Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:56

marjolein_el schreef:
Dus eigenlijk kan mijn pony niet besmet raken als ik morgen met die meiden van buitenaf ga rijden, zolang we ze niet laten snuffelen en een stukje uit elkaar blijven?

Ik zal het niet doen... Stel je voor een van die paarden heeft de ziekte toch bij zich, en je let even niet op en ze gaan snuffelen, ik zou het risico te groot vinden.. Je zal het maar op je geweten hebben dat je hele stal besmet raakt.. Ik zou die buitenrit bewaren tot het weer veilig is :)

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:56

renee16 schreef:
Voor de mensen die hier noemen: onze stal is gesloten...

Bedoelen jullie gesloten voor vreemde en paarden?

Niet voor vaste mensen... Toch?

Bij ons op stal is het gesloten voor paarden van buitenaf, en zorgen dat je 'schoon' naar de paardenkomt, dus niet eerst op een andere stal bent geweest.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:57

Elco schreef:
vuurneon schreef:

Alleen paarden kunnen het aan elkaar overdragen, via direct contact (snuffelen, niezen waarbij besmet snot bij de ander terecht komt) Niet via de lucht, niet via mensen. Dus de hoefsmid kan het niet meebrengen, behalve als hij een besmet paard daadwerkelijk mee gaat nemen.

Lees AUB de eerder geplaatste posts, we vallen elke x in herhaling..
Als een paard hoest, kwijlt, of mest van een besmet paard op je kleding komt ben je ook besmettelijk voor een ander paard
het blijft 20 uur op je kleding en schoenen zitten..Dus ja jij bent dan ook besmettelijk voor andere paarden..

Dus als ik maandag naar mijn wekelijkse manegeles ga hoef ik me geen zorgen te maken als ik afgelopen week in Markelo (Overijssel) op ponykamp ben geweest? Of moet ik andere schoenen/cap/jas oid gaan gebruiken? Ik neem aan dat er op de stal waar ik op kamp was geen besmette paarden zijn, maar toch vraag ik het even voor de zekerheid..

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

renee16 schreef:
Voor de mensen die hier noemen: onze stal is gesloten...

Bedoelen jullie gesloten voor vreemde en paarden?

Niet voor vaste mensen... Toch?

nee alleen pension klanten mogen er komen, en er komen geen andere paarden op het terijn

Ernie061111

Joanne1987 schreef:
onze stal is gesloten, via stal genoot vernomen dat er dichtbij rhino is geconstateerd. plaatsnaam is mij bekend, stal niet maar ga het wel aan de nieuwsredactie melden

dank je wel

DaphneR93

Op Facebook staan allemaal speculaties over een stal in mijn woonplaats waar ook een uitbraak zou zijn. Zo'n 30 km bij Woubrugge vandaan. Hoop toch echt dat het nu beperkt blijft en er geen dieren meer ziek worden.
Ik zou morgen ook een buitenrit gaan maken maar ik blijf ook thuis. Wil het risico niet lopen.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:58

Elco schreef:
DmNqUe schreef:
nou volgens mij geen advies volgens mij vader dan want er werd bij gezegd dat het tot volgende week sowieso van kracht is!!

Ik heb net naar het journaal gekeken en heb er niets over gehoord..Was het maar waar..

Werd wel bij het 18.00u nieuws gezegt ja :j

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:58

Het zou eigenlijk niet verkeerd zijn als er nu 2 a 3 weken een geheel vervoersverbod zou zijn voor paarden. Met goede controle er op. (of het moet zijn omdat je met een paard met spoed naar een dierenarts toe moet)
Dan zou er geen nieuwe besmettingen kunnen komen en is de incubatietijd voorbij dus dan is het duidelijk waar er besmette paarden zijn.
Hopelijk is het rijden van wedstrijden en lessen even minder belangrijk als de gezondheid van je paard(en).

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:59

Ivonka schreef:
Elco schreef:

Ik heb net naar het journaal gekeken en heb er niets over gehoord..Was het maar waar..

Werd wel bij het 18.00u nieuws gezegt ja :j

Er werd vermeld dat er een ADVIES is uit gegeven tot volgend weekend, om paarden niet te vervoeren!

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:00

welmoed__ schreef:
ik vind dat er een vervoers verbod moet komen!

En paarden die toevallig een andere ziekte, een blessure of koliek aanval of dergelijk iets krijgen, en zo snel mogelijk naar een kliniek moeten dan.. Dan kun je helemaal niks met een vervoersverbod..

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:00

Ja advies idd. Ze kunnen niks verplichten.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:01

Jeetje. Gisteravond waren jullie bij pagina 70, en nu al bij 129 :oo ..

Manege ten Bosch(de Nijgraaf) is weer op slot :) .

Citaat:
Donderdagavond hebben we op de site het bericht geplaatst dat het terrein van manege Ten Bosch voor paarden van buiten weer was opengesteld. Helaas zijn er nieuwe mogelijke uitbraken van het virus geconstateerd. De nieuwe gevallen, een abortus en neurologische variant zijn op dit moment alleen klinisch bevestigd. De KNHS heeft uit voorzorg besloten de kampioenswedstrijden van 3, 9 en 10 maart af te lassen.

Eveneens uit voorzorg heeft Manege Ten Bosch besloten opnieuw paarden van buiten te weren. Daarnaast verzoeken ze pensiongasten het terrein niet te verlaten met hun paard of pony.

Voor komend weekend stond een laatste indoorconcours gepland, deze hebben we afgelast.

Leden van buiten zijn opnieuw niet welkom in de lessen. Deze maatregel geldt natuurlijk eveneens voor leden van buiten die gebruik willen maken van onze rijhal. Tot nader order zijn leden van buiten voor welke activiteit dan ook, niet welkom op het terrein van Manege Ten Bosch/De Nijgraaf.

We zullen net als eerder de berichtgeving nauwgezet volgen. We adviseren u dat eveneens te doen. Indien er wijzigingen in de situatie zijn zullen we leden middels Nieuwsflitsen en via onze site http://www.Nijgraaf.nl informeren.

Voor dit moment vragen we uw begrip voor de genomen maatregel en verzoeken wij u deze opnieuw te respecteren.

Het bestuur

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:01

dan kun je toch een da verklaaring krijgen dat de jouwe rhino vrij is? en voor die dag wel daar naar toe moet?

Ivonka

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:02

Belachelijk dat ze Ten Bosch zo snel alweer opgesteld hadden.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:03

BullyCotton schreef:
welmoed__ schreef:

En paarden die toevallig een andere ziekte, een blessure of koliek aanval of dergelijk iets krijgen, en zo snel mogelijk naar een kliniek moeten dan.. Dan kun je helemaal niks met een vervoersverbod..

daar een uitzondering op!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:04

Ivonka schreef:
Belachelijk dat ze Ten Bosch zo snel alweer opgesteld hadden.

Uhhu.. We zijn gelukkig ook maar 1 dag open geweest...

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:05

BullyCotton schreef:
welmoed__ schreef:

daar een uitzondering op![/quote]
Dan ben ik het er wel volledig mee eens, maar hoe check je of die mensen wel degelijk naar een dierenarts moeten of dergelijks?

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:09

Laatst bijgewerkt door lovely82 op 03-03-12 22:16, in het totaal 2 keer bewerkt

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:10

Ik hoop dat het nu allemaal snel stopt, al vraag ik me af hoeveel paarden er nu ziek worden/overlijden/er iets aan overhouden

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:11

welmoed__ schreef:

Ik niet, want als jij met je paard in je trailer of vrachtwagen rijdt kan het n.l niet door de lucht geinfecteerd raken door een ziek paard!! :(
Laatst bijgewerkt door silverbrumby op 03-03-12 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:12

Ik vind dat er onmiddelijk een vervoersverbod moet komen en dat alle wedstrijden voor minimaal een paar maanden moeten worden afgelast. Rhino verspreidt zich ontzettend snel. Anders houdt niemand zich aan de richtlijn. Moet er niet aandenken dat mijn pony het rhino krijgt.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:12

silverbrumby schreef:
welmoed__ schreef:

Ik niet, want als jij met je paard in je trailer of vrachtwagen rijdt kan het n.l niet door de lucht geinfecteerd raken door een ziek paard!!

Nee maar wat denk je van een besmet paard die naar een manege word gebracht om te rijden en in contact komt met een paard daar op de manege"?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:13

silverbrumby schreef:
welmoed__ schreef:

Ik niet, want als jij met je paard in je trailer of vrachtwagen rijdt kan het n.l niet door de lucht geinfecteerd raken door een ziek paard!! :(

nee dat niet, maar er zijn altijd mensen die gaan lessen of op wedstrijd waar door het zich blijft versprijden

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:14

silverbrumby schreef:
welmoed__ schreef:

Nee, maar als jij in aanraking komt met een besmet paard, kan je jouw paard wel weer besmetten. Paniek is niet nodig, maar je moet het besmettingsrisico niet onderschatten :).

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:15

UMayDream"
[quote="vuurneon schreef:
Alleen paarden kunnen het aan elkaar overdragen, via direct contact (snuffelen, niezen waarbij besmet snot bij de ander terecht komt) Niet via de lucht, niet via mensen. Dus de hoefsmid kan het niet meebrengen, behalve als hij een besmet paard daadwerkelijk mee gaat nemen.

Lees AUB de eerder geplaatste posts, we vallen elke x in herhaling..
Als een paard hoest, kwijlt, of mest van een besmet paard op je kleding komt ben je ook besmettelijk voor een ander paard
het blijft 20 uur op je kleding en schoenen zitten..Dus ja jij bent dan ook besmettelijk voor andere paarden..[/quote]

Dus als ik maandag naar mijn wekelijkse manegeles ga hoef ik me geen zorgen te maken als ik afgelopen week in Markelo (Overijssel) op ponykamp ben geweest? Of moet ik andere schoenen/cap/jas oid gaan gebruiken? Ik neem aan dat er op de stal waar ik op kamp was geen besmette paarden zijn, maar toch vraag ik het even voor de zekerheid..[/quote]

Manege de barlo bedoel je? Daar heerst nog niks. Alleen is er laatst wel een pony geweest van buitenaf die flink hoeste, maar dat lag aan het droge hooi.
Doe toch maar even andere spullen aan, en ook de spullen die je daar hebt gebruikt daarna goed reinigen. Misschien is het een idee om je cap in de diepvries te doen, dat dood bacterien.