[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:36

Jannepauli schreef:
Afvallen onmogelijk? Hoeft niet hoor- door toegepast bewegen kun je nog wel winst maken.
In plaats van een half uurtje bak werk waarbij je waarschijnlijk stap-draf-galopje? doet: ga een half uur wandelen. En dan niet slenteren, maar tempo lopen. Echt stevig doorlopen, niet rusten.
Met die beweging verband je veel glucose én vetten.
Draf en galop lijkt wel een veel intensievere beweging maar dan schakelt het lichaam een andere verbranding in en dat heeft lang niet zoveel effect als stevig wandelen.

Klopt, ik heb Fiek 2 jaar lang enkel op die manier 'getraind'..
Ook zo min mogelijk laten zweten, zo raakte hij veel elektrolyten kwijt..
Ook de verzuring voorkom je hier veel meer mee..

mirjam_kl

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:47

@Superroos, bij welke dierenarts ben je dan uiteindelijk terecht gekomen waar het wel de goede kant op ging? Ik heb ook al een keer op een kliniek weet ik het wat voor een onderzoeken allemaal gehad en ging alleen maar terug met: lichamelijk niets aan de hand, ga maar gewoon longeren. Daarna hoor je er idd niets meer van maar ik had natuurlijk niet het advies gekregen om haar in te laten slapen. Maar jeetje zeg, ze zouden er idd iets van kunnen leren ipv maar dom hun eigen hoofd hoog te houden en daarna de andere kant op te kijken.

Dat ben ik met mijn merrie nu ook al een tijdje aan het doen en ik moet zeggen ik begin verschil te zien. Ik neem tijdens het lopen gewoon een zweepje mee en tik achter telkens iets aan als ze terug valt zodat ze in een constant actief ritme blijft.

Wat betreft dat nuchter zijn, ik heb ook dat advies van mij dierenarts gekregen. Die van mij heeft nog om 20.00 hooi gehad, staat op stro en dat eet ze ook en om 06.00 moest ze helemaal nuchter zijn dus in een kale stal gezet. Om 10.30 is er bloed geprikt. Zou die uitslag van mij dan nog wel kloppen? Op de GDDeventer site geven ze volgens mij nog steeds aan dat het paard nuchter moet zijn....Ik zou wel hard balen als de uitslag eigenlijk waardeloos is want ik heb er echt een flinke duit voor neer moeten leggen.

Aan de andere kant, zoals ik de dingen nu heb veranderd lijkt het eindelijk wel een keer de goede kant op te gaan dus helemaal nutteloos zou het dan hopelijk niet geweest zijn.

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:51

oh correctie op de gddeventer.com site staat inderdaad wel hooi maar geen krachtvoer

Dierenarts van mij zei: geen hooi en geen krachtvoer, s nachts stro was dan niet erg

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:55

Dyonnen bedankt voor je filmpjes!! Agos, in dat eerste filmpje wordt ie echt als een paria behandeld :=
Het lijkt mij vooral fijn voor straks als het gras ineens zo hard groeit... Maar zal er nog even over na gaan denken. Was het een dure die jij had gekocht? Zou je dat graasmasker evt kwijt willen? Dan onthoud ik dat even :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 20:49

Ik breek hier weer in ! Heb vorig jaar even een enkele keer gepost en wat meegelezen .
Begin opnieuw te lezen omdat ondanks voorzorg maatregelen mijn paard met die koude en sneeuw weer veel te dik is geworden .Omdat ik te onbeperkt te goed hooi heb gevoerd . Daarbij komt dat we 5/6 weken niet hebben kunnen werken .
Nu is ze en te dik en een harde manenkam !
Heb er dus voor gezorgd dat ze weer accuut terug in het werk kan . En maar weer gluco balance en detox besteld .
Ze krijgen hooi van onbemest land en aangevuld met seal .
Dasrbij hand seniores priores en c4L met een volledig vit/min mengsel .
Weegt hier iemand het hooi ?
En welk hooi is nou beter . Heel droge seal of droge pakjes hooi ?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:07

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:25

Die korven van Imperial Riding vind ik persoonlijk erg fijn (voor het paard dan). Die lopen wat breder uit naar boven. De meeste andere korven zijn van die rechte waardoor het snel te smal wordt bij de kaak. (en ook sneller gaat schuren)

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:52

Korven ga ik mij ook eens in verdiepen, ik vind het niet echt leuk maar nog minder leuk is het als mijn paard slechter wordt. Ik heb helaas niet zoveel te kiezen qua weidetijden en soort weidegang op mijn pensionstalling. Ze gaan van ongv 12 tot 4 a half 5 naar buiten, geen super grote weide maar groot zat om je goed vol in te vreten als het gras weer gaat groeien.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:51

Hooi bevat ongeveer de hoeveelheid suiker die in het gras zat toen het gemaaid werd.
Een denkfout die veel mensen dus maken is onbemest weidehooi te nemen..
Een weide die echter onbemest is, kan ook tekorten hebben om te groeien en daardoor dus veel suiker aanmaken om het gras de stoffen te geven om te kunnen goeien..

Een weide die op een 'normale' manier bemest is heeft voldoende voedingsstoffen voor gras om te groeien, waardoor het minder suiker aan zal maken dan die onbemeste wei.

Ik heb bij mijn paard zeer duidelijk gemerkt dat ik hem beter hooi kan geven van een vruchtbare bemeste grond, dan van drogere, onbemeste zandgrond. Dat bevat voor hem veel te veel suiker..
(en uiteraard porties natuurlijk heel goed binnen de perken houden..)
Hoop dat ik het duidelijk genoeg verwoord..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:53

mirjam_kl schreef:
@Superroos, bij welke dierenarts ben je dan uiteindelijk terecht gekomen waar het wel de goede kant op ging?

Uiteindelijk zijn tandarts (voorheen ook dierenarts) de juiste opzet gegeven over hoe ik hem moest houden.. Daarnaast dus homeopatie (waar de dierenarts niets aan heeft) maar de aanpak en dergelijke valt zeker veel uit te halen, toch in andere oorzaken zoeken etc..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 21:14

Wat betreft een graasmasker hebben jullie gelijk hoor. Ik heb het weidebeleid in eigen beheer, dus ik pas daarin aan. Maar als dat niet mogelijk is, dan is zo'n masker denk het beste wat je kunt als je je pony wel het gras op wilt.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 21:31

Ik heb idd ook geen invloed op het voer / land, dus dan is het óf alleen op stal óf met een korf om bij zn vriendjes op het land... Daar hoef ik dan niet lang over na te denken ;)
Zondag ga ik eens een buiten-stap-ritje proberen.. ben benieuwd hoe dat gaat.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 22:21

Misschien een gekke vraag maar kan angst/stress ook in verband staan met IR?

Mijn paard is van zich zelf altijd al wat schrikkerig geweest, maar de laatste paar maanden is het niet normaal meer. Zo vind hij b.v de achterkant van de bak echt dood eng, hij wil niet naar achter. Hij kan zomaar van uit het niet het als een malle op het lopen zetten. Als het wat harder waait schrikt hij ook om de haver klap, ook in de paddock kan hij dan als een malle gaan rennen, soms durf hij ook de schuilstal niet in. Het is echt angst, en geen uitproberen of zo. Als hij dan uit angst ook zo hard weg rend dan houd hij ook nergens rekening mee, als ik in de weg sta of een ander paard of wat dan ook loopt hij je gewoon omver, hij is dan ook moeilijk te kalmeren.
Tevens krijgt hij dan ook een trillend onder lipje.

Iemand die dit herkend?

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 22:24

Voer je C4L? Mijn paard heeft er geen last van, maar in t topic over C4L zijn er een aantal met dit soort beschrijvingen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 22:31

Echt en dat wordt waargenomen sinds C4L ? Wilde het gaan proberen met mijn club maar de pony van dochter is soms al spooky ....
Nu krijgen ze een subli supplementen beker half vol mijten herbamix en een bekertje vol geweekte seniores priores .
Met een compleet vit/min mengsel erdoor

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 22:35

Nee voer geen car4life.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 22:41

@Zinzi_jewel, zijn maar een paar ervaringen, maar pavo doet er wel al onderzoek naar :)

@flappie2, dan weet ik t niet :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 22:44

Goed dat ze het onderzoeken .
Wacht dat dan wel even af .
Pony ie van dochter en meisje moet nog 6 worden ( verwend ding met eigen pony )

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 22:45

Zinzi_jewel schreef:
Echt en dat wordt waargenomen sinds C4L ? Wilde het gaan proberen met mijn club maar de pony van dochter is soms al spooky ....
Nu krijgen ze een subli supplementen beker half vol mijten herbamix en een bekertje vol geweekte seniores priores .
Met een compleet vit/min mengsel erdoor

Ik heb een echte spacekip van zichzelf, die gewoon druk is en soms van godlos maar niet schrikkerig ofzo en dat is ze nog steeds niet na care4life en ze is ook niet onhandelbaarder geworden. Ik denk dat het per paard verschilt hoe ze reageren op voer, en mijne doet het er SUPER op! En verhaart nu ook al goed, ik ben een erg tevreden klant.

Ik had de dierenarts een mail gestuurd voor een IR onderzoek, maar krijg gewoon geen reactie van ze.. Binnenkort maar even bellen.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:29

flappie2 schreef:
Misschien een gekke vraag maar kan angst/stress ook in verband staan met IR?

Mijn paard is van zich zelf altijd al wat schrikkerig geweest, maar de laatste paar maanden is het niet normaal meer. Zo vind hij b.v de achterkant van de bak echt dood eng, hij wil niet naar achter. Hij kan zomaar van uit het niet het als een malle op het lopen zetten. Als het wat harder waait schrikt hij ook om de haver klap, ook in de paddock kan hij dan als een malle gaan rennen, soms durf hij ook de schuilstal niet in. Het is echt angst, en geen uitproberen of zo. Als hij dan uit angst ook zo hard weg rend dan houd hij ook nergens rekening mee, als ik in de weg sta of een ander paard of wat dan ook loopt hij je gewoon omver, hij is dan ook moeilijk te kalmeren.
Tevens krijgt hij dan ook een trillend onder lipje.

Iemand die dit herkend?

ja herken het wel. mijn reus heeft ook dit gedrag vertoond, is normaal relaxed en goed te bewerken werd met de tijd steeds schieteriger daarna hard op,de spieren bleek er toch te veel zetmeel of suiker in miijn voer te zitten. ik weet niet wat je je oaard nu voert?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:38

ik zit zelf ook met een dilemma, heb een IR reus die heel moeilijk spier en vet aanmaakt, is eigenlijk nog steeds te schraal, gaat makkelijk aan de diarree, heeft naast IR ook een maag darmprobleem en snel last van stress, heeft makkelijk last van zijn maag, maagzweren en dan gelijk teveel aanmaak water langs de billen.

ik geef hem nu marstall voer ( condicion) wel wat meer zetmeel, maar op zetmeel arm word ie te mager en heeft ie geen energie, op advies van de voedingsdeskundige, eerst gaf ik hem DA voer, 4 mnd paard viel,gigantisch af, en at het echt heel slecht. nu marstall voer en luzerne 2handjesmbij halfje muesli per keer vier keer per dag en supplement voor darmen en tegen stress.

zit er een beetje aan te hikken dat hij nu wel wat gaat verharden weer in zijn spier, moet wel zeggen hij heeft momenteel erg veel last van stress er zijn een aantal paarden weggegaan en nieuwe bij gekomen dar kan die niet zo goed tegen. hij zou eigenlijk voor het mooie drie kilo ervan moeten hebben, hij krijgt nu twee kilo en tien handjes ( 1 1/2 voerschep ) luzerne. in hoeverre kan ik luzerne iets opvoeren, wil geen last met scheve calcium fosforverhouding. hij krijgt daarnaast 12 kilo hooi in slowfeeders kuil kan ie niet tegen

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:27

Magnesium is in jouw geval een goede om te geven .
Ik geef nu een supplement wat tekorten goed aanvult .
Omdat mijn paarden weinig krachtvoer krijgen , mijn IR merrie vervet snel .
Het heet your horse Trace en is verkrijgbaar via horsefood4thought.nl
Ze bokt ook : assiepassie is de boktnaam .
Met dit supplement ben ik zeker dat tekorten aangevuld worden .
Vaak zit er ook ijzer in supplementen en dat kunnen onze IR paarden niet gebruiken .
YHT is aangepast aan onze paarden die vaak weinig tot geen gras krijgen dus bevat ook vit E .
Is niet speciaal voor IR paarden . Maar Assiepassie heeft zelf ook een paard met problemen en dat is haar drijfveer geweest.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:15

Kwa voer krijgt die van mij enkel hooi en een beetje senior priores en meer niet.
Wel heeft hij weer een dikke koker enz, dus hij hoopt wel weer afvalstoffen op. Maar.door het voer kan het haast niet komen, kan me ook niet voorstellen dat die stress/angst door te veel suiker komt.

@zinzi_jewel: jij zegt dat ijzer slecht is voor paarden met IR, in welke zin? Wat gebeurt er als een paard met IR te veel ijzer binnen krijgt?
De reden dat ik het vraag is, omdat bij ons de paarde zins kort op grondwater staan i.p.v kraan water. Het water is niet mooi helder zoals kraanwater, maar heeft een beetje een grijze troebele kleur. Ook lijkt er veel ijzer in het water te zitten, dit aangezien de roodbruine aanslag in de waterbak.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:46

Het hoe en wat met het ijzer zal ik eens terug zoeken . Het is iig zo dat je een paard geen ijzer moet/hoeft aan te vullen in supplementen ! Veel krachtvoer is niet nodig wel verstandig om een supplement te geven dat tekorten zoals vit E en magnesium , zink ed aan te vullen want dat kom je tekort met hooi dieet en handje vol krachtvoer ...

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:18

Hij krijgt indd een vit & min korrel bij.
Ben benieuwd naar de theorie achter het ijzer en IR,, als je het terug kan vinden hoor ik het graag.