[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:31

En we zijn aan het einde van de week gekomen.
En pony schuurt nog steeds niet, heerlijk toch!

Overigens zwermt het van de beesten om haar heen, een enkele zwiept ze de grotere weg (heel af en toe dus) staat rustig te grazen, en vertoont niets, maar dan ook helemaal niets!
Mensen die niet weten dat ze SE heeft, kunnen het zelfs helemaal niet aan d'r zien.

Vreemd.....
Ik hoop dat het voorlopig ook nog zo blijft.

*Stiekem wil ik eigenlijk niet dit typen, omdat ik bang ben dat ik nu ik zo enthousiast dit meedeel, ze over een paar dagen helemaal kaal is*

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 18:31

Hier begint het nu ook een beetje te kriebelen....helaas :o

Eind volgende week ga ik Rambo Sweet Itch Hoody's bestellen.....ik kan nu in principe nu aan alle maten komen... (eerst alleen kleine maatjes)

Als iemand er eentje wil bestellen, stuur me dan even een PB *D Ze komen op 115 euro ....scheelt 75 euro met divoza... :9

Kinke

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 19:21

ik heb de soepjurk vanmorgen maar weer tevoorschijn gehaald. En ik zag net met voeren dat het werkelijk wemelt van die kleine krengen :( (ik hoop niet dat dit de voorbode is van een zomer en najaar met giga veel vliegjes)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 19:32

Cuubje, die halsdeken van de rambo kan niet los heb ik gelezen? die gespen kunnen naar ik aanneem wel los? Zodat je de deken niet over het hoofd aan hoeft te trekken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 19:41

Zou je de hals van de deken(pagony) gewoon met riempje aan halster vast kunnen maken ?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-04-09 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 19:45

@kinke: deken hoeft idd niet over hoofd heen.

ik probeer het nier ook weer te volgen. vandaag is de deken weer opgegaan..

MuzefeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:13

Goje....

Nu ging het net goed met de staart van Heaven, maar kan het zijn dat ze door de vliegjes die misschien tussen de nieuwe haartjes kruipen oid. ze weer aan het schuren gaat? := Ik weet nu dus niet wat ik moet denken, straks is ze wel een eczemer...

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:43

Het is bij ons een invazie van kleine rotvliegjes niet perse mugjes maar echt de kleine vliegjes die op de mest zitten enz..

sophie staat gelukkig onder de deken ben er blij van:) helaas dit jaar niet gelukt om haar gewassen onder de deken te krijgen maar goed geeft niks.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:05

MSophie schreef:
Het is bij ons een invazie van kleine rotvliegjes niet perse mugjes maar echt de kleine vliegjes die op de mest zitten enz..

Hier ook vandaag, kan ze me van vorig jaar niet herinneren, maar toen stond de vlier ook nog bij de mesthoop. De boer heeft hem echter net een maandje geleden gerooid.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:18

vorig jaar waren ze hier ook maar niet zoveel na mijn idee, of waren ze toen misschien niet zo vervelend. alle paarden stonden er beetje onrustig van in de wei.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:46

Cuubje schreef:

Eind volgende week ga ik Rambo Sweet Itch Hoody's bestellen.....ik kan nu in principe nu aan alle maten komen... (eerst alleen kleine maatjes)

Als iemand er eentje wil bestellen, stuur me dan even een PB *D Ze komen op 115 euro ....scheelt 75 euro met divoza... :9

mmm, ik twijfel, wil er een nieuwe deken bijkopen, wil denk ik toch voor de snuggy gaan, ben bang dt de rambo niet zo handig is met veulen(drinken etc )
iemand ervaring? of gedachten erover

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:54

Ik houd dit topic even in de gaten voor een Rambo vliegendeken.

paard heeft nu de bucas op maar die trekt op zijn schouders en manen gaan er vanaf en paard schuurt evengoed
onwijs.

Hij krijgt nu een supplement van NAF maar ga toch maar drainage compositum weer bestellen want hij schuurt nu al flink. :(:)

Iemand nog een tip voor eventueel zwavel of magnesium. Zou dit het proberen waard zijn en waar kan ik dit kopen.
Kan wel supplementen vinden waar het in verwerkt zit maar is zoiets ook los verkrijgbaar?

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:56

Een vraagje aan de mensen die de Ivanhoe halsdeken gebruiken:

Zit deze strakker om de hals dan de gewone boett hals? Op de foto's lijkt dit wel zo namelijk.
Hebben die van jullie hierbij geen last van manen-uitval?
Ik heb vorig jaar in het voorseizoen een losse halsdeken gebruikt maar dat is zo'n hooded-deken, die helemaal aangesloten zit, officieel is voor een nachtje op stal zodat ze vlechtjes netjes blijven zitten enzo.
Opzich ideaal, maar de manen vielen als bossen uit, dus alsnog zijn (mede) doel voorbij. Omdat de ivanhoe ook wat strakker lijkt durfde ik deze niet aan te schaffen, maar wellicht hebben jullie hier ervaringen mee?

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:13

Mijn haf begint nu ook weer te schuren bij dr staart. :(
Ben dus vanavond weer op de fiets gestapt om haar het
eczeemdeken op te doen. Ze staat normaal altijd met een
staldeken op, ik heb dit deken weer gewoon over het eczeem
deken gedaan omdat het s'nachts nu ook wel koud is nog..

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:14

koetjeboe: ziet er goed uit, die ooggaten! Handig dat je zo handig bent ;)

Hier ook heel veel beestjes al. Heb nog geen extra uierlap gemaakt, maar toe ik net aan de uiers+omgeving zat, vond ze t al een beetje lekker. (Lees: beetje jeuk dus ze beginnen al te steken daar.) Vorig jaar heel erg, met bultjes en warm enzo. Echt heel rot! Dit jaar ga ik dus een speciaal tussenstukje maken. Als ik weer eens tijd heb!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:32

Pink_Horizon schreef:

Zit deze strakker om de hals dan de gewone boett hals? Op de foto's lijkt dit wel zo namelijk.
Ik heb vorig jaar in het voorseizoen een losse halsdeken gebruikt maar dat is zo'n hooded-deken, die helemaal aangesloten zit, officieel is voor een nachtje op stal zodat ze vlechtjes netjes blijven zitten enzo.
Opzich ideaal, maar de manen vielen als bossen uit, dus alsnog zijn (mede) doel voorbij. Omdat de ivanhoe ook wat strakker lijkt durfde ik deze niet aan te schaffen, maar wellicht hebben jullie hier ervaringen mee?

Ik heb de ivanhoe hals deken, heb hem gekregen tweedehands van een vriendin.
Zij gebruikte hem voor haar haflinger, ik vindt de stof erg dik en dus warm.
En ik zag dat hij gaat ladderen bij gaatjes die er in zitten.
Hij is inderdaad een stuk strakker en ik zag dat er bij haar haflinger toen der tijd inderdaad een hoop manen uit vielen.
Zij borstelde de manen extra niet uit omdat er dan helemaal niks meer over blijft.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:00

Cuubje schreef:

wil je laten weten waar je bestelt? ik heb hem nu direct niet nodig, maar als er geld is is het altijd fijn er eentje achter de hand te hebben tuurlijk :)
kan hem dan alleen bestellen :)

diddle had een half afgebroken vlecht, halverwege..
geloof er geen hól van dat het geschuurd was, dus volgens mij is hij weer goed in zijn donder gebeten... (schuren zou bovenop zijn hals zijn toch?)
geen gezwiep, maargoed het was half 10 geweest toen ik op stal was...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:06

Ik vind dat er met de Ivanhoe halsdeken ook meer haren uitvallen... had vandaag ook aardig wat in mijn borstel zitten. Terwijl dat anders nooit is. Heb vandaag m'n Bucas Buzz Off Full Neck opgelegd en zit te wachten op mijn Rambo Sweet Itch Off uit Engeland.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:08

Maar het is natuurlijk wel zo dat er altijd manen uitvallen, normaal vallen die op de grond, maar die blijven nu steken in de manen/deken omdat de manen niet vrij kunnen 'wapperen' hea ;)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:14

Pink_Horizon schreef:

Dit klopt. Ik heb ook een Ivanhoe en een Boett hals, maar de Invanhoe zit strak om de hals heen. Is ook heel andere (rekbare) stof dan de Boett.
Ik heb geen last van manenuitval bij beide halsdekens. Ik heb een Fries, maar heb zijn manen wel altijd gevlochten onder de deken, anders wordt het een hele grote klittenboel. Ik vind de Boett hals het fijnst in het gebruik, ook omdat deze voor de borst sluit. De Ivanhoe glijdt bij mijn paard helemaal naar achteren.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:18

Hier zijn de mugjes alweer, maar alleen achter bij de stal, dus ik heb erge mazzel..heb mn merrie nog niet eczeem zien jeuken *klopt heel hard af* .. haar manen zijn wel alweer 'stro' dus stug..nog geen schilvers ontdekt of de diepe kerven/rimpels..ik moet nu wel gaan smeren, omdat ze haar hals kaal heeft gejeukt begin februari en die vacht zo ontzettend kaal was, dat het was raar aanvoelt, dus even soepel houden.

Vandaag weer met het zweetmes aan de gang, gisteren al een heel paard eraf gehaald..zal ze zich ook al stukken beter voelen.

Tevens gisteren door en langs het water (illegaal) gereden rond mugjestijd en het ging perfect! Ben nog niet ontevreden mens :)

En vandaag? Vandaag is het weer fris, erg fris en geen zon..en volgens KNMI komt dat niet meer ook vandaag en morgen..dus wel even fijn.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:19

Ik heb met de boett geen last gehad van manen uitval. Wel vond ik het een benauwd pak haar worden onder die deken, in de winter braken zijn manen wel met zijn Bucas Power Turn Out met hals (zonder vulling). Mjin Haf heeft overigens een enorme haarbos die ik voor zijn zomereczeem al regelmatig moest uitdunnen omdat hij er gewoon oververhit onder raakte in de zomer.

Ik heb hem daarom al jaren kortgewiekt, ook zo veel makkelijker met smeren. En staat hem nog goed ook.

Nu een Rambo winterdeken er op gehad en deze laat zijn manen wel heel. Heb ze nu ook gewoon laten groeien en zie wel hoe het gaat met de Boett. Als ie weer te warm wordt, zjin ze er zo weer af.

Hij staat tot op heden nog bloot. Per 1 december verhuisd, dus heel benieuwd hoe hij het dit jaar gaat doen.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:15

hier tot op hede nog geen geschuur *duimen dat het zo blijft..*
heb bij de paarden drogist Midge off besteld, en dat lijkt wel redelijk fijn spul, houd (vermoedelijk door de geur :P ) de mugjes op afstand en schijnt verzachtend te werken,
ook staat mevrouw al eventjes ingepakt, en heb zins maandag ook haar hoofdkap om gedaan..
ik ben benieuwd...

ik heb overgens het pagony deken, ben er wel te vrede over, alleen vind ik de aansluiting met de hoofdkap niet goed,... dat is echt los van elkaar al is het wel van het zelfde merk..
*dus dat wordt even knutselen*

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:13

Ivanhoe halsdeken zit inderdaad erg strak!
Bij mijn pony braken de haren hierdoor ook af. Komt er niet meer op bij mij in ieder geval.
Haren van pony nog steeds heerlijk zacht, niets geschuurd!
Aankomende dagen weer wat fijner weer voor ze.

Overigens wemelde het van de beesten in de lucht hier afgelopen dagen, maar pony deed er niets op uit

marietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:37

Zammie schreef:
Ik gebruik veerust altijd tegen dazen. Werkt beter (bij onze paarden) als bijv. de middelen met hertshoornolie en daar krijgen mijn bonten weer vlekken van, dus gebruik ik nu nooit meer.

Ik ga vandaag beginnen met de lijnzaad. Had niet in de gaten dat daar zoveel tijd voor stond, want dan was ik eerder begonnen ;) Zal natuurlijk de resultaten meedelen.

Zam heeft ook stugge manen. De staart is wel lekker zacht. Na het wassen zijn zijn manen wel weer soepel, maar zoals nu zijn het echt droge, stuge haren. Daar zou ik dus aan kunnen zien, of de lijnzaad gaat helpen.

Ik had thuis nog wat lijnzaad liggen, dus was ook al begonnen met dagelijks gekookt lijnzaad te geven aan mijn eczemer.
Ik hou alleen geen dagboek of zoiets bij.... wel zit ik al bijna op de 42 en zag dat ze in het onderzoek een 14dagen stopte, en daarna weer op nieuw begonnen.