[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:19

wacht ff hoor, even mijn topic opzoeken Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:20

[MD] gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

en het gaat hier om:
Albumin 36 (33 - 38 ) g/l
alpha-1 globulin 2 (1 - 2 ) g/l
alpha-2 globulin 4 - (4 - 6 ) g/l
beta-1 globulin 4 -- (5 - 8 ) g/l
beta-2 globulin 8 + (3 - 6 ) g/l
ganuaa globulin 15 + (9 - 14 )g/l

je ziet wel waar de + en - staan
die waren dus niet goed

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:29

ellepel schreef:
[MD] gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

en het gaat hier om:
Albumin 36 (33 - 38 ) g/l
alpha-1 globulin 2 (1 - 2 ) g/l
alpha-2 globulin 4 - (4 - 6 ) g/l
beta-1 globulin 4 -- (5 - 8 ) g/l
beta-2 globulin 8 + (3 - 6 ) g/l
ganuaa globulin 15 + (9 - 14 )g/l

je ziet wel waar de + en - staan
die waren dus niet goed

O, wacht.... ik zat er al macro foto's van te maken Clown

Maar ik heb het gevonden; Die Albumine staat er 2x in.

Albumine: 27 /3 - 41 g/l (eiwitmolecuul in bloedplasma)

Eiwit electroforese;
Albumine: 43 /49.5-61.1 %
Alfa 1: 3 /8.7-14.0%
Alfa 2: 11 /-
Beta: 23 /< 22%
Gamma: 20 /13.7-27.5%

En die 'Alkalische fosfatase': 61 /140-300 u/L

Snap er zelf geen hout van Bloos maar de DA heeft het toen ter plekke uitgelegd en verteld dat Niek wss een worminfectie had.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:39

ja en weet je wat er op de site van wormbesmetting staat?

Citaat:
De aanwezigheid van hoge gehaltes (beta)globulines in het bloed van paarden, wordt verondersteld een indicatie te geven van de hoeveelheid kleine strongyliden.
Hier wordt een klinische studie beschreven met 38 paarden allen geïnfecteerd met kleine strongyliden waarbij ondermeer de hoeveelheid bètaglobulines in het bloed wordt vervolgd na behandeling met verschillende ontwormingsmiddelen. Het bleek dat er geen verschillen waren in de hoeveelheid bètaglobulines op de verschillende tijdstippen, voor en na behandeling. Ook in de groep van dieren welke behandeld werden met moxidectine, wat een afdodend effect heeft op de aanwezige ingekapselde larfjes bleek er geen verlaging van de bètaglobulines fractie na behandeling. Er wordt geconcludeerd dat de hoogte van de verschillende bloedeiwitten waaronder bètaglobuline geen indicatie geeft van de mogelijk kleine strongylide besmetting bij een paard.

http://www.wormbestrijding.nl/nieuws.html

dus........

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:47

dus.......?

De DA zei toen ook dat ze het voor waarschijnlijk hielden maar het niet met zekerheid konden zeggen.
Lekker is dat eigenlijk.... stop je je paard vol met gif als het wss helemaal niet nodig had geweest Boos!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:49

nou dus..dat die waardes dus geen zekerheid geven dat je paard met wormen besmet is.
tenminste..zo zie ik het.

ach nou ja, ap word nu 4x per jaar ontwormd met equest of ander middel( kom ff niet op de naam, equimax denk ik)
en volgens mij is het nu wel goed

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:52

Ik vertrouw toch niet meer op een bloedonderzoek. Dat 'doormeten' werkt voor mij gevoel veel concreter.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:54

vaak wel idd,ik laat geen bloedonderzoek meer doen bij ap, het was verder goed dus dat zal het nu nog wel zijn

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 08:43

Zo'n boekje bijhouden is inderdaad wel een goed idee. Ik heb geen blokkades kunnen voelen, wel redelijk wat spierspanning. de pony schud ook zonder zadel en bij verschillende ruiters. Het komt ook altijd uit het niets opzetten, wat wel typisch is voor HSS.

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:12

Zou iemand mij de symtomen die op pagina 1 in het engels staan voor mij kunnen vertalen of willen sturen per PB. Mijn engels is namelijk niet zo goed. Ik heb ook een hoofdschudder, hij krijgt nu homopatische druppels.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:38

Mijn paard heeft sinds een aantal weken een stevige luchtweginfectie. Zat zelfs in het begin tegen een longontsteking aan. Na cubarmix, ventipulmin afgelopen vrijdag een bronchscopie laten maken.

Het onderzoek was heel naar. Hij had volgens mij best pijn. Zijn luchtpijp is helemaal opgezet door de ontsteking en het is helemaal rood van binnen met slijm. De toekomst is nog onzeker. Hij krijgt nu andere slijmoplosser en er is een astma inhaler besteld. Indien dit niet werkt dan wordt het prednison en als dat niet werkt dan moet ik naar Utrecht.

Ik ga er zelf van uit dat hij een infectie heeft wat mede veroorzaakt wordt door zijn allergieën. Aan het stadium Utrecht denk ik liever nog niet.

Iemand ervaring met zo'n inhaler? Misschien is luchtwegcompositum ook wat.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:25

Hoi,

Een paard van een vriendin van mij had ook een inhaler. Ging super goed ! Eerste paar keren een beetje eng als ze de pufjes lucht erin deed, daarna ging het veel beter. Paard had echt door dat het hielp, dat ze daarna beter kon ademhalen.

Bleek uit de broncoscopie dat het dus nog niet goed was ? Wel verbeterd ?

Ik heb geen idee of je luchtwegcompositum kan/mag geven naast andere medicijnen. Dat zou ik wel even navragen als ik jou was.
All septicum ( van hetzelfde merk ) werkt trouwens tegen ontstekingen ........ misschien beter om dat eerst te proberen voor de prednison ??? Ik heb nog wel een half flesje staan wat je over mag nemen. Maar ook hiervoor geldt, misschien eerst even navragen ?!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:37

Ik heb bij Ino ook eens een inhaler moeten gebruiken. Hij raakte er alleen dermate van in paniek dat het niet verantwoord was om er mee door te gaan. Nu moet ik er wel bij zeggen dat hij het toen zo erg benauwd had dat hij voortdurend een angstige blik in zijn ogen had Ach gut . Hij heeft toen een hele zware prednison kuur gekregen en is er gelukkig weer bovenop gekomen.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:40

Maris@ zal het vanmiddag zeker even vragen of ik wat homeopatisch bij mag geven.

Ze vonden het raar dat hij nog zo veel aan het hoesten was bij het beeld wat de bronchoscopie gaf.
Ze denken ook aan andere prikkels zoals urine, pollen etc.

Hij heeft ook een zacht gehemelte wat hij over zijn strottenklepje kan schuiven waardoor hij de boel zelf af kan sluiten. Maar dit heeft hij al jaren en buiten een snurkend geluid om nooit last van gehad. De veearts twijfelt nu of het dat niet kan zijn. Maar bij dit beeld hoort ook benauwdheid en dat had hij zeker niet voor het hoesten.

Ik weet uit voorgaande jaren dat de cubarmix die hij in het begin kreeg nooit heeft gewerkt bij hem.

Ik ga nu eerst is de inhaler proberen en evt. als het mag met een homeopatisch middel erbij. Ik zal de paardendrogist dan eerst is vragen wat het best bij hem past.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:41

Inoterry schreef:
Ik heb bij Ino ook eens een inhaler moeten gebruiken. Hij raakte er alleen dermate van in paniek dat het niet verantwoord was om er mee door te gaan. Nu moet ik er wel bij zeggen dat hij het toen zo erg benauwd had dat hij voortdurend een angstige blik in zijn ogen had Ach gut . Hij heeft toen een hele zware prednison kuur gekregen en is er gelukkig weer bovenop gekomen.

Oeps, beloofd niet veel goeds voor die van mij. Hij is zo gevoelig op zijn neus.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:52

Het was niet omdat hij gevoelig was op zijn neus, hij was er ontzettend slecht aan toe en had al te weinig zuurstof in zijn bloed. OP sommige plekjes hadden zijn slijmvliezen ook al een blauwige waas. Je kan je denk ik wel voorstellen dat je bij een paard wat al constant het gevoel heeft dat hij stikt grotere kans hebt op paniek als er iets over de neusgaten word geschoven.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:59

Inoterry schreef:
Het was niet omdat hij gevoelig was op zijn neus, hij was er ontzettend slecht aan toe en had al te weinig zuurstof in zijn bloed. OP sommige plekjes hadden zijn slijmvliezen ook al een blauwige waas. Je kan je denk ik wel voorstellen dat je bij een paard wat al constant het gevoel heeft dat hij stikt grotere kans hebt op paniek als er iets over de neusgaten word geschoven.

Wat zielig. Gelukkig is het goed gekomen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:23

chantal001 schreef:
Mijn paard heeft sinds een aantal weken een stevige luchtweginfectie. Zat zelfs in het begin tegen een longontsteking aan. Na cubarmix, ventipulmin afgelopen vrijdag een bronchscopie laten maken.

Het onderzoek was heel naar. Hij had volgens mij best pijn. Zijn luchtpijp is helemaal opgezet door de ontsteking en het is helemaal rood van binnen met slijm. De toekomst is nog onzeker. Hij krijgt nu andere slijmoplosser en er is een astma inhaler besteld. Indien dit niet werkt dan wordt het prednison en als dat niet werkt dan moet ik naar Utrecht.

Ik ga er zelf van uit dat hij een infectie heeft wat mede veroorzaakt wordt door zijn allergieën. Aan het stadium Utrecht denk ik liever nog niet.

Iemand ervaring met zo'n inhaler? Misschien is luchtwegcompositum ook wat.

Waarom ga je niet naar de kliniek van Laarakker als je toch iets van homeopatie er bij wilt geven?

En die infectie wordt niet veroorzaakt door zijn allergie maar juist andersom!

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:15

Doe mezelf maar ook even aanmelden hier.
Sinds vorige week weer ik dat m'n paard allergie's is voor de Hazelaar.
Heb nu een netje voor haar moeten aanschaffen voor tijdens het rijden.
Hebben jullie misschien ook andere tips om het voor haar zo makkelijk mogelijk te maken?
Ze schud alleen met haar hoofd, en op stal heeft ze jeuk aan d'r neus.
Ik hou iig dit topic in de gaten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:30

chantal001 schreef:
Inoterry schreef:

Oeps, beloofd niet veel goeds voor die van mij. Hij is zo gevoelig op zijn neus.

Paard van mijn vriendin is ook soms best moeilijk ( rustmaker nodig voor de hoefsmid b.v. ) , maar toen ze eenmaal doorhad dat die inhaler haar hielp ging het heel gemakkelijk.
Veel succes !

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:56

Bij Ino komt er al zo lang ik hem heb een dergelijke hoeveelheid snot uit zijn neus na het rijden. Tenminste, dit is hetgene wat op de grond terecht komt, de rest likt hij op, de viezerik Koe .

Afbeelding

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:33

singasong schreef:
Waarom ga je niet naar de kliniek van Laarakker als je toch iets van homeopatie er bij wilt geven?

En die infectie wordt niet veroorzaakt door zijn allergie maar juist andersom!

Ben ik al eens geweest en mijn ervaring is niet goed. Gevoel is bij iedereen anders.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:35

Maris schreef:
Paard van mijn vriendin is ook soms best moeilijk ( rustmaker nodig voor de hoefsmid b.v. ) , maar toen ze eenmaal doorhad dat die inhaler haar hielp ging het heel gemakkelijk.
Veel succes !

Vandaag even de inhaler tegen zijn neus aan gehad om te proberen. Tot zover pikt hij het nog, als ik dan 1 neusgat ga blokkeren dan komt meneer omhoog en heb ik niets te vertellen.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:36

Inoterry schreef:

Hoe kon jij zien dat Ino het benauwd had? Ik merk helemaal niets aan mijn paard. Hij rent vrolijk door de wei en bokt.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 23:04

Zijn neusgaten stonen voortdurend wijdopen, hij stond ontzettend te knijpen en hij had ook een heel hoge ademhalingsfreqentie. Hij zag er ook bang uit. Rennen doet hij al niet zo snel als hij fit is maar nu was hij ook echt niet vooruit te branden. De DA van de kliniek waar hij is onderzocht vertelde dat het veel zij over het brave meewerkende karakter van Ino dat hij zoiezo nog wilde lopen, zijn hele lijf moest namelijk ook pijn doen van het zuurstofgebrek. En dan te bedenken dat de eerste DA die ik erbij haalde niks afwijkends kon ontdekken Boos! .