Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henshem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:58

Mijn paarden staan aan huis. Een winter heb ik ze op de weide laten staan omdat de paddock nog niet klaar was. En na die winter was er van mijn weiland niets meer over. Zo simpel ligt het.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:28

Paddock paradise aanleggen. Blijft je landje heel en toch veel beweging.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:40

Paddock zonder Paradise werkt hier ook uitstekend.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:34

Misschien had je een PB moeten sturen in plaats van nu al conclusies te trekken. Die van mij heeft 24/7 buiten gestaan voordat ik hem kocht. Ik kan je zeggen die van mij kan daar echt niet tegen, die miet rust hebben met voldoende hooi.

Ik baal er van dat mensen zo een oordeel vellen, los van het feit dat dit soort stallen nauwelijks in de randstad zijn en het feit dat deze echt niet aan mijn eisenpakket voldoen. Ik stond voorheen op een dressuuurstal met alle luxe die ik graag. Heb echter voor mijn paard niet voldeden, ik sta nu op een pensioenstal waar ik helaas in de winter enkel beschikking heb over de paddock, maar goed we hebben nu heel lang op de wei gelopen en het zijn fantastische mensen. Het kan helaas niet idealer dan nu. Als ik het geld had dan had ik wel eigen huis gehad met stallen met uitloop en weidegang. Dit is alleen niet zo. Verder spelen er nog veel meer dingen een rol waarbij het niet alleen zijn maag is maar ook zijn darmen, mogelijk ook zijn tanden want hij heeft een ontstoken wortel van een kies die ook nog voor de nodige irritatie en gevolgen zorgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:20

24/7 op.stal of binnen zit natuurlijk wel verschil in :+

Mijn paard is ook niet geschikt voor 24/7 buiten maar voor overdag wel degelijk :) doet hem goed.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 23:32

Dat stress de trigger voor maagzweren kan zijn, is wel duidelijk. Alleen het achterhalen van de oorzaak van de stress kan zeer moeilijk zijn. Er zijn namelijk diverse oorzaken mogelijk. Zo kreeg onze 9-jarige pony die we al vanaf zijn derde jaar hebben, ruim anderhalf jaar geleden plotseling last van maagzweren. Er was niets aan het management veranderd. Het vervelende was dat hij amper op omeprazole reageerde. Alle merken uitgeprobeerd (Gastrogard, Pepticure, Ulcergold, Abler). Het was een hele dure en helse zoektocht. We hebben echt alles geprobeerd en onderzocht, maar niets leek te helpen en de portemonnee was intussen meer dan leeg. Sinds kort is ontdekt dat hij ondanks zijn zeer jonge leeftijd (9 jaar!), de ziekte van Cushing heeft. Deze ziekte veroorzaakt een verhoogd cortisolgehalte (=stresshormoon) in het bloed, wat bij hem weer voor maagzweren zorgde. Het is niet zo'n gebruikelijk symptoom van Cushing, maar was bij onze pony wel de oorzaak. Krijgt nu enkele weken Prascend en het gaat steeds beter met hem. Hij is al erg opgeknapt.

Overigens zijn er ook stressgevoelige paarden die goed reageren op toediening van Monnikspeper. Het werkt stressverlagend, omdat het een soort natuurlijke dopamine is. Heb hier goede resultaten van gehoord. Misschien is het het proberen waard. Wens een ieder met een maagpatiëntje veel sterkte toe en hopelijk kunnen jullie de trigger achterhalen en wegnemen.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 23:51

Het lastige is, dat dat niet te testen is bij ons in de buurt...

Anders had ik dat al lang gedaan..

En ik zou dat eerst willen testen voordat ik bijvoorbeeld een geweldig paard verkoop.. Anders is dat trouwens ook nooit een eerlijke verkoop..

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 23:55

Pardon.. Dit was n reactie op t laatste Bericht op de vorige pagina van tinker.. Bokt op m'n telefoon werkt niet zo handig

Tinkers4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:55

Natuurlijk zijn er meerdere mogelijkheden! Waar ik op doelde zijn de meerdere opmerkingen van Chesss dat alle klachten verergeren als het paard weer op stal komt te staan. Dan denk ik op mijn beurt tja dan zal op dit moment dat één van de grootste triggers zijn. En omdat wij zelf zo'n paard gehad heb weet ik wel waar ik over praat.

Wij hielden hem met allemaal supplementjes en medicijnen op den duur niet meer goed. Dat is ook een ervaring...

Ieder heeft het best met zijn paard voort maar ik kreeg een beetje het idee dat sommige niet in willen zien dat ze de allergrootste bron het buiten staan niet aanpakken.

En een paddock die groot is kan ook prima dienst doen mits ze daar dan ook 8-10 uur met hooi op kunnen staan ipv van 2 zoals meestal gebruikelijk is.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:46

Tinkers4ever, ik denk in principe dat je gelijk hebt, met dat maagpatienten normaliter beter af zijn met veel buiten lopen.

Ik geloof ook niet dat hier in dit topic mensen zijn die dat niet weten.

Maar je komt vrij nieuw binnen in een langlopend topic waarin mensen elkaars struggles en zoektocht kennen.
En dan is je eerste reactie niet vragend, maar komt die reactie veroordelend over. Ik weet niet of dat de bedoeling is, maar zo voelt jouw eerste reactie richting chess wel een beetje.

Je paard dan maar verkopen, als je het zelf niet goed krijgt, lijkt voor jouw een groot goed.
Als voorbeeld mijn paard:
Ruim 21, luchtzuiger, ernstig maagpatient, zéér, zéér stressgevoelig, 2 oude beenblessures. Kan recreatief rondhobbellen, op momenten dat zijn maag niet te veel opspeelt.

Welke idioot denk je dat überhaupt zo'n paard zou kopen?
Niet dat het ook maar half aan de orde is hoor, ik peins er niet over.
Maar zelfs als ik dat al zou willen...

Kortom, jouw oplossing: paard verkopen naar plek waar het goed gaat, is niet altijd haalbaar.

En dan komt het hele mooie van dit topic :
Tot nu toe was het een topic waar mensen met elkaar meedachten en meepuzzelden. Zonder elkaar te veroordelen zoals zo vaak op bokt, maar echt met elkaar denken over mogelijkheden. Rekening houdend met het feit dat dè ideale situatie soms niet haalbaar is. Maar wel denkend en puzzelend hoe het -binnen de soms beperkte mogelijkheden van de eigenaar- zo goed mógelijk te krijgen is.
Dat is vaak een zoektocht van maanden of zelfs jaren.

Je zult het vast goed bedoelen. Maar met de extremere en chronische maagpatienten die je veelal in dit topic treft, soms gewoon niet zo simpel.

Vraagje van mij, heb jij op dít moment zelf een maagpatient-paard?

Tinkers4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:59

Ik kreeg hier enkel een beetje de indruk dat een inbreng die anders is dan anderen ´niet mag´ en veroordelend is. Terwijl ik volgensmij ook gewoon mijn ervaring mag delen?

Ik heb dus een extreme maagpatient gehad dus ik weet écht waar ik het over heb :) hij is een aantal jaren terug verkocht omdat alle dingen wat hier ook genoemd werd, omeprazole, supplementen etc etc niet meer afdoende werkten zelfs dus de omeprazole niet. In overleg met de DA toen dus gaan zoeken naar een plek waar het paard wel veel naar buiten kon die heeft hij gevonden bij een vriendin die al jaren plezier van hem heeft en waar hij helemaal opgeknapt is. Dat is toch geweldig dat dat kan? Mijn paard had klachten die zeer sterkt met die van Chess overeen komen dus dan mag ik ook best mijn ervaring delen. Komt dat soms veroordelend over? Ja misschien wel... maar ik krijg eerder de indruk dat dat hier niet gezegd mag worden...

Of ik nu een maagpatient heb grappig dat je het vraagt, ja dat heb ik. Mijn nieuwe paard vertoonde direct maagklachten toen hij kwam. Gelukkig stond ik toen (drie kwart jaar geleden) inmiddels op een stal waar weidegang altijd mogelijk is. Dit plekje was er met mijn oude paard nog niet anders had ik hem zeker gehouden. Paard ging bij mij naar buiten veel op de wei , en zijn klachten verdwenen en kwam niet weer terug.

Mag ik dan mijn ervaring niet delen :) ? Van mijn huidige paard vond ik niet zo spannend en dat waren ook geen drastische maatregelen. Van mijn oude paard wel , ik heb hem niet verkocht omdat ik het dat zo leuk vond maar omdat het voor hem écht beter was.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:23

Een ervaring delen is in principe prima.

Maar jouw ervaring: "paard veel buiten is beter"
is in dit topic in feite een gepasseerd station.

Ja, dat is bekend. Dat weet iedereen hier prima. Ik denk dat hier onderhand meer kennis bij elkaar is dan dat de gemiddelde dierenarts over dit onderwerp heeft.

Hier wordt geprobeerd op een prettige! manier met elkaar mee te denken.

Dat meedenken lees ik wel in jouw post. De prettige, niet veroordelende manier, niet.

Dus voel je welkom in dit topic, praat op een open manier mee: graag zelfs.

Maar denk niet dat jij, op jouw manier, de enige bent die goed bezig is. Dát is namelijk niet prettig.

Ik zou het erg waarderen als dit topic een open, informatief topic blijft, waarin rekening wordt gehouden met het feit dat de ideale wereld helaas soms niet haalbaar is.

Ik zou het erg jammer vinden als mensen door het type reactie dat jij plaatst, hier hun struggles en zoektocht niet meer durven te bespreken in de angst dat ze veroordeeld worden.

Een ieder in dit topic doet zijn of haar uiterste best om het binnen zijn of haar mogelijkheden zo goed mogelijk te doen voor zijn of haar paard.

En die mogelijkheden zijn bij de een nu eenmaal anders dan bij de ander.

Mijn ideaal beeld, huis met weiland erbij, schuilstal, mijn eigen paard met een paar rustige lieve soortgenoten en alles zelf in de hand houden, is voor mij helaas niet haalbaar.
Ik heb een parttime mbo baan, en ben net gescheiden.
Geloof me, dat vrijstaande huis met ruimte voor paarden is in mijn geval geen haalbare kaart.
En toch doe ik aan alle kanten mijn best om het mijn senior-maagpatient een zo goed mogelijk leven te geven.
En daar slaag ik op mijn manier aardig in.
En dat geldt dus echt voor de meeste mensen hier.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:28

Goed verwoord Femke. Ik vond de eerste post van Tinkers4ever ook heel aanvallend.
Verkopen is niet altijd een optie of verbetering voor elk paard.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:32

Heel goede post Femke, dank je wel :)

Ik snap Tinker haar punt ergens wel, maar ik vind het persoonlijk te zwart wit gesteld.. en doet te kort aan alle zorgen die mensen op zich nemen met een dergelijk gevoelig paard.

Tinkers4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:38

Tja en ik krijg het idee dat er niet goed gelezen wordt :) ik zeg nergens dat verkopen het beste is. Maar dat dat in mijn geval goed uitgepakt heeft.

Ik vind het jammer om reacties te lezen als ´zullen we weer ontopic gaan´ terwijl ik in mijn ogen niets offtopics neerzet.

Het enige waarom ik zo fel reageerde was omdat ik dat ik bij Chess de klachten precies zo zie gaan als bij mijn paard en die was echt op het randje van we geven hem op. Dan kan ik inderdaad fel uit de hoek komen van als je weet dat je paard het buiten beter doet probeer een mogelijkheid te creeeren al is het maar de hele dag in de paddock met hooi voordat je straks aan het zelfde randje van de afgrond staat al wij stonden.

Sorry als dat aanvallend over kwam maar dat is ook een beetje uit emotie :o
Ik gun het niemand om zijn maagpatient zo ver heen te hebben dat inslapen een serieuze optie begint te worden. En geloof me dan ben je ineens bereid om dingen te doen die je anders nooit voor ogen had genomen zoals verkopen.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:46

Femke_Tweety schreef:
Een ervaring delen is in principe prima.

Maar jouw ervaring: "paard veel buiten is beter"
is in dit topic in feite een gepasseerd station.

Ja, dat is bekend. Dat weet iedereen hier prima. Ik denk dat hier onderhand meer kennis bij elkaar is dan dat de gemiddelde dierenarts over dit onderwerp heeft.

Hier wordt geprobeerd op een prettige! manier met elkaar mee te denken.

Dat meedenken lees ik wel in jouw post. De prettige, niet veroordelende manier, niet.

Dus voel je welkom in dit topic, praat op een open manier mee: graag zelfs.

Maar denk niet dat jij, op jouw manier, de enige bent die goed bezig is. Dát is namelijk niet prettig.

Ik zou het erg waarderen als dit topic een open, informatief topic blijft, waarin rekening wordt gehouden met het feit dat de ideale wereld helaas soms niet haalbaar is.

Ik zou het erg jammer vinden als mensen door het type reactie dat jij plaatst, hier hun struggles en zoektocht niet meer durven te bespreken in de angst dat ze veroordeeld worden.

Een ieder in dit topic doet zijn of haar uiterste best om het binnen zijn of haar mogelijkheden zo goed mogelijk te doen voor zijn of haar paard.

En die mogelijkheden zijn bij de een nu eenmaal anders dan bij de ander.

Mijn ideaal beeld, huis met weiland erbij, schuilstal, mijn eigen paard met een paar rustige lieve soortgenoten en alles zelf in de hand houden, is voor mij helaas niet haalbaar.
Ik heb een parttime mbo baan, en ben net gescheiden.
Geloof me, dat vrijstaande huis met ruimte voor paarden is in mijn geval geen haalbare kaart.
En toch doe ik aan alle kanten mijn best om het mijn senior-maagpatient een zo goed mogelijk leven te geven.
En daar slaag ik op mijn manier aardig in.
En dat geldt dus echt voor de meeste mensen hier.

Top verwoord!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:21

Ik zeg Amen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:27

Ik begrijp beide kanten wel :) iedereen wil het beste!

Maar voor mij zelf vindt ik het ook een no-go om het paard de helft van het jaar in stal te zetten dus ik snap tinkers haar reactie wel heel goed.

Maar als je echt niet de mogelijkheid hebt moet je natuurlijk roeien met de riemen die je hebt :) , ben alleen wel heel benieuwd hoe alle stallen in de randstad het gaan doen als over een aantal jaar de welzijnsregels voor paarden daadwerkelijk van kracht gaan! Die kunnen volgensmij nooit alle paarden minimaal 4 uur per dag buiten zetten :n

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:38

En einde discussie? Iedereen bedoelt het goed, dus eind goed, al goed, toch?

Mijn maagpatient staat 24/7 buiten en wou dus graag naar binnen. :+ . Zo zie je maar weer hoe het soms ook anders kan zijn. Ik hoop voor Chess (of van wie dat paard op stal ook alweer was, want dat ben ik inmiddels kwijt), dat ze binnen haar mogelijkheden toch een oplossing vindt, in mss een andere box, ander strooisel, andere buurman of weet ik het wat. Als dat allemaal niet lukt en het wordt steeds slechter, tja, mss moet je dan toch dingen gan overwegen.

Dan ga ik nog wat vragen, want met mijn maagpatient gaat het inmiddels goed, nu er een deken op ligt, maar blijkbaar zijn we nooit klaar met puzzelen, want de volgende staat alweer klaar.

Mijn fjordenmerrie dus. Kwam bijna 3 jaar geleden moddervet binnen. Haar mest was altijd zo-zo. Stukjes onverteerd hooi, wat water erbij. Veel geprobeerd, maar hielp allemaal niet echt. Microcomb erin, dat ging al beter met het water in de mest.
Maar haar vitamine/mineralenpeil staat altijd op halve kracht. Ze krijgt extra vitaminepasta (met vitaminebrok, afgepast) en lijkt wel een likblokverslaafde. Gaapt ook meer dan de rest. Verder doen we inmiddels endurancetraining (vanaf maart) om de laatste overtollige kilo's eraf te krijgen. Let op: ze is dus al 3 jaar op dieet, waarbij er wel op gelet wordt, dat ze niet te lang zonder ruwvoer staat. Het is dus nooit een crashdieet geweest, waarbij get paard in 3 maanden 100 kilo kwijt moest. Inmiddels is ze aardig op gewicht, maar er zit echt geen fut in haar tijdens het rijden. In de zomer zweet ze nooit. Nu, met dikke bontjas, want 24/7 buiten, zweet ze als een gek. Het tempo ligt heel laag en ze hijgt behoorlijk. Terwijl we echt niet hard gaan. Ik zou net aan de impulsklasse kunnen uitrijden, als ik wedstrijden zou moeten dien. DA kan niks verdachts vinden, maar toch vind ik het verdacht. Dus ben nu met Gastricomb beginnen, van Phytonics.

Wat zeggen jullie hiervan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:42

Vacht eraf? Mijn haflinger vertoonde destijd zelfde gedrag.. Vacht eraf en ik had mijn oude paard weer terug. Door het zweten ging veel zou verloren daardoor meer liksteen en gapen kan heel veel oorzaken hebben.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:43

Yvank_ schreef:
ben alleen wel heel benieuwd hoe alle stallen in de randstad het gaan doen als over een aantal jaar de welzijnsregels voor paarden daadwerkelijk van kracht gaan! Die kunnen volgensmij nooit alle paarden minimaal 4 uur per dag buiten zetten :n

Hier ben ik ook we benieuwd naar, ja!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:44

Yvank_ schreef:
Vacht eraf? Mijn haflinger vertoonde destijd zelfde gedrag.. Vacht eraf en ik had mijn oude paard weer terug. Door het zweten ging veel zou verloren daardoor meer liksteen en gapen kan heel veel oorzaken hebben.

Maar in de zomer zweet ze niet en toch hetzelfde gedrag en gedoe met haar mest.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:46

Mss enkele strepen vacht wegscheren onderaan hals. Mijn EV is in de winter ook snel aan het puffen en zweten, waardoor ze minder goed vooruit is (maar als ze over haar toeren gaat, doet ze dat nog steeds met dezelfde overgave), in de zomer zweet de mijne ook veel minder snel.
Zweten zorgt voor extra zout verlies, dit kan een reden zijn voor het vele likke aan een zoutblok. Of is dit in de zomer ook zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:48

Je kan het altijd proberen dan ja :) ik begreep dat het alleen nu was, vandaar dat van de vacht.

Hoe oud is je fjord? Want als die altijd zo doet lijkt ook wel op PPID klachten..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:49

Ze is 9 en de klachten zijn jaarrond hetzelfde.