[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 14:09

Waar kan je brok op maat laten maken dan? Met 4 sobere paarden lijkt mij dat wel interessant!

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 15:01

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 15:10

Dizzy schreef:
Zo weer even bijgelezen... Ik kan minder goed op bokt kijken, maar volg wel het PPID topic op Facebook.....Bel91 heel veel sterkte.

Mijn pony gaat met up en veel downs.... (bijna 22 nu). Ik denk dat de dag dat hij ingeslapen moet worden nu sneller gaat komen. Blijft last van zijn voeten houden, ondanks dieet. Prascend kan niet verhoogt worden, dan gaat hij atactisch lopen... Had van vorige da een pot met bute gekregen.... gaf die altijd al tijdens/na het hooi eten ivm kans op maagzweren.
Opeens wilde hij niet meer eten en ging veel liggen. Dus vermoeden maagzweren.
Heb nu Danilon (blijkbaar beter voor de maag en maar 1 keer per dag) met omeprazole. Die lijkt te werken, hij heeft weer goede eetlust.
Nu voor het eerst al die korsten gezien die onder het wat langere haar zitten bij de achterhand en onder oksels. Wat echt bij cushing hoort.
Twijfel nu of ik dat zal scheren, terwijl hij dit jaar voor het eerst goed verhaard heeft (afgezien van enkele langere haren bij achterhand/borst/oksels). Zweet verder niet. Wat doen jullie bij korsten? Het langere (dunnere) vacht geeft wel bescherming tegen vliegen natuurlijk, maar het lijken wel zweren.

Hij loopt alleen zo sloom, dan denk je hoefbevangen of toch de cushing? Moeilijk.
Hoefstand is ook nog niet ideaal door vorige HB in januari en enkele jaren verkeerd bekappen smid.
De hoest/benauwdheid welke hij de vorige 2 jaar had (vorig jaar heel erg), lijken weg te zijn. Hij hoest nog niet in ieder geval.
Dus bekijk het per dag en hoop heel erg dat hij nog even bij ons kan blijven.... Sta iedere dag met een zwaar hart op, maar vandaag lijkt geen slechte dag.

MAAR heb wel besloten dat hij nu 15 minuten per dag met de anderen op een korte wei mag (afhankelijk van het fructaangehalte)....hij wordt gewoon depressief alleen met z'n slowfeeder en de anderen lekker gras. En soms doe ik een ander paard bij hem in de paddock...

Wat merkten jullie bij de paarden die in het eindstadion kwamen. Ging dat plotseling of ook met goede en hele slechte dagen tussendoor.... Bij mij zijn het nu "ok-dagen" en slechte. Heb hem al een poos niet zien draven/galopperen.
Al kijkt hij nog wel heel vrolijk en opgewekt, dat is fijn.

Heb besloten dat als hij veel blijft liggen, doffe ogen, ik hem laat gaan....
We stappen iedere dag een rondje door de weide.... echt op straat doet zijn voeten geen goed.

Dus benieuwd wat jullie zien met slechte dagen (als ze die hebben).

Knuffel voor al jullie paarden <3

Ik heb altijd begrepen dat bute slecht is voor de maag en zelfs maagzweren kan veroorzaken.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 15:24

Niello schreef:
Ik heb altijd begrepen dat bute slecht is voor de maag en zelfs maagzweren kan veroorzaken.

Klopt

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 18:44

Ja, zo raar. Had de dierenarts gebeld wat ik nu kan doen en of ik Danilon mocht (had van andere da begrepen dat dit middel pas in de lever vrij komt en goed voor de maag). Daarnaast is het speciaal voor been/hoef en skeletaandoeningen. Ze deden daar moeilijk over en zeiden dat bute goed was en moest eigenlijk nog eens om omeprazole vragen....stom.
Dus nu naar andere da overgestapt die meteen Danilon gaf en omeprazolen. Ook betere nazorg....
Het werkt wel beter dan de bute bij mijn pony (tot nu toe) en hij voelt zich al iets lekkerder (vandaag niet in de stal gelegen, alleen zonnebaden)

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 18:48

Dank je Dieseltje voor je advies!
Ik vraag t ook vaak aan derden, wat zij ervan vinden. Hoefsmid en mijn moeder vinden het nu nog te vroeg. Hij had vandaag een betere dag dus een mooi kadootje

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 18:54

CarolineCF schreef:
Jongens hebben jullie de serie in Vrijruiter gelezen over Cushing van dierenarts Roos Stoop? Ik kwam het artikel net tegen, erg aardig met name ook over de ondersteunde werking van monnikspeper (in aanvulling op pergolide)http://www.dierenartsroos.nl/docs/pdf/VR2015decDierenartsRoosCushingII.pdf Daar waren hier meen ik wel eens wat vragen over. Hier ook deel 1 - meer de algemene introductie http://www.dierenartsroos.nl/docs/pdf/VR2015oktPPIDdoorDierenartsRoos%20PPID.pdf

Ik had het eigenlijk wel gelezen, maar zeg je dat monnikspeper met prascend mag? Ik dacht ter vervanging.....vooral bij paarden met lage waarden.[/quote]

Ja zoals in dit artikel staat kan het eventueel in aanvulling verstrekt worden. Ik geeft het ook extra een schepje door zijn bietenslobber - naast prascend op aanraden van Dr. Kellon. Mijn gevoel is dat het met name zijn gemoed goed gedaan heeft - veel vrolijker weer! Check dus rustig eens bij je veearts en als die er niet veel vanaf weet kan je dr. Kellon van de ECIR grou om advies vragen of de paardenarts uit het artikel dr. Roos.[/quote]

Dank je voor je advies. Ik zal de nummers een opzoeken :)
waar koop je de monnikspeper (al staat dat geloof ik op de super uitgebreide info op bladzijde )?

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 21:30

Monnikspeper koop je het gunstigste online bij Pit & Pit!

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 22:49

Ff een vraagje. Is het erg als een paard zonder cushing een half pilletje pracend heeft genomen?

Bij mij gaan ze los naar binnen en lopen ze altijd hun eigen stal in maar vandaag ging mijn paard zonder cushing de stal in van het paard met cushing en nam hij een hap biks waar precies het pilletje lag ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 23:02

Ze kunnen er hooguit wat misselijk van worden maar het brengt niet gelijk schade toe. Niet te druk over maken dus!

Kom ik ook met een vraagje, Sed heeft elke zomer wel wat uitdrogingsverschijnselen, maar nu heeft hij het ook al heel erg en dan is het nog niet eens echt warm! Ze hebben gewoon vers water tot hun beschikking wat ook goed gedronken wordt. Zou Sed dan echt uitgedroogd kunnen zijn of wordt de huid een heel stuk minder elastisch door de Ppid?

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 07:45

Shanna schreef:
Ze kunnen er hooguit wat misselijk van worden maar het brengt niet gelijk schade toe. Niet te druk over maken dus!

Kom ik ook met een vraagje, Sed heeft elke zomer wel wat uitdrogingsverschijnselen, maar nu heeft hij het ook al heel erg en dan is het nog niet eens echt warm! Ze hebben gewoon vers water tot hun beschikking wat ook goed gedronken wordt. Zou Sed dan echt uitgedroogd kunnen zijn of wordt de huid een heel stuk minder elastisch door de Ppid?

Uitdroging weet ik niet zeker Shanna - zou dat een gevolg kunnen zijn van dat hun temperatuurregeling soms helemaal van slag is?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 08:42

Wat zegt de dierenarts? En anders electrolyten bijvoeren

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 08:56

Ik zou eerder gewoon zout met flink water en appelsap bijvoeren dan electrolyten. De natrium kalium verhouding is bij onze paarden vaak behoorlijk scheef naar de kalium kant omdat onze grond en dus onze plantensoorten veel kalium bevatten en de meeste grond juist wel natrium arm is. Wat ik in de (op dit vlak zeer beperkte) literatuur kan binnen is de ideale verhouding 3 tot 5 delen kalium per deel natrium, maar ik vaak is de verhouding 1:10-15 (Na:K). In electrolyten zit vaak ook kalium, want zweet bevat wel ook vrij veel kalium bij paarden. Daarnaast is het prijsverschil behoorlijk dus dat maakt de keuze voor het meest passende product (het zout, dat voor 60% uit natrium bestaat en voor 40% uit chloride) nog aantrekkelijker. Bij voorkeur wel de variant zonder jodium.

Is het een optie om hem een dag op stal te zetten zonder mechanische waterbak maar gewoon met een specikuip met daarin 20l water die je zo nodig in de loop van de dag bij vult? Dan weet je echt hoeveel hij drinkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 09:06

Hij heeft al geen electrische drinkbak en drinkt 's nachts nog geen emmer leeg..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 09:13

Die van mij heeft ook een periode gehad dat hij te weinig dronk die moest ik uiteindelijk een eetlepel bruine basterdsuiker en theelepeltje zout door zijn voer doen. Hoewel ik niet zo'n fan was van de bruine basterdsuiker heeft het wel geholpen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 09:20

Een emmer van 10-12L? Dan drinkt hij inderdaad gewoon te weinig. Ik zou dan geen zout of electrolyten toe gaan voegen voordat je daarover met de dierenarts hebt overlegt. Een scheutje appelsap of een schepje bruine basterd suiker ook absoluut geen kwaad en kan al goed verschil maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 09:22

Ik zal vanavond eens kijken hoeveel hij gedronken heeft van ca 20 tot ca 9 uur. Meestal is het nog geen halve emmer. Hij is behalve dat hij een sharpei is wel goed te pas verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:34

Sed heeft vannacht (periode van ca 12 u tijd) amper 2 liter gedronken..

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 15:24

Dat is niet veel. Dronk hij altijd weinig? Je kan slobber geven om meer water binnen te krijgen of het hooi nat maken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 15:49

Ik zou zeker zorgen dat hij meer vocht binnen gaat krijgen. Lust hij slobber of bietenpulp? Normaal raad ik aan om bietenpulp vrij droog te geven omdat ze er anders lang over doen, maar voor dit soort paarden zou ik een kg bietenpulp aanvullen tot een emmer vol, eventueel gemengd met krachtvoer als hij dat krijgt.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 21:31

Zou ook slobber met veel water geven of met behulp van spuiten iets in mond zien te krijgen? Of wat roosvicee of appelsap door water mengen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:29

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:02

Die ziet er al veel beter uit met de medicatie!
Mijn merrie is ook voor de eerste keer redelijk goed de winter uit gekomen.

Afbeelding

Vorig jaar zag ze er zo uit op het einde van de winter

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:09

Bij die van mij zie ik wat dat betreft geen wezenlijk verschil met de medicatie.. hij had gister minder dan een liter gedronken, nu is de wei wel natter maar toch vind ik het erg weinig! Heb hem weer hele waterige slobber gegeven want ik wil hem ook niet teveel voeren nu ze weer in de weide staan..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:31

De mijne heeft ook een periode gehad dat hij weinig dronk. Nu sta ik op eennandere stal en kan het niet goed controleren omdat de waterbak zichzelf blijft vullen. Ik zie nog geen uitdrogingsverschijnselen en zie hem elke dag wel plassen. Dus het zal wel meevallen.
Ik heb ook ergens gelezen dat als paarden weinig ruwvoer binnen krijgen ze ook weinig drinken.

Afgelopen zaterdag heb ik de mijne ook weer geschoren en hij ziet er goed uit. Weer vet op zijn ribben. Voorgaande jaren werd hij in het voorjaar steeds mager. Nu ik hem Compact gras met grasmix geef ipv hooi blijft hij goed op gewicht.
Afbeelding
Volgende maand wordt hij 29.