[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LauraTNW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:31

ellepel schreef:
Paarden ook niet te vroeg op het gras zetten.
Bij ons komen ze er pas op als het gras in bloei zit of er na.
Ook goed bemesten zodat je gras lekker kan groeien.

Hier geeft verweiden op een nieuw stuk vaak erg veel jeuk en bij die van mij helpt glucobalance dan toch wel erg goed.
En verder bewegen,bewegen,bewegen!

Algemeen voor paarden met zomereczeem wordt net aanbevolen om het weiland niet tot minimaal te bemesten. Compost is wel ideaal. En het weiland de tijd geven om te herstellen.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:04

LauraTNW schreef:
Algemeen voor paarden met zomereczeem wordt net aanbevolen om het weiland niet tot minimaal te bemesten. Compost is wel ideaal. En het weiland de tijd geven om te herstellen.

Volgens welke bronnen? Ik heb namelijk precies het omgekeerde gehoord. Slecht of niet bemest land geeft stress gras met juist hoger fructaan gehalte.

LauraTNW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:16

swartbeessie schreef:
LauraTNW schreef:

Volgens welke bronnen? Ik heb namelijk precies het omgekeerde gehoord. Slecht of niet bemest land geeft stress gras met juist hoger fructaan gehalte.

Mijn dierenarts. Hij raadt altijd aan om zomereczemers van bemeste weilanden te halen (of gewoon niet op te zetten). Gestresst gras is inderdaad ook niet goed, vandaar dat het weiland de tijd dient te krijgen om te recuperen en te groeien. Ideaal is om de paarden maar 1x over een bepaald stuk te laten lopen - maar dat is helaas amper praktisch haalbaar.

swartbeessie

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:18

Wat is de argumentatie van je dierenarts? Puur interesse :-)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:32

Hier net toch maar deken op gedaan.. Zag al een soort wc borstel ontstaan bij de staart >;)
Kan ook met verharen te maken hebben, maar zekere voor het onzekere. Ze staan hier nog niet op het gras. Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:45

Sta jij in Udenhout?

Mijne staat er al onder sinds vorige keer goed weer.

LauraTNW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:29

swartbeessie schreef:
Wat is de argumentatie van je dierenarts? Puur interesse :-)

Ik heb dat in een artikel gegoten :D Ik plaats even een stukje:

"Paarden met zomereczeem en gras... Wat kan, en waar moet je mee opletten? Jong gras - vaak te vinden op (te) kort begraasde weilanden - barst van de suikers en eiwitten, en bevat te weinig minerale sporenelementen en metalen.
In onze droge zomers snakt de natuur naar water en raakt het gras "gestrest". Intensieve landbouw, (over)- en foutieve bemesting (drijfmest, kunstmest,...) en bodemuitputting liggen hier vaak aan de oorsprong. Kies voor compost op je weilanden i.p.v. bemesting om een gezonde bodem te creëren.
Paarden zullen een tekort zoveel mogelijk zelf proberen opvangen door hun voedsel te selecteren. De meeste weides zijn echter te eentonig en niet geschikt voor paarden. De voeding die je paard hier op kan terugvinden is vaak zo beperkt, waardoor hij vaak een te grote hoeveelheid zal eten om zijn tekort toch te kunnen aanvullen. Het nadeel hiervan is dat hij daardoor ook te veel van andere voedingsstoffen gaat opnemen. De spijsvertering zal hierdoor uit balans geraken, met als gevolg dat afvalstoffen zich in het lichaam gaan opstapelen in de vorm van vetreserves. De huid als uitscheidingsorgaan zal dan weer hierop reageren, wanneer de organen overbelast zijn. En dat kan dus voor jeuk en schilfers zorgen.

Jeukgevoelige paarden kunnen op gras gedijen, maar weidegang dient individueel afgestemd te worden. Het ene paard zal 24/7 in kudde kunnen lopen, terwijl andere paarden slechts enkele uurtjes of zelfs niet op het gras kunnen.
Strookbegrazing is interessant omdat je zo de voedselinname kan controleren. Eentonige graslanden zijn verleden tijd, kies voor diverse en kruidenrijke weiden."

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 15:03

Elisa2 schreef:
Even een vraag van iemand die nog niet zo thuis is in ZE, kan het ook komen door het gras? of kan dat de ZE verergeren?

Bij mijn paard was gras 100% een trigger voor jeuk!

Dit jaar geen gras ook voor hem, wel 24/7 buiten en onbeperkt ruwvoer, heel benieuwd hoe het gaat en of hij zonder deken kan blijven :)

Iemand van jullie die bij HorseCompleet kruiden besteld? Zag bij sommige recensies dat het ook wat hielp bij zomereczeem! Ik ben er net mee begonnen, kan dus niet een link gaan leggen of het daar aan ligt, omdat hij dus ook niet op gras staat. Maar misschien heeft iemand er wat aan :)

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 15:48

Mijn dames met eczeem gisteravond ook maar voor de zekerheid met sweet itch gezet, nu staan ze even lekker zonder☺️

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:21

Interessant, bewegen doet ze wel genoeg..het is ook geen dier met aanleg voor dik worden. Maar het gras en de suikerstofwisseling, ik wist niet dat dat zoveel invloed kon hebben. De manier van bemesten en beweiden. Heel leerzaam want er staan nu 2 ecxemers bij ons, en die ander heeft het nog veel erger waarvan ik al vermoedde dat de stofwisseling een rol speelt.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:15

Lauratnw: je hebt verschillende soorten kunstmest,kunstmest die meteen het gras uit de grond laat schieten of kunstmest die traaggroeiend is,geeft 3 maanden gift af,en die is wel geschikt voor paardenwei

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:42

Die van mij doet het tien keer beter zonder gras, nu al zo’n 5 jaar op zand :)

Dit kwam er vandaag onderuit bij het scheren van mijn niet-eczemer |(

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 18:47

scheren?
wat heeft je pony dan dat je die moet scheren?

laura.
daarom zeg ik ook dat mensen hun land goed moeten bemesten.
er is een tijd best wel een rage geweest om gewoon maar helemaal niet te bemesten, maar dat is gewoon ook niet goed voor je weide.
bij ons krijgt de wei ook rust.
1 november gaat de boel dicht en komen ze er pas in april/mei er weer op.
dit jaar is er stalmest op gekomen, de voorgaande jaren eenmaal een heel klein beetje kunstmest.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 20:00

ellepel schreef:
scheren?

Jeuk.. Ik ben totaal niet van het scheren, ik heb mijn namelijk nog nooit geschoten. Hij heeft er zo’n last van en staat de hele dag te schuren. Daarom heb ik een paar dagen terug een rand onder zijn enorme warme bos manen geschoren tegen de warmte. Doet de vriendin waar hij staat ook altijd bij haar shet en dat helpt hem enorm. Hij begon nu alleen aan zijn hoofd en die kwam er nu zo onder vandaan.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 20:21

Die van mij staat ineens met bultjes over dr hele buik. Beide kanten. Morgen maar weer kijken. Niet gevoelig, niet jeukerig.. warmte misschien? Ze heeft wel vaker bultjes maar zo erg gelukkig bijna nooit..

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 20:35

Tot nu toe nog niet zien schuren ook z’n staart niet. Denk dat hij wel beetje schuurt bij z’n manen. Maar niet kapot alleen het plukje wat vorige jaar af is geschuurd. Groeit maar langzaam bij.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 21:49

Die van mij is ook geschoren, hij heeft zowat meer jeuk van zijn vacht dan van de zomereczeem.
Nu huppelt hij lekker vrolijk rond.
Het is nu ook echt wel warm terwijl ze de winterjas nog aan hebben dus snap wel dat paarden daar last van krijgen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:39

Hier afgelopen dagen rond einde dag wel al veel gewone muggen gezien staan nu op een prachtig plekje, maar wel ook met bomen en water. Dus benieuwd hoe mijn lichte eczemer dit gaat oppakken.
Voor nu staat hij nog met een regendeken en overdag met dit weer zonder deken. Wel doe ik uit voorzorg al de staart met de listerine mix behandelen. Heeft nog geen jeuk. Als het weer warmer blijft gaat hier de eczeemdeken er weer op.

LauraTNW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 13:36

ellepel schreef:
scheren?

laura.
daarom zeg ik ook dat mensen hun land goed moeten bemesten.
er is een tijd best wel een rage geweest om gewoon maar helemaal niet te bemesten, maar dat is gewoon ook niet goed voor je weide.
bij ons krijgt de wei ook rust.
1 november gaat de boel dicht en komen ze er pas in april/mei er weer op.
dit jaar is er stalmest op gekomen, de voorgaande jaren eenmaal een heel klein beetje kunstmest.

Interessant ook om jouw mening te horen, dankje om mee "in discussie" te gaan :)
Ik bedoel ook eerder dat kort gras idd niet goed is, maar dat het weiland beter compost als voedsel kan krijgen ipv mest en genoeg tijd om te groeien.
Ik lees hier ook net dat er een kunstmesttype is dat wel geschikt is voor paardenweide, weer wat bijgeleerd! Maar onze dierenarts raadde bemesting echt af (en de boer ook zelfs). Kan ik binnenkort nog eens ter sprake brengen om hun idee hierover te vergelijken. :)

LauraTNW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 13:36

happytime schreef:
Lauratnw: je hebt verschillende soorten kunstmest,kunstmest die meteen het gras uit de grond laat schieten of kunstmest die traaggroeiend is,geeft 3 maanden gift af,en die is wel geschikt voor paardenwei

Interessant, weer wat bijgeleerd! Heb je toevallig een vb hiervan? (van de geschikte variant)?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:21

Wat vinden jullie een fijne shampoo voor eczemers? Ik gebruikte altijd teershampoo om de schilfers los te halen maar dat doet eigenlijk geen drol na mijn idee.
Wassen doe ik sowieso niet vaak, pony gaat schuren als ik hem echt gewassen heb (en direct rollen natuurlijk :+ ) maar om zo af en toe eens wat schilfers weg te wassen vind ik wel fijn.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:30

Ik gebruik idd altijd teershampoo en voor de staart gewoon groene zeep

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 16:56

Teer shampoo helpt weldegelijk tegen jeuk, dat gebruik ik namelijk zelf ook op mijn eigen hoofdhuid. :j Ik gebruik het alleen niet zo vaak, zowel bij mezelf als bij de paarden niet want ik vind die geur niet te harden :+

Hier zijn ze allebei nog jeuk vrij en afgelopen zomer was het ook een heel stuk minder dan dat het al wel eens geweest is. Hoop zo dat dat dit jaar weer gaat lukken.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 18:17

Teershampoo inderdaad en voor de rest van haar lijf en uier (veel jeuk!!) Tea tree shampoo.
Daar durf ik geen teershampoo voor te gebruiken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:03

Die van mij gaf gisteren jeuk aan dus de deken is er vandaag er weer op gegaan.

Tea tree was ik ook mee. Geeft hier altijd wel verlichting.