[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:11

Vandaag Riccardo's benen weer gewassen en verzorgt.
Na het wassen kun je altijd goed de huid bekijken en goed zien hoe het er voor staat.

Al stukken beter weer dan vorige week, de rap(plekjes) op zijn boven benen kon ik zelfs niet meer vinden.
Dus het gaat helemaal de goede kant op nu, als het zo door gaat is die over een paa weken geheel mok vrij.
En Riccardo had dus zeer ernsite mok met vocht afscheiding van binnen uit(vieze stinkende natte mok) waar ook heel vaak bloed uit kwam.(waarvan ik dacht dat komt nooit meer goed!!)

Ik ben nu met het laatste zakje mokthee bezig(1x per dag 2 eetlepels)
Maar bestel dus nog 2 zakken bij, want je moet door gaan totdat het helemaal weg is.

Riccardo heeft ook de hele week gewoon buiten gestaan, droog en nat) maar dat had totaal geen invloed op zijn benen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:12

De antibacteriële gel werkt uitstekend tegen de rainrot (nu al bijna helemaal weg) en lijkt ook goed tegen de mok te werken. Het is sterk verminderd sinds ik het erop gesmeerd heb en dat heb ik pas een paar dagen geleden voor het eerst gedaan!

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:04

De mok bij Fior trekt naar mijn idee ook weg.
De eerste week gewassen met Betadine shampoo, daarna steeds de korstjes eraf gehaald en ingesmeerd met acederm. Ik kreeg wel een beetje het idee dat het daardoor nat/soppig werd, dus met het droge weer van afgelopen week het in laten drogen (ze staat namelijk overdag in de paddock, als het regent is deze helemaal blubberig).
Daarna weer de korstjes eraf gehaald en de laatste paar dagen steeds ingesmeerd met uiercreme, om de huid soepel te houden en de plekjes te beschermen tegen vocht.
Het ziet er steeds beter uit, heb het idee dat er ook weinig tot geen korstjes meer op komen.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:31

Heeft iemand al eens bach rescue cream geprobeerd bij mok?

Mijn merrie heeft ook vaak mok. Heb nu twee weken cubarmix gebruikt maar het helpt helemaal niets. Jammer, want de vorige keer dat ze het zo erg had hielp dat wel. Nu heeft ze iedere ochtend een dikke koot en haar hele ondervoet/ koot zit vol korsten :( .

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:11

Nog een aanvulling; de mok van mijn merrie reageert heel heftig op alles. Eén regenbui en het speelt onzettend op. Door een plas water crossen? niet doen Maar ook van vaseline of uiercreme om het vet te houden krijgt ze al een dik been en nieuwe korsten. Hebben die van jullie dat ook zo heftig?

Chanelly

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 07:54

na alles te hebben geprobeerd,
sudocreme, mokcreme, mokthee, vaseline, uiercreme, vetaderm, dectomax spuiten, zinkzalf.

Zijn we nu net begonnen met mok tabletten van epplejeck.
ben benieuwd. iemand goede ervaringen?
smeer de mok nog wel in met sudocreme om het soepel te houden en te beschermen tegen het slechte weer.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 11:18

Drainage kuur heeft bij mijn paard goed gewerkt
:)

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:38

Inmiddels zijn wij met de zesde zak mokthee bezig, 1 keer per week wassen met speciale shampoo en insmeren met eufraat mokcreme...

Weken zijn de benen van Riccardo rustig geweest, tot deze week
Afbeelding

Mok komt weer terug ;-(

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:35

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.
Ik heb een pony met elk jaar terugkerende mok aan het eind van de zomer. Waardoor weet ik al dus hij kan helaas niet meer mee op vakantie. Nu is het zaak de mok weer weg te krijgen.
Mok zit enkel nog aan de zijkant van het kootbeen en op het pijpbeen. We hebben het wekenlang ingesmeerd met uierzalf en hierdoor verdween er veel maar op het moment dat het redelijk weg was kwam het weer terug. Hoefsmid is langsgeweest en van hem kreeg ik korreltjes die ervoor zouden zorgen dat zijn lever sneller zou werken waardoor de mok van binnenuit bestrijd zou worden. Korrels waren nog niet officieel op de markt maar wel al getest ed. Ook zat hier een ondersteunend zalfje bij welke deels bestond uit honing.
Hij heeft hierbij gezegd dat het even erger kon worden dan het al was maar dit was de infectie die naar buiten moest breken.

Pony staat nu al 3 dagen met dikke achterbenen (hij heeft ook enkel op de achterbenen mok) Enkele korstjes zijn ook opengebarsten en dit zou (volgens mij) betekenen dat de onsteking naar buiten toe doorbreekt en dus van binnen bestrijd wordt. Paard is iets lusteloos en heeft een halve graad onder zijn normale temperatuur dus dit is niet echt vreemd. Ook heeft hij vochtbulten onder de buik wat ook duidt op een ontsteking. Mijn vraag is nu of iemand hier ervaring mee heeft met die ontsteking? Gaat dit vanzelf over of gaat een ontsteking pas over als je er echt iets voor geeft?

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:26

hee, mijn paardje heeft ook mok, maar weet iemand waar je mokpillen kan kopen?
ik kan het echt nergens vinden..... ;(

hoop dat iemand me kan helpen!?!

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:50

bij de paardendrogist

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:08

okee, thanx

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:18

dani_spit, wij hebben momenteel op stal een soortgelijk geval, tenminste hoe je het laatste omschrijft en op advies van de DA krijgt ze nu voor 5 dagen lang antibiotica gespoten. Dan kijken hoe het zich ontwikkelt.

Kijk wel uit met het doorbreken, dan is het ontzettend besmettelijk voor andere paarden. :)

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:28

Iemand ooit kaliumpergamonaat geprobeerd?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:35

amanda2 schreef:
In hydrocortiderm zit corticosteroide, geen antibiotica zoals iemand hiervoor poste.
Beiden ontstekingsremmend, maar op een totaal andere manier.

Hydrocortiderm bevat prednisoloneacetaat, wat teratogeen, wat betekend: schadelijk voor de ongeboren vrucht. Dus niet voor de vruchtbaarheid zelf.

Daarnaast bevat het neomycine, wat wel degelijk een antibioticum is! Het is zelfs een breedspectrum antibioticum! De prednisoloneacetast is het corticosteroide bestandsdeel. En dat is ontstekingsremmend!
Ook vanwege de aanwezigheid van die neomycine is voorzichtigheid met smeren belangrijk. Daar je door huidcontact zelf resistent kunt worden tegen neomycine.

RMSA (Methicilline Resistente Staphylococcus aureus) ... Hebben jullie ooit van "de ziekenhuisbacterie" gehoord??? Ook daarmee is grote voorzichtigheid geboden!!! Deze bacterie komt vaak voor in ziekenhuizen (waar de mensen al verzwakt zijn) en is resistent, daardoor maakt hij makkelijk veel slachtoffers.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:38

Hoi allemaal.
Ik meld me hier ook even, aangezien mijn paardje al een poosje behoorlijk last van mok heeft.
Hij heeft het op beide achterbenen en linker voor been.
Hij heeft er elk jaar wel last van maar met wassen met betadine en dan uierzalf smeren was het snel weer weg, nu helaas niet.
Ik ben er pas achter gekomen dat hij cushing heeft, dus dat kan de reden wezen waarom het nu zo hardnekkig heeft.
Maar goed ben nu bezig met hem te laten staan in biotex ong. 10 min per hoef, daarna goed afdrogen en insmeren met uierzalf.
Bij zijn linkervoorbeen is het bijna weg, maar achter is het nog steeds aanwezig.
Het is erg gevoelig, het ziet er nu uit als een rondje waar je de huid ook ziet wat overigens niet helemaal open ligt maar lichtroze is en daaromheen de korsten.
Heeft iemand nog tips, misschien homeopatisch, wat ik nog zou kunnen proberen.
Heb in het verleden mokzalf geprobeerd maar dat werkte niet.
En werken mokpillen echt??
Alvast bedankt!!

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:39

Oja hij krijgt nu wel anti oxidanten, dus wellicht dat het mee werkt

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:44

Daarnaast werkt hydrocortiderm als een speer tegen mok... Bij mijn oude paardje tenminste ;)
Wat ook werkt is Sterilon zalf/druppels (zalf is zachter voor de gevoelige plekken dan d druppels). Deze was tot voor kort gewoon bij de drogist te verkrijgen, maar is niet meer in de verkoop. Sommigen apotheken verkopen ze nog wel, omdat de vraag ernaar best groot is.
Is gewoon voor mensen, ter wond en huidontsmetting. Maar ook bij dieren met wondjes en mok werkt. Hiervan is het bestanddeel ook chloorhexidine (kwam ik ook al ergens tegen in dit topic).

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:46

Prikt sterilon niet onwijs bij een open huid?

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:52

Muzefee schreef:
dani_spit, wij hebben momenteel op stal een soortgelijk geval, tenminste hoe je het laatste omschrijft en op advies van de DA krijgt ze nu voor 5 dagen lang antibiotica gespoten. Dan kijken hoe het zich ontwikkelt.

Kijk wel uit met het doorbreken, dan is het ontzettend besmettelijk voor andere paarden. :)

Ik wil de ontsteking dus nog even aankijken. In principe lijkt het nu mooi uit te breken, beide pijpbenen hadden een open wondje.
In principe moet een ontsteking ook zelf over kunnen gaan dus als het binnen een paar dagen niet slanker wordt dan komt de DA er wel bij.
Wat bedoel je precies met besmettelijk? Ik begrijp dat het overgebracht kan worden naar andere paarden dan maar wat wordt er precies overgebracht? De infectie/bacterie die met de mok te maken heeft?

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:54

Betadine zalf is nog wel tekrijgen en heeft het zelfde resultaat
Maar ik advieseer ook wel om de langesokken indien aan wezig weg te halen
Hydrocortiderm moet je niet te lang gebruiken maar werkt super

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 23:12

GittekeZ1 schreef:
Betadine zalf is nog wel tekrijgen en heeft het zelfde resultaat
Maar ik advieseer ook wel om de langesokken indien aan wezig weg te halen
Hydrocortiderm moet je niet te lang gebruiken maar werkt super

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... eling.html
Povidonjood en chloorhexidine zijn 2 totaal verschillende stoffen. Bij de drogist zeggen ze dan ook: Sterilon is er niet meer, maar Betadine werkt hetzelfde. Nou, stel die vraag maar bij een apotheek, en je krijgt een ander antwoord.......

Of sterilon prikt... Als je googled ga je geloven van wel. Maar ik gebruik het voor mijzelf ook, en heb nog nooit last gehad van een prikkend gevoel... Mijn paard kan niet praten :o maar ik heb haar nog nooit een reactie zien geven, dat het spul zou prikken of zo?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 23:17

De zalf gebruik ik dan, niet de druppels...
Mijn moeder had haar been opengehaald aan prikkeldraad en smeerde het erop. Zij gaf ook niet aan dat het prikte...

Maar goed, als je giga mok hebt (zoals op sommige foto's) weet ik niet of Sterilon voldoende werkzaam is. Bij beginnende mok wel...

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 23:23

ok nou dan ga ik dat proberen

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 10:29

Kamy schreef:
amanda2 schreef:
In hydrocortiderm zit corticosteroide, geen antibiotica zoals iemand hiervoor poste.
Beiden ontstekingsremmend, maar op een totaal andere manier.

Hydrocortiderm bevat prednisoloneacetaat, wat teratogeen, wat betekend: schadelijk voor de ongeboren vrucht. Dus niet voor de vruchtbaarheid zelf.

Daarnaast bevat het neomycine, wat wel degelijk een antibioticum is! Het is zelfs een breedspectrum antibioticum! De prednisoloneacetast is het corticosteroide bestandsdeel. En dat is ontstekingsremmend!
Ook vanwege de aanwezigheid van die neomycine is voorzichtigheid met smeren belangrijk. Daar je door huidcontact zelf resistent kunt worden tegen neomycine.

RMSA (Methicilline Resistente Staphylococcus aureus) ... Hebben jullie ooit van "de ziekenhuisbacterie" gehoord??? Ook daarmee is grote voorzichtigheid geboden!!! Deze bacterie komt vaak voor in ziekenhuizen (waar de mensen al verzwakt zijn) en is resistent, daardoor maakt hij makkelijk veel slachtoffers.

Heel leerzaam, bedankt! :)

Mijn vraag was of de korstjes ook daadwerkelijk MRSA kon zijn.
Wat MRSA is, is mij bekend, maar wist niet dat een paard dat ook kon hebben, en zodoende overdraagt op de mens.
Dacht dat dat voornamelijk bij varkensboeren het geval was.

Weet jij daar misschien meer van?
:)