[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lydiia

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 22:12

Wow! Ontzettend bedankt! Waar kan ik producten van NAF en de groene os kopen?

Mariskas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 22:16

Heeft iemand tips voor behandeling/ bescherming van de uiers bij zomereczeem? Mijn haf draagt een eczeemdeken, maar krijgt dus extra last bij haar uiers, echt heel zielig. Ik smeer het in met vette zalf, zalf NAF sweet itch, heb al geprobeerd; uierzalf, w-spray van silverlinde.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:27

bedoel je dat de dekensingels(of hoe noem je dat) daar schuren? dan zou ik er iets van bont omheen naaien. om die deknsingels dus.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:41

nee ze bedoelt waarschijnlijk het probleem dat ik ook heb bij me paard. dat zo'n buik flap niet de uiers en lies bedekt.
endat daar dan plekken onstaan van de jeuk.
ik weet zelf ook niet hoe ik het op kan lossen.
ze staat zins kort s avonds maar op stal tegen de jeuk.
gr

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:18

@ Lydia: NAF en Groene Os zijn op http://www.paardendrogist.nl te koop.
@ Mariskas: Miss werkt die Sweet Itch van sectolin, vind ik prima zacht spul tegen jeuk. Is ook niet zo argessief en daar is huid natk erg dun. En vliegenspul erop. Mijn ruintje heeft ook zo'n jeuk aan de naad van zn balzak... (wat klinkt dat raar Knipoog )

Verder heb ik gisteravond met tranen in mn ogen naar onze 2 eczeempaarden staan kijken. Huilen Dendie (met deken en heeeel veel vliegenspray wat gewoon niet werkt) en eczeemmerrie bleven uren rondjes lopen, rollen, slaan met staarten elkaar achter na zitten etc. Het komende aangezicht voor deze zomer. Ze schuren nog niet. Ze staan sinds 2 dagen 's nachts buiten en tegen 19 uur stikt het vd mugjes, ze bijten zelfs mij! Ik voelde me zo machteloos, wat een ellende is dit toch... Ik ga proberen of hij zich op stal niet kapot schuurt, en zoniet moet hij miss maar binnen blijven deze zomer...

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:37

ik heb er ook al aan gedacht om mijn paard binnen te laten. ze staat nu om 5 uur smiddags binnen en om 8 uur sochtends gaat ze weer naar buiten. ze schuurt nog niet (ik zit dit weer heeeeeeeel hard af te kloppen) maar het lijkt wel of er een explosie van ongedierte is geweest. alle paarden staan te slaan en te schudden en rondjes te lopen. ook de niet eczemers worden helemaal gek. binnen staat ze zo lekker rustig. ik baaaaaaaaaaaaal er zo van. gggggggggggggggrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:15

Waarom mogen paarden met eczeem eigenlijk geen fruit en wortelen? Lachen

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:28

Zijn jullie bekend met de producten van PCS???

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:30

zijn er ook paarden die de afgelopen week ineens heel erg last hebben gekregen van exzeem.
de haflinger die hier in pension staat, heeft de onderkant van de buik opgezwollen en kapot. vanaf ongveer de navel tot aan de tepels. tis vurig rood en veel wondjes... bloed ook zag k...
k twijfel of t exzeem is... fotos maken kan ik proberen.. maar de merrie is niet echt braaf met stilstaan en wil geen klap riskeren!

Eigenaar vind een DA erbij halen niet nodig...
maar mocht ik t niet vertrouwen... dan verplicht ik t ze... vind t niet kunnen... en heeb weinig zin dat t iets besmettelijks is... (beestje komt van een andere pensionstalling waar t almaar binnen stond, waarschijnlijk nie al te schone omgeving)

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:29

Donderdagavond krijgen wij de mensen van de STEDH (Onderzoek Eric Laarakkers) op bezoek. Dan krijgen wij ook eindelijk het suplement. Ben benieuwd.

Verder is het hier qua eczeem nog vrij rustig. Ze staan al wel 3 weken onder de boett deken, maar gisteravond met poetsen en opzadelen stond ze ook heel rustig, zonder geschuur..
Ook is haar manenkam nog mooi zacht.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 15:53

Mijn pony heeft sinds een week een Ivanhoe eczeem halsdeken om... maar deze gaat wat draaien. Wie heeft hier ervaring mee?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 17:09

Lydiia schreef:

daar heb ik nog nooit van gehoord...

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 21:05

Lydiia schreef:

Volgens de laatste theorien wordt zomereczeem mogelijk versterkt door een teveel aan suikers. Dus fruit, maar ook wortelen en zelfs biks met teveel bindmiddel (melasse!!) kunnen het beste zoveel mogelijk gematigd worden.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:17

Ik heb gister uit wanhoop Den op stal gezet. Hij werd gek van een zwerm zwarte beestjes rond zijn koker. Het enige onbedekte deel van zijn lichaam, veel vliegenspray hielp niet. Zijn koker is sinds gister ook helemaal opgezwollen en rood (zelfde als paard bij jou KindnessM?) Hopelijk komt het dus niet door het eczeem dat hij zo onrustig is maar door deze rare beestjes. Hebben jullie ze ooit gezien? Kleine puntige zwarte mini-kevertjes die prikken? Lijken haast baby-dazen... (of miss is het de Culicoïde maar kon ze duidelijk zien). Op stal was de jeuk gelukig over. Ben blij dat er iig IETS helpt Lachen
En heeft iemand ervaring met de eczeemdeken Everline? Is volgens mij pas sinds dit jaar te koop en zit te twijfelen of ik m zal kopen. Is prijsgunstig... Maar helaas wel blauw... http://www.ijslandershop.nl/ij-artikel. ... 27.140.135

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:52

Ik zal zo is fotos maken... als t mijn paard was geweeest had ik er lang een DA bij gehad... al is t alleen maar om zeker te weten dat t exzeem is... ze schuurt niet met de manen en staart, t is echt alleen onder

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 15:10

mijn pony heeft alweer vroeg last van haar zomereczeem met dit warme weer Nagelbijten / Gniffelen
en mn net nieuwe eczeemdeken is alweer stuk Clown

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 15:29

Dendie schreef:
Ik heb gister uit wanhoop Den op stal gezet. Hij werd gek van een zwerm zwarte beestjes rond zijn koker. Het enige onbedekte deel van zijn lichaam, veel vliegenspray hielp niet. Zijn koker is sinds gister ook helemaal opgezwollen en rood (zelfde als paard bij jou KindnessM?) Hopelijk komt het dus niet door het eczeem dat hij zo onrustig is maar door deze rare beestjes. Hebben jullie ze ooit gezien? Kleine puntige zwarte mini-kevertjes die prikken? Lijken haast baby-dazen... (of miss is het de Culicoïde maar kon ze duidelijk zien). Op stal was de jeuk gelukig over. Ben blij dat er iig IETS helpt Lachen
En heeft iemand ervaring met de eczeemdeken Everline? Is volgens mij pas sinds dit jaar te koop en zit te twijfelen of ik m zal kopen. Is prijsgunstig... Maar helaas wel blauw... http://www.ijslandershop.nl/ij-artikel. ... 27.140.135

Bij mijn merrie is het de uier, ik heb zelf een mengsel gemaakt van water, olie, teatreeolie, geraniumolie, eucalyptusolie, lavendelolie, en natuurazijn in een plantenspuit en spuit dit er regelmatig op dit helpt in ieder geval tegen de jeuk. In combinatie met een huidemulsie die ik van de DA heb gekregen helpt het heel goed, de huid wordt weer mooi zacht. Die deken van Everline zit wat pasvorm betreft heel strak op de schoft. Ik zou voor de pagony gaan van Divoza die heeft een goede pasvorm en is niet zo duur.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:47

Ja ook hier is het raak.
Ik was vroeg met de deken begonnen en ze schuurde nog steeds niet. Haar hoofd, benen, oren, manen en staart zijn nog steeds intact, geen schuurplekje te zien. Maar vandaag zag ik dat ze haar uier heeft opengeschuurd. Daar zit natuurlijk geen deken. Boos!
Hij was aan een kant dik en hij was ook warm. Er was ook niet fatsoenlijk met haar te rijden. Ik heb het net ingesmeerd met uierzalf en tea tree. Ook start ik vandaag weer met een kuurtje Drainage Compositum (had ik al eerder willen doen, maar door verhuizing van stal was het geen doen). Ook was ze dit weekend begonnen met opbouwen van wei. Daar ben ik ook maar even mee gestopt.
Hebben jullie nog tips, want wil wel graag weer gewoon kunnen rijden.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:58

AngelsDitch schreef:
Mijn pony heeft sinds een week een Ivanhoe eczeem halsdeken om... maar deze gaat wat draaien. Wie heeft hier ervaring mee?

http://s152.photobucket.com/albums/s187 ... fax002.flv
van mede ijslander van het ijslander furom vind het vast oke om het even te laten zien.
ze heeft dus een constructie gemaakt zodat de deken niet kan schuiven.

verder heb ik waarschijnlijk de oplossing voor plekken buiten de deken.
ik smeer er zins 1,5 dag groene leem op.
eerste goed insmeren met me mengsel en dan een dikke klodder leem erop.
de volgende dag is het er wel af,maar het zag er mooi rustig uit.
ik hou jullie op de hoogte.
gr

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:06

Nicky heeft sinds gisteravond de pagony opliggen voor het eerst in haar leven. Was nog even een klus om te kijken hoe het nu precies in elkaar zat (had hem binneste buiten ) maar hij zat al snel goed. En paardlief werkte nog goed mee ook nog wat ik niet verwacht had! En de deken past perfect op mijn haf.
Hoop dat het ook werkt.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 23:04

LCharlotte schreef:
Zijn jullie bekend met de producten van PCS???

Bloos

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 23:06

kvika schreef:
van mede ijslander van het ijslander furom vind het vast oke om het even te laten zien.

Hoi, bij mijn paard gaat de Ivanhoe halsdeken niet draaien, maar ik zag op het filmpje dat ze ook een staartbeschermer had gemaakt. Weet jij of die ook op de wei blijft zitten (met rollen enzo)? Ik heb namelijk zo'n officiële staartbeschermer, maar die glijd van de staart af (als mijn paard zwiept met zijn staart en hem dus opzij heeft dan glijdt de beschermer er zo van af, de staart floept er dan uit zeg maar).

PCS ken ik niet. Waar staat de afkorting voor en wat is het?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 07:11

Mijn paard krijgt naar mate het seizoen vordert ook jeuk bij haar navel. Die verhalen over uiers en kokers vind ik wel vreemd, lijkt me dat het hier een ander kriebelbeest betreft? Het eczeemmugje is heel erg klein, vaak zie je ze in eerste instantie niet eens. Het beste zijn ze te zien als je naast de buik van je paard gaat staan en dan over de rug en billen heenkijkt, je ziet ze dan net boven de huid vliegen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 07:59

kvika schreef:

he, dat is ook wel wat. lijkt ,mij beter dan een hele deken...

ik krijg trouwens vandaag als het goed is weer knoflookpoeder binnen. dat ga ik toch maar weer er bij geven. misschien dat er dan wat minder mugjes om haar heen blijven hangen. indi staat namelijk ook te trappen tegen haar buik omdat daar vliegen zitten. heeft daar nog geen wondjes ofzo, maar wil er toch wat aan doen.

Mariskas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:08

Kinke schreef:
Mijn paard krijgt naar mate het seizoen vordert ook jeuk bij haar navel. Die verhalen over uiers en kokers vind ik wel vreemd, lijkt me dat het hier een ander kriebelbeest betreft? Het eczeemmugje is heel erg klein, vaak zie je ze in eerste instantie niet eens. Het beste zijn ze te zien als je naast de buik van je paard gaat staan en dan over de rug en billen heenkijkt, je ziet ze dan net boven de huid vliegen.

is niet zo vreemd; alle insecten zoeken het liefst warme vochtige plkjes op, dit lijkt me bij liezen en uiers en kokers wel het geval!

het is echt zo vreselijk irritant, het seizoe is nog maar net begonnen. Ook ik word nu af en toe al redelijk wanhopig. Overweeg zelfs een andere stal. Ze staat nu namelijk zomer en winter dag en nacht altijd buiten; het fijnste voor een paard mijns inziens. In de winter kunnen ze ook altijd droog staan op een betonplaat, bovendien hebben we voor 2 paarden 2 schuilstallen op het land. Maar het landje is wel aan de rand van het bos, en volgens mij is het daarom een stuk erger met de insecten. Een paar jaar geleden had ik haar s'nachts altijd op stal, dat ging echt een stuk beter.......
tsja kiezen tussen 2 kwaden....