[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:11

Ik zal eens kijken of ik verschil zie als ik hem van de 369mix afhaal.

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:03

Bedankt voor jullie antwoorden wat betreft de voer vraag van mij.

Ik heb mijn ijslander sinds vrijdag op de Save and Sound om uit te proberen. Ik geen haar nu een halve voerschep in de ochtend en een halve in de avond. Ze eet het in ieder geval met smaak, wat het verder met haar doet kan ik nog niet veel over zeggen.

Sinds 8 februari heb ik het rijden helemaal uit de training gegooid omdat dit meer strijd opleverde dan dat we ook nog daadwerkelijk aan het genieten waren en in mijn ogen doet het dan meer kwaad dan goed. Dus sinds toen 5x per week een uur wandelen. Niet ideaal voor de training maar zou eerst graag weer een alert en vrolijk paard willen zien voordat ik erop stap.

Gisteren iets anders uitgeprobeerd om te kijken of dat ook een optie voor het trainen zou zijn -> Mevrouw is mee geweest met de menwagen. Ze kent meelopen aan de fiets en meerijden met een menwagen maar dit keer stond ik achterop de menwagen en mocht ze dus aan de hand mee.

Het was even zoeken qua tempo (er staat een welsh A voor) maar beide ponies waren super braaf. Merkte aan mijn paard dat ze echt moeite had om in het begin takt te vinden in de draf. Ze draaft aan met een sprongetje, begint achter te tikken en gooit er zo af en toe een pas tolt door. Niet verwonderlijk omdat ze de laatste tijd vooral gestapt heeft aan de hand, maar na een tijdje begon ze echt lekker te draven. We begonnen op een tempo van 9 km per uur en dan was de takt ook nog niet zuiver maar op een gegeven moment gaf ze aan dat het tempo ook wel omhoog kon. Rond de 14/15 km per uur gedraafd maar dan heeft ze nog wel spanning, 11 a 12 is haar relax draf tempo maar relax was nog iets teveel gevraagd voor de eerste keer :) In stap lukte dat wel en in draf kleine stukjes maar ze wilde zich natuurlijk ook wel laten gelden en daarmee graag inhalen.

Anyway om een lang verhaal kort te maken: mijn paard had weer plezier. Ze was fanatiek, werkwillig en na het ritje oogde ze ook heel blij op stal. (daar staat ze meestal als een dood konijntje tenzij ze eten hoort). Ze had gewoon weer een pretkop en ik zag even weer dat ijslandse vuur, gewoon het paard in haar en niet een zielig hoopje ellende in stal.

Het is dus voor herhaling vatbaar en een ideale manier om de conditie wat op te schroeven. Doordat er een km teller op de wagen zit kunnen we ook goed in de gaten houden hoe lang we rijden en welk tempo werkt.

Aankomende vrijdag een les werken aan de hand, ben benieuwd of ze dat ook ziet zitten want dat zou ideaal zijn om haar dressuurmatig te kunnen blijven trainen.

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:07

Eindelijk de volledige uitslagen van mijn merrie binnen per mail en als ik dit zo zie lijkt het toch redelijk mee te vallen of sla ik nu de plank mis?

Dit is van het IR onderzoek -> Tussen haakjes de referentiewaarden)

Insuline
Chemoluminisentie
16,1 (< 10)
mU/L

Q01 Glucose
Analyzer−UV/VIS
4,8 (4 − 5,6
mmol/L)

RISQI
Berekening RISQI
0,25

MIRG
Berekening MIRG
147

HOMA
Berekening HOMA
3,41

Uileg van de GD ->

RISQI (= Maat voor insulineresistentie
ten gevolge van
glucoseovermaat) moet groter zijn dan 0.32

MIRG ( Maat voor insuline−response
ten gevolge van
glucoseverhoging) moet positief zijn maar
kleiner dan 100

HOMA (Maat voor insulineresistentie
ten gevolge van
glucoseovermaat) moet kleiner zijn dan 2.8

Als ik dit zo zie is de waarde van de insuline dus te hoog maar ik heb al veel hogere waarden voorbij zien komen hier op bokt, MIRG te hoog, de RISQI te laag en de HOMA te hoog.

Iemand nog toevoegingen, extra uitleg, andere uitslagen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:19

Results:

If the G:I ratio is less than 4.5, horse is severely IR. If the G:I ratio is between 4.5 and 10, the horse is compensated IR. A G:I ratio greater than 10 is normal.

A RISQI greater than .32 is normal. A RISQI less than .32 indicates IR. A RISQI less than .22 indicates severe IR.

Some horses will have a normal G:I ratio and RISQI but still be in danger if the glucose is over 100. An MIRG greater than 5.6 will indicate IR in these cases.

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:13

Ah hier heb ik iets meer aan,

Als ik het goed begrijp heeft mijn merrie een G:I ratio van 4.8/16.1= 0.3 (of bereken ik iets fout?)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 17:32

Ja, helaas wel want dit betekent dat je paard IR is..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:53

Die laatste 3 gegevens werden nog niet getest toen mijn paard IR was..

Ik kijk dus nog enkel naar glucose en insuline.
Dat glucose nog binnen de maat is, is positief, anders heb je met de andere vorm van suikerziekte te maken..
Insuline 16 is te hoog maar zeker aan te werken.. Bij mijn paard zat dit al rond de 80..

Geeft je dierenarts ook een goed beleid hoe nu verder te gaan en haar insuline omlaag te krijgen?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 03:11

Jannepauli schreef:
Results:

If the G:I ratio is less than 4.5, horse is severely IR. If the G:I ratio is between 4.5 and 10, the horse is compensated IR. A G:I ratio greater than 10 is normal.

A RISQI greater than .32 is normal. A RISQI less than .32 indicates IR. A RISQI less than .22 indicates severe IR.

Some horses will have a normal G:I ratio and RISQI but still be in danger if the glucose is over 100. An MIRG greater than 5.6 will indicate IR in these cases.

Dus als ik het goed begerijp moet je de glucose delen door de insuline?
Dan zou het bij die van mij G:I 4,6:2 =2,3
Dan zou mijn paard dus zwaar IR zijn?

Dit is de hele uitslag
Insuline <2,0 (<10mU/L)
Glucose 4,6 (4-5,6 mmol/L)
Risqi 0,71
Mirg 37
Homa 0,41

Volgens de DA is mijn paard niet IR. Maar de symptomen zeggen wat anders. Hoefbevangen,stijve spieren, harde hals, vetpockets, gevulde koker, harde hals, luchtwegproblemen enz.

Moet er wel bij zeggen dat mijn paard 12uur voor het bloedprikken niks gegeten heeft, moest van de DA maar blijkt dusniet te kloppen.

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:13

Jannepauli schreef:
Ja, helaas wel want dit betekent dat je paard IR is..

Dat was ook helaas de conclusie van het bloedonderzoek, maar de dierenarts heeft me over de waardes verder niets uitgelegd.

SuperRoos schreef:
Die laatste 3 gegevens werden nog niet getest toen mijn paard IR was..

Ik kijk dus nog enkel naar glucose en insuline.
Dat glucose nog binnen de maat is, is positief, anders heb je met de andere vorm van suikerziekte te maken..
Insuline 16 is te hoog maar zeker aan te werken.. Bij mijn paard zat dit al rond de 80..

Geeft je dierenarts ook een goed beleid hoe nu verder te gaan en haar insuline omlaag te krijgen?

Dat schoot ook door mijn hoofd, 16 dat is zeker te hoog en de verhouding dan ook maar ik kan nog wel wat doen. Tja goed beleid, nee niet echt. Hij heeft me wel wat advies gegeven maar ik heb eigenlijk meer informatie uit dit topic gehaald. Het was voor hem ook het eerst dat hij een paard op IR liet testen en voor het eerst dat hij dat soort supplementen moest bestellen.

Ik heb het volgende advies gekregen -> Duurtraining, ander hooi of minder hooi en meer stro, geen krachtvoer meer en glucobalance + detox kur geven.

Nou is dat makkelijekr gezegd dan gedaan want ze wil momenteel niet echt onder het zadel. Wat betreft het hooi is het ook lastig, omdat ik op een pension stal sta heb ik daar weinig invoed op. Helemaal geen krachtvoer meer was geen strak plan zoals ik in dit topic heb gelezen en dat heb ik dan ook anders aangepakt.

Ze lijkt nu al iets beter te gaan, het is ruim een maand geleden dat ik van de dierenarts te horen heb gekregen dat ze IR was. (overigens moest ik ook het paard nuchter laten zijn, maar mocht snachts wel op stro blijven staan) Qua beweging doe ik nu het volgende: Ik neem haar momenteel als handpaard mee aan de menwagen, we hebben nu een lesje werken aan de hand gehad wat ze super oppat en we wandelen veel. Ik kan haar 5 keer per week trainen waarvan nu gemiddeld 1 keer aan de menwagen mee is, 2 tot 3 keer werken aan de hand en 1 keer uur wandelen. Het werken aan de hand wissel ik ook af, dat doe ik of buiten of in de bak. Ruwvoer is beperkter geworden maar ze krijgt wel stro bij, krachtvoer voer ik nu Save and Sound na overleg met Rene wielens. Verder dus nog de detoxkur en de glucobalance qua ondersteuning.

Heb wel de indruk (even afkloppen want het kan zo sterk wisselen) dat ze de laatste tijd iets beter in haar vel zit. Ze is iets levendiger, alerter, kijkt meer om zich heen maar reageert beter op wat ik van haar vraag. Het was maandag zelfs zo dat ik met het wandelen moeite moest doen om haar bij te houden. Kop erop, oortjes erop en flinke pas erin. Normaal gesproken is ze wat in haarzelf gekeerd, hoofd laag, beetje zuur mondje, niet voorwaards. En dit is nu al bijna een week zo dus ik hoop dat het geen tijdelijk verschijnsel is maar dat we een beetje die richting op gaan
Laatst bijgewerkt door mirjam_kl op 28-02-13 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:17

flappie2 schreef:
Jannepauli schreef:
Results:

Dus als ik het goed begerijp moet je de glucose delen door de insuline?
Dan zou het bij die van mij G:I 4,6:2 =2,3
Dan zou mijn paard dus zwaar IR zijn?

Dit is de hele uitslag
Insuline <2,0 (<10mU/L)
Glucose 4,6 (4-5,6 mmol/L)
Risqi 0,71
Mirg 37
Homa 0,41

Volgens de DA is mijn paard niet IR. Maar de symptomen zeggen wat anders. Hoefbevangen,stijve spieren, harde hals, vetpockets, gevulde koker, harde hals, luchtwegproblemen enz.

Moet er wel bij zeggen dat mijn paard 12uur voor het bloedprikken niks gegeten heeft, moest van de DA maar blijkt dusniet te kloppen.

Dat wat betreft het nuchter zijn van het paard, die van mij moest dat ook zijn. Niet precies 12 uur van te voren maar mocht s ochtend in ieder geval geen hooi en krachtvoer en eind ochtend werd ze geprikt. Of dat goed of fout is weet ik niet.

Is je insuline 2 of < 2, want als die kleiner dan 2 is kom je op weer een andere ratio uit.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:05

@ Mirjam en @ Flappie

HO!!!

Ik denk dat ik een foutje gemaakt heb in de berekening - kunnen jullie nog even nakijen of de uitkomst voor glucose in mmol vermeld staat of in mg/dl ?
(ben zo gewend om met mg/dl te werken .. als het er mmol staat moet eerst omgerekend worden en dan krijg je een hele andere uitslag)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:20

Jannepauli schreef:
Results:

Ik zat dit ook vol verbazing te lezen, want dat is mijn merrie ook zwaar IR en dat zou alle klachten verklaren. Maar GD levert de waarden in mmol aan bij glucose. :j
En was dus volgens GD/dierenarts niet IR.
Insuline is 8,5 mU/L
En glucose 5,1 mmol/L
RISQI: 0,34
MIRG: 84
HOMA: 1,91

Mirjam, ik herken het wel. Mijn pony wil/kan soms echt niet lopen. Andere dagen kunnen we lekker aan de slag. Maar die van jou is dus volgens de dierenarts wel IR. Hier helaas niet. (Dat klinkt raar, want IR is niet fijn, maar ik tob nu al een jaar zonder dat ik weet wat er aan de hand is).

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:26

Pas in ieder geval op met krachtvoer verminderen of stopzetten en op armer hooi gaan zetten.. Zo lopen ze veel vitaminen mis en dat heeft bij die van mij alles alleen maar erger gemaakt.
Dus zeker ondersteunen met goede vitaminen en mineralen, anders wordt de verzuring bij het paard ook alleen maar erger en gaat het werken helemaal niet meer..
Die van mij is bijna 2 jaar niet te trainen geweest hierdoor.. Ookal zeggen dierenartsen dus dat het moet, het heeft geen nut zolang je de insuline niet aan het dalen krijgt want juist die hoge waardes zorgen ervoor dat het lichaam niet meer kan afvallen..
Je moet die circel doorbreken met alle andere goede adviezen die hier genoemd worden

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:40

Dyonne, dat ken ik....ik ben ook al zolang bezig geweest met vanalles onderzoeken en het heeft echt mijn hele spaarrekening gekost dus ik was hoe dubbel ook enigszins opgelucht dat ik nu in ieder geval een houvast had.

@ Superroos, Ze staat nu dus niet op armer hooi maar op iets minder en krijgt nog wel beperkt weidegang. Daarnaast heb ik om voeradvies gevraagd bij Rene wielens die rade me voor het begin Save and sound aan en als ik haar echt hoger in het werk had en merkte dat ze net wat tekort kwam zou ik Ultimate balance kunnen voeren. Ze staan nu dus op Save and Sound qua krachtvoer.

Donna is gelukkig wel wat aan het afvallen, in het begin maakte het inderdaad niet uit hoe vaak of hoe lang ik haar reed, ze bleef hetzelfde gewicht. Ik ben voor de diagnose al bezig geweest met dingen veranderen en toen begon ze al ietje af te vallen, nu heb ik de indruk dat het iets gemakkelijker gaat. Ik houd het bij zodat het niet te snel gaat maar langzaam aan gaat er wel elke keer iets af.

Wat rot dat jou paard er zo slecht van is geworden, ik baal dan enigszins wel dat je soms zo totaal verkeerde adviezen krijgt van dierenartsen. Ik weet dat het ook gewoon mensen zijn en dat paarden complex zijn maar soms...pfff weet ik niet meer wat ik nou moet/kan geloven en wat niet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:42

Excuus meiden: een herberekening van de cijfers (maar nu met mmol/l voor glucose) levert op dat alle drie ( Flappie, Dyonne en Mirjam) NIET Insuline resistent zijn.
Met de kanttekening dat de uitslag van Mirjam wat de GI ratio tegen het randje aanzit en wat Flappie betreft: als je je paard 12 uur hebt laten vasten (geen hooi, geen krachtvoer) deze uitslag waardeloos is. Voor een IR test moet het paard niet nuchter zijn, ze mogen wel hooi maar uitdrukkelijk geen krachtvoer (granen).

Met deze cijfers hoeven jullie je dus niet al te veel zorgen te maken maar ik zou wel zorgen dat je de paarden zo 'suikervrij' zou voeren. Dat betekent dus voor een paard op rust: alleen hooi en een goede balancer ( vitamine/mineralen) en weidegang indien mogelijk ( evt beperkte tijd en graasmasker). Daarnaast is de beste IR-buster: Beweging, werk!

Als het paard weer volop aan het werk staat, dan een krachtvoer met zo weinig mogelijk suikers/granen bijvoeren ( Marstall bv?)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:02

Ja, hier voer ik al jaren geen brok meer. Sinds een jaar of 3 wel mineralen/vitaminen (Marstall Force)
Volop aan het werk zie ik niet meer gebeuren (of er moeten wonderen gebeuren). Ik probeer 5-6x per week beweging te geven aan de hand of langs de fiets.
Maar na een half uurtje in de bak grondwerken is het gewoon genoeg voor haar. Langs de fiets doen we ook veel stap en maken wel langere ritten, al gaat dat niet altijd vanzelf.
Momenteel hoop ik haar nog wel wat af te laten vallen. Alleen dat lijkt onmogelijk..
Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:10

Afvallen onmogelijk? Hoeft niet hoor- door toegepast bewegen kun je nog wel winst maken.
In plaats van een half uurtje bak werk waarbij je waarschijnlijk stap-draf-galopje? doet: ga een half uur wandelen. En dan niet slenteren, maar tempo lopen. Echt stevig doorlopen, niet rusten.
Met die beweging verband je veel glucose én vetten.
Draf en galop lijkt wel een veel intensievere beweging maar dan schakelt het lichaam een andere verbranding in en dat heeft lang niet zoveel effect als stevig wandelen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:17

Maar is een half uur stappen echt beter dan een half uur bewegen met meer actie?
Helaas is de weg op hier doordeweeks minder fijn. En dan ga ik ook te snel door mijn ijzers heen.
Langs de fiets doet ze altijd wel een flinke afstand.
Maar we kunnen in de bak ook wel meer stapwerk doen nog. Dan doen we dat gewoon extra. Niet alle dagen is er voldoende tijd, maar de dagen dat het er wel is. En voor stappen heeft ze vaak nog wel energie.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:28

:j Flink doorstappen is het meest effectief, ik maak ook altijd extra wandelingen als ie te dik is.

Furia is qua gewicht nu stabiel, is zelfs afgelopen half jaar te mager geweest. Spieren komen er erg langzaam op terug, maar lijkt nu beter te gaan.

Hou mijn hart alleen vast voor als het gras straks weer begint te groeien, maar las de tip van de graskorf, dat was ik alweer vergeten! Ik wilde er eigenlijk niet aan, maar alles beter dan van het gras.

Wie heeft er ervaringen met een graskorf, wat vond het paard er van en welke graskorven zijn goed en welke zijn echt binnen no-time stuk?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:33

Dan toch nog maar wat meer stapwerk gaan doen in de bak doordeweeks. En tijdens het fietsen in het weekend ook veel stappen.

Hier een graasmasker niet zo in trek..

Iets meer gewend

Maar ik kan er niet aan wennen. En daarnaast zou een hele dag om laten zitten hier geen optie zijn, dan is mijn pony kaal. Die kan niet eens een dag een halster om hebben.
Dus eigenlijk zit die nooit om. Ik heb er uiteindelijk eentje gekocht, maar denk dat die mooi blijft hangen ongebruikt verder.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:56

Dyonne: het verschil tussen beweging in stap en beweging in draf-galop is, zoals ik al aangaf, de wijze waarop het lichaam bepaalde stoffen 'aanspreekt' om te kunnen functioneren. In stap wordt vooral vet aangesproken, ga je draven en galopperen, dan spreekt het lichaam de koolhydraten voornamelijk aan. Wil je dus afvallen, dan is stap ( maar wel stevig) beter dan wat jij denkt meer intensieve beweging is.

Ik heb een filmpje teruggevonden waar wat tips gegeven worden; op 3:17 vind je het verbrandingsverhaal.
http://www.youtube.com/watch?v=FeCChcmE_zw

PS: Dat lange gras op je graasmaskerfilmpje is natuurlijk niet makkelijk te eten voor het paard - korter gras is beter.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:11

Jannepauli: Ik voer mijn paard inderdaad al als of hij IR, ondanks dat de.test zegt van niet. Hij heeft er alle schijn van vanwegen de symptomen die hij heeft. Ondanks zijn dieet van hooi en een beetje senior priores met magnesiume en een vit & min korrel er door heb ik het nog niet onder controle. Maar dat zal denk ik door de vort gekomen zijn, omdat ik hem niet tot nauwlijks beweging kon geven omdat de bak bevroren was. Hij raakte weer licht HB wat gelukkig snel weer onder controle was en kreeg een dikke koker (3x zo dik).

Nu het gestopt is met vriezen laat ik hem weer 6 dagen per week bewegen, varierend van een uur flink trainen tot longeren of wandelen. Merk wel dat hij weer erg stijf is en lang nodig heeft voordat hij opgewarmt is.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:29

Mag ik even inbreken (na 100 jaar niet gereageerd te hebben :o )

Dyonne, hoe lang heb je dat graasmasker al? Die van mij heeft er ook een en in het begin heb ik er gewoon niet van geslapen, zo zielig vond ik het! Hoe hij me aankeek... -O-
Uiteindelijk heb ik doorgezet en ben ik daar heel blij om. Nu duwt hij zo z'n neus er zelf in omdat hij het met het weiland associeert en hij is er heel handig mee :D In mijn profiel staat een filmpje waar je kan zien hoe makkelijk hij er mee eet.
Je kan trouwens van die microvezel doekjes er omheen maken. Kost bijna niks (Action) en het is lekker zacht.
Zelf knip ik de horizontale banden bij de neusgaten er uit, zodat het niet benauwd is. Dat geeft ook een minder opgesloten gevoel.

Ik weet niet of je iets aan deze info hebt, maar ik dacht "laat ik het toch even melden" ;)

Ps. Wel gemeen van die andere (onwijs leuke) pony dat hij met een pluk gras in zn bakkes je andere pony uit gaat staan lachen :')

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:34

JP, bedankt.

Leedebee, uhm, ik heb hem al wel 1x omgehad. :P Nee, ik heb jaren gezegd, begin er niet aan. Toen toch eentje besteld, maar het staat me teveel tegen. Ik zou het volledige halster van bont moeten voorzien als ik hem wil gebruiken denk. Een gewoon halster gaat neus, achter de oren en langs de ogen helemaal kaal als ze die draagt.
Die andere pony's vonden het ook maar eng. (Bruine is een zoon van haar)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:34

mirjam_kl schreef:
Wat rot dat jou paard er zo slecht van is geworden, ik baal dan enigszins wel dat je soms zo totaal verkeerde adviezen krijgt van dierenartsen. Ik weet dat het ook gewoon mensen zijn en dat paarden complex zijn maar soms...pfff weet ik niet meer wat ik nou moet/kan geloven en wat niet.

Idd, het erge hiervan vind ik dat geen van de 3 grote dierenartsen die mijn paard toen in wilden laten slapen, nu benieuwd zijn hoe hij weer beter is geworden, en hoe ze dus andere paarden kunnen helpen...