[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 20:26

Bij ons was daar de kuur ook voor. Mijn merrie was zo overgevoelig en vol met slijm dat ze het niet meer opgelost kreeg. Dierenarts raadde aan om prednisolon kuur te starten zodat de reactie/overgevoeligheid stopte/onderdrukt werd zodat zij beter kon herstellen en het slijm dat al aangemaakt was eruit kon werken. Heeft heel goed gewerkt ondanks dat ik erg angstig was voor bijwerkingen. Daarna nooit meer gebruikt en zorg dat ik de leefomgeving optimaal heb en verder natuurlijke ondersteuning dmv kruiden etc.

Over zwakke botten en botontkalking bij paarden wil ik niet eens nadenken als bijwerking.. heel akelig, dan kan je je paard echt afschrijven ;(

KittyDylan

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:04

Ik merk tot nu toe nog niet eens zo'n verschil. Maar we moeten nog anderhalve week, en dan afbouwen.

Duimen. Anders weten we het écht niet meer...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:36

Nandos, ik kan me bijna niet voorstellen dat het geen negatief effect heeft. Maar ik vind wel dat er best weinig naar bijwerkingen van medicijnen bij paarden wordt gekeken. In de volksmond noemt men prednison een paardenmiddel, maar dat betekent natuurlijk niet dat het geheel veilig is bij paarden, omdat zij zo groot en sterk zijn.
Ik weet maar weinig mensen die geen klachten hebben na of door prednison eigenlijk.

Maar in het topic van maagzweren verbaasd het me ook dat mensen zelf dokteren met maagbeschermers, waar die ook niet geheel veilig zijn. Ik slik ze al 11 jaar en daar zitten ook nadelen aan, maar zonder gaat helaas niet.

Mensen krijgen bij een prednison kuur doorgaans wel iets ter bescherming van de botten en de gewrichten.

Ik wil gewoon dat mn paarden beter worden, maar als het met kruiden zou kunnen, dan liever dat dan met ab kuur, prednison etc.
Daarom zoek ik nu ook een 2e hands flexineb, maar die is niet te vinden. Wel vernevelaars die op lichtnet aangesloten moeten.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 11:39

Ja ik geloof ook dat aan medicijnen risico's verbonden zitten. Ik vind trouwens dat niet alleen bij paarden, maar bij heel veel medicijnen voor dieren nauwelijks over bijwerkingen wordt nagedacht. Alsof het een stuk minder belangrijk is.. Heel jammer en onverantwoord.

Zo'n flexineb is idd een hele aanschaf. Ik heb ook een tijdje naar vernevelaars gekeken maar nu gaat het alweer een redelijke tijd goed met verschillende kruiden. Ik neem aan dat je ook al naar mobiele vernevelaars gekeken hebt voor mensen? Die kan je op een neusgat zetten en zijn een stuk minder prijzig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 16:15

Het is best schandalig inderdaad dat er zo weinig wordt nagedacht over de bijwerkingen bij dieren en de gevolgen op de langere termijn. Ik heb mijn laatste prednison in 2006 geslikt en daar nu nog altijd last van. Maar het ligt er natuurlijk ook aan waarvoor je de prednison moet slikken. Ik heb/had een auto immuun ziekte, die grotendeels onder controle is door operaties. Maar daar kom je nooit 100% vanaf. Dat zal ook effect hebben, in tegenstelling tot een kuur bij een voorbijgaande ontsteking.

De flexineb is goedkoper dan 2 paarden een week in Utrecht in de sauna box, maar ondanks dat besef, voelt het nog steeds als een duur apparaat.

Die op lichtnet gaat vind ik echt een groot nadeel, maar wel stukje goedkoper.

Ik zoek me suf op mobiele vernevelaar voor mensen, maar kom er niet helemaal uit. Heb er geen ervaring mee, dus zit echt van alles te vergelijken. Ik zat zelf te denken die door het grote gat van het graasmasker te doen. Evt 2 gaten dichtmaken aan de onderkant.

Op internet kwam ik ook een filmpje tegen, ik meen uit Amerika, dat iemand het had gemaakt met een emmer. Maar wel een flink vernevel apparaat op stroom.

Het voordeel van de speciale voor paarden, is wel dat er is nagedacht over het reservoir en het in en uit ademen natuurlijk. Ik wil nu beginnen met zoutoplossing. Eventueel fluimicil.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 17:29

Ik werk in de medicijnenbranche, voor humaan gebruik dan, en ook daar schort het wel eens aan informatievoorziening over bijwerkingen. Dat is verder even offtopic. Ik heb de officiele bijsluitertekst van prednisongebruik bij paarden opgezocht en bekeken maar ik kan er niets over visusklachten in terugvinden. Dat zou mijn insziens het schrikken ook kunnen verklaren. Het kan komen door gedragsverandering maar daar wordt verder niet over uitgewijd wat voor veranderingen dat dan zijn. Het blijft dus gissen. Ik hoop alleen dat het beter zal worden want zoals hij nu is, is hij voor de buitenrit niet echt plezierig om mee om te gaan. Het kan ook een gevalletje flauweritis zijn...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:28

Kun je het niet een beetje testen vanaf de grond?

Hij kan zich ook vreemd voelen. Toen ik erg ziek was en prednison kreeg, dacht ik even dat ik de hele wereld aan kon. Kon opeens 8 boterhammen op en 2 borden eten. Barstte even van de energie, dus was echt een boost. Maar ik kreeg wel hoge dosering voor ontstekingen en was dan al even flink ziek. Na een tijd kakte het wel weer wat in of werd het iig wat ''gewoon''

OP bijsluiters staat vaak; bij zoveel procent kwam dit voor en bij zoveel dat. Maat ik weet vrijwel zeker dat niet alle bijwerkingen worden gemeld, dus de cijfers zijn vaak te vaag. Niet alles wordt ook serieus genomen, denk ik.

Bij dieren is het lastig en moet je er zelf bij blijven. Ik gebruik al mn hele leven handgeschreven agenda's en schrijf ook van de paarden alles op. Als je dit nu noteert en je paard heeft over een paar weken of een maand toch iets, dan kun je even teruglezen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:36

Bijwerkingen vermeld in de bijsluiter, zijn bijwerkingen die gemeld zijn tijdens klinisch onderzoek. In principe worden bijwerkingen tijdens commercieel gebruik, gemeld bij het lareb of bij de betreffende fabrikant. De fabrikant heeft weer de plicht dit openbaar te maken.

Vandaag heb ik mijn paard weer gereden. Het ging vandaag veel beter qua schrikken. Ik heb hem even aangepakt, omdat hij het vertikte langs een paar paddenstoelen te lopen. Tikje met de zweep was voldoende.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 00:36

Ik heb vaak dat op de bijsluiter staat bij een bijwerking; Gemeld vaak, 1 op de 100 gebruikers bijv. En dan bij andere bijwerkingen; Gemeld; 1 op de 10.000 gebruikers etc.
Als het gemeld word zal dat wel zo zijn, maar ik durf bijna wel te wedden dat heel veel helemaal niet gemeld wordt. Meestal passen artsen de dosering aan of schrijven ze iets anders voor. Of als je lichte klachten hebt, zeggen ze; ja, dat kan hoor. Meestal houdt het na een paar weken wel weer op.
Nog vaker wordt de link niet eens gelegd. Zeker als mensen meerdere medicijnen gebruiken of erg ziek zijn, is het moeilijk. Ik slikte 3 of 4 medicijnen door elkaar en kom er dan maar achter door welke je hoofdpijn hebt. Helemaal als stoppen echt uit den boze is.

Ze hoesten hier amper nog. Soms 1 kuch. Alleen mn ruin hoest als hij wil rollen. Hopelijk vind ik snel een ideale vernevelaar.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 16:38

Vandaag met mijn paard naar de kliniek geweest en in zijn longen gekeken.
Zat vol troep, leek wel een dun brinta papje :r

Hij hoestte in vlagen een droge hoest zonder viezigheid, geen koorts , at goed , ziet er super uit maar niet de conditie die ik van hem gewend ben.

Keel was prima , luchtpijp ook maar die longen dus niet en Blue is geen type die uit zichzelf loopt rond te rennen voor de lol dus er kwam ook niks los.

Nu dus prednison er in voor 3 weken en dan zou het echt over moeten zijn, duim duim.

Oja, en dus wel gaan rijden , lichte arbeid, dat durfde ik dus niet omdat ik voelde dat hij niet fit was.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 19:20

Ik heb goede ervaringen met prednison. En idd lekker lichte beweging geven. Samen wandelingen maken en lichte stapritjes kunnen ook prima!! Nu met dat mooie weer lekker het bos in *D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 00:57

Nou, gister heb ik ze ernaast meegenomen en ze hoestten beiden flink. Ik rij dan mn ruin en neem de hoestende ruin, de hoestende merrie en shet mee aan de hand. Ze begonnen meteen. Toen even rustig, heb ik een klein drafje geprobeerd, maar bleven ze er al snel in. Daarna af en aan wat hoest en rustig. Hoorde ook nog wat vastzitten.

Eenmaal terug had de merrie behoorlijk wat witte snot in dr neus.

Ze staan 24/7 buiten, dus het is niet dat ze anders niet bewegen.

Ik heb nu een humane vernevelaar besteld die op batterijen werkt en wil deze aan mn graasmasker maken. Ook sputolysin en kruidenmix besteld.

We zijn hier 1 pot sputolysin, 2 flessen ventipulmin, 2 potten prednison en 1,5 pot cubarmix verder, maar heeft niks gedaan helaas. Gek genoeg eigenlijk, want tijdens de scopie zat er wel taai slijm, maar niet bizar veel.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 14:25

Mijn paard hoest niet meer maar staat nog steeds buiten. Hij vindt het wel best.
Gisteravond een flinke wandeling gemaakt en hij was op een paar kleine schrikmomentjes na weer z'n ouwe ikkie. Lekker aan een slap touwtje naast me gestapt. Heel ontspannen.

En zo staat hij overdag buiten in zijn prive paddockAfbeelding

Een kruiwagen gevuld met nat hooi en een speciekuip water, schaduw onder de bomen aan de andere kant

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 08:50

Mijn merrie heb vanwege het hoesten van het stro gehaald. Ik kan haar redelijk veel maar niet onbeperkt voeren, zeker niet nu we het grazen opbouwen, dan wordt ze een plofkip.
Maar ze gaat dus nu zoeken naar kleine groene sprietjes... voorheen stond ze dan wel te klooien met het stro.

Als ik nu een plak week, zou dat dan voldoende zijn? Dus een plak nat stro geven? Of lok ik dan weer gehoest uit?

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:11

Als je het goed laat weken zou dat denk ik goed moeten gaan. Dan plakt het stof en schimmel vast aan het stro. Zolang het nat blijft tot ze het op heeft zie ik geen probleem, maar het is altijd even uitproberen heb ik gemerkt met mijn paardje..

Geef je het alleen om te eten of wil je er de stal mee gaan bedekken? Ik denk als je het als stalbedekking gaat gebruiken het te lang gaat liggen en dan niet meer nat is = stofdeeltjes gaan zweven = hoesten

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:16

Ik zou dan nog eerder een nat plak hooi geven om mee bezig te zijn in plaats van nat stro. Het hoeft niet veel te zijn. Mijn paard eet niet aan één stuk door uit de kruiwagen. Die gaat tussentijds lekker struinen in de bak, knuffelen met zijn buurman of buurvrouw.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:49

karijn schreef:
Ik zou dan nog eerder een nat plak hooi geven om mee bezig te zijn in plaats van nat stro. Het hoeft niet veel te zijn. Mijn paard eet niet aan één stuk door uit de kruiwagen. Die gaat tussentijds lekker struinen in de bak, knuffelen met zijn buurman of buurvrouw.

Deze wel..... is een pony en dus wat 'soberder' in onderhoud....
Die gaat als het hooi op is dus groene sprietjes in het zand zoeken....

Ze krijgt voor het type pony dat ze is al een heeeeule berg hooi, en er zijn 4 voermomenten per dag... waaronder een uur het gras op.
Straks als ze overdag de hele tijd op het gras staan is dat gedoe voorbij, maar voor nu wil ik niet dat ze zichzelf weer verandert in een zandbak :-(

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 16:28

Ik zou het stro natmaken. Er komt echt veel vanaf en voor je paardje is het lekker om te knabbelen. Misschien in een net doen en wel te drogen hangen, omdat ze het nat misschien niet goed eten.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 07:47

mag ik even binnenvallen? Heb sinds 1 jaar een tinker, staat 24/7 buiten met schuilstal, in winter paddock met zand en looppad rond de weide, in schuilstal ligt ook niks. Nu is hij 1 mei beginnen hoesten, eigenlijk van zodra ze paar uur er dag op de wei konden. dacht eerst door de droogte, had echt al weken niet meer geregend, maar ook na regen hield het aan, ook al heb ik het idee dat het op die dagen minder was. dus dacht dan eerder allergie aan pollen? we wonen in het bos, aan bomen geen gebrek. het is een droge hoest, nooit vuile neus. Ook de indruk dat het vooral 's avonds is als hij van het gras afkomt. al paar keer dierenarts willen bellen maar hij is niet altijd benauwd. Toen de DA hier was voor de enting deed hij bv niks, stond daar mooi gezond te blinken, paard ziet er gezond uit zei DA. Hooi maak ik sindsdien ook nat, krijgen daarnaast handje muesli (graanvrij) en vitaminekorrels. Nu ook al 14 dagen fenegriek en luchtwegenkruiden. Ik weet het dus echt niet..... iemand nog een denkpiste?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 19:58

Het wil niet altijd wat zeggen. Mijn NF ruin had een droge hoest. Bij een scopie was het toch veel taai slijm, dus vastzittend. Bij de merrie hoorde je het echt roggelen.
Ze zijn beiden niet ziek geweest, geen koorts en niet slecht eten.

Als je aan pollen denkt, zou ik een vliegenmasker met pollen netje omdoen. En toch even goed laten luisteren of kijken met een scopie. Daar hangt wel vanaf wat gaat werken.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 20:01

Poppy hoest nog steeds..
Nu afbouwen met prednisolon, en als het volgende week nog niet beter is moeten we misschien wéér voor een longspoeling ;(

Afbeelding

Ze is verder enorm gezond en heeft zelfs appeltjes..

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:09

Vandaag echt heel de dag hoesten, vreselijk!! morgen even overleggen met DA en vragen om endoscopie. Kunnen ze daarmee zien of het allergie is of iets anders?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 01:22

Onze veearts heeft met de scopie wat slijm afgenomen en opgestuurd. Dat kunnen ze onderzoeken. Bij ons kwam er geen allergie uit.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 11:16

Bij die van mij hebben ze alleen gekeken en inderdaad een laagje slijm zien liggen.
Paard hoest ook alleen bij arbeid een droge hoest.

Sinds hij medicijnen krijgt voelt hij zich wel veel beter en zaterdag op een buitenritje, ging hij spontaan ik galop, hoeste daarna een keertje heel diep en hard maar liep daarna juist vlotter.

Blue ziet er verder ook prima uit maar dus toch troep in zijn longen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 19:16

Ik ben intussen drie weken verder, geen medicatie en ik heb hem al heel lang niet meer horen hoesten. Nog drie weken onder het huidige management door en dan gaan we voor een controle-bezoekje.
Rijden gaan we weer intensiveren want het is vooral toch flauweritis waar hij last van heeft.