Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:54

Dat dacht ik ook. De vacht is eigenlijk nu het grootste probleem, ik wacht dus maar eens even af hoe ze gaat reageren. Helpt de ovarium breeding ook voor de vacht.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:59

Ja de Provarium breeding had bij een super wollig oud shetje bij ons op stal super verharen tot gevolg.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:16

provarium breeding had bij mijn wollige shet weer helemaal geen effevt op de vacht. pergolide weer wel. ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:21

Dat wordt dus uitproberen ;-) Het wollen viezige beertje bij ons op stal werd weer mooi wit en slankachtig met mooie schone heldere ogen en een schoon neusje :(:)

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:15

Haha, echt verschillende antwoorden. :D Ik heb de pergolide in huis dus ik ga eerst kijken hoe het daarmee gaat. Ik weet dat het lang kan duren, maar bij Jelke had het best snel effect.
Ze heeft nu ook zo'n rare kleur en de vacht voelt wat touwachtig aan. We gaan het zien, hoop ik.

Sab123

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:34

Ik val even binnen bij mensen die ervaring met cushing hebben.
Ik heb een hele leuke hoefsmid die zich een dierenarts waant.
Nou was hij laatst bij mijn paard om zijn gebit in orde te maken (hij is tevens tandarts) en hij vertelde mij even doodleuk dat voor zijn gevoel mijn paard ziek is en dat zou al ruim 2 jaar zo zijn.
Hij had tevens een vermoede van cushing...
Nu is mijn paard de laatste 2 weken indd niet helemaal 100% maar ik had het idee dat dat door zijn gebit kwam, wat aardig slecht was en hij heeft behoorlijk last van mok.
Daarvoor ging het gewoon goed, we reden weer lekker en hij zag er ook goed uit.
Ruim 2 jaar terug had ik een vermoedde van cushing, hij was daarvoor hoefbevangen geweest en ik vond hem futloos.
Ik heb een bloedonderzoek laten doen en daar kwam alleen een magnesium te kort uit.
Daarna ook nooit meer bevangen geweest.
Nu heeft hij dus mok, z'n gebit is weer goed.
Hij staat enorm in zijn vacht, zweet wel al veel zonder inspanning.
Is behoorlijk afgevallen maar lijkt dik door zijn enorme handbuik.
Hij is 17 jaar.
Nu is het wel zo dat hij met zijn dikke wintervacht al snel wat ouder en slechter eruit ziet, het is een schimmel die zich graag vies maakt en daarom vaak geel eruit ziet en hij heeft overal gewoon veel haar.
Maar ik vroeg me dus af als hij cushing heeft dit niet al 2 jaar terug te zien was met het bloedonderzoek en of je met een gewone bloedonderzoek er zo en zo wel achter kan komen.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:38

Bij mijn paard begon het ook met redelijk 'onschuldige' klachten zoals magnesiumtekort en mok. De hangbuik die je noemt komt ook vaak voor bij Cushing paarden. Als je je zorgen maakt zou ik gewoon een afspraak met de veearts maken.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:00

ik heb vanmiddag helaas mijn shetje moeten laten gaan. Altijd het vermoeden gehad van cushing, en dat werd nu bevestigd door de VA. Ik heb hem 4 jaar gehad, is bij mij als oudje gekomen en vertoonde veel tekenen van cushing. Steeds waar ik kon geholpen, maar gisteren was het ineens mis en was hij zwaar bevangen, ondanks alle moeite die ik heb gedaan om hem zo schraal mogelijk te houden. Hij had duidelijk pijn en dus heb ik besloten dat ik hem liet gaan...

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:03

Hè wat rot. Sterkte... :(:)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:05

uiteindelijk is het wel beter zo.
Zomer en winter was het steeds de vraag hoe het ging. LAst van zijn hoefjes, jeuk, extreme vacht, dan weer scheren dan weer zweten danweer te koud, jeuk, opletten met voeding en ga zo maar door. Hij was echt op en heeft nog 4 mooie jaren bij me gehad. Nu mag hij lekker rusten. Hij is heel snel en vredig gegaan en dat wil voor mij zeggen dat het goed is zo...

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:46

Lonnie sterkte met het verlies!
Mijn paard staat nou op de kliniek en wordt getest op cushing, maandag heb ik de uitslag.
Ik heb al antwoord op mijn vraag van deze DA gekregen, dat hij ruim 2 jaar terug niet op cushing is getest.
Er is toen namelijk maar 1 keer bloed afgenomen en deze DA zegt dat je daaruit niet kan opmaken of hij het wel of niet heeft.
Nu wordt er 3 keer bloed afgenomen en na de eerste krijgt hij een stofje toegediend en vervolgens wordt gekeken hoe hij daarop reageert.
Aangezien hij nu wel weer redelijk alert is en niet meer een doffige en futloze uitstraling heeft en hij heel goed in en uit zijn vacht komt, betwijfel ik zelf of het cushing is.
Hebben alle paarden in dit topic ook een krullende vacht, dat wordt namelijk als de symptoom aangegeven.
Mijn paard heeft het niet en een pony van onze stal, die inmiddels is overleden scheen ook cushing te hebben maar voor zover ik het weet geen krullende vacht.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:57

Sabrina is jouw paard wel eens hoefbevangen geweest? Dan is het namelijk niet goed om dat "stofje" zoals jij het noemt toe te dienen. Door het toedienen van dat stofje heeft jouw paard namelijk grote(re) kans op hoefbevangenheid en zeker als je paard het wel eens is geweest. Een goede DA zal dit ook altijd vermelden (vind ik dan). Een paard met cushing heeft zowiezo al een verhoogde kans op hoefbevangenheid. Ook uit eenmalig bloed en urine afnemen kan heel veel worden afgelezen.

Wat waren de symptomen van jouw paard? En een krullende vacht krijgt een paard met cushing pas als hij al een paar jaar (vaak zonder dat men het weet) met cushing rond loopt.

EDIT ik lees nu dat jouw paard wel degelijk hoefbevangen is geweest in het verleden. DAN zou ik (persoonlijk) dus die test niet laten doen op de manier zoals deze DA het van plan is..

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:05

UUhhh ja hij is bijna 3 jaar terug hoefbevangen geweest...en de da heeft mij dus niks vermeld, terwijl hij hem toen ook was geweest.
Nu kan ik daar niks meer aan doen, kan hem met een uur ophalen dus alles is al gedaan.
Maar goed hij staat niet meer op het land, dat is al een meevaller dan nu en verder zal ik hem dus extra goed in de gaten houden.
Bedankt voor het vermelden, ga het er dadelijk ook over hebben.
Echt hele duidelijk sypmtomen heeft hij niet, hij is de afgelopen 2 weken niet zichzelf.
Ik dacht zelf dat het kwam door extreme mok en een enorm slecht gebit waardoor hij ook niet goed kon eten, mok is imiddels goed aan het genezen en gebit is helemaal in orde gemaakt.
Die tandarts kent hem al 3 jaar en is tevens hoefsmid, hij vertelde mij 2 weken terug dat hij mijn paard een onvoldoende geeft qua gezondheid (ikzelf toen ook) en dat hij het absoluut geen rijpaard meer vondt en dat het hem ook helemaal niks zou verbazen dat hij cushing heeft.
Hij zegt dat hij de afgelopen 3 jaar al niet goed is, nou goed daar ga ik niet in mee want ken mijn paard zelf wel en zie ook meteen wanneer het iets minder gaat.
Ben ook geen fanatieke ruiter.
Uit het bloedonderzoek van 2 jaar terug kwam alleen een magnesium tekort uit.
Kortom deze tandarts/hoefsmid, heeft mij wel angstig gemaakt met zijn conclusies waardoor ik absoluut niet meer op hem stap totdat ik zeker weet dat hij gezond is.
Sorry beetje lang antwoord.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:15

Een magnesiumtekort is een bijverschijnsel dat ook kan voorkomen bij zowel Suikerziekte als bij Cushing. Om het makkelijker (niet!) te maken is een paard met cushing daarbij ook nog eens extra gevoelig voor suikerziekte! Het magnesium tekort zou dus in theorie! een signaal van cushing kunnen zijn.
En (sorry!!) Paarden met cushing zijn heel erg gevoelig voor problemen aan hun huid maar ook aan hun tanden en mond. De zaken waar jouw paardje last van heeft, zouden dus wel gerelateerd aan cushing kunnen zijn (het hoeft niet, maar kan zeker wel).
In je vorige berichtje vertelde je dat hij nogal in zijn vacht zit en makkelijk zweet zonder echte inspanning. Door cushing is de thermostaat en de hormoonhuishouding van een paard erg van slag, dan zweten ze heel makkelijk. Als zo'n paard behandeld wordt met medicijnen/supplementen dan komt de huishouding weer op orde en wordt het zweten uiteindelijk weer normaal. Het afvallen en de enorme hangbuik zijn ook bekende symptomen helaas.
Het is ook goed om te weten dat sommige paarden in hun bloed niet goed laten zien dat ze cushing hebben, soms omdat ze het nog niet "zichtbaar" hebben maar al wel last hebben, soms ook doordat het door een onverklaarbare reden bij hen niet in het bloed zichtbaar is. Dan is het toch goed als er veel symptomen zijn (bijvoorbeel vacht, huidproblemen, tanden, hoefbevangenheid, misschien zere voeten, vieze ogen, bolling boven de ogen) dat het paard wel behandeld wordt. Zodat hij niet verder verslechtert. Het is veel moeilijker om een paard dat echt slecht is weer op te kalefateren dan een paard dat slechter wordt, weer te laten herstellen en daarmee dus te voorkomen dat hij echt slecht wordt.
Sterkte ermee, je kunt heel veel doen met medicijnen/supplementen, voldoende beweging en zorg.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:19

Oh dus inderdaad wel veel symptomen!
Het viel me wel op dat hij de laatste tijd steeds vieze ogen heeft...
Nou worden erg spannende dagen, maandag heb ik de uitslag.
Bedankt voor je informatie!

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:51

Hallo,

Hoe gaat t met jullie en de cushing paardjes?
Denk dat de meeste paardjes al weer dik in hun vacht zitten?
Ik heb Tijn al weer geschoren, hij had al weer een enorme wintervacht maar wel ZONDER krullen! :D
Zijn wintervacht was echt gewoon heel mooi egaal, dus daar was ik wel ontzettend blij mee. Maar ik heb hem toch geschoren, deed ik altijd al en anders is het zo lastig met rijden. Met de cushing nog steeds alles prima onder controle gelukkig.

Foto's van gister (hij was behoorlijk druk, haha)
Afbeelding

Afbeelding

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:43

@tijnieJjJ: Wat ziet je paardje er goed uit!
Ik had bij paarden met cushing meteen een ziek beeld in mijn hoofd, maar dat hoeft dus echt niet.
Dus als ik het zo lees, hoeft het rijden dan ook niet meteen over te zijn...athans wanneer de cushing onder controlle is?
In ieder geval geeft deze foto me wel een wat geruster gevoel, weet nu dat het niet meteen over hoeft te zijn als de diagnose gesteld wordt!

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:35

sabrina85 schreef:
@tijnieJjJ: Wat ziet je paardje er goed uit!
Ik had bij paarden met cushing meteen een ziek beeld in mijn hoofd, maar dat hoeft dus echt niet.
Dus als ik het zo lees, hoeft het rijden dan ook niet meteen over te zijn...athans wanneer de cushing onder controlle is?
In ieder geval geeft deze foto me wel een wat geruster gevoel, weet nu dat het niet meteen over hoeft te zijn als de diagnose gesteld wordt!

Nee zeker niet.
Probeer altijd positief te blijven. Mijn paardje is ook erg ziek geweest.
Hij was enorm in zich zelf getrokken, sachrijnig en gewoon helemaal somber. Vooral toen de hoefbevangenheid er ook nog bij kwam kijken wist ik ook even niet meer wat ik er mee aan moest.
Ik herkende mijn eigen pony niet eens meer in zijn karakter. Elke dag als ik op stal kwam stond hij maar weer een in hoekje van zijn stal te suffen. Ik heb heel wat maanden niet kunnen rijden maar de pergolide sloeg goed aan en we zijn toen weer rustig aan wat aan de slag gegaan. Hij heeft daarna ook geen terugval meer gehad en eigenlijk merk ik nu helemaal niets meer van zijn ziek zijn. Ook de hoefsmid zegt dat er niks meer te zien is van zijn bevangenheid, hij staat nog wel altijd op speciaal beslag maar dat zal ook altijd zo blijven. Maar goed, als dat het ergste is!? Ik ben blij dat hij er goed op loopt. Maar het hoeft echt niet meteen te betekenen dat je niet meer kan rijden hoor. Ik ga juist vanaf januari weer met hem starten! :D

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:40

Top zeg!!
Is er bij paarden met cushing ook een levensverwachting?
Pony bij ons op stal had het dus ook, maar daar wisten ze niks vanaf en na de eerste dag op het land is er waarschijnlijk een tumor geknapt bij (ik meen) zijn bijnier en die was zo ontzettend ziek en ook 2 dagen erna ingeslapen.
Dat wil je natuurlijk ook niet voor je paard.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:57

Ik las laatst op een amerikaanse site dat de levensverwachting nadat de diagnose is gesteld nog wel 5 tot 10 jaar is, en meestal hebben ze het dan al een paar jaar voordat het ontdekt wordt.
Maar het ligt ook een beetje aan de complicaties die ze er van kunnen krijgen zoals hoefbevangenheid, want dat is toch meestal de doodsoorzaak van Cushingpaarden, tenminste ze gaan er niet dood van maar dat is de reden waarom ze worden ingeslapen.

Met Illo gaat het trouwens ook nog steeds goed, hij is dit jaar niet meer zo vet geworden op de wei, en dat is beter ook voor hem. Ik rij hem nog 5 dagen per week, ook gewoon nog in de bak.
Ik moet wel veel scheren, bijna elke maand. Hij heeft ook nog geen krullen maar wel lang en dik haar. Hij krijgt nog geen pergolide, wel provarium breeding.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:08

Hier een positieve medeling! Sam reageert goed op de Parlodel! Van de week kreeg ik zelfs weer 'gemopper' (met een lach uiteraard :D ) dat men de deuren weer achter zich dicht moeten doen omdat anders Sammy achter ze staat! :D Ik sprong een gat in de lucht bij dit bericht! Inmiddels is hij ook weer van de pijnstilling (hoefbevangenheid) af en heeft mijn kleine meiske, al zittend op Sam, voor het eerst weer wat rond gestapt in de paddock (rijbak is groooooooooooooote racevlakte voor een shet van 88cm := ). Pillen geven gaat goed mits het minihandje muësli erdoor zit. Met wortels heeft hij duidelijk meer moeite. Ik moet ze in stukjes snijden voor hem anders krijgt hij ze niet meer weg vanwege z'n slechte tanden. De TA is er van het voorjaar bij geweest, die heeft toen 2 tanden en 1 kies verwijderd. Aankomend voorjaar weer controle mits hij niet eerder problemen krijgt uiteraard. Hij zit wel in z'n volledige wintervacht (met grove krullen) maar hij is weer levendig, staat niet meer ergens te suffen en komt naar het hek met de rest mee als ik met de auto het erf op draai. Sam krijgt nu 3,5 week de Parlodel en ik had nooit verwacht nu al zo veel verschil te zien!

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:13

TijnieJjJ ; wat heb jij een onwijs leuk paardje! :D

Met mijn Cushing mannetje gaat het ook goed hoor :j
hij begint ook weer dikker in zijn vacht te zitten, dus misschien binnekort ook weer het scheerapparaat er over heen.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:00

Mijn paard zit ook enorm in zijn vacht, de fjorden met wie ik werk zijn daar niks bij vergeleken!
Dus ik zou hem wel gewoon kunnen scheren?
Zijn temperatuur is niet helemaal op orde, waardoor hij snel zweet maar hoor tevens dat ze op stal vermoeden dat hij het ochtends koud heeft...
Maar goed wanneer de diagnose gesteld is.. dan zal dit op orde kunnen worden gebracht.
Ik praat nu wel een beetje alsof de diagnose al is gesteld.... maar ga er dan ook wel een beetje vanuit.
En zo niet.... dan zoeken we verder, want 100% is hij niet.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:12

Mijn shet is nu ruim 34 en als ik terugkijk had ze 12-14 jaar terug ook al verschijnselen van cushing. Ze staat pas ruim een jaar op pergolide. Het is echt een bejaarde dame maar geniet nog wel volop van het leven...

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:18

Nou dat is zeker een mooie leeftijd, hoop dat mijn paard die leeftijd ook haalt gezond en wel.
Maar stel hij heeft het.. moet hij dan meteen aan medicatie of is er een speciaal dieet ect.?