[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:50

chipieke:

gras wat net opkomt is net wat te rijk voor eczemers.
als het langer is dan 6-7cm omgeveer dan kunnen ze er op.
vlak voor gras gaat bloeien bevat het ook erg veel voeding dus dat moet je eigenlijk ook net vermijden.

ik doe bij appie inderdaad als de andere paarden de kop eruit gegeten hebben dat hij er dan op komt.
of hij komt in gras wat al uitgebloeid is,dat bevat ok veels tructuur en is weer goed voor de darmen.

jemawi:
ik zat er aan te denken om het te proberben,maar omdat het in samenwerking met meneer Leen Taal gemaakt is vind ik het toch eng omdat ik niet weet wat voor rommel ze er in gestopt hebben.

als je aan marstall kunt komen dan is het eczem een hele goede aanrader :j
en:

[VN] Staart- en maneneczeem: het onderzoek gaat door..

Mi_Amore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:19

Oké, dan zet ik eerst mijn 2 andere merries een week op de wei voor de haf erop mag :D

Maar ze gaan er de eerste twee weken slechts een uurtje op, dat kan dus ook al kwaad voor eczemers?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:30

Jemawi: heb er geen ervaring mee, maar er wordt wel gezegd dat voor het beste resultaat je ook een ander product in combinatie met de subli semit moest doen, anders was het resultaat veel minder ofzo.

Van dat onderzoek: tsja vind het zo onnozel om alleen omgeving Utrecht te pakken, jeetje zeg.

Over gras: ik zie me al gaan met een meetlint de wei in hahahaha Maar mijn pony staat continue buiten, dus ook in de winter is ze gewoon naar buiten gegaan. Zal er verschil zijn met de paarden die in de winter niet op gras komen? Dat de overgang dan echt TE groot is? Nooit gemerkt eigenlijk dat mijn pony problemen met gras heeft gehad. (Op nieuwe stal komt ze ook niet op de grootste vetse stukken)

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:54

Goh over dat gras... echt lastig want hier staan ze allemaal samen op het land, en straks 24 uur per dag. Denk dat het niet haalbaar is hier om haar apart te zetten en weet eigenlijk ook niet of ik dat wel wil, die afzondering, ook sociaal dus. En het gras is hier meestal kort gegraasd, vaak eerst gemaaid en dan de paarden er op. Ben nu meer aan het letten op haar manenkam en de rest van haar lijf. Ze slaat het vaak op en krijgt dan een harde manenkam. Zoals laatst met een overdosis koeienkuil. Nu let ik er beter op, en ben ook meer met haar aan het werk.
Zo probeer ik het 'goed' te doen... :(:) Lastig hoor!

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:06

ellepel schreef:
de deken oprollen ;)

als je de deken afhaalt ,maak je je handen een beetje nat en rol je de deken op.
vanaf de kont rol je hem naar voren toe zo naar het hoofd toe.
dan knettert hij niet.

tenminste...bij mij niet.
natte handen zorgen dan ervoor dat je wat minder wrijving hebt

2e probleem haha als ik water gebruik gaat mijn pony rennen !
ze is als de dood voor water.. is te proberen maar ben er bang voor..

heb ook wel is gehoord de deken in de vriezer leggen maar weet niet of dit helpt ?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:47

MSophie, je hoeft alleen je handen maar nat te maken. Je paard niet... Ik rol ook altijd de deken van achteren naar voren en ben van mezelf behoorlijk statisch en dat gaat eigenlijk altijd goed. Gewoon eens uitproberen.
De mijne lopen nu een paar dagen lekker naakt buiten. Lekker veel wind, dus geen knutjes gezien. Wel weer de nodige muggen en helaas reageert Zam daar toch ook op door te gaan schuren, maar niet zijn ZE plek en niet op zijn ZE-manier van schuren. Hij gaat als hij last heeft van de ZE jeuk, altijd met manenkam onder de waterbak schuren. Hieraan kan ik dus meteen merken als het weer zover is.

@tug: Wat zou het beste zijn... Nu al beginnen met dagelijks lijnzaad of pas als Zam last krijgt? Om dan te kijken (de 2 weken die meestal nodig zijn voor iets gaat werken) of het inderdaad helpt. Ik voer nu namelijk wel anders als vorig jaar en dit jaar staat hij nu ook voor het eerst volop in training. En hoe denk jij over de drainage composituum? Is nu in de aanbieding en zou dit echt (kunnen) werken?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:48

Pony staat nog steeds heel erg rustig te genieten in de wei.

Dames: De haarstructuur van mijn pony is veranderd!!!
Zal dit een goed teken zijn?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:57

als ie niet ineens krullen heeft? :)) ;)
hoe veranderd? zachter geworden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:23

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:35

CarolShadow schreef:
Pony staat nog steeds heel erg rustig te genieten in de wei.

Dames: De haarstructuur van mijn pony is veranderd!!!
Zal dit een goed teken zijn?

bedoel je dikkere haren ofz? kan me hier niet echt een voorstelling bij hebben hihi..
zie een paard voor me met krullen ofz:P

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:43

Dames, dames toch

Mijn mormeltje met krullen, zien jullie het voor je?? _O-

Eumh, maar nee de structuur is veranderd.
Had altijd heel super droog haar, gebroken e.d. jullie kennen het vast wel van jullie eigen eczemers :+
En nu.................
Haar is superzacht,is weer rechtgetrokken(niet meer half gebroken schubben) en het hangt!

Kon er vandaag zo met mijn handen doorheen, zonder te blijven hangen, en het voelde geweldig goed aan.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt bij d'r!

Moeilijk uit te leggen hóór, maar je ziet het verschil ook zelfs.

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:50

ellepel schreef:
de haarstructuur veranderd???

dat klinkt wel cool 8-)

even voor de grastwijfelaars,verdiep je es in gras.
zoek google na, er is echt heel veel info te vinden :j

maar alvast wat info:
http://www.louisbolk.org/downloads/1563.pdf

http://www.paardensportwereld.nl/verzor ... envoeding/

http://www.levendehave.nl/kennisbank/pa ... ij-paarden
http://www.levendehave.nl/kennisbank/pa ... ex-paarden

http://www.pavo.nl/nieuwsarchief/fructa ... paard.html
(site van pavo bevat best veel verdere info)

veel leesplezier
:P

Dank Ellepel! Zal eens gaan lezen als ik weer eens tijd heb ;)

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:54

CarolShadow schreef:
Dames, dames toch

Mijn mormeltje met krullen, zien jullie het voor je?? _O-

Eumh, maar nee de structuur is veranderd.
Had altijd heel super droog haar, gebroken e.d. jullie kennen het vast wel van jullie eigen eczemers :+
En nu.................
Haar is superzacht,is weer rechtgetrokken(niet meer half gebroken schubben) en het hangt!

Kon er vandaag zo met mijn handen doorheen, zonder te blijven hangen, en het voelde geweldig goed aan.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt bij d'r!

Moeilijk uit te leggen hóór, maar je ziet het verschil ook zelfs.

IK snap wat je bedoeld.. mijn pony had dat ook eerst jaar dat ik haar verzorgde..
maar bedoel jij echt haar manen enz? of ook haar vacht
mijn pony beest had ook een hele doffe vacht en stugge harde manen en nu zijn die lang, zacht en heerlijk om doorheen te gaan met je handen:) nu verzorg ik die ook tot in de puntjes hihi :o maar toch is wel fijn.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:00

Nee, alleen de manen.
Sinds ze op de nieuwe stal staat is ze zoveel veranderd!
En nu dus ook haar manen.
Ik ben er opzich wel blij mee :D :D :D

Heb dit in nog geen 13 jaar bij d'r meegemaakt,
Damn, wat Shadow mij al niet bezorgd op d'r oude dag en na zoveel jaar :D :D :D
hahaha ben helemaal in me nopjes
Overigens verzorg ik het ook echt tot in de puntjes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:05

appie is altijd lekker zacht :D

Afbeelding

hopelijk is deze maandag nog net zo.
stalgenootje van me let even op en als hij toch schuurt doet zij hem zijn deken op.
maar het waaide bij ons heel hard dus denk dat het mee valt( hoop ik!)

ohw dat gekke bobbeltje naast zijn staart is gewoon een plukje haar .
stond vanmiddag ook al raar te kijken,maar is geen bult

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:39

appie ziet er goed uit

hier al wel mugjes te bekenne.

nou heb ik nog een probleempje.
wil een nieuwe deken. had mn oog laten valle op de rambo die over de oren gaat. maar nu voelde ik die eens is dat een soort nylon van binnen. lijkt me erg warm in de zomer. moet dus eigenlijk een deken hebben die over de oren kan en absoluut niet te warm is.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:34

zammie: het canadese onderzoek gaf aan dat je de eerste verbetering pas na 42 dagen voeren kon zien, het deed geen enkele belofte wat de beste tijd zou zijn om te beginnen, ik vind zo iets ook lastig om op te geven, ik zou waarschijnlijk zelf al in januari of februari begonnen zijn. om zoveel mogelijk effect na die 42 dagen mee te pikken.

helaas heb ik hier niemand van mijn studiegroep over kunnen halen om het uit te proberen op 1 van hun 4 eczemers, ik kan het dus niet van dichtbij volgen op dit moment. ze vinden het veel te gewoon, dat kan nooit een oplossing zijn. ik ben ook een groot voorstander van het principe dat je dat zelf mag en moet beslissen, ook hier kun je de uitwerking niet garanderen.

het feit dat het te doen is en ook nog normaal van prijs, is wel iets wat ik dan een groot voordeel vindt, ook hoef je weinig wat al helpt te laten, dat geeft meer lucht dan bijvoorbeeld je deken aflaten tijdens een medicijnentrial en je niet weet of je een placebo krijgt. jij en je paard zitten dan wel de rest van 2009 met de gebakken peren.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:54

Oww jee ik zag de mugjes vanavond, flink ingesmeerd en morgen direct halsdeken op!!! Hopelijk werkt die dit jaar ben reuze benieuwd!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:01

Gisteren vertelde ik al dat hier mugjes zaten en de gevoelige paarden met het hoofd aan het schudden waren buiten. Nu heeft de eczemer een dikke manenkam met van die kwabben, jeuk, schilvers en duidelijk al geschuurd :(:) De deken komt zo snel mogelijk en morgen wordt ze gewassen met teershampoo.
Ik heb het goed vergeleken met die van mij, maar ik snap nog steeds niet wat die van mij heeft hoor! Hij schuurt, maar niemand ZIET hem schuren. ZIjn manen zijn duidelijk dunner geworden en op de huid richting schoft zitten ook echt schilvers. Hetzelfde in de staart. Vorig jaar was dit rond juli ook zo. De huid is niet echt dik of hobbelig zoals bij de eczemer, wel een beetje roser dan de rest. Ik baal er goed van, want ik was juist zo blij dat die manen weer aangegroeid waren en het rose stukje huid ziet er echt zwaar pijnlijk uit.
De vliegendeken is besteld, maar die laat nog wel een weekje op zich wachten := Ik heb tea tree shampoo en smeersel en daarmee probeer ik het zolang tegen te houden. Wij hebben ook wind, maar ook veel water, veeeeel eiken en daardoor veel last van paarden met kriebels!

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:35

het zit niet mee vandaag, vanochtend om 10.00 verdween bokt spontaan en nu net mijn hele verbinding, dus bericht weg en nieuwe poging.

veerust: werkt op zich prima tegen insecten en ook culicoides, er zijn wel wat beperkingen mogelijk die niet aan het middel zelf liggen, de werkzame stof in veerust hoort tot de permetrin-groep, die middelen worden op ons bedrijf al 20 jaar breed toegepast, waaronder veerust zelf.
je doodt steeds de gevoelige vliegen en de sterke blijven over, tot de langste dag is het bij ons voldoende werkzaam, daarna werkt het minder en korter, dat ligt meer aan ons gebruik dan het middel dus.

nadeel dat deze middelen hebben is dat ze in direct zonlicht snel afbreken en de werkzaamheid dan tot enkele uren terugloopt.
de laatste vijf jaar is er op brede schaal zowel in huis-tuin en keuken als in proffesioneele sectoren vrijwel uitsluitend een aantal aan veerust verwante stoffen toegelaten geweest, resistentie kun je dus gewoon verwachten.

voor paarden is nu ook Deet toegelaten, ken het al heel lang uit skandinavie als jungle-oil, het werkt meer afwerend, insecten keren om zonder op je paard te landen, het is wel jammer dat het een nare invloed heeft op kunstof, waaronder je dekens.

het zijn beide geen onschuldige goedjes, maar een goed gebruik is zeker mogelijk, na de langste dag combineren wij ze met ouderwetse vliegenplakstrips tegen de plafonds, bij loshangen heeft dat al twee jaar op rij een zwaluw als bijvangst opgeleverd, en op insecteneters zijn wij zuinig.
meestal bestaat de meerderheid uit vliegen, maar ook muggen en zelfs culicoides plakken mee en iedere is er 1 minder.

beide werken niet gunstig op beschadigde huid als daar wat op terecht komt is onze ervaring.
we hebben heel veel andere dingen uitgeprobeerd, ook natuurlijke dingen, maar daar hangt bij een vergelijkbare werking wel een heel hoog prijskaartje aan, ze roken wel vaak erg lekker!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 07:36

Mijn vliegendeken laat nog even op zich wachten :x
Even aanzien of het schuren erger wordt, anders haal ik een halsdeken bij een internetshop die het op voorraad heeft, of de ruitershop hier in de buurt (als ze dat hebben)

Ik gebruik trouwens altijd bremsen. Stinkt verschrikkelijk, maar lijkt wel een beetje te helpen. Ik heb mijn paard daar gisteren ook maar mee ingespoten, omdat hij ondanks de teatree bleef schuren.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:46

Ik gebruik veerust altijd tegen dazen. Werkt beter (bij onze paarden) als bijv. de middelen met hertshoornolie en daar krijgen mijn bonten weer vlekken van, dus gebruik ik nu nooit meer.

Ik ga vandaag beginnen met de lijnzaad. Had niet in de gaten dat daar zoveel tijd voor stond, want dan was ik eerder begonnen ;) Zal natuurlijk de resultaten meedelen.

Zam heeft ook stugge manen. De staart is wel lekker zacht. Na het wassen zijn zijn manen wel weer soepel, maar zoals nu zijn het echt droge, stuge haren. Daar zou ik dus aan kunnen zien, of de lijnzaad gaat helpen.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:40

Valencio schreef:
ja dat klopt, het is ook moeilijk om de juiste voeding en supplementen te kiezen omdat er zoveel aanbod is. Dat boek is een goede tip daar ga ik meteen achteraan.

Maar drainage compositum ben ik wel tevreden over, haar huid is er veel rustiger van geworden.
Gebruikt iemand van jullie puur allergie of puur cullico? Wat zijn de effecten?
Welke supplementen zijn nou echt essentieel voor een eczeem paard?

De bemesting van de weide is niet iets waar ik invloed op heb aangezien mijn paard op een pensionstal staat. Maar voor zover ik weet gebeurd dit niet met kunstmest.

ik samen met een stalgenootje gebruiken cullico!! we zijn er super tevreden over. mijn stalgenootje gebruikt het nu voor het 2de jaar en haar pony is bijna jeukvrij.

ik ga het dit jaar proberen!! heb eerst een drainage kuur erin gegooit. en ik geeft omega trias van de groene os erbij. voor de vetzuren vanuit binnenuit.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:01

Mijn pony heeft nog niet geschuut woon in drenthe (is ook niet zeker als ze het heeft)
Ga er binnenkort wassen met teer shampoo.
Omdat ze last heeft van allemaal schilfers over het hele lichaam.
En volgens mij jokt dat nogal.

Hoe ist het met jullie pony's?
Zijn er al veel aan het schuuren?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:00

Ik heb even een tip voor de mensen met een eczemer.

Ik heb een everline deken, ik wilde alleen niet de hoofdkap hier van kopen.
Ik vindt dat zo'n raar ding.
Was dus al een tijdje op zoek naar een hoofdkap, die ik aan de deken vast kan maken zodat de deken goed naar voren blijft zitten.
Loop ik twee weken geleden op equitana, heb ik er dus 1 gevonden.
Met een lusje boven op dus die kon ik mooi aan de deken vast maken, heb hem dus gekocht.
Ga ik hem thuis passen, past perfect ALLEEN hij zit voor de ogen te strak de wimpers komen er door heen.
Wat heb ik nou gedaan, heb op de plek van de ogen twee gaten geknipt, met de aansteker even gesmolten, voor het rafelen.
Daaran even afgewerkt met band, en klaar.
Ben nog van plan om er een strip klittenband op te maken zodat ik zo'n touwtjes geval voor de vliegen er aan kan maken, en aan dat touwtjes geval maak ik dan ook weer klitteband zodat ik hem op de dagen dat er geen vliegen zijn dat ding er ook weer af kan halen.
Nou ik heb even een foto gemaakt hoe hij is geworden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dus mischien is het een idee voor de bokkers die ook dit probleem hadden.