Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkers4ever

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:45

Nee niet voor élk paard. Maar als je paard steeds weer last krijgt in de winter als ze naar binnen gaan.. Dan is 1 + 1 toch 2??

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:39

Het kan ook met het seizoen te maken hebben... dat heb ik helaas nog nooit uit kunnen proberen.. of het echt te maken heeft met weidegang... of met het seizoen..

er zijn genoeg paarden die heel t jaar op de wei staan en alsnog last hebben van maagzweren.. wat voor jou paard heeft gewerkt, hoeft niet voor elk paard te gelden..

Als het in de zomer een aantal dagen nat en kouder is.. voelt hij zich ook direct minder goed

Ik snap je punt op zich wel... maar denk niet dat het zo zwart wit werkt voor ieder paard

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:00

petitparis schreef:
Ramzi schreef:
Oke, zit nu op de site http://www.abler.com/gastric-ulcer-treatments
Welke moet ik dan hebben? Ik wil dat het dezelfde werking heeft als de GG. Destijds heeft hem dat er goed bovenop gebracht. Nu is het meer als voorzorgsmaatregel. Maar ik wil wel nu een 28daagse kuur. Destijds heeft hij die niet gehad en ik denk dat er wel nog wat zit omdat ik niet meer dikker te krijgen is. Ook wat geïrriteerd met poetsen en singelen.

alles wat omeprazole bevat heeft dezelfde werking ;)

eigenlijk kies je bij Abler de vorm die je het makkelijkst kan toedienen bij je paard, hetzij korrels, tablet of pasta

@tinkers4ever: wat jij opnoemt is niet voor elk paard de oplossing, ken er ondertussen die goed routine hebben, dagelijks minimaal 6u al buiten kunnen op gras, met hooi en nog steeds maagproblemen krijgen

Wat ik lees is dat dit middel ( Abler) niet is goedgekeurd.
http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... mloop.html

Ik heb voor de zekerheid even alle informatie naar m'n DA gestuurd. Ze kennen Abler niet. Ze schreef eerst de GG voor en nu voortaan de Pepticure.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:07

Ik kan je garanderen dat de producten van Abler zeker maagzweren genezen.. mijn dierenarts kende Abler wel.. en heeft mij verteld dat er dezelfde werkzamen stoffen in zitten als bv GG

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:09

Dat (oude) bericht lijkt meer op sluimer reclame voor GastoGuard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:11

Het schijnt inderdaad te kloppen dat Abler niet aan de vereisten voor goedkeuring voldoet. De werking is vast gelijk maar bij een niet goedgekeurd medicijn kan je moeilijk achterhalen welke hulpstoffen erin zitten en in hoeverre deze uitgebreid getest zijn. Stel je paard wordt wel ziek ervan achterhaal dan maar eens waarvoor.

Daarmee is het niet direct gevaarlijk maar wel een risico.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:15

CharlyBrown schreef:
Het kan ook met het seizoen te maken hebben... dat heb ik helaas nog nooit uit kunnen proberen.. of het echt te maken heeft met weidegang... of met het seizoen..

er zijn genoeg paarden die heel t jaar op de wei staan en alsnog last hebben van maagzweren.. wat voor jou paard heeft gewerkt, hoeft niet voor elk paard te gelden..

Als het in de zomer een aantal dagen nat en kouder is.. voelt hij zich ook direct minder goed

Ik snap je punt op zich wel... maar denk niet dat het zo zwart wit werkt voor ieder paard

Ik denk ook dat het lastig is om zo te zeggen. Eigenlijk moet je er eerst achter komen hoe dat komt. Pas dan kun je een goede beslissing nemen. En dat puzzelen duurt soms best lang, is mijn ervaring. Die van mij staan 24/7 buiten. Had maagklachten. Was achteraf dus stress (dat wist ik natuurlijk wel, maar waarván is dan de puzzel). In dit geval was de oplossing: dekens! Vliegendekens, regendekens, winterdekens. Daar werkte ik nooit mee, maar hij had daar dus wel behoefte aan. Hij knapte juist op in de stal. En daar kwam ik achter, omdat ik ze afgelopen oud en nieuw uit logeren had gebracht en daar stonden ze op stal. Ik hem nl geen stal. Alleen schuilhokken. Ik heb een paard nog nooit zó tevreden zien kijken! :D Nu ik dus met dekens werk, heb ik een heel ander paard. Geen medicijnen meer nodig en ipv een totaal hysterisch beest, een paard die gezellig mee doet met de oefeningen.

Bij nieuwe dingen schiet hij nog wel eens in de stress. Maar dan doen we het rustig aan en komt het goed.

Je moet er even achter komen wat er precies aan de hand is. Misschien is hij wel allergisch voor stro (ik noem maar ff een dwars-straat hoor. Ik heb geen idee wasr hij op staat, mag hij zijn buurman niet, vindt hij het te rustig of te druk op zijn plek. Het blijft een puzzel. Maar tot die tijd is het inderdaad symptoombestrijding.

Ik wil nog wel ff een tip in de groep gooien: toen ik nog geen idee had wat de oorzaak was van al die stress, heeft de cranio sacraal therapeut toch heel wat kunnen verbeteren in die stress. Voot geïnteresseerden die rond Breda wonen kan ik wel iemand aanraden per pb. Maar elders in het land heb je vast ook goeie.
Laatst bijgewerkt door Fabster op 21-10-15 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:15

lijkt me anders verdacht dat er geen bronvermelding bij staat... Dacht trouwens dat het patent van Gastroguard pas recent verlopen is en de markt voor omeprzoleverkoop door andere fabrikant nog niet zo lang open is

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:43

Ik heb inderdaad ook zeer positieve ervaringen met cranio sacraal therapie! Ik zit bij Helping Hands on Horses

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:47

Tinkers4ever schreef:
Nee niet voor élk paard. Maar als je paard steeds weer last krijgt in de winter als ze naar binnen gaan.. Dan is 1 + 1 toch 2??

Ik denk dat het misschien handig is dat je meer weet van een situatie van paard en eigenaar dan zo kort door de bocht te redeneren. Ik sta open voor alle tips maar dit gaat werkelijk nergens over.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:48

Ik wil nog best geloven dat abler ook geen fda keurmerk heeft. Toch geef ik het wel indien nodig, ik kan GG gewoon niet eens betalen voor die tank van mij.
Sowieso is fda amerikaans he, hier in NL heb je gewoon alleen GG en nu pepticure geloof ik. Hier heeft dat toch echt alles te maken met patenten en andere regeltjes en verrekte weinig met het middel van abler of de werkzaamheid. Goedkeuring hier geeft garantie op de inhoud en werkzaamheid, maar geen goedkeuring betekent niet dat het dus niet werkt.
Dierenartsen kennen abler vaak niet, omdat zij het simpelweg niet mogen voorschrijven. Ze zijn verplicht (wettelijk!) om geregistreerde middelen voor te schrijven en alleen als die er niet zijn, mogen ze uitwijken naar andere opties (wat ook weer aan regeltjes vast zit). Een goedkopere variant aanraden mogen ze dus niet eens. Ik heb mijn Da wel de bijsluiter gegeven, zodat hij ff kon zien wat ik aan mn paard gaf. Officieel mag hij er echt helemaal niks mee.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:49

@henshem Thanx ik ga ff kijken

@CB die van mij heeft altijd wel last dus dat maakt het heel lastig. Voerbeleid is op orde, is helemaal onder de loep geweest voor het weideseizoen. Ik ben bang dat hij gewoon niet genoeg kan malen nu met de kaak en misschien ook wel erg veel pijn ervaart maar niet toont. Enkel dan van die mooie billen zoals jij had.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:47

petitparis schreef:
@tinkers4ever: wat jij opnoemt is niet voor elk paard de oplossing, ken er ondertussen die goed routine hebben, dagelijks minimaal 6u al buiten kunnen op gras, met hooi en nog steeds maagproblemen krijgen

6 uur buiten = 18 uur binnen.
Dus dat zegt je niet of iets wel/ niet werkt.

Ik denk toch dat je het gros van de paarden in dit topic niet meer terugziet wanneer ze een stabiele groep hebben, altijd kunnen eten en bewegen en buiten staan.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:51

Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen zo of topic moeten reageren en alle oplossingen in. Een hand denken te hebben. Ik kom hier om ervaringen uit te wisselen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:52

Sorry maar zo offtopic is dit toch niet? Tinkers4ever deelt ook een ervaring. Dat het misschien niet in je straatje past is iets anders :o

Ik denk inderdaad ook dat veel paarden, heus niet alle, veel minder last van de maag hebben als ze altijd zomers en swinters de hele dag buiten kunnen lopen.

En zolang mensen dat niet geprobeerd hebben kan je ook niet op de voorhand zeggen dat is geen oplossing en dat werkt niet...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:06

Ninx schreef:
petitparis schreef:

6 uur buiten = 18 uur binnen.
Dus dat zegt je niet of iets wel/ niet werkt.

Ik denk toch dat je het gros van de paarden in dit topic niet meer terugziet wanneer ze een stabiele groep hebben, altijd kunnen eten en bewegen en buiten staan.

18u buiten (alleen met felste zon en +30°C binnen) met extra hooi vliegendeken en steeds dezelfde paarden gaf toch geen verbetering.
Dat is mijn ervaring

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:06

ik vind het idd ook niet geheel off topic...

Alleen vraag ik me af hoe ik het uit zou kunnen proberen... :) Het zal wat zijn als ik mijn geweldige paard verkoop, en dat het dan niet DE oplossing zou zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:08

Hmm is het niet eens in de winter met je paard op vakantie te gaan ik noem maar wat hoor :D of je paard alleen op vakantie te laten gaan.. En dan naar een plek waar die dus veel naar buiten kan. En dat eens een paar weken proberen..

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:12

Wordt toch lastig denk ik, volgens mij zijn maagzweren voor een groot deel ook stress gerelateerd. Eer een paard zich thuis voelt in een nieuwe omgeving en zich happy voelt in de nieuwe kudde ben je zo een half jaar verder... :o

Maar voor mijn paard is het radicaal omgooien van het stalmanagement met 24/7 weidegang en onbeperkt hooi op de wei zeker een grote verbetering geweest. Paard helemaal happy, ik happy +:)+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:17

Chesss schreef:
Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen zo of topic moeten reageren en alle oplossingen in. Een hand denken te hebben. Ik kom hier om ervaringen uit te wisselen.

Het is natuurlijk niet uit de lucht gegrepen. Voor veel paarden, ook de mijne, is het DE oplossing.
Niet zo raar natuurlijk; je creëert immers zoveel mogelijk een situatie waarin ze natuurlijk gedrag kunnen vertonen. En daarmee komt er rust.
Wanneer je dat ervaart als off-topic is het misschien niet heel raar dat je al zolang loopt te tobben.
Dat bedoel ik niet vervelend, maar je benoemt zelf steeds dat het naar binnen gaan de trigger is.

Wat zou een reden zijn om dit geen kans te geven?

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:32

Yvank_ schreef:
Hmm is het niet eens in de winter met je paard op vakantie te gaan ik noem maar wat hoor :D of je paard alleen op vakantie te laten gaan.. En dan naar een plek waar die dus veel naar buiten kan. En dat eens een paar weken proberen..

ik weet dat 24/7 hem niet goed doet... dit heb ik vorige zomer geprobeerd... Op zich was hij op de wei zelf wel happy.. Alleen in het werk, ging hij weer tandenknarsen..
Terug gezet naar 6 uur per dag op de wei, en hij stopte weer met knarsen.

Tijdelijk mijn paard naar de andere kant van NL verhuizen om te kijken of dat zou werken, dat is nogal een stap zeg... haha.. dat zou ik als uiterste noodgreep wel eens willen proberen. Want het is ook wel slim om hem in t werk te houden..
Ik ga m sowieso niet verkopen.. dat is echt uitgesloten... dan nog liever op vervroegt pensioen..

Maar eerst maar eens kijken hoe hij deze winter door gaat komen... tot nu toe met minimale medicatie is hij gewoon gelukkig en gezond.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:33

Mocht iemand nog abler nodig hebben ik heb nog een hele voorraad liggen maar mijn merrie heeft het gelukkig niet zovaak meer nodig dus ik kan wel wat missen :)

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:08

18u buiten (alleen met felste zon en +30°C binnen) met extra hooi vliegendeken en steeds dezelfde paarden gaf toch geen verbetering.
Dat is mijn ervaring[/quote]

Hier een die iedere dag ca 12 uur buiten staat en daarnaast uit zijn box komt om getraind te worden. Toch bij het minste of geringste last van stress. Hij heeft zelfs al stress als ik op vakantie ben en hij met oppas en zijn paardenvriend thuis blijft. Neem ik de paarden mee ergens naar toe. Ook stress want dan kent hij de situatie niet. De meeste mensen hier hebben al heel wat ervaringen met hun stress/maagprobleem gevoelige paarden en hebben al van alles en nog wat geprobeerd qua management, voer en verzorging. Ik ken Chess een beetje en weet wat zij allemaal al voor haar paard heeft geprobeerd en gedaan. Ik begrijp haar reactie dan ook wel. Er zijn veel paarden met dit probleem en degenen die in de randstad staan moeten dan allemaal verhuizen naar het oosten van het land?

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:21

Of hun paard verkopen aan iemand in het oosten van het land?

Tinkers4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:51

Hoho er is hier niemand die zegt dat het altijd de oplossing is. Maar ik lees bij zowel Chess als CharlyBrown dat ze nog nooit getest hebben om hun paard in de winter in de wei te hebben

Als je dat wil testen omdat het niet kan of je denkt dat het niet kan, niet iedereen wil andere zaken zoals bak etc opgeven. Dan even goede vrienden maar dan heb je een belangrijke factor niet geprobeerd dus kan je ook niet zeggen dat het niet of waarschijnlijk niet werkt.

Dit is gewoon ervaringen uitwisselen. Mijn DA , die dagelijks maagpatienten behandeld, wijdt dit inderdaad voor een groot deel aan het stalmanagement, paarden staan ruim 20 uur per dag op stal wat stress geeft en hij geeft dit als verklaring voor het hoge percentage aan maagpatienten en ja het komt meer voor in de randstad dan in het oosten omdat de paarden hier doorgaans veel op stal staan.

Tuurlijk zijn er uitzonderingen! Maar veel knappen echt op van degelijk weidebeleid die ook in de winter geldt.

Voor ons paard heeft het heel goed uitgepakt en ík ben blij met de keuze. Welzijn voor alles en voor hem was dit de beste keuze.