TJolieke schreef:Isapaardje: Kan best zomereczeem zijn, zeker op een open vlakte zal ze er wellicht minder snel last van hebben gehad. Hou toch ook rekening met bijvoorbeeld luis of mijten. Luis kun je wel zien, mijten zijn moeilijk te ontdekken.
Aangezien ze met niet geschuurde manen is gekomen, verwacht ik geen luis of mijten.
Kan ze hier niet opgelopen hebben, want anders zou mijn andere shet het ook hebben gehad (en die heeft nog geen haartje geknakt in de volle staart en manen; ik zal hier maar geen foto plaatsen, want kan me indenken dat sommigen wellicht jaloers worden
).
Het is echt gelijk begonnen en 's avonds het ergst. Vooral ook de buiknaad staat ze continu naar te stampen (en met continu bedoel ik ook bijna iedere seconde). En stampt ze niet dan zwiept ze wel met de staart. Ze kan niet schuren, want alles zit in schrikdraad, en de andere heeft geen jeuk, dus krabt haar ook niet (daarbij zijn ze nog niet echt maatjes
).
Ik heb haar nog op soort van proef, vandaar dat ik hoop er zo snel mogelijk achter te komen of het wel of geen aanleg voor eczeem is (ze is nog geen 2 jaar, en ik heb gelezen dat het erger wordt naarmate ze ouder worden, dus dat kan dan wat 'beloven' voor de komende jaren). Daarbij zou ik het zonde vinden als zij door haar gekrab, straks mijn andere shet met die volle manenbos kaal krauwt.
Maar er zijn dus niet direct andere indicatie punten om echt zomereczeem vast te stellen begrijp ik.
Het is dus even afwachten hoe het zich ontwikkeld.