zeggen dat hij nu niet meer schuurt.. Z'n manen zijn nog helemaal heel, staart is alweer zo goed als aangegroeid van 7 maanden geleden.. en hij heeft z'n deken ook niet op.

Weet iemand wat dit kan zijn? Vergeleken met mijn minipaardje wat een echte eczemer is en al helemaal staart en maanloos twijfel ik dus of hij het ook heeft..
Mocht iemand ideeen hebben dan hoor ik het graag!!
Alvast bedankt

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:48

chipieke schreef:
@pony33: ik had die ook voor mijn paard, maar die kreeg het altijd zo gefikst dat de stof van het masker over haar oog zat ;( Resultaat: dikke ogen.

:(:)
Hier blijft ie wonderwel goed zitten, dus die blijft voorlopig op :j

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:17

Ik heb even een vraagje voor de RSIH bezitters; klopt het dat er behoorlijk wat verschil zit tussen de "oude" modellen en de nieuwere?

Ik heb nu nl 2 dekens over genomen (waarvan 1 al een paar jaartjes oud maar vrijwel niet gebruikt) en die zijn op sommige punten nogal verschillend. Van de "nieuwe" is de stof een stuk dunner en minder stug ook zijn de buikflappen schijnbaar korter want die vallen nu niet meer over elkaar heen en blijven dus ook niet zo netjes zitten, waardoor pony nu behoorlijk last heeft van jeuk op haar buik. Wat wel een voordeel is, de deken lijkt langer van model zodat de staartflap nog wat langer valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:38

Ik ga morgen of overmorgen nog eens op zoek naar bestaande dekens. Misschien toch nog maar eentje bijhalen (maar dan een goedkopere variant dan van wat ik heb liggen, dan doet het niet zo'n pijn als het toch mis gaat). Misschien dat mensen hier mij op weg kunnen/willen helpen .. Ik zoek een deken zonder gespen, die je dus over het hoofd moet aantrekken en waar je enkel met de buikflap en aan de achterbenen gespen hebt. Een gewone RSIH is dus echt geen optie, het moet iets zijn zoals op eczeempaarden.nl (kan nu geen foto plaatsen). Zijn er nog zo merken/modellen waar ik naar kan kijken? Heb nu ook een deken van Horze maar dat is een ramp, deze ligt nu op bij gebrek aan maar het hoofdgedeelte hangt in z'n hals te bengelen want het blijft echt niet zitten (pensioneigenaresse zei ookal meteen dat ze het vandaag al 3x goed had gedaan en daarna had opgegeven :+ ). Zit ook velcro bij de hals en dat werkt ook niet, moet dus echt een deken zijn zonder teveel poespas. Iemand nog opties? :+

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 10:25

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:11

[***] schreef:
Ik ga morgen of overmorgen nog eens op zoek naar bestaande dekens. Misschien toch nog maar eentje bijhalen (maar dan een goedkopere variant dan van wat ik heb liggen, dan doet het niet zo'n pijn als het toch mis gaat). Misschien dat mensen hier mij op weg kunnen/willen helpen .. Ik zoek een deken zonder gespen, die je dus over het hoofd moet aantrekken en waar je enkel met de buikflap en aan de achterbenen gespen hebt. Een gewone RSIH is dus echt geen optie, het moet iets zijn zoals op eczeempaarden.nl (kan nu geen foto plaatsen). Zijn er nog zo merken/modellen waar ik naar kan kijken? Heb nu ook een deken van Horze maar dat is een ramp, deze ligt nu op bij gebrek aan maar het hoofdgedeelte hangt in z'n hals te bengelen want het blijft echt niet zitten (pensioneigenaresse zei ookal meteen dat ze het vandaag al 3x goed had gedaan en daarna had opgegeven :+ ). Zit ook velcro bij de hals en dat werkt ook niet, moet dus echt een deken zijn zonder teveel poespas. Iemand nog opties? :+

mss deze ?

http://www.fedimax.de/ekzemerdecke-ekzemdecke/

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:54

tinkermina schreef:
[***] schreef:
Ik ga morgen of overmorgen nog eens op zoek naar bestaande dekens. Misschien toch nog maar eentje bijhalen (maar dan een goedkopere variant dan van wat ik heb liggen, dan doet het niet zo'n pijn als het toch mis gaat). Misschien dat mensen hier mij op weg kunnen/willen helpen .. Ik zoek een deken zonder gespen, die je dus over het hoofd moet aantrekken en waar je enkel met de buikflap en aan de achterbenen gespen hebt. Een gewone RSIH is dus echt geen optie, het moet iets zijn zoals op eczeempaarden.nl (kan nu geen foto plaatsen). Zijn er nog zo merken/modellen waar ik naar kan kijken? Heb nu ook een deken van Horze maar dat is een ramp, deze ligt nu op bij gebrek aan maar het hoofdgedeelte hangt in z'n hals te bengelen want het blijft echt niet zitten (pensioneigenaresse zei ookal meteen dat ze het vandaag al 3x goed had gedaan en daarna had opgegeven :+ ). Zit ook velcro bij de hals en dat werkt ook niet, moet dus echt een deken zijn zonder teveel poespas. Iemand nog

mss deze ?

http://www.fedimax.de/ekzemerdecke-ekzemdecke/

deze heb ik ook
Bevalt tot nu toe perfect

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:06

Dank je wel. Neem aan dat die besteld moet worden? Of vind je die ook in de plaatselijke winkels zeg maar? Ziet er niet slecht uit, kan er ook een hoofdmasker bij of is het enkel de deken? Ben nu aan het twijfelen of dat hoofdgedeelte wel nodig is, heb nu die van horze opliggen en die is na 2 dagen nog volledig heel terwijl hij daar ook geen hoofdmasker bij heeft (ja, wel heeft, maar dat gooit hij altijd af dus hangt nu in z'n nek :+ ). Maarja, is misschien ook wel toeval, alhoewel het toch warm & vochtig weer is ... Ik weet het niet..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:40

Hier gaat het nog steeds echt goed. Bregh staat nog steeds zonder deken, als het warmer wordt/meer beestjes moet ik haar elke dag insmeren ipv om de dag anders gaat ze dus wel schuren, ook als ze op langer gras staat gaat ze schuren dus een combi van die twee vermijd ik. Maar verder....super!!!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:14

Voor de derfen gebruikers onder ons.. Wie gebruikt derfen nog na een jaar na de opening van de fles!

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:20

o0melis0o schreef:
even een vraag..
Mijn paard is een ontzettende viezerik en hij rolt zich dagelijks en vooral door de modder als t even kan. Nu hebben we een paar maanden terug meegemaakt dat hij ontzettend heeft staan zweten onder de RSIH, en dat kwam dus doordat het warm was (op zich geen probleem met die deken), maar omdat hij dus zovaak rolt en die deken zo vies maakt, was hij door die modder en zand enzo niet meer genoeg luchtdoorlatend denk ik. En daardoor is het hem zo slecht geworden onder die deken toen.. Hij heeft een paar maanden nu, met succes, zonder deken gestaan. Toch begint hij weer te jeuken nu en wil ik de deken graag weer opdoen, maar hoe kan ik die deken het beste wassen?
Zijn er meer mensen die de deken altijd zo vies hebben, en worden die bij jullie dan ook echt 1x in de week ofso gewassen of is de deken afspoelen ook al voldoende zonder telkens te moeten wassen? erg lastig vind ik, want ik wil natuurlijk geen herhaling van die keer dat het hem zo slecht geworden is. Maarja, het hoeft maar 1x eff te regenen en meneer rolt en de deken is meteen hartstikke smerig.. ik kan natuurlijk die deken geen 3x in de week gaan wassen.. Ik hoop dat iemand wat tips heeft :)

Ik heb mn deken gewoon gewassen in de wasmachine zonder wasmiddel wel eerst laten weken in wat biotex :P

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:27

oef ik heb wéér een vraag hoor.

Pony is 114, dik van borst tot kont is 110cm en zijn rug is 100cm
welke maat? :?

Afbeelding

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:44

casperzazoe schreef:
oef ik heb wéér een vraag hoor.

Pony is 114, dik van borst tot kont is 110cm en zijn rug is 100cm
welke maat? :?

[ Afbeelding ]

ik zou een 150 nemen :)

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:26

[***] schreef:
Dank je wel. Neem aan dat die besteld moet worden? Of vind je die ook in de plaatselijke winkels zeg maar? Ziet er niet slecht uit, kan er ook een hoofdmasker bij of is het enkel de deken? Ben nu aan het twijfelen of dat hoofdgedeelte wel nodig is, heb nu die van horze opliggen en die is na 2 dagen nog volledig heel terwijl hij daar ook geen hoofdmasker bij heeft (ja, wel heeft, maar dat gooit hij altijd af dus hangt nu in z'n nek :+ ). Maarja, is misschien ook wel toeval, alhoewel het toch warm & vochtig weer is ... Ik weet het niet..

Afbeelding
Heb deze van Paard en Ruitersport .nl duurde wel even voordat ik hem had 14 dagen
Was iets van € 65,-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:31

En wat voor ervaring heb je daarmee? Heb je 'm al lang?

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 00:00

Bevalt me heel erg goed
Ze heeft hem nu een week of drie
Verschuifd niet ze loopt 24/7 buiten met drie shetten die graag kroelen
Alleen had ze gelijk de eerste week een scheur bij de bil in de deken
Wij hebben een schuilstal met ramen op kont hoogte
Daarom hadden wij daar betongaas voor gemaakt
Daar heeft ze dus aan geschuurd
Nu is het betongaas vervangen door een plaat hout en vooral de eerste week goed gesmeerd met anti itche
Scheur gemaakt en nergens geen last meer van
Vliegendeken geprobeerd met hals etc en het schuren begon gelijk weer
Dus blijft deze deken lekker op

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:59

M_hartje_M schreef:
Voor de derfen gebruikers onder ons.. Wie gebruikt derfen nog na een jaar na de opening van de fles!

Wij, geen probleem mee gehad

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:26

Tot hier toe gaat het vrij vlotjes, enkel het hoofd (vooral ogen en oren) zien af...
Heb paardlief dus nu onder een kap en smeer haar ogen nu ook in met derfen.
Ook wat jeuk aan de benen, maar tot hier toe kan ik de schade beperken tot kale plekjes ipv bloedende wondes.

Manen zijn nog heel (op een stukje van 10cm over de manenkam, vermoedelijk de schuld van de RSIH), staart is al enkele jaren onaangeraakt!

Dus ik hoop dat het zo mag blijven!

Betere foto heb ik momenteel niet, maar check haar manen :D
Je ziet aan haar ogen wel de donkere plekken...
En je ziet ook het stukje waar de rhythm bead hangt, dat daar dus 10cm haar weg is...

Afbeelding

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:29

dat is dezelfde plek al bij mijn merrie. Maar daar kan ik goed mee leven (en is ook makkelijk weg te vlechten voor wedstrijd en andere activiteiten)

Maar hier heb ik maar 1 deken en dan een oude vliegen dekken. deken gaat wel eens op de regenachtige dagen in de was en dan de volgende dag weer op maar wissel/was niet structueel.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:04

Ik ben al héél blij dat het dit jaar te doen is geweest qua verlies, maar de maand augustus is nog niet om he, blijkbaar is dit 1 van de ergste maanden...

Iemand een idee wanneer de meeste suikers nu juist uit het gras zijn?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:13

casperzazoe: Is alleen haar borst breed of de rest ook?
Dan zou ik een maatje 155 pakken.
Je kunt een deken goed innemen, maar vergroten is al een stuk lastiger.
Ik weet ook niet wat voor stof het is?

Als ik kijk naar de mijne, die zou bij de dekens die ik heb een M moeten qua tabel.
Omdat ze erg dik was kocht ik een L, zat perfect, maar na een maand of 2 had ze een soepjurk, omdat de stof elastisch is.
Nu koop ik dus eigenlijk een maat te klein (volgens hun niet, maar wel qua bouw), en dan zit ie na een tijdje perfect, alleen in het begin wat strak, maar dat loopt wel los.

Chipieke: Wat fantastisch!
Ik wou dat ik dat nieuws ook dit jaar kon brengen, heb ik aantal jaar kunnen doen, maar helaas, een terugval.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:22

Mag ik hier ook even binnen vallen?

Afgelopen week heb ik bij mn tinker beestjes in de manen gezien, de volgende dag waren ze weer weg, maar vond ik een gaatje in dr manen.
Deze is ook ontstoken.
Afgelopen weekend dr manen gewassen met betadine.
Vandaag vond ik 4 plekken in dr manen, sommige waar de pus uit komt, andere alleen rood en korstig.
Zou dit ZE kunnen zijn?
En is t mogelijk dat ze dit opeens ontwikkelen? Ze is nu 3 en nooit ergens last van gehad ( naja in die 2 eerdere zomers in dr korte leven).
En welke deken vinden jullie fijn? Mocht t ZE zijn, wil ik zo snel mogelijk een deken erop gooien.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:49

[***] schreef:

welke maat zoek je?
heb er nog 1 liggen die niet gebruikt wordt :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:29

furyke schreef:
Mag ik hier ook even binnen vallen?

Afgelopen week heb ik bij mn tinker beestjes in de manen gezien, de volgende dag waren ze weer weg, maar vond ik een gaatje in dr manen.
Deze is ook ontstoken.
Afgelopen weekend dr manen gewassen met betadine.
Vandaag vond ik 4 plekken in dr manen, sommige waar de pus uit komt, andere alleen rood en korstig.
Zou dit ZE kunnen zijn?
En is t mogelijk dat ze dit opeens ontwikkelen? Ze is nu 3 en nooit ergens last van gehad ( naja in die 2 eerdere zomers in dr korte leven).
En welke deken vinden jullie fijn? Mocht t ZE zijn, wil ik zo snel mogelijk een deken erop gooien.

veearts laten kijken want dit kan van alles zijn.
denk eerder aan een parasiet of misschien voedingsfouten,teveel gras krijgen ze ook jeuk van namelijk :j

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:29

Grmbl, mijn NIET zomereczemers hebben beide hun staarten geschuurd!
Bij de ruin is er haar afgeschuurd, de merrie had een wc-borstelmodelletje...