[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:22

JoT schreef:
luchtzuigen is in zekere zin verslavend. Doen ze het eenmaal een poosje dan komen ze er niet makkelijk vanaf. Macho kan ook echt helemaal van de wereld zijn als ie zuigt. Dan heeft ie wat ik altijd zijn 'junkie-blik' noem. Soms ook wel eens handig hoor, als hij een paar dolle dagen heeft en hij zich moeilijk laat vangen. Dan is zo'n versuft paard best even makkelijk ;)

United heeft ook zo'n blik :')
Hij was er helemaal mee gestopt, tot 1 of 2 keer zuigen tijdens het krachtvoer.
Helaas is hij in september geopereerd aan koliek... en niet zo maar een verstopping of beknelling helaas :(:) Echt een zware operatie met darmperforatie, ontstekingen en bloedvergiftiging tot gevolg.
Hij heeft iets meer dan een maand in Utrecht gestaan en is daar ook weer fanatiek gaan zuigen.
Nu is hij inmiddels weer vanaf oktober op stal... weer aan de maagcompositum(op de kliniek kreeg hij ook iets voor zijn maag) en thrive. En ik zie het gelukkig steeds meer verbeteren.
Het vervelende is dat hij op stal nog geen stro mag hebben, hij staat nog even op vlas... dus dat helpt ook niet echt tegen de verveling :\ Gelukkig komt hij er genoeg uit, maar je merkt zeker een verschil tijdens de stalmomenten.

autumn08

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:52

Ojee. Potver.

Mijn pony deed het eerst dus alleen na het eten.. maar sinds ik op mijn huidige stal dus een luchtzuigband verplicht ben, doet hij het sinds kort ook "in de lucht"... zo'n heel irritant knarsend geluid.

Ik voel me nu nog verder van huis....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:02

@skippy1 oh, we wachten gewoon af....maak gewoon de emmer leeg, hij is toch al betaald....hihi
Dan kijk ik wel verder. DA/Tandarts zei dat zijn gebit er nog prima uitzag.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:03

autumn08 schreef:
Ojee. Potver.

Mijn pony deed het eerst dus alleen na het eten.. maar sinds ik op mijn huidige stal dus een luchtzuigband verplicht ben, doet hij het sinds kort ook "in de lucht"... zo'n heel irritant knarsend geluid.

Ik voel me nu nog verder van huis....

Ik zou echt een andere stal zoeken of eisen dat die band af gaat... het welzijn van mijn paard gaat boven een slecht stal beleid ;)

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:41

Ja, ze blijven aankaarten dat andere paarden het zouden overnemen... en dat het gewoon heel storend is om continu hem keihard te horen zuigen na het eten. (We hebben de stallen rondom de bak) Ik voel me dan ook schuldig en vind het vervelend dat anderen er last van zouden kunnen hebben.

Ik weet ook niet goed wat ik moet. Stallen als deze zijn erg schaars hier, het is wat verzorging verder betreft perfect en ik vertrouw die mensen zo goed. Ik weet echt niet wat ik hiermee moet.

Dat zuigen "in de lucht", is dat een verergering in zekere zin?

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:42

laat ze eens dit topic lezen misschien dat ze dan van gedachte veranderen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 19:43

andere stal zoeken, band afdoen.
Mijn paard heeft een inwendige vergroeien overgehouden aan inwendige wonden a.g.v. die band.

Het geluid: tja niet opletten. Het overnemen: fabeltje. De band doet helemaal niets, anders dan het risico op wonden vergroten en het onderdrukken van symtoomgedrag.

Ik heb echt een goede stal gevonden waar niemand moeilijk doet over mjn luchtzuiger.

En als ze dit allemaal vinden van jouw luchtzuiger, dan is het wat verzorging betreft niet perfect.

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:56

Oké. Maar het "in de lucht zuigen" is dus een verergering?
Anders ga ik ze opnieuw aanspreken hierover. Zij zeggen maar steeds dat ze die band voor zijn eigen bestwil om willen, dat hij anders groter risico loopt op kolieken etc. Het probleem is dat veel mensen een uitgesproken mening hierover hebben... en niet snel bereid zijn anders te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:00

Ik zou het geen verergering noemen, meer een andere weg die je paard heeft gezocht om tóch te kunnen doen wat ze wil doen om zich prettig te voelen!

Band af doen! Wat Anya al zegt, veel voorbeelden die vergelijkbaar zijn, band doet alleen maar kwaad, geen goed!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 20:01

tja het is jouw paard, het grotere risico op koliek is echt een fabeltje. Of in de lucht zuigen of niet maakt niet zo gek veel uit, de lucht haalt de maag niet, de darmen al wel helemaal niet en een paard moet echt wel heel veel lucht naar die darmen zien te zuigen om ook maar in de buurt te komen bij de hoeveelheid gas die de darmen zelf aanmaken. Mensen praten elkaar na en weten de helft van de tijd niet waar ze het over hebben. Zoek een paar goede artikelen over luchtzuigen bij elkaar, plak dat op de stal van je paard en laat ze lekker kletsen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:04

autumn08 schreef:
Ja, ze blijven aankaarten dat andere paarden het zouden overnemen... en dat het gewoon heel storend is om continu hem keihard te horen zuigen na het eten. (We hebben de stallen rondom de bak) Ik voel me dan ook schuldig en vind het vervelend dat anderen er last van zouden kunnen hebben.

Ik weet ook niet goed wat ik moet. Stallen als deze zijn erg schaars hier, het is wat verzorging verder betreft perfect en ik vertrouw die mensen zo goed. Ik weet echt niet wat ik hiermee moet.

Dat zuigen "in de lucht", is dat een verergering in zekere zin?

Het is helaas nog steeds lastig om een stal te vinden die luchtzuigers aanneemt.
Na trammelant op stal heb ik een heel artikel uitgeprint van machteld van Dierendonck, nog andere artikelen (geen idee meer, jaren terug zal maar zo reacties van Bokt kunnen zijn). En nog zeggen dat het besmettelijk is :+ Hij moest en zou een band om moeten. Ah ja sommige mensen willen het niet snappen.
Tsja, bij de stallen daarop zei ik er ook echt bij.. hij zuigt lucht probleem? Zo ja dan hoef ik verder al geen informatie meer.
Het is lastig, maar er is vast wel een tal waar je het naar je zin hebt en waar hij geen band om hoeft :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:44

tsss, die van mij heb ik nu een aantal weken en hij en mijn andere paard staan met zijn 2 eerst in de ene box te eten, wandelen naar de tweede box en eten daar gezamenlijk verder...Die oude van mij reageert totaal niet op dat gezuig van die kleine...

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:00

Autumn, lastig dat je gedwongen wordt om een luchtzuigband te gebruiken. Als je de stalhouder en je stalgenoten niet die band uit hun kop kan praten, dan sta je toch voor een keuze. Kies je voor je paard of voor de faciliteiten van de stal waar je nu staat? Ik kan je zeggen, het is wel erg lekker om op een stal te staan waar ze niet moeilijk doen over luchtzuigers. Geeft een heel stuk rust voor jezelf en uiteindelijk ook voor je paard.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:08

autumn08 schreef:
Oké. Maar het "in de lucht zuigen" is dus een verergering?
Anders ga ik ze opnieuw aanspreken hierover. Zij zeggen maar steeds dat ze die band voor zijn eigen bestwil om willen, dat hij anders groter risico loopt op kolieken etc. Het probleem is dat veel mensen een uitgesproken mening hierover hebben... en niet snel bereid zijn anders te denken.
Zeker een verergering... je paard heeft er dus nog meer last van.
Iets anders dan een irritant geluid voor andere mensen kan het niet zijn. Andere paarden nemen het niet over, en kans op koliek is niet groter.
Geloof me, ik ben sinds september koliek expert :+ En hij heeft op utrecht naar hartelust gezogen... geen enkele arts die me een band aanraadde, het werd zelfs afgeraden. Ivm beschadigingen.
Maar ze gingen wel aan het werk met zijn maag, hij kreeg daar middelen voor.

De enige reden waarom meerdere paarden in een stal gaan zuigen is door slecht stalbeleid of milieu.
Denk aan slecht voer, te veel krachtvoer, te weinig beweging, te weinig buiten etc etc.
Als dat voor meerdere gelijk is zullen stress gevoelige en paarden met sowieso een gevoelige maag snel gaan zuigen... en lijkt het alsof het overgenomen wordt ;)

Uni staat al 5 jaar hier op stal, zoog al 3 jaar. En er is geen enkel ander paard hier gaan zuigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:12

Ik zou het geen verergering noemen, paard doet t niet méér, maar ánders omdat de behoefte blijft. Het geeft wel aan dat het paard het dus echt nodig heeft! Hij heeft nu een andere weg gezocht.
Verder helemaal mee eens. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat het geen koliek veroorzaakt, niet nagedaan wordt, geen magere paarden geeft enz. Enige waar je voor moet oppassen zijn de tanden.
Verder heb ik ten tijde van mijn onderzoek, naast het verhaal van Anya, héél veel paarden met beschadigingen agv de luchtzuigband gezien...vreselijk!

Ik zou toch mijn twijfels hebben bij de goede zorg/kennis van je huidige stal. Blijkbaar verdiepen ze zich niet in de problemen die de paarden hebben en roepen ze gewoon blindelings na wat men al járen heeft geroepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:06

Ik heb even een vraag mbt het afdekken van de luchtzuigplekken met rubber. Mijn paard zuigt nu lucht aan haar voerbak en ik wil dat dus gaan afdekken zodat haar tanden niet slijten. Is binnenband van een fiets veilig om daarvoor te gebruiken? Wij hebben namelijk ijzeren voerbakken die rond zijn, dus ik moet iets zachts, duns en buigzaams hebben en dacht daar dus meteen aan. Zeil kan ik helaas niet gebruiken omdat ik dat dan met een touwtje ofzo moet vastzetten. Of hebben jullie misschien andere tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:08

Ik heb destijds de buitenband van een fiets gebruikt, metalen ring eraf gehaald en de rest met tiewraps vast gezet. Had daarvoor kleine gaatjes onder de rand van de bak geboord. Nu hangt er geen voerbak in de stal en krijgt ze haar voer uit een los bakje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:16

Hmm ik weet niet of ik gaatjes mag boren in d'r voerbak :o Dus vandaar dat ik eerder dacht aan plakken met een goede lijm. Het fijnste vind ze het om te luchtzuigen op een halstertouw, maar heb nog geen manier kunnen verzinnen om die aan d'r voerbak te kunnen bevestigen zonder er gaten in te maken.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:29

2 jaar terug(januari 2008) is onze ruin gaan luchtzuigen nadat ik gestopt ben met rijden (zwanger). Hij had al een afgesleten gebit toen we hem kochten maar deed nog niets. September 2008 heeft hij ernstige koliek gehad en is daar wat in blijven hangen (up en down), bleek dat hij last had van melasse. Nu op Vipagraan van Hippstar, geen probleem. Maar hij blijft luchtzuigen.
Ze staan met z'n 3'en op stal. Hebben onderling contact en lopen de grootste gedeelte van de dag buiten als het dat toelaat. Toch blijft hij luchtzuigen, vooral als we niet met HEM bezig zijn. Denk dat we die maagcompositum gaan proberen, kijken of dat gaat werken.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:30

ps. de ander paarden hebben het niet overgenomen!!

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:04

Miss_Montana schreef:
Hmm ik weet niet of ik gaatjes mag boren in d'r voerbak :o Dus vandaar dat ik eerder dacht aan plakken met een goede lijm. Het fijnste vind ze het om te luchtzuigen op een halstertouw, maar heb nog geen manier kunnen verzinnen om die aan d'r voerbak te kunnen bevestigen zonder er gaten in te maken.

Kun je niet proberen om het halstertouw aan de tralies vast te maken (als je tralies hebt dan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:14

Maar mag de voerbak er dan ook niet af? Dat je zelf zorgt voor losse bakjes om in te voeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:17

@Touchofpink: Wij hebben alleen tralies tussen de paarden in waardoor ze kunnen neuzen.

@skippy1: Dat zou eventueel ook kunnen idd. Of er een kunststof bak voor terug in de plaats hangen misschien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:22

Kunstof is niet zo sterk, je hebt kans dat ze t kapot trekt. Ik zou idd de voerbak weghalen, een halstertouw in een hoek vastknopen aan de tralies (als zuigplek) en gewoon voeren uit een los bakje op de grond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:23

skippy1 schreef:
Kunstof is niet zo sterk, je hebt kans dat ze t kapot trekt. Ik zou idd de voerbak weghalen, een halstertouw in een hoek vastknopen aan de tralies (als zuigplek) en gewoon voeren uit een los bakje op de grond?

Dit is inderdaad wel handig, ik zal even kijken in hoeverre dit gaat lukken. Maar het zal vast geen problemen opleveren ;)