Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kimnl schreef:Hallo allemaal, ik hoop dat ik dit hier even mag vragen want ik kan geen topic openen...
Mijn paard heeft regenschurft op zijn kont en 1 klein plekje onder het zadel gebied. Ik behandel al meerdere dagen en het verbeterd snel. Ik vroeg me af of en wanneer ik weer zou kunnen rijden?
Yvank_ schreef:Ligt eraan met welk doel je een hals opdoetik wil geen wintervacht en bij alleen het lijf wordt de hals nog wel redelijk teddy. Dus hier altijd een hals eraan
sunny43 schreef:Met interesse zit ik het verhaal over Hippo-Ex-cemia te lezen. De prijs is enorm maar als het echt helpt... Paard staat onder een deken sinds 3 weken maar nog steeds stijf van de jeuk. Echter als ik google op Hippo-Ex-cemia kom ik op de website van PaardNatuurlijk het volgende tegen
(2009) Staart- en maneneczeem (SME) is een overgevoeligheidsreactie veroorzaakt door de beten van vrouwelijke Culicoides spp. (knutten in de volksmond). Paarden met SME kunnen zichzelf ernstig beschadigen om de jeuk te verminderen. Er is helaas nog geen goede (volledig werkende) genezingsmethode voor deze aandoening gevonden. In het huidige onderzoek is de werking van een nieuw voedingssupplement (Hippo-Ex-Cema®) onderzocht in een dubbelblind, placebo-gecontroleerd onderzoek onder 50 paarden met SME (dit houdt in dat 25 van de 50 paarden het middel Hippo-Ex-Cema toegediend kregen en 25 paarden een middel dat geen ‘werkzame’ stof bevat, maar er wel hetzelfde uitziet. Zowel de eigenaar als de onderzoekers wisten van tevoren niet welk paard welke toediening kreeg). Het supplement, bestaande uit een olie en een poeder, bestaat uit aminozuren, polypeptiden en vitaminen. Het supplement zou het immuunsysteem moeten versterken en het optreden van overgevoeligheidsreacties en jeuk moeten voorkomen. Volgens de fabrikant zou het supplement binnen drie weken een groot positief effect op de klachten van SME moeten hebben. In het huidige onderzoek is het supplement dan ook drie weken getest.
De onderzoekers hebben voor en na het onderzoek foto’s genomen van alle paarden om het resultaat te beoordelen. Daarnaast hebben de eigenaren voor en na het onderzoek enquêtes ingevuld. Na statistische analyse is gebleken dat er geen significant verschil is gevonden in ernst van verschijnselen van SME tussen de paarden in de placebogroep en de paarden in de groep die Hippo-Ex-Cema® hebben gekregen. Dit houdt in dat er geen duidelijke werking van het middel is aangetoond ten opzichte van het placebo (dit is helaas ook de reden dat we de eigenaren waarvan de paarden het placebo hebben gekregen niet het supplement aan kunnen bieden voor dit seizoen).
Nu zou het kunnen dat het middel in de afgelopen 6 jaar ernstig is verbeterd? Aangezien deze onafhankelijke test niet hoopgevend is? Ben wel benieuwd of het echt helpt...