[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:06

Ik 'val' hier even binnen met wat vragen als dat kan.
Ik heb een 2 jarige shetlander gekocht, met een mooie bos manen en staart. Geen schuurder, werd verteld en niets wees daarop.
Maar na 1 dag bij ons had ze met de achterhoeven al heel wat manen weggekrabt. Nu week later heeft ze in het midden de manen al tot de manenkwam weggekrabt.
Beestjes (luis oid) heb ik niet kunnen ontdekken.
Ze rolt ook heel, heel veel, vooral in de avonduren en ze stampt continu naar de buik (geen koliek). Slaat met de staart en vindt het heerlijk om op die plekken gekrabtte worden. Echt wondjes oid heeft ze niet. Wel een wat hardere manenkam (althans harder als van andere shet) en de kant waar geen manen hangen, is wat ribbelig.

Natuurlijk kan de overgang / verhuizing een gevolg zijn van het schuren. Ook het warme weer. Andere voeding zal meevallen. Ze kwam van schrale wei bij ons op schrale wei (eiwitten, suiker, zetmeel voer ik hier nauwelijks vanwege andere shet met bevangenheidsverleden).

Ze stond in Overijssel op open vlakte.
Hier staat ze in Brabant op kleine weide door bomen en struiken omrand. Veel ongedierte dus, maar mijn eigen shet schuurt niet.

Mijn vraag is, kan ik ergens aan zien of het echt een vorm van zomereczeem kan zijn, of gewoon jeuk?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:12

TJolieke schreef:
Heb inmiddels na alle goede berichten hier ook Derfen besteld (nee niet bij PerfectSol maar via de correcte commerciele advertentie hier op bokt die deze in de aanbieding heeft voor ca. 30 euro.)

Niet meer dus, het mag niet onder de prijs verkocht worden.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:37

Ik daar straks nog trots vertellen dat de staart goed gaat. :+ Vanmiddag hebben we de pony's even binnen gehaald i.v.m. raar weer op komst, ze staan momenteel 24/7 buiten, maar madam heeft gelijk even lopen schuren. :+ Verwacht niet eens dat het zozeer eczeemjeuk was, andere pony uit de kudde had ook kleine pleeborstel. Zal wel komen van die overgang naar de benauwde stal en de dazen waren vlak voor binnenkomst ook hyperactief. :j Morgen even weer smeren in elk geval, had nu gerekend op doorweekte pony's. :P

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:38

MirandaFuego, ik hoop van harte dat het d'r wat verzachting brengt!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:44

muzefee wat een verandering zeg!
Komt dat door Derfen?

Waar halen jullie die proefflesjes Derfen nou, zie nu door de bomen het bos niet meer... ;)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:45

opisop_shop schreef:
Waar halen jullie die proefflesjes Derfen nou, zie nu door de bomen het bos niet meer... ;)

www.vidoma.nl

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:48

bedankt :)

En hoe lang doe je met 1 proefflesje; is het aan te raden om er 3 te bestellen?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:50

opisop_shop schreef:
muzefee wat een verandering zeg!
Komt dat door Derfen?

Ik verwacht grotendeels wel jah. :j Vorig jaar had ze nog een maatje die ook wel graag kriebelde, hoewel ze die nu ook wel heeft, maar die heeft geen eczeem en die gaat dus niet door tot bloedens toe, gelukkig. Beetje kriebelen mag van mij wel. Ik denk er wel aan om het volgend jaar ook van binnenuit te 'bestrijden' met iets als Hippo Ex-cema. Voor dit jaar denk ik dat Derfen wel voldoet. :j

Heaven staat overigens ook altijd nog dekenloos. :) Een halsstuk overweeg ik misschien nog wel.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:55

Muzefee: die ziet er mooi uit nu zeg!

Isapaardje: Kan best zomereczeem zijn, zeker op een open vlakte zal ze er wellicht minder snel last van hebben gehad. Hou toch ook rekening met bijvoorbeeld luis of mijten. Luis kun je wel zien, mijten zijn moeilijk te ontdekken.

Over derfen: ik heb dat spul niet eens zo heel erg nodig voor Colonel, die heeft op het moment nauwelijks/geen last onder de deken, alleen een klein beetje aan zijn voorknieen en zijn hoofd. Ik was van de week bij Charley (door mij gefokt en dit voorjaar verkocht naar iemand hier in de buurt) en die had de hele staart aan gort geschuurd. Manen niks mee aan de hand dus ik ga er even van uit dat het geen ZE is. Ik ga komende tijd proberen of ik die staart wat beter krijg met derfen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:59

ja Wisse gaat op zich ook prima hoor, geen jeuk, wel ietsjes ribbels in de hals te zien. Masar buiten de deken om gebruik ik niets. Lijkt me wel fijn als hij zonder deken zou kunnen, zeker met deze temperaturen, dus misschien dat ik dat met Derfen voor elkaar zou kunnen krijgen? Ga het denk ik na mijn vakantie wel proberen en als hij zonder deken kan doe ik volgend jaar gewoon Cavalesse erbij, wie weet kan hij dan wel dekenloos blijven staan hele jaar door :D

*remt zichzelf af, loopt namelijk wel heel hard van stapel nu*

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:02

Hoi, helaas moet ik me dus ook aansluiten bij dit topic.

Mijn spanjaar heeft sinds vorig jaar jeuk. Vorig jaar weet ik het het(jhopen) aan een leverbelasting. Hij jwam nalemijk van ene stal waar ze niet zo goed voor hem hadden gezorgd en hij heel veel was afgevallen. Daarbij nog een dazenplaag... was augustus dat ik op mijn nieuwe stal kwam. Op zijn staartwortel en onderaan zijn manenkam, heupen en schoft schuurplekken. Niet tot bloedens toe, maar wle halve staart kwijt en manen weg natuurlijk.

Een reinigingskuur gevolgd voor zijn lever en het schuren werd minder(tja.. was inmiddels sept-okt). De hele winter gaan last gehad dus vol goede moed op weg naar de lente.

Helaas, in Juni begon het schuren weer. Kon het door goed insmeren beperken, maar toch elke dat zag ik dat hij toch weer wat had geschuurd. 1 dag heb ik gemist...en toen heeft hij zijn hals over ene lengte van zo'n 15 cm opengeschuurd..manen weg natuurlijk. Tegelijk hiermee een peesblessure, dus verplicht op stal. En meteen ook zijn jeukklachten weg.

Hooi komt van hetzelfde land als waar ze op grazen, dus die kan ik uitsluiten(meststoffen).

Dus tja...zomerexzeem... en wat nu te doen. Nu een anderhalve week op stal zijn zijn wonden weg en groeit er weer haar terug. E eind van de week mag hij weer voorzichtig de wei in. Maar dan wel het liefst zonder jeuk natuurlijk. Dus ik ben op zoek naar een oplossing.

Hij staat samen met mijn 6 jarige hengst. Is een deken wel praktisch? Gaan ze die niet slopen met stoeien? En dan... ik heb ene PRE van 1.65 met een stevige hals, robuust en rond gebouwd. Wat zou dan een goed merk zijn? Moet niet te strak om de borst, hals en schoft zitten lijkt me.

Verder kijk ik ook nog rond naar een homeopatisch/energetisch middel oid. Ergens lijkt me dat er een onbalans in zijn lichaam zit wat deze overgevoeligheid veroorzaakt. Nog tips?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:05

Ja ik zou zeker een deken opgooien!
Tja en als ze hem wel mollen dan zie je dat vanzelf...
Anders eerst een Pagony opgooien; ben je niet zoveel geld kwijt mocht het echt geen succes zijn?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:09

opisop_shop schreef:
bedankt :)

En hoe lang doe je met 1 proefflesje; is het aan te raden om er 3 te bestellen?

Tja dat ligt er aan hoe je het gebruikt. Ik meng het met vaseline voor op zijn hoofd, ik gebruik het niet in manen en staart (schimmel) en dan doe je er heel lang mee maar ik gooi ook een beetje door mijn vliegenspray, dan gaat het wat harder. Bij puur gebruik gaat het nog harder.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:58

de mensen die cavalesse gebruiken, na hoeveel dagen/weken/maanden merkte jullie verbetering ? of verandering

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 23:02

TJolieke schreef:
Isapaardje: Kan best zomereczeem zijn, zeker op een open vlakte zal ze er wellicht minder snel last van hebben gehad. Hou toch ook rekening met bijvoorbeeld luis of mijten. Luis kun je wel zien, mijten zijn moeilijk te ontdekken.

Aangezien ze met niet geschuurde manen is gekomen, verwacht ik geen luis of mijten.
Kan ze hier niet opgelopen hebben, want anders zou mijn andere shet het ook hebben gehad (en die heeft nog geen haartje geknakt in de volle staart en manen; ik zal hier maar geen foto plaatsen, want kan me indenken dat sommigen wellicht jaloers worden :+ ).
Het is echt gelijk begonnen en 's avonds het ergst. Vooral ook de buiknaad staat ze continu naar te stampen (en met continu bedoel ik ook bijna iedere seconde). En stampt ze niet dan zwiept ze wel met de staart. Ze kan niet schuren, want alles zit in schrikdraad, en de andere heeft geen jeuk, dus krabt haar ook niet (daarbij zijn ze nog niet echt maatjes :o ).
Ik heb haar nog op soort van proef, vandaar dat ik hoop er zo snel mogelijk achter te komen of het wel of geen aanleg voor eczeem is (ze is nog geen 2 jaar, en ik heb gelezen dat het erger wordt naarmate ze ouder worden, dus dat kan dan wat 'beloven' voor de komende jaren). Daarbij zou ik het zonde vinden als zij door haar gekrab, straks mijn andere shet met die volle manenbos kaal krauwt.

Maar er zijn dus niet direct andere indicatie punten om echt zomereczeem vast te stellen begrijp ik.
Het is dus even afwachten hoe het zich ontwikkeld.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 23:09

weet iemand hoe je derfen uit je witte broek kan krijgen?
had de staart wat te fanatiek gesmeerd maar ook spetters op mijn broek :(
weet dat je hertshoornolie er niet uitkrijgt

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 23:12

Niet handig om dat in een witte broek te doen. :o

Eind van het jaar komt er een shampoo om de kleur van derfen te verwijderen, misschien krijg je het er daar mee uit. ;)

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 23:17

@ Isapaardje: Mijn Shetmix begon te schuren net na zijn 1ste jaar, toen had ik hem 4 maanden. Die zomer was hij nog te klein voor dekens, dus moest ik me behelpen met een vliegendekentje van BR en heel veel vliegenspray. Vorig jaar en dit jaar staat hij onder eczeemdeken van half maart tot november en is het opgelost.
Naar mijn idee kun je tegen zonsop- en zonsondergang de mugjes zien neerdalen als het ware, James reageert daar heel heftig op en met de deken op is dit over. Andere paarden reageren meer vanuit de stofwisseling, op voer bijvoorbeeld, met jeuk.

Dus ik zou haar eens flink inspuiten met een vliegen/muggenspray voor de avond valt en kijken of ze dan veel rustiger staat. Dan weet je dat ze echt op de mugjes reageert en kun je bepalen of je een eczeempony wil of niet. De een laat hem daarvoor staan, de ander niet, is een persoonlijke keuze. Ik zou James er niet voor hebben laten staan, het is alleen meer zorg.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 23:31

Mugjes zitten hier volop. Ik heb er zelf nl. ook veel last van :o Isabella, de niet schurende, heeft ook wel jeuk, maar die is met wat lavendelolie te 'helpen'. Beauty niet; die blijft krabben met de hoeven. Ik zal eens meer Bremsen bremse erop smeren tegen de muggen. Kijken wat dat doet.
Ik begrijp dat met dekens en smeersels en ook eventueel voeding het wel wat onder controle te krijgen is, maar heb met mijn huidige shet al zoveel zorgen gehad vanwege hoefbevangenheid-gevoeligheid; dat ik niet direct zit te wachten op een nieuw probleem erbij (hoe mooi en lief het paardje ook is). Vandaar dat ik van harte hoop dat het geen eczeem is, want dan weet ik nog niet wat ik doe.

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 23:50

Goed plan, dan kun je in ieder geval zien of ze echt op de mug reageert, vaak zijn ze dan ook extreem geirriteerd door gewone vliegen.

En ik begrijp je hoor, hoop dat het niet beschuldigend over kwam. De een ziet het zitten en de ander niet, zeker als je al een 'zorgenkindje' hebt wil je er liever een 'probleemloos' exemplaar bij. Dat is logisch en als je haar op proef hebt kun je er waarschijnlijk nog vanaf zien?

Ik had James al 4 maanden en was er al verliefd op. Toen ik een jaar later zijn halfbroertje kocht bleek die de volgende dag een onderbeet te hebben, nooit naar gekeken. Aan mij kun je dus makkelijk verkopen, want ik val erop en het gaat niet meer terug haha :o

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 00:02

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 07:13

happytime schreef:
weet iemand hoe je derfen uit je witte broek kan krijgen?
had de staart wat te fanatiek gesmeerd maar ook spetters op mijn broek :(
weet dat je hertshoornolie er niet uitkrijgt

in de bleek zetten? :o

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:13

Lunatic schreef:
En ik begrijp je hoor, hoop dat het niet beschuldigend over kwam.

Oh nee hoor, geen probleem.
Maar nu ben ik, noch mijn pony, echt aan deze nieuwkomer gehecht, dus ingeval van eventueel probleem is afstand doen nog wat makkelijker dan over een half jaar of zo. Dan gaat dat mij ook vast niet meer lukken .. maar zit ik wel heel misschien toch met een zomereczemer te kijken waar ik dan net als bij de huidige pony, altijd mee bezig blijf qua voeding en in dit geval smeersels en/of dekens. Niet handig, omdat ik regelmatig niet zelf kan verzorgen en een ander er dan mee op moet zadelen.
Maar ga straks eerst de plekken eens wassen en goed bekijken toch op luis of ander ongedierte.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:27

Ik kom me hier ook bij aansluiten. Heb al eerder gepost maar keek niet actief mee, nu lees ik alle verhalen en ben ik toch wat meer op de hoogte! :) Mijn shetlander heeft dus ook zomerexzeem, al moet ik zeggen dat het nu best goed gaat! *klopt af* hier geen mogelijkheid tot een deken, word meteen kapotgemaakt door z'n grotere weidemaatjes en apart zetten omdat hij een deken is vind ik ook niet paardwaardig... :) Ik gebruik nu uierzalf voor ontstoken uiers, is vliegwerend-ontstekingsremmend-en wondverzorgend, m'n shet had laatst bloed in de staart maar nu is het gelukkig wat minder. Manen gaan redelijk, 1 kant is er al compleet afgeschuurt maar hopelijk blijft er nog iets zitten.. Daarbij gebruik ik veerust (op grote afstand gesprayed) en fly-X-it gel om erop te smeren :)

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:56

Ik lees dat er meerdere merrie's zijn die tegen de hengstigheid meer schuren. Die van mij schuurt ook 1 a 2 dagen wat meer op zijn billen langs zijn staart.

Ik ben nu inmiddels een week met drainage bezig en zij schuurt nu dus meer, kan dit door de drainage komen? Wanneer zagen jullie resultaat?
Voor diegene die drainage gebruiken, gebruiken jullie dit een heel seizoen, met stopweken of 1 kuur. Gebruiken jullie daarnaast ook een eczeemdeken?.

Ik zou graag zonder deken willen, want mijn ej deken begint te verslijten,(na 2 seizoenen zijn de elastieken uitgerekt). Nu lees ik goede resultaten met derfen, maar mijn haflinger heeft mooie witte manen en staart en ik lees dat derfen een kleurtje geeft of valt dit mee. Ik ben zo trots op d'r manen, zijn inmiddels 20 cm.