[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:29

Het is idd geen luchtzuigen, maar ookgeen kribbenbijten mijns inziens. In de wetenschap vallen kribbenbijten en luchtzuigen onder hetzelfde gedrag.
Ik heb het ook nooit eerder gezien. Meest veilige is om het gewoon een orale stereotypie te noemen, dan hou je het wat algemener. ;)
Maar voor je het zo gaat noemen: heb je hem door een DA of osteopaat oid laten onderzoeken? Dat is áltijd de 1e stap, ook voor gedragstherapeuten. Eerst medische oorzaken uitsluiten. ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:38

is wel ooit een holistisch arts bij geweest omdat hij ook zomereczeem heeft
en die zei dat hij een opnameprobleem heeft in de ...dunne darm meen ik( ben het even kwijt of het nou de dunne of de dikke darm was)

volgens haar is appie een "binnenvetter".
hij laat niet gauw zien dat hij pijn had of het ergens niet mee eens is.
klopt ook wel,als een van de andere paarden aleen op stal achterblijft gaan ze staan hinniken of nerveus door de stal draaien.
appie doet niks,die kijkt door het raampje naar buiten en als je bij hem komt doet hij dus dit..daardoor weet ik dat hij niet happy is en de stal uit wil.

hij heeft een tijd probiotica gehad op aanraden van haar
en ik had juist in die periode het idee dat hij het toen meer deed...toen ben ik daar op een gegeven moment mee gestopt en toen deed hij dit minder.
maar dat kan ook puur toeval zijn geweest,dat is soms wel moielijk te zeggen vind ik.

ik heb me er verder niet in verdiept,de dierenarts zegt dat het stress is en dat het geen kwaad kan.
een osteopaat gaat me ongetwijfeld vertellen dat het niet helemaal klopt.

maar dat weten we al want appie is een beetje stijf in zijn lendenen en heeft wat lichte slijtage in zijn linkerachterknie.
:j
hij is nu 17 en heeft in zijn leven een paar flinke blessures gehad.
maar toch deed hij het meteen de eerste dag dat ik hem had gekocht al hoor.
nu 11 jaar geleden dus.
zet hem in de stal en iedereen riep ahhhhhh je hebt een luchtzuiger!!!!

dus wij met een heel groepje zo kijken....en nee,toch niet,maar wel heeel apart wat hij dus doet.

:D

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:23

hoi allemaal,
mijn verzorg paard is een luchtzuiger en staat met een korf op stal nu krijgt ze van de korf wondje op der neus dus ben op zoek naar iets anders. een lucht band is geen optie en zonder op stal ook niet.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:28

dapperedodo schreef:
hoi allemaal,
mijn verzorg paard is een luchtzuiger en staat met een korf op stal nu krijgt ze van de korf wondje op der neus dus ben op zoek naar iets anders. een lucht band is geen optie en zonder op stal ook niet.

waarom zonder op stal niet ?

Arm paard met muilkorf om!? vind ik nog erger dan een band!

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:29

@ ellepel heel appart heb je filmpjes bekeken. Lijkt op een soort gapen maar dat is het duidelijk niet.
Heb dat nog nooit gezien!

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:58

Het lijkt net of hij wil gaan zuigen en zich dan bedenkt. Wat hij daarna doet dat kauwen en dan in die houding gaan staan met zn hoofd zo is het bij mij ook begonnen. Daarna is ze vanuit deze houding naar beneden gaan happen en pas een paar maanden daarna is het luchtzuig geluid erbij gekomen. Ik wil je niet bang maken maar ik herken de beweging wel van mijn paard.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:32

Ellepel zegt dat hij dit al 11 jaar zo doet, dat zal niet meer veranderen denk ik!! Als ik het zo zie is het een soort uiting van ehhh..blijdschap; JAAA ik mag eruit!!! Jaaaaa ik krijg eten, leuk. Dus hoe het ook heet het lijkt me niet perse negatief, als hij dit al zolang doet en verder normaal gedrag vertoont.................wat maakt het dan uit???

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 17:46

IK WORD ER GEK VAN ;(
Ik heb echt van alles geprobeerd maar ze blijft het doen..
Hopeloos..
Van natuurlijke middeltjes tot rennie's tot de band.. Ze bijt er dwars door heen!
Iemand een wondermiddel? Ik word er echt gestoord van, het is dat ze het niet doet op de weide omdat ze liever eet.
Ze is helemaal onderzocht en heeft absoluut geen maag problemen, tis echt een verslaving [stalondeugd] geworden omdat ze bij haar vorige eigenaar op stal stond. Nu heeft ze een hele ruime paddock altijd mogelijkheid tot hooi, en af en toe wat worteltjes.. Zelfs onder het hooi eten doet ze het en als ze vast staat..Ze heeft een tijd met de band om gestaan [weer] omdat ze toch wel erg begon te zuigen [tot op het tandvlees] maar gister kwamen we er achter dat ze het zelfs dan kan [en jongens hij stond echt knoert strak.. ;(
Dat geluid, het maakt me echt misselijk.. Help?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 18:24

Niet gek van worden, je er niet aan storen. De meeste luchtzuigers leren het nooit helemaal meer af. Misselijk van dat geluid worden zit bij jezelf. Kun je er echt niet tegen? doe dan jou én je paard een plezier en verkoop haar. Dat bedoel ik niet vervelend, maar nogmaals ze blijven het altijd een beetje doen. Het is GEEN stalondeugd. Het is een gewoonte (zoals andere mensen prutsen aan hun haar, of duimzuigen).

Dus: leer ermee leven.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:28

Ah ja over een tijdje hoor je het al niet meer :D
Of tenminste ik hoor het niet meer, in het begin was het nogal een geluid wat op mijn zenuwen werkte. Maar dat is helemaal niet meer zo :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 18:39

Ik hoor het eigenlijk ook niet meer bewust.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:15

Ik heb haar nu al zo'n 6 jaar en verkopen gaat er niet gebeuren..
Het is alleen weer zo'n tegenslag nu..
En het is wel ontstaan als stalondeugd ;)
En het probleem is, het is helemaal niet afgenomen.. Ze doet het onder het hooi eten, onder gewoon eten krijgen, na het rijden/longeren/loswerken bij het vast staan etc.. Ze blijft het proberen..

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:18

Heel stom maar op stal stond ook een luchtzuiger en die kreeg rennies en toen ging het goed. Zou het niet zomaar aanraden maar voor de ze werkte dat

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 19:18

waarom laat je het haar niet gewoon doen. Het kan geen kwaad. bescherm de luchtzuigplek met zeil of rubber, maak je er gewoon niet druk om. Oh ja en loop weg als ze gaat zuigen.. erger je je er ook niet aan.

Mijn paard is wel duidelijk minder gaan luchtzuigen ooit. Maar dat wat ze luchtzuigt, det ze nog steeds. En die tijden die je noemt zijn normaal.

Luchtzuigen is voedselgerelateerd. Dus tijdens hooi en voeren: volkomen normaal. Na het rijden e.d. .. heb je haar net een snoepje of een appel gegeven? Of verwacht ze wat te krijgen? Ook logische tijdstippen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:22

Wat een interessant topic om te lezen!

Tot vorige week dacht ik dat luchtzuigen een stalondeugd was, uit verveling dus...

Maar heb van Ted van Houten gehoord dat je paar ddoor te luchtzuigen, endrofine (schrijf ik dat goed>) aanmaakt, en dat dus een pijnstiller is, omdat luchtzuigende paarden maagzweren zouden kunnen hebben.

Ik blijf dit topic volgen :) heb geen luchtzuiger, wel een exceemer maar dat gaat allemaal prima :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 19:28

Niet helemaal: die endorfinen komen later pas. Het paard maakt meer spuug aan. En spuug is basisch, en dat maakt dus de maag minder zuur, waardoor de maag minder pijn doet.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:31

Ik laat het haar nu ook doen, maar over een tijd komt een nieuw probleem namelijk haar tandvlees. Ze is al door haar voorste tanden heen om het zo maar te noemen. Nu is ze dus bezig op haar tand vlees [wat wel moet gaan irriteren na een tijd]..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 19:51

waar zuigt ze op dan? want mijne heeft haar tanden nog. Maar ik dek alle luchtzuigplekken af met rubber ter bescherming van de tanden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:54

Fidele schreef:
Ellepel zegt dat hij dit al 11 jaar zo doet, dat zal niet meer veranderen denk ik!! Als ik het zo zie is het een soort uiting van ehhh..blijdschap; JAAA ik mag eruit!!! Jaaaaa ik krijg eten, leuk. Dus hoe het ook heet het lijkt me niet perse negatief, als hij dit al zolang doet en verder normaal gedrag vertoont.................wat maakt het dan uit???

mwoah...of hij normaal is dat is een ander verhaal :P
maar hij doet dit inderdaad al 11 jaar, en is niks er in veranderd.
en doet het dus ook alleen als je bij zijn stal staat,anders doet hij het niet.

volgens mij wil hij gewoon praten en bedenkt zich dan dat hij het helemaal niet kan en zet zijn tanden dus maar op de boxrand _O-

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:56

Anya schreef:
Niet helemaal: die endorfinen komen later pas. Het paard maakt meer spuug aan. En spuug is basisch, en dat maakt dus de maag minder zuur, waardoor de maag minder pijn doet.

Oke, we zitten iig op één lijn. :j
Ik dacht nog : Zal die ted nou echt zo zweverig zijn, maar nee , het klopt dus :j
Aldoende leert men! :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:09

nou ted is anders echt wel zweverig!
ik ken hem nog van vroeger, fijne man,maar hij wil je ook altijd van alles aansmeren ;) :D

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:11

ellepel schreef:
nou ted is anders echt wel zweverig!
ik ken hem nog van vroeger, fijne man,maar hij wil je ook altijd van alles aansmeren ;) :D

Laat mensen lekker zweverig zijn :)
Als het maar niet uit de hand loopt.
Ik ben blij met die man hier als tandarts, en hij heeft in vele dingen gewoon kei en keihard gelijk.
maarja hij is zweverig... en ach, laat hem lekker zijn manier hebben :P alstie die loszittende kiezen er maar uit trekt en de haken wegveilt ben ik tevreden.
Hij heeft hier ''effe'' 11 paarden gedaan, op zn dooie gemakkie :D

En dingen aansmeren, niets van gemerkt...
maarja dat doen wel meer mensen :+

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:07

luchtzuigen is in zekere zin verslavend. Doen ze het eenmaal een poosje dan komen ze er niet makkelijk vanaf. Macho kan ook echt helemaal van de wereld zijn als ie zuigt. Dan heeft ie wat ik altijd zijn 'junkie-blik' noem. Soms ook wel eens handig hoor, als hij een paar dolle dagen heeft en hij zich moeilijk laat vangen. Dan is zo'n versuft paard best even makkelijk ;)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:04

Ik heb sinds een paar weken een 4 jarige ruin, zuigt al vanaf jong dier lucht met voeren volgens oude eigenaar.
Hij loopt niet met een band om, loopt 24/7 buiten met een ander paard (buitenbak,inloopstallen met onbeperkt hooi).

Ik geef hem nu een kuur Maag Compositum, omdat hij het alleen met voeren op de voerbak doet en meer niet. Niet op de omheining, de deur of waterbak...

Zie vooralsnog geen vermindering in het zuigen. Als dit niet werkt laat ik kijken of hij een maagzweer heeft en da pas begin ik aan andere middeltjes.

Als het niet werkt jammer dan, dan zuigt hij maar lekker verder, ga hem geen band omdoen in elk geval

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:34

Het heeft wel zo'n 6 weken nodig voordat je resultaat ziet van een middel, soms nog wel meer. ;)
Als hij het alleen rond het eten doet, zal de vermindering ook minder opvallen. Overigens zijn er heel veel luchtzuigers die t eigenlijk alleen nog rond het eten doen.