[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:22

Hebben jullie een idee dat zo een vernevelaar helpt?
Mijn pony is ook echt al jaren aan het kwakkelen..
Heb volgens mij de hele lijn van phytonics, puur, groene os al gebruikt..
Ook is die onder behandeling geweest bij kliniek den hoek en noem maar op..
Ik weet het soms niet meer zo goed.
Soms hoor je hem ook een hele dag niet, en de andere dag kucht die dan weer meer.
Hij loopt 24/7 buiten en het hooi wordt nat gemaakt.

Weten jullie of je ergens zo een vernevelaar kan bestellen om te proberen?

Zyffah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 18:18

Rowenaduke schreef:
Hebben jullie een idee dat zo een vernevelaar helpt?
Mijn pony is ook echt al jaren aan het kwakkelen..
Heb volgens mij de hele lijn van phytonics, puur, groene os al gebruikt..
Ook is die onder behandeling geweest bij kliniek den hoek en noem maar op..
Ik weet het soms niet meer zo goed.
Soms hoor je hem ook een hele dag niet, en de andere dag kucht die dan weer meer.
Hij loopt 24/7 buiten en het hooi wordt nat gemaakt.

Weten jullie of je ergens zo een vernevelaar kan bestellen om te proberen?

Bij mijne merk ik zekerweten verschil! Als je even googled zijn er verschillende plekken waar je er eentje kan huren, al moet je hem wel voor langere tijd gebruiken om verschil te merken :)

superpony

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 00:32

Bij ons werkt het, maar het is wel een combinatie van dingen.

Ze hebben alle gangbare medicijnen een flinke tijd gehad met weinig verschil. ( ups and downs )

We zijn gaan vernevelen. Ik heb deze overgenomen en is niet zo een dure bij Kramer.nl We vernevelen met zoutoplossing, omdat ik na alle medicatie wilde zien wat het vernevelen zelf deed. Na het vernevelen gaan we altijd wandelen, ondanks dat ze 24/7 buiten staan.

Ze staan dus niet stal, in de open stal is geen bodembedekking en hooi maken we echt goed nat.

We zijn de darmen gaan aanpakken, maar dat zal vd Hoek ook gedaan hebben. Dat moet je ook echt wel een tijd doen en misschien wel altijd.

Buiten dat zijn we ook verhuisd uit het bos, naar buiten het bos. Het lijkt bij elkaar allemaal meer effect te hebben dan de medicijnen. Maar we gaan nog wel even zo door, omdat nu nog elk stofje een kriebeltje geeft.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 06:33

Kun je bij kramer een vernevelaar kopen? Welke had je ook alweer?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:17

Ik heb de bon erbij van Kramer, maar vind hem niet op de site.

Hij lijkt op deze, maar was iets goedkoper. https://www.onlineruitershop.nl/drogist ... ArKd8P8HAQ

Ik heb alleen wat veranderd. Die bak vond ik te groot, dus heb mijn graasmasker dichtgemaakt en aan de voorkant een gat voor de sttomingang. Het gat aan de onderzijde heb ik dichtgemaakt met heel fijn gaas voor uitademen. En er gaat nog iets langs de rand.

Hij mist wat vermogen vergeleken bij de duurdere modellen, maar was na de aanpassing meer tevreden over de kracht van vernevelen.

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 14:11

Waar kun je er een huren? Ik zie alleen maar dat je die flexibel kunt kopen. En ik kan hem bij sportpaardenarts.nl huren maar dan willen ze eerst een luchtwegonderzoek vooraf doen.. en hij heeft in het verleden al een bronchoscopie gehad en heel veel onderzoeken dus dat wil ik hem eigenlijk niet nog eens aandoen..

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 15:36

Is iemand bekend met deze arts? Thibault Frippiat
Hij is van de website www.sportpaardenarts.nl
Daar verkopen ze die vernevelaars ook.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:27

Huren was ook geen optie. Moest je idd weer alle onderzoeken laten doen en de afstand tot de klinieken die hem hebben was voor ons best ver. Zeker voor de 24jr merrie die al niet fijn op de trailer staat en erg benauwd was.

In principe heb ik gezegd; ik koop er eentje en dan verkoop ik hem. Dan reken ik mn verlies op het apparaat als de huur. Maar ik heb een 2e hands en hij bevalt goed, dus voortaan begin ik hier mee als er ooit weer een hoest de kop opsteekt.

Zelfs de flexineb van ruim 800 euro is ong 300 euro huur. Je kan hem doorverkopen voor een 500/600 euro na net gebruik.

Wij hebben overigens niet met medicijnen vernevelt, wat de klinieken wel doen als ze verhuren vaak. Ik wilde na alle medicatie echt het effect van vernevelen an sich zien en dat was al prima.

De darmen hadden ook al genoeg te lijden gehad, dus die aangepakt en een andere omgeving, wat ook erg lijkt te schelen. Wil niet zeggen dat ze nooit meer in bos kunnen staan, maar toen ze eenmaal getroffen waren met het 1 of ander bleef alles irriterend. ( voorheen hebben deze 2 echt nog nooit gehoest! )

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 12:20

Balsamic air heb ik ook verneveld erbij. Koop denk ik weer zo'n flesje voor de zekerheid. Dag 3 vernevelen ging ook aardig! Knap kind :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 12:23

Toen ik jullie allemaal hoorde over die vernevelaars , heb ik even zelf iets bedacht.
Blue gisteren 2 flinke klodders paardenkracht(soort vicks achtig spul) in zijn neus gesmeerd en toen een buitenritje gaan maken.
Het werkte best goed, hij had al snel veel meer lucht en weet steeds fanatieker. :j

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 17:31

Vandaag is de dierenarts geweest voor mijn paard.
Hij heeft hem eerst klinisch onderzocht en hij hoorde vooral veel slijm op de luchtpijp.
Z'n longen klonken eigenlijk niet eens echt slecht, dus dat was wel positief.
Hij heeft een endoscopie gemaakt van zijn luchtpijp en monsters afgenomen en dit wordt opgestuurd naar het lab, ook is er een longspoeling gedaan om monsters af te nemen en op te sturen naar het lab.
Het is nu dus even afwachten wat er allemaal uit de onderzoeken gaat komen..
Mogelijk is vernevelen met een masker een optie voor mijn paard, maar dit hangt af van wat er uit de onderzoeken uitkomt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 18:09

Rowenaduke, als ik nu terug kijk, zal ik voortaan meteen gaan vernevelen en niet meer zo snel voor medicijnen kiezen. De medicijnen hebben niks gedaan en eigenlijk wel schade aan gebracht in de darmen.
Maar je moet wel op tijd zijn, alles inrichten zodat ze niet in stof en schimmels staan/eten en trouw vernevelen.

Een vernevelaar lijkt duur, maar is uiteindelijk zelfs goedkoper dan alle medicijnen. ( wel voor 2 paarden )

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 23:34

superpony schreef:
Rowenaduke, als ik nu terug kijk, zal ik voortaan meteen gaan vernevelen en niet meer zo snel voor medicijnen kiezen. De medicijnen hebben niks gedaan en eigenlijk wel schade aan gebracht in de darmen.
Maar je moet wel op tijd zijn, alles inrichten zodat ze niet in stof en schimmels staan/eten en trouw vernevelen.

Een vernevelaar lijkt duur, maar is uiteindelijk zelfs goedkoper dan alle medicijnen. ( wel voor 2 paarden )

Moet jij het hooi nu nog natmaken of stomen als je die vernevelaar ook gebruikt?

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 23:59

Mijn merrie hoest de laatste week terug. Ik heb het nu 4x gehoord tijdens het rijden hoest ze een of 2 keer. Deze winter is ze hard verkouden geweest. Siroop (dilaterol) en antibioticapoeder gekregen. Helemaal weg ging het niet, eens dat ze de wei op is gegaan was het over. Volgens de dierenarts heeft het niks met het hooi te maken, maar daar geef ik hem ongelijk in. We zijn een paar jaar geleden op ponykamp geweest is de zomer, daar stond ze op stal en die week hoestte ze ook. Anders staat ze altijd op de wei. Nu ook, ik vind het erg raar dat ze hoest want ze krijgen niets van hooi. Vandaag een witte snottebel na het rijden.
Het is toch geen weer om verkouden te worden?
Ik heb zo'n bang dat ze dampig word. Maar dan zou het toch vele erger zijn niet?
In augustus komt de DA voor jaarlijkse controle/spuitjes. Kan ik nog wachten tot dan?
Op de wei waar ze nu staat sinds een maand is wel onze hooi opslag. In zo'n metalen hondenren, het zou kunnen dat ze daar af en toe een hap uit neemt. In principe zou dat lukken, ik heb haar het nog niet zien doen.
Vreselijk die hoest, ik weet niet wat doen. Ik kijk het nog even aan.
Ik zet haar trouwens wel bezweet op de wei. Nuja zo intensief rijden we niet maar toch een beetje. Kan dat kwaad? Het is toch warm genoeg nu denk ik dan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 00:37

Rowenaduke, wij maken het hooi voorlopig nog nat. Laatst had ik uit nood een plukje oud hooi gepakt na verhuizing en een sleutel vergeten.
De ruin ging echt flink hoesten. Hij ging zelf een rondje draven en proestte daarna. Hij begon zelf niet meer te eten. Toen mn man er eindelijk was met ons eigen hooi en de sleutel, hebben we het natgemaakt e stonden ze rustig te eten.

Ze staan 24/7 buiten op zand. Ze zijn uit het bos verhuisd naar buiten het bos, we vernevelen en hebben de darmen aangepakt. Dit alles lijkt nu goed te helpen tegenover alle medicijnen die niks deden weken lang.

Voor het eerst hebben we een plukje stro in de open stallen gedaan. Het is niet erg stoffig en we hebben het eerst erg losgeschud en ook besproeid. Laatste dagen niet meer en daarop niks gehoord, maar we kunnen het uitschudden, terwijl zij in de paddock lopen en de stallen staan open. Is ook maar 1 plukje per stal voor het idee om te knabbelen.

Wij vernevelen alleen met zoutoplossing, omdat ik het effect van het vernevelen zelf eerst wilde zien en ze al zoveel medicatie hadden gehad. De merrie was echt flink benauwd en de ruin hoestte erg droog. grote verbeteringen dus hoe het nu gaat

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:25

wie heeft er ervaringen met langdurig puffen met flixotide en de eventuele bijwerkingen? :\

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 09:33

Misschien dat iemand er hier belang bij heeft: Ik heb een zelfgemaakte hooi stomer. Ton inclusief behangstomer en een thermometer. Kunnen ongeveer 3 plakken tegelijk in. Binnen 45 minuten is de temp 90 graden. Werkte hier prima maar wegens verkopen van de pony komt de stomer ook te koop. Ik wil er graag 40 euro voor hebben. Is af te halen in de Knipe (Heerenveen, Friesland)

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 22:42

MDJ schreef:
Misschien dat iemand er hier belang bij heeft: Ik heb een zelfgemaakte hooi stomer. Ton inclusief behangstomer en een thermometer. Kunnen ongeveer 3 plakken tegelijk in. Binnen 45 minuten is de temp 90 graden. Werkte hier prima maar wegens verkopen van de pony komt de stomer ook te koop. Ik wil er graag 40 euro voor hebben. Is af te halen in de Knipe (Heerenveen, Friesland)

Ik wil graag ook een hooistomer gaan maken. Maar ben opzoek naar iets dat stoomt op accu of oplaadbaar is. Want wij hebben geen stroom bij de weide.

Iemand tips hiervoor?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 23:05

Ik had de stomer ook thuis staan, nam het hooi mee in een hooi net naar huis. Een aggregaat misschien een idee voor jou?

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 23:24

Hee daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht! Dat zou best nog eens kunnen werken. Bedankt voor het meedenken!!! :)

Ik zit nu waarschijnlijk met een pony met stofallergie en eventueel hoefbevangen.. Dus dat gaat wat worden met huisvestiging.. Maar ik twijfel nog en mijn dierenarts en verschillende bekappers ook. Omdat het elke keer optreed na het bekappen.

Problemen zijn 8 weken geleden begonnen na de voorlaatste bekapping. Dag na de bekapping erg gevoelig, maar na een week weer over. Wij dachten dat het misschien aan het bekappen lag. Verder gewoon prima gelopen op verschillende ondergronden en gewoon op het gras gestaan (dag en nacht). Dinsdag weer bekapt, smid zag een kneuzing in de witte lijn van de linker voorhoef en gaf dus aan eventueel bevangen (geweest). Maarja wij konden dit niet plaatsen, behalve dan te koppelen aan die gevoeligheid na het bekappen de voorlaatste keer. Toch maar zekere voor het onzekere genomen en van het gras afgehaald en hoeven gekoeld. Toen zag ik ook een kneuzing in de witte lijn van de rechter voorhoef en kneuzingen in de achterhoeven (o.a witte lijn). Dinsdagavond nog ff gaan kijken en ja hoor, hartstikke gevoelig, zelfs erger dan de voorlaatste keer.... Ze staat nu op Bute voor 8 dagen. Hopelijk loopt ze daarna weer goed..

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:55

Tancreda4 hoe is het met jou paard? en met de rest hier? :\ ik heb een mailtje gestuurd naar de kliniek in Lemmer. aangeizen mijn huidige Da bang was voor eventuele bijwerkingen voor de Flixotide voornamlijk hoefbevangheid. dat schijnt er niet te zijn omdat de Flixotide niet in de bloedbaan komt. en eventuele ander bijwerkingen bij hun ook niet bekend zijn. ook niet in de litratuur. ben ik erg blij om. dus hou haar de rest van de zomer er haar mooi aan. want gaat nu ontzettend goed met haar. Hoop wel dat mijn huidige DA niet moeilijk gaat doen om recepten uit te blijven schrijven

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:06

Had begrepen, of iemand heeft het in iig gezegd, dat langdurig flixotide voor een schimmel ofzo kon zorgen? Omdat je als mens mond moet spoelen na gebruik en een paard dat niet kan? Maar weet ik ook het fijne niet van hoor , heb het vorig jaar steeds 3 weken wel en 1 week niet gebruikt maar dat was ook ivm controle DA tussendoor. En als mens heb ik er geen verstand of ervaring mee. Ik zou het gewoon proberen als de DA ook gewoon positief is.

Mijn vernevelaar heeft het begeven dus moet even een nieuw onderdeel kopen. Ik heb nu ruim een week niet verneveld. Maar vind haar niet zo best gaan. Opzich kan ze best lang achter elkaar draven en niet benauwd ofzo, maar ze is wel wat gehoriger, kucht met draf, en vind haar meer een 'roggel' geluidje maken met ademen. Alsof ze voller zit, of het iig wat meer in de weg zit. Ze draaft ook met haar neus over de grond en lamgeslagen hals aandere de longe, dat kan natuurlijk gewoon ontspanning en los zijn maar ik twijfel of het niet is om meer adem vrijheid ofzo te krijgen? Vind dat lastig. Ze staat nu ook wat stil omdat ze erg gestrest blijft en het zadel niet goed ligt, warme week erbij. Dus weinig gedaan. Misschien dat dat ok juist niet positief is. Vind het lastig. 9 juni is ze geënt en zijn de longe ook beluisterd. Uiteraard niets op te horen.maar ik weet dat ze vol slijm zit en dat dat dus niets zegt.

Als ze weer wat meer rust in haar hoofd krijgt weer wat meer naar buiten, lange stapritten. Maar hou haar nu even zoveel mogelijk op het erf

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 14:50

Tancreda4 schreef:
Had begrepen, of iemand heeft het in iig gezegd, dat langdurig flixotide voor een schimmel ofzo kon zorgen? Omdat je als mens mond moet spoelen na gebruik en een paard dat niet kan? Maar weet ik ook het fijne niet van hoor , heb het vorig jaar steeds 3 weken wel en 1 week niet gebruikt maar dat was ook ivm controle DA tussendoor. En als mens heb ik er geen verstand of ervaring mee. Ik zou het gewoon proberen als de DA ook gewoon positief is.

Mijn vernevelaar heeft het begeven dus moet even een nieuw onderdeel kopen. Ik heb nu ruim een week niet verneveld. Maar vind haar niet zo best gaan. Opzich kan ze best lang achter elkaar draven en niet benauwd ofzo, maar ze is wel wat gehoriger, kucht met draf, en vind haar meer een 'roggel' geluidje maken met ademen. Alsof ze voller zit, of het iig wat meer in de weg zit. Ze draaft ook met haar neus over de grond en lamgeslagen hals aandere de longe, dat kan natuurlijk gewoon ontspanning en los zijn maar ik twijfel of het niet is om meer adem vrijheid ofzo te krijgen? Vind dat lastig. Ze staat nu ook wat stil omdat ze erg gestrest blijft en het zadel niet goed ligt, warme week erbij. Dus weinig gedaan. Misschien dat dat ok juist niet positief is. Vind het lastig. 9 juni is ze geënt en zijn de longe ook beluisterd. Uiteraard niets op te horen.maar ik weet dat ze vol slijm zit en dat dat dus niets zegt.

Als ze weer wat meer rust in haar hoofd krijgt weer wat meer naar buiten, lange stapritten. Maar hou haar nu even zoveel mogelijk op het erf

ja dat met die schimmel klopt inderdaad volgens mij zei ik het zelf toen. want de Da heeft mij toen gezegd. ik hou haar er gewoon aan want gaat nu goed met haar.

kun je makkelijk aan het onderdeel komen? weet je wel waar je het onderdeel kan kopen? maar als er slijm zit kunnen ze dat met het beluisteren toch horen? liet ze het vernevelen nog wel toe? staat ze ook op de wei?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 14:51

Nandos schreef:
Hee daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht! Dat zou best nog eens kunnen werken. Bedankt voor het meedenken!!! :)

Ik zit nu waarschijnlijk met een pony met stofallergie en eventueel hoefbevangen.. Dus dat gaat wat worden met huisvestiging.. Maar ik twijfel nog en mijn dierenarts en verschillende bekappers ook. Omdat het elke keer optreed na het bekappen.

Problemen zijn 8 weken geleden begonnen na de voorlaatste bekapping. Dag na de bekapping erg gevoelig, maar na een week weer over. Wij dachten dat het misschien aan het bekappen lag. Verder gewoon prima gelopen op verschillende ondergronden en gewoon op het gras gestaan (dag en nacht). Dinsdag weer bekapt, smid zag een kneuzing in de witte lijn van de linker voorhoef en gaf dus aan eventueel bevangen (geweest). Maarja wij konden dit niet plaatsen, behalve dan te koppelen aan die gevoeligheid na het bekappen de voorlaatste keer. Toch maar zekere voor het onzekere genomen en van het gras afgehaald en hoeven gekoeld. Toen zag ik ook een kneuzing in de witte lijn van de rechter voorhoef en kneuzingen in de achterhoeven (o.a witte lijn). Dinsdagavond nog ff gaan kijken en ja hoor, hartstikke gevoelig, zelfs erger dan de voorlaatste keer.... Ze staat nu op Bute voor 8 dagen. Hopelijk loopt ze daarna weer goed..

Dan zou je toch zeggen dat het meer met het bekappen te maken heeft :\ Balen nandos

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 21:18

Ik hoor Poppy nu nog af en toe hoesten, en heb nu voor mezelf besloten helemaal te stoppen met de medicatie (sowieso is de kuur al afgelopen) Ze kan dan natuurlijk zelf geen weerstand opbouwen. Vandaar mijn keuze.
Ik merk nu ook wel dat het stukken minder is. Hooguit een of 2 keer per dag dat ik het hoor.