Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Firegurl

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:20

Ik geef het in een heel klein stukje krentenbol:D.Hij heeft niets door.Het hoeft echt maar een klein stukje te zijn.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:20

Lontje: je zou het in een stukje appel of stukje peen kunnen verstoppen, evt uithollen en er echt instoppen en weer dichtmaken, dat werkt op zich best wel even (meestal ;-))
Pergolide is een erg klein pilletje, wij gaven het heel lang in een stuk krentebol, die plakt lekker, open maken, tussen stoppen, goed dicht"plakken" en direct geven.
Nu krijgt willy gewoon een dubbelgeslagen boterham met pilletje ertussen.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:25

Het pilletje is wel zo weg maar de capsule gaat moeilijker. Hij krijgt 7,5 mg waarvan het pilletje 2,5 mg is en de capsule 5 mg. Die capsule is inderdaad het probleem. Appel mag hij niet hebben volgens de dierenarts maar ik zou het daarmee wel voor een keer kunnen afwisselen?

Ik heb me in het voer niet echt verdiept nog juist omdat hij eigenlijk nooit wat mag (z'n hele leven niet) alleen hooi en zo nu en dan op het land. Al gebeurt dat laatste nu ook niet vanwege de hoeveelheid gras.

edit: voorheen kreeg hij een paar kruimels muësli, gewoon voor het idee, maar ook dat krijgt hij niet meer.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:32

Ik neem aan dat hij zo weinig mag omdat hij gauw hoefbevangen is? Als het goed is en als het meezit, wordt dat wel een pietsje beter als hij eenmaal beter in balans is door de medicijnen. Maar ik geloof dat het belangrijker is dat hij zijn medicijnen binnenkrijgt dan dat hij een partje of een kwartje appel binnenkrijgt.. :(:)

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:36

Ja klopt, de reden dat hij eigenlijk al heel zijn leven op een permanent dieet staat. Nu is hij 'voorgeprogrammeerd' om te eten en vind ook echt ieder kruimeltje wat een ander knoeit :+ Ook dat al zijn hele leven. Hij is 17 inmiddels en 16 jaar in mijn bezit...

Ik had ook wel al gedacht 'het doel heiligt de middelen' maar wist niet zeker of ik dat wel zo kon stellen. Kan hem moeilijk in de houtgreep nemen en een pil achter in de keel gooien :+

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:57

Dat is dan bij katten of honden over het algemeen nog beter te doen, dat in de houtgreep nemen. Alhoewel moest afgelopen anderhalve week mijn kat wat pillen toedienen en die werd elke dag weerbarstiger terwijl hij normaal zo goed meewerkt en denkt ;-)

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:16

ervaring met de voeding ; insuline resistentie? :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:24

Leinearthur schreef:
ervaring met de voeding ; insuline resistentie? :)

Is dit een vraag? Er is ook een heel goed topic expliciet over insuline resistentie als je daar meer over wilt weten. Cushing paarden zijn vaak wel gevoelig voor insuline resistentie.
Wat wil je precies weten?

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:27

Hoe het paard erop reageert ( is wel voor ieder paard verschillend maar toch)?
en wat bedoel je met cushing paarden zijn er gevoelig voor? :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:33

Je reageert in een topic over cushing paarden ;-) Cushing is een ouderdomsziekte waarbij het paard teveel cortisol hormoon aanmaakt. Paarden met cushing hebben allerlei kwaaltjes en een ervan is dat ze neigen tot suikerziekte en soms zelfs tot insulineresistentie, dat betekent dat hun lichaam niet goed reageert op de insuline die het lichaam aanmaakt. Er is een topic op bokt speciaal over insulineresistentie. Die mensen weten heel veel over dat onderwerp en ook over de voeding. Paarden met cushing zijn ook gevoelig voor hoefbevangenheid, dus voor beide zaken moet er over het algemeen goed op het voer worden gepast.
Niet elk paard met cushing heeft last van insulineresistentie of suikerziekte achtige problemen. En sommige cushingpaarden krijgen de suikerhuishouding weer goed op orde als ze medicijnen krijgen.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:35

Ik weet wat cushing, is heb er zelf ook mee te maken met mijn pony :)
maar was benieuwd naar de ervaringen met dit voer bij cushing paarden :)

bedankt voor de info.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:43

Ok graag gedaan hoor, maar welk voer bedoel je dan precies? Dat is mij niet helemaal duidelijk uit jouw antwoorden namelijk.

Ons paard krijgt 2 keer kleine hoeveelheid normaal biks per dag en 's avonds Havens Muesli met luzerne. Ons paard gaat ook de wei op. Ons paard is gelukkig nog nooit hoefbevangen geweest.
Het hangt natuurlijk ook af van het paard en er zijn verschillende dingen die gegeven worden door de verschillende mensen..

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:51

Er bleek een voeding te zijn genaamd ; insuline resistentie
Ik heb even gegoogled maar kan er nu niks overvinden...
vreemd.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:24

Ik geef de Parlodel met een beetje brok. Ander krijg ik het echt niet naar binnen. Ze is zo slim dat ze inmiddels niks meer uit de hand aan neemt. Zit een raar smaakje aan... Ik heb ponybrok van Subli, die is redelijk laag ik suikers en zetmeel.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 08:13

Saar4 schreef:
Ik geef de Parlodel met een beetje brok. Ander krijg ik het echt niet naar binnen. Ze is zo slim dat ze inmiddels niks meer uit de hand aan neemt. Zit een raar smaakje aan... Ik heb ponybrok van Subli, die is redelijk laag ik suikers en zetmeel.

Krijgt die van mij ook :j 5 mg één pilletje per dag! :j

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:02

Ik heb een heel lijstje op de computer staan nog met alle "veilige" voeding voor paarden die insulineresistentie/cushing hebben (dus totaal onder de 15%).
misschien is er inmiddels meer voer beschikbaar, dat kan.. dit is van ca 2 jaar geleden.

Dodson&Horrell
Safe & sound S 6 Z 7
ERS Pellets S 7,5 Z 5

Subli ponybrok S? Z 12,7
Marstall Vito S 3,9 Z 6,8
Eggersmann Revital Cubes S 3 Z 6
Hipro Flexible move S 2,8 Z 6,8
St Hippolyt equigard S&Z 9 totaal
Spillers happy hoof S ? Z 4

S= suiker
Z= zetmeel ;)

Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:13

Dat lijstje is erg handig Ireen_! Die ga ik printen en kijken wat ik hier kan krijgen daarvan. Ik voer anders m'n NRPS ook wel hetzelfde... ik doe anders veel te lang met een zak.

Gisteren heb ik Sams voer+pillen in eigen voerbak gedaan en kreeg hij het op de normale voertijd tegelijk met alle anderen. Ik had inderdaad een paar korrels muësli over de geraspte wortel gestrooid zodat de pillen niet meer de enige 'harde' structuur waren. Dit keer ging zonder sputteren de bak leeg.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:26

Is ook prima voer voor gezonde paarden hoor! Paarden zijn helemaal niet gebouwd op zo veel suiker en zetmeel, ik voer mijn nieuwe (gezonde, wel wat te dikke) paard ook nog steeds suiker en zetmeel arm.

Bij Evita deed ik de pillen altijd in een broodje tussen de muesli, Evita was gek op brood en ze at het altijd keurig op! Volgensmij zit er aan pergolide ook niet zo veel smaak, met poedertjes was ze wel altijd lastig.

Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:37

Gister lag ik languit achterover in de paddock... dit omdat ik er even niet op berekend was dat Sam alleen geraspte wortel echt te min vind en dus mij een megaduw gaf, ik zat op mijn hurken want 88 cm is echt laag bij de grond :')
Na wat korrels muësli er overheen gestrooid te hebben was hij tevree en at hij het wel inclusief de pillen...
uitgekookt zijn ze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:07

Ik geef mijn paard Subli zonder, hier zit toch ook weinig suiker/zetmeel in?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:18

Hoeveel pergolide moest je ook alweer geven volgens Utrecht? 0,33mg per 100 kilo of zo?

Ik moet nu een shet van nog geen 150k een halve tablet per dag geven. Ze heeft eigenlijk helemaal geen Cushingkenmerken behalve dat ze niet verhaart. De da wilde het "proberen" Het diertje is al 29, lever en nieren zullen ook wel niet geweldig meer werken. Ze is trouwens ook niet bevangen en niet te dik, alleen dat haar, verschrikkelijk.

Ik heb haar geprobeert te scheren , maar dat valt nog niet mee, zo'n uk. Ik heb alleen zo'n groot scheerapparaat die ook voor koeien en schapen gebruikt kan worden. En ik heb drie hernia's , dus voorover staan is een drama. Pony wilde ook niet stil staan, heb haar wat gesedeert met tranquigel, maar daar werd het niet veel beter van.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:23

Laatst bijgewerkt door Nanda op 15-10-10 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:26

Shetjes en ponies zijn extra gevoelig voor pergolide - in de beginjaren dat pergolide werd gegeven en werd uitgetest kregen ponies (maar ook paarden!!) een veel te hoge dosis waardoor ze juist hoefbevangen raakten. Dus voorzichtig aan en niet te hoog inzetten, zeker als shet verder nog geen problemen heeft.
Dus bijvoorbeeld 750 kg * 0,002 = 1,5mg (en 1,5 pilletje als 1 pilletje 1mg pergolide bevat)

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:24

OK , dan is een halve zeker genoeg om mee te beginnen. Er zit in de mijne trouwens maar 0,25 mg.

Bedankt voor de waarschuwing Fargo, want de pony is niet bevangen en daar zit ik ook niet op te wachten. Dus opletten, begrijp ik.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:30

haboshof schreef:
OK , dan is een halve zeker genoeg om mee te beginnen. Er zit in de mijne trouwens maar 0,25 mg.

Bedankt voor de waarschuwing Fargo, want de pony is niet bevangen en daar zit ik ook niet op te wachten. Dus opletten, begrijp ik.

150 * 0,002 = 0,3 mg
Volgens de rekensom mag ze dan 0,3 mg hebben, maar ze heeft nu weinig problemen dus dan zou ik lekker met een halfje beginnen inderdaad, kan je altijd nog naar een hele toe als dat nodig mocht zijn.

Trouwens juist voor dit soort nog lichte gevallen wil de Provarium Breeding ook wel eens een uitkomst zijn.