[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waaslander

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:42

vanmorgen is hier de DA nog eens geweest maar die denkt dat ik maar wat verzin denk ik. Maandag hoeste die heel de dag, vreselijk, elk kwartier op zijn minst, gisterenmorgen hoorde ik een hoest, daarna toch maar ingespannen om weide te slepen, hoeste 5 keer na elkaar, daarna heel de dag niet meer. Was dus niks aan te zien als DA kwam. Volgens hem kan dit niet, ofwel is een paard benauwd ofwel niet. Blijven hooi nat maken, hij zei wel uren weken, moet dit echt? en zoveel mogelijk op gras, als hij volgende week nog hoest vraag ik andere DA. Nog geen stap verder dus

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:08

Dit is zo balen, blijf er achteraan zitten hoor eventueel filmen als hij wel hoest en benauwd is. Hooi weken hoeft niet super lang de meningen lopen daarover uiteen maar met warme temperaturen kweek je juist bacterien. Op de site van Haygain zijn testen te vinden ook van geweekt hooi. Zelf schud ik het hooi uit boven een kruiwagen met een stuk gaas erop (zelf een soort gaasbak gemaakt) dan spuit ik het goed nat eventueel zou je het dan nog even kunnen onderdompelen in een bak schoonwater en na 10 minuten is het zeker nat genoeg.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:48

Wij hebben ibc vaten met gaten in de bodem. Maken het hooi echt flink nat, maar het water loopt allemaal weer weg. Stomen zou beter zijn, maar de afgelopen weken met regen, wordt het toch nat.

Waaslander, onze merrie is erg benauwd en horen we ook nog. Ik ga nu expres wel rondje wandelen, want er komt juist heel veel los en daarna lijkt ze juist rustiger.
De ruin heeft nog een droge hoest.

We nemen een verdamper en ik heb ook gehoord dat ze in Utrecht na het dampen de paarden in beweging zetten, dus dat klopt een beetje met het beeld, dat we hebben.

Ik baal wel dat mensen zich ermee bemoeien. Toen ze begonnen te hoesten, kreeg ik het al te horen. WE komen elke dag op stal en zijn er uren, dus alsof we het zelf niet horen???
Toen is doorgegeven dat we medicijnen geven en ze onder behandeling staan.

Nu pompt de merrie al wat dagen en is het ons weer doorgegeven. Alsof we dat zelf niet al dagen zien en er niet mee bezig zijn, ppfff. Gaan mensen eerst met elkaar staan kletsen over onze paarden en daarna naar stalbaas.
Mooi dat mensen op elkaars paarden letten, maar kom naar ons toe, dan kunnen we zelf vertellen wat we al doen en klets niet achter onze rug. Het is al zo frustrerend voor ons en dan ook nog dat gezeik erbij, ppfffff.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:13

we geven hooi ook in lbc vat met kraantje onderin die openstaat. hangt een net in, doe het hooi eerst in het net en dan de tuinslang er op zodat het goed nat is, hoop dat dit volstaat. als het niet betert vraag in een andere opinie, er zijn zelfs nog geen medicijnen geprobeerd. DA vindt gewoon dat ik hem een zomer op het gras moet zetten, maar zoveel heb ik niet, komen er normaal maar 3 uur per dag op, rest van de dag op paddock paradise met hooi

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 14:34

Onze merrie van inmiddels 24 hoest eigenlijk al sinds we haar hebben (2014). Een bronchoscopie wees uit dat ze toch helaas toch wel richting dampig gaat. Na de welbekende medicijnen ging het toch heel lang goed tot begin januari. Naar mijn idee was ze alleen nog maar aan het hoesten.
Nog maar een potje sputosylin maar het werd niks beter.

Totdat iemand me op een idee bracht . . . kamille thee! Ze krijgt nu elke dag een liter pure kamille thee en ze hoest eigenlijk niet meer of in elk geval 95% minder.
Kamille thee is ongevaarlijk en kan je gerust lange tijd geven. Onze merrie is er gek op en slurpt het zo weg.

Zyffah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 22:33

Magica schreef:
Onze merrie van inmiddels 24 hoest eigenlijk al sinds we haar hebben (2014). Een bronchoscopie wees uit dat ze toch helaas toch wel richting dampig gaat. Na de welbekende medicijnen ging het toch heel lang goed tot begin januari. Naar mijn idee was ze alleen nog maar aan het hoesten.
Nog maar een potje sputosylin maar het werd niks beter.

Totdat iemand me op een idee bracht . . . kamille thee! Ze krijgt nu elke dag een liter pure kamille thee en ze hoest eigenlijk niet meer of in elk geval 95% minder.
Kamille thee is ongevaarlijk en kan je gerust lange tijd geven. Onze merrie is er gek op en slurpt het zo weg.

Haalt dat niet alleen de hoestprikkel weg? Dan hoest ze niet meer nee, maar word het slijm ook niet meer opgehoest en blijft het in de longen/luchtwegen hangen, daar word het toch alleen maar slechter van ookal merk je het niet?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 08:55

Mijn paard had gisteren een klein beetje snot in de neus.
En dat schrikken om niks. Ik loop het erf af, aan de overkant van de straat loopt een mevrouw. Hij ziet haar ineens en schrikt. Mevrouw schrok ook.
Om de hoek van de straat staat een huis in de steigers. Daar zou hij normaal nooit naar kijken, nu is het doodeng. We lopen door en lopen voorbij een man die iets uit zijn auto pakt, duidelijk in het zicht. Man doet niks, staat stil en kijkt alleen maar naar ons. En ja hoor, peerd schrikt.
Worden we ingehaald door een kudde wielrenners, is er weer niks aan de hand.
Schiet mij maar lek.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 22:23

Ik ben wel benieuwd of er bij jullie de diagnose dampig/copd wel eens is teruggedraaid? Bij mijn oudje is een paar jaar geleden in de zomer na 3-4 mnd hoesten chronische dampigheid vastgesteld. Prednison, ventipulmin, de hele mikmak is er doorheen gegaan. Om een of andere reden is het 2-3 jaar lang niet echt goed geweest. Hoesten kwam vaak terug. Toch is hij bij een controle een jaar geleden weer nagekeken en zei de da dat ze hem op dat moment niet meer als dampig paard beschouwde.

Het echte hoesten is de laatste 2-3 jaar ook niet meer teruggekomen. We zijn wel wat voorzichtiger in de winter dat hij het niet koud krijgt. Daar issie erg gevoelig voor. Verder goede kwaliteit hooi, maar ik maak het niet meer nat.

Nu het weer iets warmer wordt merk ik wel dat aan het begin van de training er altijd een paar kuchjes zijn. Hij doet niet veel maar, maar bij het eerste rondjes draf komt er eigenlijk onvermijdelijk nog een kuchje of wat (2 of 3 meestal). Daarna is het ook klaar en heeft hij nergens meer last van. Verder op de wei of op stal echt absoluut niets.

Wat vinden jullie van die laatste kuchjes? Het is echt alleen bij t eerste drafje, maar ik vind t toch vervelend en vraag me af waar t vandaan komt.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 10:06

2 jaar terug zei de DA dat ze dampig was, ze is nu helemaal beter, wel een jaar geduurd, ook de kleine kuchjes, of de diagnose juist was? dampigheid zou nooit meer over gaan, dus of ze had het mis of 't kan wel over gaan, succes en de moed niet verliezen!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 12:44

Ik heb een vernevelaar overgenomen, dus zit daar op te wachten dat die binnenkomt.

Ondertussen echt veel gelezen en geprobeerd verder te komen dan wat we standaard weten.

Vorige week viel het me op dat de 24jr merrie buiten tijdens de wandel van alles wilde eten. Logisch, ze is paard. Maar zoals ze van alles wilde pakken, is niet zoals zij is normaal. Ze staan 24/7 op hooi en dat is ze inmiddels al jaren gewend eigenlijk, dus ik bleef daar een beetje mee stoeien.

Omdat alle reguliere medicijnen niks hebben gedaan, zat ik bij vd Hoek te lezen en die bekijken ook de darmen bij een hoestend paard. 1+1=2 bij mij, dus ik heb prebiotica gekocht en geeft dat nu sowieso. We gaven Equifyt pre active en greenpower voor een gunstige darmwerking en weerstand, maar ik heb besloten alles weer los te gan geven en naar behoefte.

De merrie is verwaarloosd geweest en 4jr geleden bij ons gekomen. Is goed opgeknapt, maar er kan nog best wat mis zijn van binnen. Het kan ook zijn dat de vele medicatie de boel flink in de war heeft geschopt.

Dan zit ik nog steeds met de ruin die vooral een droge hoest blijft houden. Voor nu krijgt hij ook de pre biotica bij.

Zyffah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 12:37

@superpony

Komen ze niet op het gras? Mijne met cushing is heel erg gevoelig voor hoefbevangenheid dus die komt eigenlijk amper op het gras. Ik heb het idee dat rond deze tijd van het jaar ze toch wel echt wat behoefte aan gras hebben, hij duikt nu ook steeds de kanten in tijdens het wandelen. Hij staat trouwens ook op onbeperkt hooi.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:10

Zyffah, ze komen eigenlijk nooit op gras. De ruin is erg gevoelig. Vorig jaar wel geprobeerd en op juiste gras, in goeie periode heel voorzichtig opgebouwd, maar was toch niet heel oke.

Ze staan 24/7 met zn 4en en uit elkaar halen, veroorzaakt toch wat onrust. Met name bij de merrie van 24 die dus benauwd is en ik niet wil dat zij zich druk maakt.
Ik hebs erieus overwogen om haar ergens in de wei te zetten, maar haar zoon zou haar vreselijk missen en zij is vast een hele tijd van slag.

Mocht ze ooit overlijden, kan de rest afscheid nemen hoop ik, maar zo weghalen, snappen ze het niet zo goed. Ik zit daar wel mee in mn maag. Dus daarom zijn ze alle 4 verhuisd naar een plek buiten het bos met 2 schuilstallen.

Ik hoop nog steeds dat het aanpakken van de darmen en weerstand en het vernevelen de rest van het werk zal doen.

Zyffah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 20:20

@superpony

Misschien dat als je ze op een vaste plek 10 minuutjes laat grazen als je gaat wandelen het minder word voor de rest van de wandeling, omdat het dan alleen op die plek mag. Dat ze dan toch een heel klein beetje gras binnen krijgen.

Voer je vitamine E bij? Dat zit in het gras en het kan zijn dat ze daar een tekort aan hebben als ze geen gras krijgen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 02:31

Waar we staan is het gras tekort, dus geen optie. Met het dieet dat ik samenstel, hou ik er rekening mee dat ze nooit op gras komen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 13:01

Gisteren de laatste pillen gegeven , pretnison en nu afwachten of het hoesten weg blijft.
Blue heeft 3 weken pillen gehad.
Vindt het best spannend want het is vaker weggeweest en toch weer terug gekomen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 17:58

Mijn merrie heeft veel slijm in de luchtwegen wat niet weggaat en ook niet verder getriggered moet worden. Daarom zo stofvrij mogelijk. Nu zijn we op vakantie geweest en stond ze voornamelijk op zand. Het waarschijnlijk enorm droog waardoor het zand erg stoof. Ook op de ritten ondanks dat we voorop reden. Daarnaast moest ze helaas ivm nare situatie enelemans uren op stal: waar een stoffige binnenbak in dezelfde ruimte zit, alle stallen stro... en alles dicht. Alles behalve ideaal maar er was geen andere keus.

Nu mijn vraag. Vanwege deze alles behalve optimale dagen en toch stiekemeen angst dingen te triggeren die ik niet wil, wat zouden jullie doen qua eventueel iets preventief geven? En of dat überhaupt zin heeft. Ze heeft een maand terug al net een kuurtje ventipulmin gekregen omdat ze een watertje kreeg en wat ging hoesten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 18:40

Tancreda4, hoe rot ook, maar ik zou haar echt verhuizen. Minimaal voor de zomer een aantal maanden desnoods buiten en dan als het over is, weer terug.

Onze paardjes zijn er bijna vanaf. vd week na verhuizen zat ik even kort zonder hooi, omdat we een sleutel waren vergeten. Ik gaf een plukje oud hooi uit nood. Mijn ruin begon enorm te hoesten. Hij ging zelf een rondje draven en proesten. Bleef daarna ook weg bij het hooi.
Daarna ons eigen hooi flink natgemaakt en stonden ze rustig te eten.

Wij hadden een mooie plek, midden in het bos. Ze stonden als 24/7 buiten.

Toch de gok genomen en naar een plek buiten het bos gegaan. De merrie is echt stukken minder benauwd. Dat komt door de verhuizing, maar ook door het verdampen en de darm ondersteuning. Darmondersteuning, omdat die zwaar te lijden hebben gehad.

Dat kleine beetje oud en stoffig hooi triggerde dus zo erg, dat de ruin weer vreselijk begon te hoesten. Zolang ze niet 100% oke zijn, is alles, maar dan ook echt alles teveel. Ik baal ook van het stoffige zand waar ze in staan, maar ze zijn gelukkig rustig. Van mij zou het wel elke dag een paar keer mogen regenen, maar ja....

Wat voor watertje kreeg ze? Als ze al slijm heeft, moet dat opgelost. dan zou sputolysin werken. Die van ons krijgen dat nog, maar wij verdampen nu al 2 weken met zoutoplossing en dat is toch wel het eerste wat werkt. Incl de verhuizing en het aanpakken van de darmflora. Ze hebben dus al 2x ventipulmin, 2x prednison, 2x cubarmix gehad en de sputolysin.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 22:01

Het gaat om de vakantie die we hebben gehad. 4 dagen op een super droge plek met veel stijf zand, in de 'wei' en tijdens de ritten en dan afgelopen nacht in een enorm stoffige benauwde stal. Thuis staat ze 24/7 buiten en eventueel een nacht binnen aar dan in Veel betere omstandigheden dan afgelopen nacht.

Voor het slijm heeft ze vorig jaar lange tijd verschillende medicatie gehad en 3 weken dampkuur op Utrecht. Vernevelen thuis heb ik moeten stoppen omdat het niet werkt. Ze wordt niet schoon, daar moet ik mij bij neerletggen (en misschien eens een second opinion). Maar gaat vooral om de afgelopen dagen die alles behalve optimaal waren en dat ik ding voor wil zijn...

Heb balsamic controle gekregen om te proberen. Wie weet kan dat wat helpen om de schade van afgelopen dagen te beperkten/terug draaien ?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 22:45

Het is wel heel apart dat ze het taaie slijm niet wegkrijgen. 3 weken dampen in Utrecht moet toch wel flink wat doen. Zeker omdat ze daar ook het paard daarna in beweging zetten als het goed is.

Zonde dat de omstandigheden zo rot waren, maar het is ook wel erg droog momenteel.

Wij hebben sputolysin en ventipulmin gehad, toen prednison erbij en later curbarmix waarbij de merrie nog een keer een prednison en ventipulmin kuur apart erbij heeft gehad. Dat deed ook niks.

Nu zijn we verhuisd naar buiten het bos, we dampen zelf en zijn de darmen grondig aan het aanpakken. Het gaat nu wel beter, maar moeten nog wel van de laatste restjes af als ik zie hoe snel ze reageren op een beetje stof.

Ik zou toch wel willen dat het slijm weg gaat als eerste.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:08

Sputolysin zit ik idd ook aan te kijken! Vrijdag komt de DA om te enten, ga dan ook even overleggen.

Vandaag toch maar de vernevelaar gepakt om te proberen. Twee weken terug was het drama.
Maarrrrr een lang weekend veel kilometers maken waardoor ze heel moe is hielp vandaag, ze was super zoet :) (en het oornetje, en de harde muziek :') ) Iig goed dat ze niet ging flippen. Want ademen doet ze nog steeds oppervlakkig en er slaat een hoop weer als vloeistof neer aan de onderkant daar door.

Taai slijm was aanzienlijk verminderd na de dampkuur maar binnen no time weer terug bij af ondanks 24/7 buiten & alleen gras.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:25

Sorry dat ik zo kom binnenvallen, al een tijdje even wat minder actief op bokt.

Ben heel benieuwd welke vernevelaar jij gebruikt Tancreda4? Ze is idd erg braaf zeg!! Zie de mijne dat nog niet doen...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:52

Dit was uitzonderlijk braaf hoor hihi. Normaal gaat ze enorm snorken, hyper ventileren en gewoon over de flip. Ze moet dan ook echt vast staan anders gaat het niet goed. Ik heb al eens verneveld in het land dat was echt drama.... Ze gaat dan uiteindelijk echt in blinde paniek :(:)

Het is een flexineb. Prachtig ding waar je best een hoop mee kunt! Ik zie op youtube ook allemaal filmpjes van uberchille paarden. Maar vos vind het nog niet zo grappig. Het ding maakt amper geluid en ik weet ook niet echt of het 't mini pffft geluidje is dat ze naar vind, of gewoon het gevoel. Ze is enorm gevoelig op geluiden, maar ook op prikkels in haar neus. Ze kan enorm moeilijk gaan briesen bij warm water, als er water met koolzuur ook maar in haar buurt komt etc. Ze is een beetje uh, anders.

Brrr, lauw water in je buurt... https://youtu.be/ELP-vU96UmE

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 00:30

Tancreda4, wat heb je erin gedaan? Na vernevelen, moet je echt een tijdje wandelen. En na 1x is er niks te zeggen. Ik zag ook ups and downs. Die van ons heeft mnder vermogen dan de flexineb, maar doet toch zijn werk inmiddels. + nog een aantal behoorlijke veranderingen.

Mijn 24jr merrie en 19jr ruin zijn erg braaf. De merrie vindt het niet super leuk, maar is braver ermee dan ik van haar dacht. Van de ruin had ik verwacht dat die ermee in slaap zou vallen, bij wijze van, maar die beweegt er wat meer mee.
Die van ons maakt wel wat lawaai.

Ze went er echt wel aan en als het haar oplucht, zal ze misschien de link zelfs nog gaan leggen. Mijn ruin begon vd week erg te hoesten na een oud plukje stoffig hooi en ging zelf een rondje draven en at er daarna niet meer van.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 06:28

Ja, ik wandel of longeer er na net als op de kliniek.

Er aan wennen, ik hoop het. Vorig jaar paar maanden geprobeerd maar ze werd hartstIkke kopschuw en de over de flip uitbarstingen werden steeds heftiger en gevaarlijker. Was het mij niet waard. Als ze nu weer die kant op gaat laat ik het weer zo. Maar wie weet is deze opstelling een goede voor haar.

Alleen nacl zit erin

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:08

Oke, apart. Die van ons zijn echt super braaf, maar vinden het niet het leukste moment van de dag ofzo, maar staan het wel toe, ondanks dat die van ons wel geluid maakt. Nadeel is dat die van ons niet draadloos is en ze wil echt stil moeten staan natuurlijk.

Je moet de voor-en nadelen tegen elkaar afwegen. Vrijwel alles is te leren, net als trailerladen bijv. Als het haar helpt, moet je er samen doorheen. Blijf vooral zelf rustig en het als normaal zien, want zodra jij er tegenop gaat zien, zal zij heftiger reageren.

Kun je na het wandelen even een rustmoment pakken met poetsen en aaien overal. Desnoods met wat lekkers erbij. Of laten grazen aan de hand en beetje over haar hoofdje aaien weer.