Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:06

Firegurl schreef:
Hoi allemaal,

Ik geef 1mg pergolide per dag. En dan in de ochtend een halfje en s,avonds.Kan je ook 1 pil in 1x geven? Ik geef het eigenlijk zo om dat het best wel een zwaar medicijn is..

Mijn pony krijgt 0,75 mg per dag. Dit geef ik gewoon 1x per dag, probeer het wel altijd om de zelfde tijd te geven. In de avond.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:54

Firegurl: dat zou ik laten afhangen van hoe je paardje nu is: is ze goed op orde en in balans? Blijft ze gewoon goed eten ondanks de pergolide die ze krijgt? Of eet ze slechter en heeft ze er last van dat ze het krijgt. Als ze weinig last heeft en het verder goed doet, kan je het gewoon bijvoorbeeld 's avonds in een keer gaan geven. Heeft ze er best wel last van, dan zou ik het voorlopig nog verdeeld laten.

Wij hebben heel lang (lees jaren) het verdeeld in 2 keer over de dag gedaan omdat willy er in het begin echt last van heeft gehad. Daarna had hij er eigenlijk helemaal geen last van maar gaven we het nog steeds verdeeld. Nu krijgt hij het sinds denk ik ruim een half jaar in de avond in 1 keer ook omdat het handiger is als iemand anders het een keertje voor je moet waarnemen. Maar ik zou het alleen doen als ze er geen last meer van heeft met bijv eten of misselijkheid.

Firegurl

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:37

Dank voor jullie antwoorden! Hij heeft geen last van misselijkheid of minder eten.Hij eet als een gek juist haha.Hij zit zo goed in zijn vel nu,hij gaat weer glimmen en een voor hem korte vacht.Dat heb ik al in jaren niet gezien! Is het nu zo dat de pergolide maar 5 jaar helpt?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 23:16

Dat zal niet zo absoluut te zeggen zijn Firegirl. Het kan zijn dat pergolide na verloop van tijd minder gaat werken voor je paard, na een aantal jaren.. Hoeveel jaar dat precies is, is niet goed te zeggen. Volgens mij komt dit doordat er nog niet zoveel ervaring/kennis over is en bovendien zal dit ook per paard kunnen verschillen door de specifieke cushingverschijnselen die het paard heeft, misschien zal ook wel de leeftijd van het paard meespelen en of de ziekteverschijnselen (de cushing zelf) sterker/erger worden door de jaren heen. Het kan dus zijn dat je op een gegeven moment meer pergolide moet gaan geven structureel om het zelfde eindresultaat te krijgen, maar dan ga ik er van uit dat of je paard heel erg achteruit is gegaan of op een gegeven moment (hopelijk na lange tijd) veel minder gevoelig zou zijn geworden voor pergolide. Er zijn volgens mij nog niet echt harde betrouwbare cijfers over.. Dat inzicht krijg je eigenlijk pas als je cushingpaarden jaren lang gaat volgen en bijhoudt hoe het zich ontwikkelt.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:54

Jelke staat dit jaar voor het eerst weer met een dik been. Toen hij met de Pergolide begon, knapte hij ontzettend op, maar nu is het helemaal mis. Hij is weer aan de antibiotica en krijgt pijnstilling ;(
En hij ging zo goed de laatste maanden.....

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:14

Deze tijd van het jaar is voor Peter ook altijd erg slecht, 2 jaar geleden is het ook rond deze tijd echt begonnen.
Het gaat nu dus erg, heel erg slecht met hem .. z'n hoeven begeven het ..

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:40

jammer zeg dat jhet met Peter en jelke weer slecht gaat. :(:)

Met mijn shet gaat het nog steeds redelijk. Loopt nog steeds goed maar ik hoor aan haar ademhaling dat ze weer meer last van haar longen en holtes krijgt.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:43

Bij mijn shettert van 25 is het laatst ook vast gesteld. we hebben hem pas geschoren krijgt medicatie en marstall vito voer. gaat prima zo :)

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:18

Welke dosis krijgt jouw Shet ?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:46

haboshof schreef:
Jelke staat dit jaar voor het eerst weer met een dik been. Toen hij met de Pergolide begon, knapte hij ontzettend op, maar nu is het helemaal mis. Hij is weer aan de antibiotica en krijgt pijnstilling ;(
En hij ging zo goed de laatste maanden.....

Kreeg hij al MSM? Ik verhoog de dosis altijd als er iets bij Willy speelt en dat lijkt dan zeker invloed te hebben op het verloop. Ik geef hem dan ook altijd een flinke dosis echinacea druppels om de weerstand te boosten. Beide zaken lijken een veel voorspoediger herstel te verkrijgen dan hoe lang hij er voorheen overdeed om dan te herstellen. Ik hoop dat hij snel opknapt.
Wat vervelend :(:) om dit te lezen, ben paar dagen vrij dus weinig op bokt geweest.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:47

Lappie_Lap schreef:
Deze tijd van het jaar is voor Peter ook altijd erg slecht, 2 jaar geleden is het ook rond deze tijd echt begonnen.
Het gaat nu dus erg, heel erg slecht met hem .. z'n hoeven begeven het ..

He bah wat naar dat Petertje ook weer zo slecht gaat. Arm ventje en arme jullie, ik hoop dat hij snel weer wat verbetert, wat naar dat het steeds maar terugkeert he? Heel erg veel sterkte!!! :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:03

Stil hier in het topic ??

Hoe is het nu met Petertje? Al weer een beetje verbetering? :(:)

Willy heeft nu lekker een regendeken op en daar doet ie het weer goed mee. Kwam 'smorgens er een keer voor langs om hem op te doen waarna hij met regendeken heel tevreden voor de buitendeur ging staan zo van "Nou IK ben er klaar voor, kom maar op". Grapjas is het <3 .

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:30

Ja ik ben ook wel benieuwd hoe het met Peter is.
Ik heb zowaar weer een les gereden met Indy! Niet gedacht dat nog te doen met hem. Hij vond het erg leuk om weer eens op stap te gaan. Zijn been is weer ok en hij liep goed. Hopelijk blijft het even zo, kunnen we een beetje aan zijn conditie werken. Morgen weer scheren, want zijn vacht is weer in stadium 'ijsbeer'. Het is niet eens zo heel lang, maar vooral erg dik. Hij staat flink te zweten. En dat na ong. 8 weken. Gelukkig vind hij het niet zo erg allemaal.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:36

Erg slecht nog steeds.
Het kleine beetje hoop wat ik voor hem had, dat ie weer wat zou kunnen omhuppelen en jodelen wat laatste dagen met 2x zoveel buut .... dat is dus niet zo. Hij voelt zich wel beter, maar het kan eigenlijk niet zo. Ook heeft ie een enorme ontsteking op z'n elleboog gekregen RV, gelukkig is dat met zwarte trekzalf doorgebroken. Maar nu is RA ook weer veel slechter in de hoef geworden ... hij begint gewoon steeds meer en langer ontstekingen te krijgen. Nee, ik heb er eigenlijk bijna vrede mee om hem te laten gaan .. ondanks dat ie zelf nog zo graag wil. Altijd toch snel omhoog wippen als je langs komt, netjes z'n vreten op eten, graag naar buiten willen, helder uit de ogen kijken.
Ik vind het nu gewoon te ... te worden.

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:32

He gatver wat naar om te horen. Het is inderdaad wel veel bij elkaar en achter elkaar. Word je altijd zo moedeloos van. Het geeft je zoveel zorgen. Sterkte ermee in ieder geval.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 22:56

Lappie_Lap schreef:
Erg slecht nog steeds.
Het kleine beetje hoop wat ik voor hem had, dat ie weer wat zou kunnen omhuppelen en jodelen wat laatste dagen met 2x zoveel buut .... dat is dus niet zo.

Jeetje wat rot, ik bekeek net even je profiel en wat een leuke pony is die Peter toch en wat een hartverwarmend verhaal erbij! Soms is houden van een pony ook loslaten, met jullie lange geschiedenis zal het niet meevallen. De postpony vond ik zo vreselijk leuk om te lezen. Ik wil je veel sterkte wensen met de beslissingen waar je voor staat.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:26

Lappie_Lap schreef:
Erg slecht nog steeds.
Het kleine beetje hoop wat ik voor hem had, dat ie weer wat zou kunnen omhuppelen en jodelen wat laatste dagen met 2x zoveel buut .... dat is dus niet zo. Hij voelt zich wel beter, maar het kan eigenlijk niet zo. Ook heeft ie een enorme ontsteking op z'n elleboog gekregen RV, gelukkig is dat met zwarte trekzalf doorgebroken. Maar nu is RA ook weer veel slechter in de hoef geworden ... hij begint gewoon steeds meer en langer ontstekingen te krijgen. Nee, ik heb er eigenlijk bijna vrede mee om hem te laten gaan .. ondanks dat ie zelf nog zo graag wil. Altijd toch snel omhoog wippen als je langs komt, netjes z'n vreten op eten, graag naar buiten willen, helder uit de ogen kijken.
Ik vind het nu gewoon te ... te worden.

Jemig Lappie wat een rotbericht :(:)
Arme Petertje, 't is zo'n lief ventje om te zien. Geef je hem nog extra's om te helpen tegen de ontstekingen, ik geloof het wel hè? Wat een moeilijke situatie, zeker omdat ie nog steeds goed eet en graag naar buiten wil en op mensen gericht is. Arme jij en arme Petertje. Heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:32

Ik mag mij hier ook melden.

Bij mijn paard is cushing vast gesteld. Echter is er naast de apparte vacht en veel drinken/plassen nog niks aan haar te merken.
Bloedwaarden waren zelfs erg goed voor een 18-jarige.

Ben wel meteen aan de slag gegaan betreft ander voer, hier kan je een hoop mee ondersteunen in positieve zin. Medicijnen zijn nog niet nodig.
Hoop het nog even zo te houden en probeer positief te blijven. Al lees ik hier wel een hoop "mindere' verhalen.

Ik rij momenteel ook nog gewoon 4 a 5 keer per week want mevrouw heeft namelijk echt nog een bult energie waar je bang van wordt.

@ Lappie

Sterkte :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:41

Welkom NienkeKara :(:) .
Hmmm hoe zal ik het voorzichtig formuleren ;) :o ? Als je paard veel drinkt en plast dan heeft zij waarschijnlijk toch al best last van haar cushing en - wellicht de eventuele bijwerking suikerziekte. En als haar vacht al merkbaar anders is dan heeft zij het al een tijdje onder de leden.
Deze verschijnselen kun je nu waarschijnlijk met medicijnen dan wel supplementen (!!) de kop in drukken zeker omdat je aangeeft dat ze verder nog super fit is. Zodat haar vacht weer op orde komt en ook haar drink en plasgedrag. Zo kan je ook voorkomen dat ze overmatig gaat zweten omdat haar thermostaat ook van slag is - dan wel zal gaan raken - door de hoge hoeveelheid cortisol in haar lichaam door de cushing.
Je wilt namelijk eigenlijk juist niet wachten tot ze verslechtert, want het terugkomen van een slechte situatie (bijvoorbeeld hoefbevangenheid) is veeel moeilijker (en soms zelfs onmogelijk) dan het voorkomen ervan en het proberen te voorkomen van die situatie.
Ik neem aan dat je DA heeft aangegeven dat er nog geen medicijnen nodig zouden zijn, wat was de redenatie daarachter, weet je dat misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:27

De reden heeft hij niet gegeven waarom geen medicijn, ik moet haar zeer goed in de gaten blijven houden. Bij enige twijfel direct contact opnemen.

Haar bloed was zeer goed, daar moeten ze dan toch ook de suikerziekte kunnen zien, of kan je dat niet aflezen van de bloedwaarden?

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:30

Volgens mij kun je suikerziekte wel aflezen aan de bloedwaarde hoor! :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:36

Suikerziekte kan je inderdaad ook uit bloedwaarden aflezen maar als er veel tijd zit tussen afnemen en bekijken van het bloed kan dit wel vervliegen of minder betrouwbaar zijn.
Veel drinken en plassen is (vaak!!) een teken van suikerziekte-achtige verschijnselen. Ik weet niet of ze er bij jou paard op gelet hebben en of DA ervan op de hoogte is dat cushing paarden vaak aanleg hebben voor suikerziekte/insuline resistentie.
Het vele drinken en plassen verdwijnt in ieder geval als de cushing op orde wordt gebracht. Waar het dan ook maar vandaan komt :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:40

Da is zeker op de hoogte. Melde mij ook dat paarden met cushing vaak suikerziekte krijgen/hebben.

Bloed is afgenomen en de dag erna gecontroleerd. Dus zat zeker niet veel tijd tussen het afnemen en controleren.

Ga het met de Da nog even hebben over de medicijnen.

Bedankt allemaal voor het meedenken en de tips!

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:03

Hoi meiden!

Hoe is het hier? En met de paardjes.
Hoe is het met Petertje?

Hier gaat het prima! Loopt goed,hij heeft nog nooit zo mooi en glad in zijn vacht gezeten! Sinds maart aan 1mg pergolide(doet voor mijn paard echt wonderen dus) Hij voelt zich weer jong hahah.

Nog even een mestonderzoek doen deze maand,benieuwd wat er uit komt.

Hoe is het met Willy ? Op hoeveel pergolide staat hij nu? 1 mg of 1,5 mg?

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:17

Hier nog iemand met een Cushing klantje... Mijn klein Sammy (88 cm) heeft het en ik ben sinds vrijdag begonnen met Parlodel op advies van de Uithof. De verdenking bestaat al een jaar maar nu na bloedtesten is het zeker (waarde was zo hoog dat er geen twijfel meer over mogelijk is). Nu zit ik met een praktisch probleempje... voer. Door zijn gebrek aan grootte staat hij nu al een hele poos op alleen voordroog (hooi is beter maar we kunnen niet gescheiden voeren...). Uiteraard als ik daar die pillen in stop wordt dat niet gegeten. Nu rasp ik wat winterpeen en stop de pillen daar tussen maar ik merk aan hem dat hij door lijkt te hebben dat er wat in zijn wortels zit. Gister ging pas bij de laatste hap de capsule mee (1 pil en 1 capsule om aan de benodigde mg te komen), likte hij zijn bak niet schoon en pakte hem beet om hem met een fikse zwaai aan de kant te gooien :=
Is er iets anders waar ik het in kan doen zonder dat er teveel suikers etc. in zitten? Hoeveelheid voer is ook nu zeer minimaal omdat hij het niet nodig heeft en eigenlijk niet mag hebben....