Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_Jacky

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:35

Oke, dankjewel. 2 weken niet voldoende? Ik hoop van wel want het spul is superduur. Hoe kan ik weten of opmerken dat 2 weken niet voldoende is? Vaak zie je het paard toch al vrij snel verbeteren?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:38

ne een goede/efficiënte kuur is minimaal 3 weken volledige dosis daarna afbouwen en dan een opvolgkur met pronutrin, maagcompositum oid
Je ziet idd vaak vrid snel verbetering, maar daarmee heb je alleenbevestiging van de maagzweren en geen volledige genezing.

dus hoeveelheid gastroguard afbouwen en niet stoppen van de ene dag op de andere

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:47

Dankjewel, ik lees hier ook net ergens in dit topic dat er in abler dezelfde stoffen zitten dan in GG maar wel goedkoper is. Wat is hiervan jullie mening en/of ervaring?

Een hoop vragen haha, maar ik heb 0,0 ervaring met maagzweren e.d. en ben vanmiddag een beeetje geschrokken van de prijs van GG. ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:00

nog nooit gastroguard gegeven omwille van de prijs. Alleen omeprazole uit de humane en nu Abler. Ik heb zowel de pasta als de korreltjes.
Als ze echt slecht zijn en zo goed als niet willen eten is pasta de makkelijkste oplossing. Ik heb nu geloof ik +/- 15€ per tube betaald.
de korrels (Abprazole) zijn in verhouding veel goedkoper en ook makkelijk om af te bouwen tov de tabletten

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:24

maagsupport van paardendrogist heb ik ook gegeven. Ben er erg positief over. Er zit zoethout in, dat kalmeert de maag/darmen, werkt daardoor (licht) obstiperend en daar ruikt het ook naar vind ik.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:28

M_Jacky schreef:
Dankjewel, ik lees hier ook net ergens in dit topic dat er in abler dezelfde stoffen zitten dan in GG maar wel goedkoper is. Wat is hiervan jullie mening en/of ervaring?

Een hoop vragen haha, maar ik heb 0,0 ervaring met maagzweren e.d. en ben vanmiddag een beeetje geschrokken van de prijs van GG. ;)

Ik geloof dat iedereen positief is over de Abler medicatie... Er zitten dezelfde werkzame stof in.
Mijn ervaring is iig positief, en ook nog eens een stukje voordeliger

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:21

Hier gaat het iets minder. Lans is al wel van de wei af, wat gepaard gaat met water bij de mest en zachtere mest. Inmiddels is duidelijk geworden dat de ontstoken wortel/ kies verwijderd moet gaan worden, hopelijk einde van de week. Denk dat deze slechte kies er al wel langer zal hebben gezeten en zich nu pas openbaart... :-( Hij heeft er duidelijk last van eet nog wel gelukkig, heb hem al wel preventief nu op drie zakjes per dag staan en ga opbouwen naar 4 zakjes. heb vorig weekend bestelling gedaan met de normale verzending en had ze afgelopen zaterdag al in huis dus dat was wel fijn. Al met al best beetje ruk. Ik ga wel kijken naar de Haverschilpellets of high fiber pellet om de darmen en maag te ontzien, hij krijgt mogelijk door het minder makkelijk kunnen kauwen ondanks 24/7 ruwvoer toch te weinig vezel binnen. Hij staat al suikerarm en aan zijn energie level ligt het iigv niet.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:32

dat is weer even flink balen Chess! Is zijn mest met de drie zakjes nog steeds slap en met water?

Cas zijn mest is medium, redelijk acceptabel... net als de hoeveelheid water bij zijn mest... Heb Cas nu op een half zakje per dag... tot nu toe gaat dat best goed. Ook met rijden... alleen een echte zware training is nu toch te veel. Tijdens mijn les gister ging hij helaas weer tanden knarsen.
Dus ik moet de heeeeele fanatiek trainingen uitstellen tot na het winter seizoen.. Hoop dat ik wel lekker door kan blijven rijden...

Sterkte Chesss!!!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 16:38

idd balen Chess.
Ik zou eigenlijk wel overwegen om de darmen eveneens te ondersteunen door biergist of andere probiotica bij te geven. Een "slechte" maag doet de darmen toch afzien en deze ook ondersteunen is toch een completere aanpak.

De mijne mag nog zo slecht zijn, er moet al veel gebeuren vooraleer haar mest er slecht uitziet of waterig wordt.
Hier gaat het gelukkig stilaan beter na enkele dagen afbouwend enkele streepjes Abguard bij te geven (5 -> 2). Het voer wordt niet langer tussen de korrels uit gegeten. Dit weekend eens terug opzadelen...

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:12

Ik ga morgen beginnen met GG omdat die besteld was, en mocht dat niet voldoende zijn ga ik over op abler. Dank voor de informatie. :)
Ik hou jullie op de hoogte.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:20

Mest is idd slecht met drie zakjes. Hij krijgt al algea vitalis omdat probiotica niet voldoende aanslaat en bietenpulp. Tja hij is verder fit alleen zoveel water natte scheten. Elke winter weer een drama.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:23

Is Clear Intestine van Phitonics dan niks voor de natte scheten? Ik heb er 1 staan met darmproblemen en dat werkt als een tierelier. Die krijgt ook water bij de medt als het weer eens mis gaat. En natte scheten inderdaad.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:30

Ik heb net dit topic ontdekt omdat ik op zoek ben naar meer info over maagzweren. We vermoeden dat onze pony dat heeft namelijk
Maar kun je dit alleen zeker weten door met een cameraatje in de maag te kijken (ben ff kwijt hoe dat onderzoek heet)??

Onze pony heeft op de wei gestaan ivm blessure en heeft daar 2 voerbeurten per dag gehad (berg hooi en muesli). Hij staat nu sinds 3 weken weer op een stal en moet enorm wennen
Hij is chagerijniger en vooral bij het borstelen mag je niet aan zijn buik komen

Bij bloedonderzoek komt er wel verhoogde ontstekingswaarde uit.

Komt dit op jullie over als (een mogelijke) maagzweer?

Kan ik dit sowieso behandelen als zijnde een maagzweer, zonder at het kwaad kan?

En ik lees hier van allerlei middelen, maar wat is nu goed + niet zo belachelijk duur?

oftewel mag ik een samenvatting van de 128 pagina's ;)
of een verwijzing naar de pagina's waar ik het terug kan vinden

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:36

Ik ga er eens naar kijken, moet zeggen ben er wel klaar mee. Al drie jaar hetzelfde liedje als die naar binnen gaat, ik dacht dat ik het gevonden had maar helaas

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:57

Iemand ervaring hier met coolstance copra?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:45

Chesss schreef:
Ik ga er eens naar kijken, moet zeggen ben er wel klaar mee. Al drie jaar hetzelfde liedje als die naar binnen gaat, ik dacht dat ik het gevonden had maar helaas

Die van mij staat nu permanent op de clear intestin. Inmiddels op een onderhoudsdosis. Soms wordt ik overmoedig en denk ik dat hij het niet meer nodig heeft. Daar heb ik na een week altijd spijt van. Moet ik weer opnieuw beginnen met oobouwen en afbouwen. Dus ik moet er gewoon mee door gaan. Hoort al bij het normale voerpatroon... :D

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 00:17

Even voor mijn beeldvorming?
Gastrogard
Pepticure
Ulcergold

Hebben alle drie hetzelfde werkzame bestanddeel omezaprole? Wat is Abler?
Jullie volgen een van deze drie spuiten na 28 op met een onderhoudspoeder oid. ( Maagcompositum, groene leem, Bio Yea Sacc etc)

Het lijkt me in mijn geval weer een keer slim om een 28-daagse kuur te doen. Daarop volgend een onderhoudskuur zoals bovenstaand. Ik heb terug gelezen en dit is mijn eigen bedachte samenvatting :D
Graag bevestiging van de kenners onder dit topic.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 06:59

Chesss schreef:
Iemand ervaring hier met coolstance copra?

Ha Chess, die van mij krijgt coolstance copra. Dat gaat goed, maar hij heeft nooit erge last van dunne mest gehad ondanks de maag- en darmproblemen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 07:02

Ramzi schreef:
Gastrogard
Pepticure
Ulcergold

Jullie volgen een van deze drie spuiten na 28 op met een onderhoudspoeder oid. ( Maagcompositum, groene leem, Bio Yea Sacc etc)

Het lijkt me in mijn geval weer een keer slim om een 28-daagse kuur te doen. Daarop volgend een onderhoudskuur zoals bovenstaand. Ik heb terug gelezen en dit is mijn eigen bedachte samenvatting :D

Abler is ook een leverancier van omeprazole. De prijs is aanzienlijk lager. Gaat via internet. Na een 28 daagse kuur eerst heel langzaam afbouwen en overgaan naar een supplement.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:36

Chesss schreef:

Ik kan het me helemaal voorstellen... Vorig jaar zat ik ook echt met mijn handen in het haar.
Ik trof hem elke dag zo in zijn stal aan
Afbeelding

Deze keer gaat de overgang wei naar stal gelukkig een stuk beter...
Wel wat spetters op zijn benen, maar niet te vergelijken met de foto hierboven.. Nu maar hopen dat ik dit vast kan houden!
Ik denk dat het goed heeft geholpen om de weidegang heel langzaam af te bouwen. En denk dat het aangepaste voerbeleid hem ook wat helpt... Maar ik geloof dat jij het voerbeleid ook al goed op orde hebt, toch? Voer jij ook gekookte lijnzaadjes.. dit werkt goed bij Cas

Tinkers4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:42

Chesss schreef:

Tja... als je paard hier elk jaar last van krijg dan zoek je toch een plek waar hij naar buiten kan?? Dan is het maar verder weg, dan is het maar duurder maar ook in de randstad zijn daar wel plekken voor.

Dit vind ik pure symptoombestrijding omdat je je paard de grootste basisbehoefte , buiten lopen met vriendjes minimaal 4-6 uur per dag, ontneemt. Voor veel paarden is opsluiten en hooguit uurtje paddock al niks maar als je paard steeds duidelijk maagklachten heeft. Hoe hard moet een paard dan nog schreeuwen?

Toen wij een paard hadden die we dit niet konden bieden met maagklachten hebben wij hem verkocht aan iemand die het wel kan. Paard staan nu zomers en swinters minimaal 6 uur per dag buiten en heeft nooit meer maagklachten gehad.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:52

Bij mij in de randstad bestaan er geen weilanden waar de paarden ook in de winter op de wei kunnen...

Verkopen... ja, daar heb ik wel eens aan gedacht... Maar dat is wel een erg grote stap. En kan je niet zo kort door de bocht zeggen! Ik heb 2 paarden in moeten slapen in een korte tijd.. Nu heb ik Cas... en dit is zo een bijzonder paard, we hebben zo veel samen bereikt... het zou echt voelen alsof ik mijn kind zou moet verkopen..

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:59

henshem schreef:
Ramzi schreef:
Gastrogard
Pepticure
Ulcergold

Abler is ook een leverancier van omeprazole. De prijs is aanzienlijk lager. Gaat via internet. Na een 28 daagse kuur eerst heel langzaam afbouwen en overgaan naar een supplement.

Oke, zit nu op de site http://www.abler.com/gastric-ulcer-treatments
Welke moet ik dan hebben? Ik wil dat het dezelfde werking heeft als de GG. Destijds heeft hem dat er goed bovenop gebracht. Nu is het meer als voorzorgsmaatregel. Maar ik wil wel nu een 28daagse kuur. Destijds heeft hij die niet gehad en ik denk dat er wel nog wat zit omdat ik niet meer dikker te krijgen is. Ook wat geïrriteerd met poetsen en singelen.

Tinkers4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:59

Waar een wil is is een weg.. Nee niet met mooi vol groen gras , maar wel met onbeperkt hooi en de hele dag de benen kunnen strekken. Het gaat bij de meeste paarden niet zo zeer om het gras eten maar om met vriendjes op een groot stuk land lekker de hele dag te kunnen scharrelen.

In plaats van 24/7 op in de stal en even een 2 uurtjes in een 30 x 30 paddockje.. Ik klink misschien heel hard maar dit is ook wat mijn behandelend arts destijds zei.. Het grootste probleem is vaak dat een eigenaar zijn paard niet de juiste zorg kan bieden met betrekking tot buiten staan. Hij heeft er zoveel zien opknappen door lekker op de wei te kunnen..

Wij hebben ons paard uit liefde verkocht omdat wij hem een leven zonder pijn gunde en die heeft die gevonden hij is al 5 jaar gelukkig en zonder maagzweren en voor ons is dit de beste keuze die we gemaakt hebben. Ik had ook een geweldige band maar het was óf verkopen of het een heel stuk verder van huis zetten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:38

Ramzi schreef:
Oke, zit nu op de site http://www.abler.com/gastric-ulcer-treatments
Welke moet ik dan hebben? Ik wil dat het dezelfde werking heeft als de GG. Destijds heeft hem dat er goed bovenop gebracht. Nu is het meer als voorzorgsmaatregel. Maar ik wil wel nu een 28daagse kuur. Destijds heeft hij die niet gehad en ik denk dat er wel nog wat zit omdat ik niet meer dikker te krijgen is. Ook wat geïrriteerd met poetsen en singelen.

alles wat omeprazole bevat heeft dezelfde werking ;)

eigenlijk kies je bij Abler de vorm die je het makkelijkst kan toedienen bij je paard, hetzij korrels, tablet of pasta

@tinkers4ever: wat jij opnoemt is niet voor elk paard de oplossing, ken er ondertussen die goed routine hebben, dagelijks minimaal 6u al buiten kunnen op gras, met hooi en nog steeds maagproblemen krijgen