[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:31

Heb niet het hele topic doorgelezen, dus als ik een vraag stel die al 100 keer gesteld is, alvast sorry :o .
Kennissen van ons vertelden laatst dat Chloor, verdund met veeeeel water ook goed tegen mok helpt, heeft iemand daar ervaring mee?
Of anders misschien met Nertsenvet? Wij gebruiken dat wel eens voor manen en staart, tegen het schuren. Maar zou dit ook kunnen helpen tegen mok?

Juangi

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:51

Ik zou chloor niet gebruiken tegen mok, zijn namelijk wondjes... Het weekt dan weg en dan loop je kans dat het ontzettend zal gaan prikken...

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:46

Ook niet ontzettend verdund met water?

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:58

bleek is een schoonmaakmiddel moet je nooit en te nimmer op deiren gebruiken is ook heel slecht voor de huid prilt en droogt erg uit zelfs verdund met water,
Net zo`n middel als afgelopen motorolie ook de grootste zooi die je op je dier kunt smeren dat vergiftict het paard stilaan veel mensen doen het omdat dat vroeger ook gebruikt werd echter is het zo dat we wel moeten nadenken
het wil niet zeggen dat die middelen omdat ze werken ook per definitie goed zijn in tegendeel zelfs,
Vroeger had men het geld niet om goede middelen te gebruiken vandaar dat vroeger ook de dieren niet zo oud werden als nu

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 07:50

Heeft bij iemand Mok er ook ooit zo uit gezien? Een gat in de koot van een 1,- stuk met pus er in? De DA heeft gister nl mok vast gesteld. En krijgt daar ook nu medicijnen en smeersels voor.
Hoe lang duurde het voor de wond weer dicht ging en het een gewoon pus loos korstje werd?

http://i178.photobucket.com/albums/w264 ... okt/12.jpg

http://i178.photobucket.com/albums/w264 ... okt/16.jpg

http://i178.photobucket.com/albums/w264 ... okt/17.jpg

http://i178.photobucket.com/albums/w264 ... okt/21.jpg

http://i178.photobucket.com/albums/w264 ... okt/24.jpg

http://i178.photobucket.com/albums/w264 ... okt/25.jpg

http://i178.photobucket.com/albums/w264 ... okt/33.jpg

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 15:23

Bah, dat ziet er naar uit. Denk dat ikzelf daar even naar zou laten kijken door de veearts.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:27

Als je mijn post goed had gelezen. Dan had je geweten dat de DA gister al heeft gekeken. Ik zoek mensen die mok kennen zoals mijn paard heeft.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 00:21

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje: mijn paard heeft mok, of in ieder geval iets wat erop lijkt (heb namelijk nog niet eerder met mok te maken gehad). In de kootholte heeft ze een niet al te grote plek met witte (gedeeltelijk zachte) korstjes en wat kloofjes. Nu heb ik het gewassen met betadineshampoo en smeer ik het elke dag in met acedermzalf. Ook staat ze op stal, want de paddock is heel erg nat. Ik wil haar eigenlijk wel weer naar buiten hebben, want van het binnen staan wordt ze ontzettend druk. Ik heb trouwens het idee dat de acederm nog niet echt werkt, dat ik het er alleen maar een beetje soppig door maak. De korstjes willen er ook niet echt af.
Iemand tips voor hoe ik het nu moet aanpakken (dus met buitenzetten en het wel/niet smeren van acederm)?

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 14:13

witbeners krijgen over het algemeen sneler mok net als witte hoeven die zijn ook fragieler dan zwarte,
Je kunt natuurlijk altijd ff de DA informeren of het echt wel mok is voor je smeerseltjes probeerd, is altijd veiliger, zeker als je er gen verstand van hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 15:14

Welk middel raden jullie aan bij mok, maar als het been wel gespoeld/ gewassen moet worden?

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 15:16

Shanna schreef:
Welk middel raden jullie aan bij mok, maar als het been wel gespoeld/ gewassen moet worden?

Als het been nat is/blijft dan smeerde ik altijd sudocreme of vaseline om het soepel te houden
Nu gebruik ik hydrocortiderm van de DA, maar dan moeten de voeten echt droog zijn dus meestal is het afspoelen en dan droog wrijven en op laten drogen en dan pas smeren.

lief_paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 00:09

Met hydrocortiderm moet je erg oppassen en nooit langer dan 4 dgn smeren. Er zitten corticosteroiden in en deze werken ontstekingsremmend, dat is fijn. Maar ze
- Verlagen de afweer
- Maken de huid dun

als je lang smeert wordt de afweer slecht, de huid is dan erg gevoelig voor schimmelinfecties (er zit nl wel antibiotica in tegen bacteriën dus daar heb je minder last van). Het werkt soms dus goed maar alleen bij kort gebruik.
Ik ben groot fan van zinkzwavelpasta!! Dit werkt echt super, verder natuurlijk de benen goed droog houden!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 01:38

En wat als je de benen niet droog kan houden omdat de wei nat is en je paard sokken heeft?
Ik knip al wel de sokken bij de mok-plekken weg, zodat ik de zalf niet in de sokken smeer maar echt op de mok..

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 07:24

Shanna dan kun je een dikke laag sudocreme smeren; de huid blijft soepel en het water ka er niet bij komen ;)

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:28

lief_paardje schreef:
Met hydrocortiderm moet je erg oppassen en nooit langer dan 4 dgn smeren. Er zitten corticosteroiden in en deze werken ontstekingsremmend, dat is fijn. Maar ze
- Verlagen de afweer
- Maken de huid dun

als je lang smeert wordt de afweer slecht, de huid is dan erg gevoelig voor schimmelinfecties (er zit nl wel antibiotica in tegen bacteriën dus daar heb je minder last van). Het werkt soms dus goed maar alleen bij kort gebruik.
Ik ben groot fan van zinkzwavelpasta!! Dit werkt echt super, verder natuurlijk de benen goed droog houden!!

Er was laatst op bokt iemand die wist dat je van hydrocortiderm onvruchtbaar werd :=

Zou dus maar uitkijken...!
}:0

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:45

Degene die zei dat witte hoeven zwakker zijn, dat is onzin.. witte benen hebben echter wel vaker mok.

En ja, van hydrocontiderm kan je onvruchtbaar raken.

Als je paard mok heeft moet je zorgen dat de korsten er zsm afgaan, anders heeft al die zalf ook geen zin, die korsten nemen dat niet op ...
wij wassen ze eerst met betadine, dan pakken we ze in, dikke laag uierzalf erop, goed vet maken om de korsten los te weken, maandverbandje dr om, en dan n bandage (anders zit je bandagen eronder, en t zorgt dat t n beetje gaat broeien, )
als we de korsten eraf hebben smeren met vaseline met antibiotica, vet of vetaderm oid,

Nu hebben we dit dus ook bij onze 2 jaarlinghengsten gedaan, alleen de dikke benen gaan niet weg!
de korsten zijn weg, de huid daar is tamelijk rustig ( we smeren nog steeds, )

dikke benen door wormbesmetting is geen optie, ze zijn voor alle soorten ontwormt.
ze hebben al een inwendige antibiotica kuur gehad, en ze krijgen nu biergist over t voer, en gaan nu ook chevadonyll proberen. We hebben ze ook gewassen met sebacyl, dus mijt kan t ook niet zijn...

(we zijn er nu al zon 6 week tot 2 mnd mee bezig) staan op stal, worden elke dag gemest dat ze daar droog staan, komen 2x per dag een halfuur los in de binnenbak, en als t droog is n uurtje in de stapmolen. smeren doen we 2x per dag, royaal.

hoe krijgen we die ontstekingsreactie uit de benen?

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:09

Onvruchtbaar van hydrocortiderm? :') ja ja.. Waarom zou de DA het dan geven?

Anyway, woensdag komt waarschijnlijk de DA bij mijn paard kijken. Ze heeft nog steeds een erg rode kootholte & staat vaak met haar been omhoog dus geeft wel aan dat ze pijn heeft.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:01

toch is het algemeen bekend dat witte hoeven over het algemeen minder sterk zijn dan zwarte ( uitonderingen daar gelaten.
Een witte hoef brokkelt makkelijker/sneller dan een zwarte

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 22:48

Ik kom ook even 'inbreken' hier om advies.....

Mijn fries heeft aan éen voorbeen in zn knieholte een rasp plek (overigens is dit de 1e keer dat hij dit heeft, is nooit gevoelig er voor geweest)
Ben hier al een kleine 2 maanden mee bezig.
Dan is t weer rustig en dan speelt weer op, wordt er een beetje moedeloos van :?

Ik heb gesmeerd met een speciale zalf van de dierenarts (zwavel zink zalf)
Eerst hielp dit, maar al snel kwamen de klachten terug
Toen gaan smeren met betadine zalf...
Helaas heeft dit weer maar even geholpen en is t nu weer open en onrustig
Gewassen met Betadine shampoo...Helpt ook niet.
(dit deed ik een aantal keer per week)

De plek heeft korstjes en wat geel etterig/bloederig
Ik zou bijna denken (met dat etterig/bloederig) dat t onstoken zou zijn, maar echter voelt de plek NIET warm aan en is ook niet extreem gevoelig hieraan.
Hij heeft ook geen jeuk er aan.

Nu is t toch wel t plan om er een DA naar laten kijken....
Maar zou ik ook enig advies krijgen van jullie hier
Waarmee wassen jullie je paard zn 'mok benen' ??

Ik heb ook sudocreme, maar twijfel nu of ik dat er op kan smeren als t iets 'open' ligt
ALvast bedankt!!!!!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 07:39

sernet; niet te vaak wassen met betadine shampoo, dat tast ook de goede bacterien op de huis aan.
Sudocreme kun je altijd smeren, het houdt de huid mooi soepel èn vet zodat er geen vocht bijkomt.
Heb je al eens Vetaderm of Hydrocortiderm (van de DA)geprobeerd?
Als het mijt is werkt wassen met Sebacil heel goed
Bij elk paard werkt wat anders dus je moet gewoon dorgaan met proberen :j

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 23:05

Nibbit schreef:
sernet; niet te vaak wassen met betadine shampoo, dat tast ook de goede bacterien op de huis aan.
Sudocreme kun je altijd smeren, het houdt de huid mooi soepel èn vet zodat er geen vocht bijkomt.
Heb je al eens Vetaderm of Hydrocortiderm (van de DA)geprobeerd?
Als het mijt is werkt wassen met Sebacil heel goed
Bij elk paard werkt wat anders dus je moet gewoon dorgaan met proberen :j

Dankjewel Nibit voor je reactie!!!
Ik had met die betadine shampoo ook al t idee, dat de huid daar niet van op knapt inderdaad.

Verder heb ik nog nooit Vetaderm of Hydrocortiderm gebruikt (zit waarschijnlijk antibiotica in??)
Ik denk dat ik dan deze zalf s ga proberen dan :j

Voor bijna 99%(ik hou 1 % slag om mn arm) zeker is geen Mijt.
Want dan zou hij toch denk wel zeker moeten jeuken en t ook aanwezig moeten zijn op de andere benen?

Ik heb nog een klein laagje Sebacil over (ik heb m ooit s voor de zekerheid behandeld in t voorjaar) dus ik ga m nog wel een keer doen hiermee.
Echter weet ik niet of dit nu wel mogelijk is, wanneer de Rasp een open plekje is
Want daar wordt je paard denk niet echt fruitig van met dat gif op die plek?
Heb jij daar ervaring mee? Of iemand anders?
Alvast bedankt weer!! ;)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 02:19

Sebacil moet je 2x doen met een week er tussen, dan doodt je ook de eitjes die later nog uitkomen. Die van mij had wel mijt, maar geen jeuk, en de pony die er bij staat had nergens last van.
Mijn paard had het zo erg vorig jaar, en nu gelukkig nog geen last; http://www.mijnalbum.nl/Foto-84W737BY-D.jpg

Vetaderm en Hydro zit idd antibiotica in :j

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:41

Die Sebacil. Is dat een vloeistof wat je moet aanlengen met water ofzo? Hoe kun je het been daar nu mee wassen? Shampoo neem je op je hand en kan je dan het been mee wassen. Hoe doe je dat dan met iets wat zo vloeibaar is? Ik een sprayflacon doen ofzo? }:0 :o?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:52

Ja per ml moet je een liter water toevoegen, als je paard in een emmer wil staan kun je de hoef goed uitkrabben en schoonmaken en dan het been in de emmer zetten. Anders met een spons eroverheen laten druppen.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:55

Is in een spray flacon doen dan ook geen oplossing. Dat je het been helemaal drijf nat ermee sprayt? :+