[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:15

even een vraag..
Mijn paard is een ontzettende viezerik en hij rolt zich dagelijks en vooral door de modder als t even kan. Nu hebben we een paar maanden terug meegemaakt dat hij ontzettend heeft staan zweten onder de RSIH, en dat kwam dus doordat het warm was (op zich geen probleem met die deken), maar omdat hij dus zovaak rolt en die deken zo vies maakt, was hij door die modder en zand enzo niet meer genoeg luchtdoorlatend denk ik. En daardoor is het hem zo slecht geworden onder die deken toen.. Hij heeft een paar maanden nu, met succes, zonder deken gestaan. Toch begint hij weer te jeuken nu en wil ik de deken graag weer opdoen, maar hoe kan ik die deken het beste wassen?
Zijn er meer mensen die de deken altijd zo vies hebben, en worden die bij jullie dan ook echt 1x in de week ofso gewassen of is de deken afspoelen ook al voldoende zonder telkens te moeten wassen? erg lastig vind ik, want ik wil natuurlijk geen herhaling van die keer dat het hem zo slecht geworden is. Maarja, het hoeft maar 1x eff te regenen en meneer rolt en de deken is meteen hartstikke smerig.. ik kan natuurlijk die deken geen 3x in de week gaan wassen.. Ik hoop dat iemand wat tips heeft :)

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:53

Ik borstel het ergste zand van de deken af voordat ik hem van het paard afhaal, zou dan ook nog even kunnen uitkloppen maar dan wordt ik zelf zo stoffig :o Ik was de deken 2 tot 3 keer per zomerseizoen. En mijn paard rolt zich ook waar hij kan, liefst in de modder.
Hoezo werd het hem "slecht" onder de deken? Ik weet even niet wat ik me daar bij moet voorstellen, beetje zweten kan geen kwaad.
*edit* ik was de deken gewoon op 40 graden met een beetje waspoeder, in elk geval geen wasverzachter gebruiken.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:35

De RSIH was ik gewoon in de wasmachine, op 60 graden.
Beetje vloeibaar wasmiddel en een schepje Oxi-action van AH huismerk, dan wordt hij weer netjes schoon. Behalve Derfen vlekken, die gaan er niet uit.
Ik zet altijd het extra-spoelen programma aan, zodat er zeker geen zeepresten in zitten die huidirritatie kunnen geven.

Dekens worden ca. 1x per maand gewassen, als ze erg vies zijn dan vaker.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 06:31

gewoon goed uitkloppen? je paard is toch niet altijd nat van de modder?
uitwassen van dekens doe ik maar 1x per jaar en dat is als ze er af gaan.
verder kun je de deken gewoon ergens ophangen en de tuinslang er op zetten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:05

Exceem dekens kan je beter vaker wassen. Door het huidvet en smeermiddelen slibt de stof dicht waardoor die minder ademt, de huid kan dan verstikken/irriteren wat ook weer jeuk geeft.
Maandelijks wassen van de deken wordt die echt niet slechter van.
Stalgenootje wast de deken veel minder vaak, maar die ziet er slechter uit dan die van mijn paarden.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:40

wat tiwi hierboven zegt, de stof slibt inderdaad dicht waardoor hij minder ademt, en het is hem toen zo slecht geworden op een warme dag in de zin van dat hij ontzettend heeft staan zweten (echt extreem) eronder omdat hij niet meer fatsoenlijk luchtdoorlatend was (denk dat dat de reden is, hij staat normaal gewoon rustig op de wei en is geen paard wat veel galoppeert ofso uit zichzelf :P), waardoor hij bijna omgekiept was.. daarom wilde ik even vragen of er meer mensen zijn wat de deken dan zo snel vies hebben en hoe jullie dit dan het beste aanpakken. En nee hij is niet elke dag nat van de modder.. Maar als het al een paar daagjes regent is de deken binnen een paar dagen ook hartstikke smerig en helemaal onder de modder van boven tot onder en dat kan, lijkt mij, niet echt goed zijn als het dan daarna weer warm wordt. want dan is hij toch helemaal dichtgeslibt en minder luchtdoorlatend..of klink ik nu gek? haha.. nouja hij heeft dit 1x gehad in het voorjaar en het is toen wel meerdere dagen warm geweest en toen bleef hij er vrij goed onder staan.. dus ik zou ook al gaan denken dat hij misschien toch gek gedaan heeft op de wei. al zou daar normaal geen reden voor zijn, juist met warm weer staat hij er altijd heel rustig bij en maakt hij zich echt niet moe als dat niet hoeft
maar wilde dus gewoon even kijken hoe jullie die deken allemaal onderhouden, want 1x per seizoen wassen lijkt mij (ofja in mijn geval vind ik omdat mijn paard zich overal doorheen rolt) niet voldoende.
de deken tussendoor als hij opgedroogd is goed afborstelen met borstel is misschien wel goed om de meeste rotzooi eraf te halen, maar dan krijg je nog niet alles schoon..
maar ik denk dat ook dat wat Tiwi zegt meespeelt, door de huidvet enzo slibt hij ook aan de binnenkant dicht, en als het dan vaker warm weer is wordt dit alleen maar erger als ze wat zouden zweten.. dus dan in die periodes de deken misschien toch wat regelmatiger wassen..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:41

Deken hier wordt 1 x in de maand gewassen.
En tussendoor klop ik hem uit en haal even de rosborstel erover heen voor de haren.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:13

Mandyke schreef:
Madeliefjes schreef:
Even een vraagje.. Ben nu met het 7de seizoen van mijn Boett deken bezig en hij begint nu echt op te raken. Ik wilde een nieuwe bestellen maar nu blijkt dat de maat M5 vervallen is. Welke maat komt nu overeen? Iemand een antwoord? Deze zit namelijk echt als gegoten, alsof ie speciaal voor Anka gemaakt is.

Volgens de website van atorka is M5 nu 4+ geworden.

Heb bij de paardendrogist nu inderdaad de 4+ besteld. Deken is net binnen gekomen en er staat netjes M5 op de achterkant van de deken. Wel gek dat Atorka een andere maat aangaf als vervanging van de M5 ondanks het tabeltje op hun eigen site...

Ik was mijn deken eigenlijk ook niet heel vaak. Klopt hem wel uit dan komt er al een hoop stof en troep uit. Maar nu heb ik een hele mooie nieuwe deken. Ben bang dat als Anka een keertje als een bommetje door het land gaat deze oude uit elkaar knapt aan alle kanten. De stof is echt heel dun. Zie nu ik die nieuwe deken heb dat het echt heel dun is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:22

Ik val ook nog eens even binnen als ik mag :o
[***] is van stal verhuist vorig jaar en ik weet niet waar het aan ligt (andere omgeving, ander voer, slechte zomer) maar hij heeft veel minder jeuk dan andere jaren heb ik het idee. Nu zit ik mij af te vragen.. zijn er mensen die ervaring hebben om het deken op een bepaald moment uit te laten? Ik zit hier serieus over te denken om dit te proberen. Want hetgeen wat hij schuurt schuurt hij toch nog, ook met deken. En mijn dekens gaan altijd kapot en ik begin er stilaan van te balen (want als er een kapot deken op ligt heeft het ook geen zin, dan kunnen de mugjes er net zo goed aan) ... Nu zit ik mij dus af te vragen of hij niet zonder deken zou kunnen. Of zou hij dan toch nog feller gaan schuren dan hij nu doet? Ik gebruik regelmatig leovet (de liquid) en volgens mij doet die wel wat. Maar het kan ook allemaal toeval zijn natuurlijk. Maar dus, zijn er hier mensen die dit op een bepaald moment geprobeerd hebben? Paard wat altijd een deken op heeft gehad zonder zetten (omdat ze minder jeuk leken te hebben)? En had dit succes of niet?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:50

Was de deken om de 2 weken en soms om de week :o
Heb dr dan ook 2..

Houd alles lekker fris en fruitig.. want die mestvlekken vind ik er niet uit zien!

Lang programma met extra voorspoelen, 30 graden.
(heb ook wel eens heter gedaan en volgens mij toch ietsje gekrompen of paard dikker?)

Maak met tyrapjes washandjes vast om de sluitingen zodat het niet veel geluid maakt en het glas niet zo beschadigd.
(Had moeders liever..)

Lees gerust tussen de regels door :Y)

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:25

ik had vorige week mijn paardje zonder deken gezet omdat het er heel goed uitzag en ze niet tot amper meer schuurde.....dacht ook dat kan wel met die fele zon en wind daarnaast staat ze van 9 tot 1800 buiten dus buiten schemer om en ze staat op speciaal paardengras...echter zondag kon ik wel janken manen onder de korsten en de staart kapot geschuurd...
gelukkig heb ik voor haar het middel gevonden dus gelijk wassen, insmeren en weer deken op, maandag was alles alweer dicht met korst erop en gister kwamen de korsten al los en zat er hele mooie rolse huid onder :D
maar dit betekent wel dat ik haar nooit maar dan ook nooit meer zolang zonder deken laat staan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:29

Maar zag je het dan niet aankomen? Ik bedoel .. had die niet eerst wat licht geschuurd en dan zo steeds verder? Of was het echt van het ene moment op het andere tot bloedens toe?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:36

In uur tijdsbestek van een uur kan het al mis gaan, terwijl het dagen ervoor goed ging bijvoorbeeld.

Met deken schuurt ie ook, maar zonder deken wordt ie nog meer gestoken, en zal de jeuk alleen maar toenemen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:37

iemand ervaring met deze dekens.mij lijkt deze eigenlijk het aller beste tot nu toe wat ik heb gezien.ze hebben een uier/koker beschermer aan de deken en de buikflap met 3 sluitingen deze kan niet verschuiven.maar ben benieud naar ervaringen,mijn volgende deken zal denk ik wel zo een gaan worden
http://www.fly-free.eu/paarden/men-vliegendeken.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:39

Dus een kapotte deken is toch nog altijd beter?
Ik krijg het niet meer bijgewerkt, de vorige deken is nog niet eens hersteld := (de winkel waar ik 'm altijd binnen bracht doet het niet meer, en heb nog wel een andere winkel maar dat is echt een stuk rijden + ook nog eens een stuk duurder .. dus ik ben een beetje de opties aan het overlopen ... Het gaat ook steeds terug stuk, dus het is niet als het eens gemaakt is dat het in orde is ... ).

Geen ervaring keona.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:45

Een kapotte deken beschermd toch meer als helemaal naakt.
Dan zou je een nieuwe aanschaffen en dan die als reserve houden.

Eenmaal kapot blijft het een zwakke plek.
Kwam toevallig shadow haar eerste deken tegen gister.
Manlief vroeg al waarom ik hem niet weg gooide, zo slecht is ie dus.
Maar het kan altijd van pas komen.

En anders moet je zelf leren naaien?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:01

net mijn paard druipend van het bloed van de wei gehaald...

Manlief is gisterenavond én deze ochtend vergeten smeren.

Resultaat: benen, buik én oren kapotgeschuurd!

Ik ben om te rotten, heb haar manen maar extra ingesmeerd voor het geval dat ze daar ook wil gaan schuren...

Bij deze doe ik mijn man weg, deze week te verkrijgen met gratis blauwe strik!
25 jaar, zindelijk, harde werker, heeft geen bijzondere voeding nodig, leuk om naar te kijken!

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:21

Oh nee toch... Hoe kan ie dat nou vergeten... Ik hoef geen man hoor die dat soort dingen vergeet, zelfs niet met een gratis blauwe strik. Balen. Hoop dat de schade beperkt blijft!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:52

@Madeliefjes: ik ben ermee getrouwd -O- Kan hem helaas niet meer inruilen...

Oh dat is niet lief :') Zie hem graag maar verdorie, hij heeft toch écht wel kantjes waarvan ik zeg: }:0

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:54

oef flink balen zeg chipieke!!

heeft iemand toevallig RISH maat 145 / 155 ?
pony heeft zon rare maat en online bestellen op de gok doe ik liever niet

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 23:04

casperzazou, ik heb even in je profiel gespiekt naar jou pony.

Ik neem aan dat je de deken voor je D-pony nodig hebt? Dan lijkt mij mt. 145/155 aan de kleine kant. Onze Blacky, 1.35 breed type, heeft mt. 165.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 01:22

nee het is voor de shetlander haha
hij is 1.14 maar zn rug is maar 1m en hij is heel dik.. :=

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 06:34

chipieke schreef:
.Bij deze doe ik mijn man weg, deze week te verkrijgen met gratis blauwe strik!
25 jaar, zindelijk, harde werker, heeft geen bijzondere voeding nodig, leuk om naar te kijken!

ohw jammer,ik zoek nog een man,maar vind die van jou een beetje te jong.
misschien op marktplaats zetten?
dan ben je hem wel snel kwijt :D

appie gisteravond:
Afbeelding
met andere deken,halster en vliegenfrontriem.
en dat gaat goed,bijna geen plekjes meer op zijn hoofd en sowieso nergens plekjes.

zonder deken;
Afbeelding

nog wel dik haha,maar verder gaat het goed!
ik weet wel zeker dat de biergist helpt die hij krijgt,hij zit mooi in zijn vacht :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 10:26

ellepel,wat voor deken is dat?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:17

Wie van de mensen hier heeft hun paarden de manen in vlechten zitten? Zodat de manen sneller groeien. of gaan ze hier alsmaar erger van schuren ?