Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
skippy1 schreef:Ik geef al aan Sjelle dat verveling niet dé oorzaak is. Ik reageerde alleen op het bericht van sp-nogwat dat verveling niet voorkomt bij paarden: niet in het wild nee, wel in de gedomesticeerde omgeving.
Wat betreft wel of geen stereotiep gedrag: dan verschil jij van mening met de gedragswetenschappers...Luchtzuigen voldoet aan alle kenmerken van stereotiep gedrag en wordt in de wetenschappelijke literatuur ook als zodanig beschreven. Wat niet wil zeggen dat het alle stereotiep gedrag dezelfde oorzaak heeft! Het geeft enkel een beschrijving van het type gedrag.
De term stereotiep gedrag beschrijft dus puur hoe het gedrag eruit ziet en heeft niets met een oorzaak te maken.
Luchtzuigen is idd váák een gevolg van voeding en huisvesting, of in het kort: het stalmanagement. Het is idd niet besmettelijk: paarden nemen het niet van elkaar over, ténzij het stalmanagement dusdanig slecht is dat het zien van een luchtzuiger wel kan leiden tot het zelf gaan doen.
sb300786 schreef:Jullie kunnen trouwens mij best aanvallen op mijn uitspraken, dat mag. Ik moet wel zeggen dat je dan een behoorlijk (dik) bord voor je kop hebt. Degene die serieus en goed advies willen, wil ik verder helpen via PB. Maar hier steeds hetzelfde blijven herhalen en 'domme' vragen met andere mensen die 'domme' antwoorden geven, heb ik niet zoveel trek meer in. Bokt blijft bokt helaas.
ellepel schreef:heb ik een vraag aan jou.![]()
mijn pony heeft namelijk een variant op luchtzuigen/kribbebijten,wat het nou ook maar is.
mijn pony zet dus zijn boventanden wel op de rand van de stal als hij gestressed is,maar dat is ook alles wat hij doet
het lijkt een soort gaapbeweging die hij maakt,
mond open,tanden er op..........en dat is alles.
hij zuigt dus geen lucht.
bij hem is het absoluut stress ,dat weet ik.
ik heb hem al 11 jaar en hij doet het dus alleen als hij de stal uit wil en je staat er voor te praten met iemand.
maar ik vraag me ergens toch af, hij zuigt dus geen lucht,maar maakt wel die beweging.
zou er dan evengoed toch iets van een maagprobleem kunnen zitten?
ik kan er eventueel wel een filmpje van maken denk ik als het duidelijker moet?
ik heb er ook ooit een student bij gehad die hetzelfde als jou doet en die zei dus dat het kribbebijten is, luchtzuigers zuigen lucht en kribbebijters bijten alleen op de kribbe om zo maar te zeggen.
zo vertelde ze mij het.
zou je dat es na willen vragen?