[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:06

Ik had een tijd terug een artikel gelezen dat met enten en cushings, dat je een tijdje voor de enting extra vitaminen c moet geven.

Illo heeft geen diarree meer en eet weer zijn hooi. Het lag dus echt aan die balen hooi. Sinds deze week een andere baal en het is over. Misschien dat Opkikker ook nog wat heeft bijgedragen.

DameBlanche

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:15

@Nammie: Melanomen, ze zit van haar mond tot haar staat zo een beetje vol zeg maar. En nu is op een plek waarvan ik dacht dat er geen zat, een soort van gaten gevallen waar zwarte troep uit komt. Het vervelende is zodra er 1 dicht is de volgende spontaan ontstaat. Bedankt voor je tips ik ga eens kijken wat mogelijk is.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 15:22

Net gebeld met de DA hij is goed toegekomen en eet al dus das goed. Er is nu afgesproken om hem er toch tot maandag te laten om hem intensief te kunnen verzorgen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 15:47

Dookia, ik zat nog steeds te denken.... ACTH was te hoog, maar cortisol dus heel erg laag. Dat is al een vreemde combinatie toch ? Alleen scheelt het misschien wanneer dat cortisol is gemeten omdat dat nogal over de dag heen veranderd. ( bij mensen in ieder geval ).
Maarre wat ik dacht, zou het niet net zoals bij mensen zo kunnen zijn dat paarden heel lang met een hoog cortisol rondlopen totdat de bijnieren helemaal uitgeput raken en dus veel te weinig cortisol gaan aanmaken ??? Bij mensen heet dat dus bijnieruitputting ( adrenal fatique ).

Even opgezocht : Verschijnselen die bij een tekort aan cortisol kunnen optreden zijn ernstige vermoeidheid, zwakte, duizelig­heid, misselijkheid, braken, buikpijn, diarree, koorts en gewichtsverlies
Zie http://www.amc.nl/web/Zorg/Patient/Zoek ... ientie.htm
maar dat wist je vast al.....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:17

dookia schreef:
Wij zijn terug naar af. Vandaag terug spuitende diarree. Hij mag vanmiddag terug naar de kliniek en zal daar heel de middag verzorgd worden. Vanavond komt hij terug

Oké, als Geerke mag zeuren over wormen, ga ik nog even zeuren over die voordroog :o Hij is terug thuis gekomen en ik las in je post dat je 's morgens vaststelde dat hij weer voordroog gekregen had in plaats van gewoon hooi....wat zich nu weer manifesteert in die diarree...zou zomaar kunnen, toch? Ik had je al geschreven dat dit beeld mij heel erg deed denken aan de buuf hier die z'n paarden voordroog hadden gegeten waar broei/schimmel in zat ( en dat zou met de temperaturen van de laatste weken/maanden niet zo vreemd zijn )... darmflora helemaal om zeep en een hele tijd sloom/lusteloos/geen eetlust....lang geduurd eer alles weer terug op z'n plooi gekomen is.
Maar goed, ik ben misschien helemaal verkeerd...maar wou het toch nog maar even meegeven, de gelijkenissen zijn zo treffend ... :j

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:43

Maris schreef:
Dookia, ik zat nog steeds te denken.... ACTH was te hoog, maar cortisol dus heel erg laag. Dat is al een vreemde combinatie toch ? Alleen scheelt het misschien wanneer dat cortisol is gemeten omdat dat nogal over de dag heen veranderd. ( bij mensen in ieder geval ).
Maarre wat ik dacht, zou het niet net zoals bij mensen zo kunnen zijn dat paarden heel lang met een hoog cortisol rondlopen totdat de bijnieren helemaal uitgeput raken en dus veel te weinig cortisol gaan aanmaken ??? Bij mensen heet dat dus bijnieruitputting ( adrenal fatique ).

Even opgezocht : Verschijnselen die bij een tekort aan cortisol kunnen optreden zijn ernstige vermoeidheid, zwakte, duizelig­heid, misselijkheid, braken, buikpijn, diarree, koorts en gewichtsverlies

Thx bloed voor ACTH en voor gewone bloedtest zijn om zelfde moment afgenomen en opgestuurd.

Het is echt zeer vermoeiend omdat we geen logische oorzaak vinden. Nu hij is nog lekker fris momenteel dus ik ben nu momenteel niet in paniek

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:55

maar hoe laat is dat bloed afgenomen, dat bedoelde ik meer.... Cortisol is in de ochtend het hoogste geloof ik ( moet ik even nakijken hoor, want weet ik echt niet zeker ).

Wormbesmetting kunnen ze trouwens in het bloed zien ( daar vroeg je toch naar?), dan zijn oa de eosinofielen verhoogd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:49

Maris schreef:

Dat er mogelijk iets aan de hand is met de bijnieren/bijnierschors heb ik al wat eerder terug aangegeven. Een tumor op die plek kan nl ook een verhoogd ACTH geven, maar wellicht door de aandoening ter plekke de cortisolafgifte (sterk) verminderen.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:16

Morgen maar weer in de bak dan.. Vind het alleen zo sneu, hij staat zo graag met z'n merries in de wei en in de bak vindt hij er niks aan. Mijn lieve oude vriendje ;( Maar ja, zere voeten is erger. Toch maar weer uit het gras.

Zal met de DA overleggen wat te doen. Hij moet nu wel een beetje opknappen, het gaat al een week niet beter. Vorige keer knapte hij sneller op. Hij krijgt nu ook hooi van dit jaar omdat ons oude hooi op is, maar morgen ga ik ergens oud hooi ophalen. Weken werkt dus ook? Wordt het suiker gehalte daar lager van?
Ik zal hem ook wat extra vitaminen geven, hij krijgt natuurlijk te weinig binnen met zo'n rantsoen. Ik wil zo graag dat ie weer opknapt, hij houdt nog zo van buitenritjes maken en dat zit er zo niet in.

Hebben jullie je paarden geschoren?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:19

Jannepauli schreef:
Maris schreef:

Dat er mogelijk iets aan de hand is met de bijnieren/bijnierschors heb ik al wat eerder terug aangegeven. Een tumor op die plek kan nl ook een verhoogd ACTH geven, maar wellicht door de aandoening ter plekke de cortisolafgifte (sterk) verminderen.

Kun je dat eens uitleggen JP?
Ik zou juist denken: Tumor op de bijnier = teveel cortisol, maar juist een laag ACTH (immers de hypofyse functioneert prima).

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:43

Pfff, kom even langs voor een update van mijn merrie en lees hoe Shamrock maar steeds aan de diarree blijft. Sterkte Dookia, ik hoop dat het mysterie snel wordt opgelost.

In het kader van het uitwisselen van cijfers en ervaringen hier dan toch weer even een berichtje over mijn merrie (is van 2000 en weegt ongeveer 500 kg)

Zomer 2013 was haar ACTH 380 en was merrie zwaar bevangen. Begonnen met (opbouwen naar) 1 mg prascend. Eind oktober opnieuw getest, toen was het 203. Prascend verhoogd naar 1,5 mg, 2 weken een zombiepaard gehad maar dat trok gelukkig weg. 3 januari weer getest, waarde is nu 96.

Nog steeds ver boven de norm maar tegelijk ook ver onder de eerdere waarden. Daarbij gaat het verder redelijk goed met haar. Vacht is nog lang, maar krult niet (ook niet in de regen). Bovendien is de vacht aangemaakt in oktober toen haar waarde nog veel hoger was. Ook haar manen zijn trouwens weer steil geworden, daar zat voorheen ook wat slag in. Geen idee of dat ook van de cushing kwam, maar het viel me laatst ineens op.
Bulten boven de ogen zijn weg, daar zitten nu weer kuilen. Paard drinkt en plast duidelijk minder (kan niet meten hoe veel want mevrouw drinkt liever uit de plas in de bak dan uit haar emmer, maar ze dronk eerder een speciekuip van 60 l in een dag leeg en nu doet ze met diezelfde kuip 3 tot soms wel 4 dagen).
Kleur is nog niet helemaal goed, opvallend is dat de vacht op de rug en billen normaal donkerbruin lijkt terwijl onder de hals, bij de ellebogen en in de liezen de lichtere cushing-kleur te zien is.
Paard is goed op gewicht, lastig te zien door de lange vacht maar eerder te mager dan te dik. Voorheen had ze duidelijk vetopslagen op manenkam, schouders en rond de staart. De hoeven groeien normaal, maar het zal nog wel een tijdje duren voordat de dikke ring van de bevangenheid er uit is. Voor het moment staat ze nog op ijzers die de toon ontlasten. Wanneer de smid van oordeel is dat we het weer op blote voeten kunnen proberen gaan de ijzers er weer af.

Voorlopig houd ik deze dosis aan. De waarde is nog te hoog, maar het paard doet het er nu goed op. Eerst maar eens kijken hoe de zomervacht er straks uitziet. Uit dit topic blijkt wel dat er paarden zijn met lagere waarden dan mijn merrie die meer symptomen hebben en ook paarden met heel hoge waarden die juist heel weinig symptomen hebben. De bloedwaarden zie ik dan ook langzaamaan meer als hulpmiddel om het klinische beeld te interpreteren dan als streefwaarde. Mocht mijn merrie nog veel symptomen hebben dan zou ik met deze waarde wel de medicatie verhoogd hebben, maar nu probeer ik haar zo lang mogelijk op deze dosis te houden. Ik denk er over om standaard 2 x per jaar bloedonderzoek te laten doen ter controle van de indruk die ik zelf van haar heb. Mocht de boel dan weer uit balans blijken te raken, dan kan ik de dosis nog een keer verhogen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:32

Maura, of misschien monnikspeper erbij overwegen ? Alhoewel ik wel al meer lees dat dat bij paarden ook de werking van de pergolide kan verminderen juist ( en bij andere paarden juist de werking kan verbeteren ).
Magnesium erbij geven kan ook goed zijn, maar werkt vooral ( geloof ik ) voor paarden met vetopslag en IR.

Focussed, JP doelt volgens mij op de ziekte van Addison. Zie http://www.merckmanual.nl/mmhenl/print/ ... h164b.html Dan heeft je lichaam dus een tekort aan cortisol en gaat meer ACTH aanmaken om te proberen de bijnieren aan te zetten tot aanmaak van cortisol.

Of er bij bijnieruitputting ( weer wat anders dus ) sprake is van een et hoog ACTH weet ik niet. Wel een gebrek aan cortisol doordat de bijnieren helemaal uitgeput raken van lange tijd teveel cortisol aanmaken.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:55

Lets, weken helpt ja, ik zette het altijd goed onder water vóór de volgende voer beurt.
Dan gooide ik het water eruit, spoelde ik het nog is en klaar. Het beste is als het een aantal uur staat te weken.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:18

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:24

Bedankt om mij zo te steunen met shamrock allemaal

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 09:31

maura schreef:
In het kader van het uitwisselen van cijfers en ervaringen hier dan toch weer even een berichtje over mijn merrie (is van 2000 en weegt ongeveer 500 kg)

Als ik je verhaal zo lees , dan zou ik niet weten wat je anders of beter zou kunnen doen.
Paard doet het nu goed , en jij houd alles goed in de gaten , en maakt mi goede overwegingen.
Ik zou het ook zo gedaan kunnen hebben :j

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 10:01

DameBlanche schreef:
@Nammie: Melanomen, ze zit van haar mond tot haar staat zo een beetje vol zeg maar. En nu is op een plek waarvan ik dacht dat er geen zat, een soort van gaten gevallen waar zwarte troep uit komt. Het vervelende is zodra er 1 dicht is de volgende spontaan ontstaat. Bedankt voor je tips ik ga eens kijken wat mogelijk is.

Sorry , off topic , en daar kom ik weer...
Maar er zijn in de jaren 90 onderzoeken gedaan met kurkuma en melanomen...met goed resultaat!
Het remt de groei.
Ze smeerden het op de melanomen , en daarnaast werd het ook inwendig gebruikt.
Nee heb je , ja kun je krijgen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 12:08

en kurkuma is niet duur...kurkuma werkt z'on beetje tegen alles. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:37

Sorry dookia, maar ik zou ook stoppen met de voordroog . Om exact dezelfde redenen als Pandora al meldde. En heb jij al kurkuma geprobeerd eigenlijk?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 11:48

Dookia, hoe is het nu ? Heeft hij weer een cortisonen injectie gehad ?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 12:22

ohjajoh6 schreef:
Sorry dookia, maar ik zou ook stoppen met de voordroog . Om exact dezelfde redenen als Pandora al meldde. En heb jij al kurkuma geprobeerd eigenlijk?

ik versta jou redenering maar

Nu heeft hij zijn tweede spuit cortisone gekregen en gaat het weer super. Hij eet goed en mest goed. Gezien alles begonnen is net na de seasonal rise en dat hij zo opkikkert van de cortisol en dat zijn cortisol in zijn bloed veel te laag was terwijl zijn ACTH waarden te hoog zijn (wat dan zijn door de diarree van de twee weken ervoor dat hij zijn pergolide dus niet opnam) Dus zijn dosis moet hoogst waarschijnlijk veel te hoog geweest zijn voor hem waardoor hij dus in anorexia is gegaan. Dat was begonnen met het niet emer eten van zijn slobber, en dan moeilijk nog willen nemen van zijn prascend (wat hij ervoor nooit had gehad) ik vermoed dat zijn lichaam zei van genoeg op dat moment maar dat ik het dan teveel geforceerd heb door het hem op te dringen. Gezien hij op 6 januari al bleek 2 weken diarree te hebben en al 3 weken niet meer goed at. Gisteren heeft hij goed gegeten en vandaag lag er weer een vastere hoop. Het is het enige die tot nu toe geholpen heeft waarvan wij een duidelijk verschil merken. Maandag of dinsdag word er in Moerbeke een echo genomen van de buik om te zien of we iets vinden, als dat niet oplevert word er een endoscopie gedaan.

FF opgezocht en de eerste keer dat hij raar heeft gedaan omtrent zijn eten is eind november. De dag dat ik hem zijn nieuw deken had gekocht, hij heeft toen beginnen weigeren om zijn slobber te eten.
Laatst bijgewerkt door dookia op 19-01-14 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 12:27

Dookia, waar denken ze dan precies aan, omdat ze die onderzoeken willen doen ? Zouden ze niet beter naar de hormonen kunnen kijken ? Ik bedoel , laag cortisol kan dunne mest veroorzaken. Maar dan ligt de oorzaak dus niet in de darmen, maar meer in zijn hormoonhuishouding.
Of willen ze uitsluiten dat er een ontsteking zit in de darmen b.v. ?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 12:34

Ze willen idd uitsluiten dat er geen tumoren, ontstekingen, verdikkingen of maagzweren zijn.

Maar wij vermoeden idd aan de hormoonhuishouding. Zowiezo als ik terug start met prascend zal het heel erg traag opgebouwd zijn en veel vaker getest op ACTH. We zouden beginnen met 1/4 en dan na 10 weken testen om te zien hoe hij het daarop doet als het moet dan verhogen naar 1/2 enz enz

Dit word intensievere maar ik hoop dat dit ook stof is om over na te denken voor andere cushingpatienten hier

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 12:40

Misschien duidt dit er idd ook op dat de ACTH waarde ook per jaar kan verschillen. Zoals ook bleek uit dat onderzoek naar die kudde van 39 paarden. Ik weet het niet meer uit mijn hoofd, maar de hoogste waarde van die paarden was in 2002 en 2003 erg verschillend.

Dookia, kunnen ze die dingen ( ontstek etc ) niet uit de bloedwaardes halen ?

In ieder geval wel fijn dat hij nu weer goed eet en zijn mest beter is !!

marissy90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 13:05

Ik zit er gewoon mee mijn maag...
Gijs friesxkwpn had ontzettend last van diarree... hij is 2.9 jaar en ook aan het wisselen.... ik dachy dat de diaree daar vandaan kwam (kinderen ook aan diaree bij wisselen) voor ik m kocht oktober is hij ontwormd 10 oktober tot ik op stal aankwam en de muren onder de diaree zat... ik raakte meteen in paniek mijn gijs ook want we voelen elkaar ontzettend aan.. ik haalde m zijn stal uit en ben meteen gaan kijken ja.... water dun... meteen een monster van zijn ontlasting gepakt en naar de da arta gebracht. .. hij zat onder de eieren
Gijs is ook afgevallen ik hoop dat dit wel goed komt
Logisch energie uitputten in de wormen en groei... en dat je ook elke dag met m bezig bent zoals wandelen en om de 2 dagen longeren (licht)
Nu is mijn vraag komt het wel goed na een wormen kuur?
Ik heb equimax voor 700kg meegekregen heeft hier iemand ervaring mee...?
En kan iemand mij gerrust stellen?