[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:54

Mijn paard heeft ook altijd snot uit 1 neusgat ( ook linker Knipoog ). Ik ben hem nu ogentroost- kruiden aan het geven.
Hij had ook altijd traanogen en die zijn nu echt veel beter. Geen etsende tranen meer.
Ogentroost werkt voor oogproblemen, maar ook tegen allergieen op KNO gebied en tegen hooikoorts.
Nog wel snot uit zijn neus na het rijden, maar ik ga er gewoon nog even mee door.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 22:51

Bij Ino loopt er na het werk snot uit beide neusgaten.
Met het schudden gaat het best goed, alleen bij het losstappen en het uitstappen heeft hij af en toe een schuddel en daar blijft het bij.

@Maris. Waar verkopen ze die ogentroost? Het lijkt me voor Ino ook wel wat omdat hij al langere tijd last van een traanoog heeft en de zalf van de DA is nu ook op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 07:36

heeft hij geen verstopte traanbuis?
ik heb een merrie gehad met een verstopte traanbuis,zalf haalde bij haar niks uit.
toen hebben ze de traanbuis doorgespoeld en was het over.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:38

Als een traanbuis verstopt is dan lijkt het mij dat hij niet kan tranen?!

Ik verlang naar de winter Clown

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:57

Ik heb het van Jacob Hooy, waarschijnlijk wel te koop bij de drogist.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:59

singasong:
juist wel hoor.

Een traanbuisje is een dun gangetje van de binnenooghoek via de traanzak, naar de binnenkant van de neus-keelholte.
Traanvocht wordt door de traanklieren (aan de buitenbovenkant van de ogen) gemaakt, spoelt over de oogbol, reinigt het oog en zorgt dat het niet uitdroogt.
Het komt in de traanzak en door het traanbuisje loopt het vocht weg naar de neus-keelholte waar het doorgeslikt wordt.

als de traanbuis verstopt is zie je juist dat er allemaal vocht uit het oog loopt.
die paarden hebben ook zo' n heel traanspoor zitten.

meer info:
http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/in ... ontent=129

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:25

Het zou inderdaad wel eens een verstopte traanbuis kunnen zijn als ik dat stukje zo eens doorlees. Ik wil donderdag of vrijdagmiddag de DA even laten kijken, Ino heeft ook nog een bult op zijn strottenhoofd zitten. Volgens de Da kon dat geen kwaad als de bult er maar niet voortdurend zit (voor zover ik had begrepen over een slechte telefoonlijn) maar die bult is in 2 weken nog niks minder geworden.
Pfff, als hij niet schud is er ook altijd wel wat anders aan de hand. Arme vent Ach gut .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:26

echt een bult op zijn strottenhoofd of is het zijn schildklier?
die zit daar toch ook?

verstopte traanbuis komt veel voor hoor, bij mijn merrie kwamen er graszaadjes uit Clown

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:57

Het kan zowel de schildklier als een speekselklier zijn. De DA vond het nog niet nodig om er voor te komen, ik moest het een paar weekjes goed in de gaten houden en pas als het constant hetzelfde blijft kan het zijn dat er meer aan de hand is. Ik vind het in 2 weken geen sikkepit verbeterd dus ik ga maar weer bellen. Ino lijkt er gelukkig verder geen last van te hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:13

geef jij toevallig zeewier?
ap heeft een tijdje een verdikte schildklier gehad als gevolg van de jodium die in zeewier zit.
is in een periode van 1,5 jaar weg weggetrokken..

ik heb trouwens eens iets gelezen over een verdikte schildklier en het verband met headshaking syndrome..

* gaat zoeken*
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articl ... tid=548606

ik weet niet hoe jouw engels is,maar ga es zoeken op google met de woorden:
thyroid,horse, headshaking

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:19

Inoterry schreef:
Het kan zowel de schildklier als een speekselklier zijn. De DA vond het nog niet nodig om er voor te komen, ik moest het een paar weekjes goed in de gaten houden en pas als het constant hetzelfde blijft kan het zijn dat er meer aan de hand is. Ik vind het in 2 weken geen sikkepit verbeterd dus ik ga maar weer bellen. Ino lijkt er gelukkig verder geen last van te hebben.

Heb je al gedraineerd?
Waar zit die bult ook alweer?

Met zeewier moet je idd uitkijken ellepel!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:23

Mijn engels is niet zo best maar volgens mij zeggen ze dat ze het meest baat hebben om antihistamine te geven. Lijkt dan toch ook weer symptoombestreiding, maar goed, je moet wat natuurlijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:24

ja dat is zo,maar als het niet lukt om de oorzaak echt aan te pakken?
dan moet je wel wat denk ik
jammer dat er in nederland nooit wat te vinden is en engelse sites bomvol met info staan

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:45

Brandnetel bevat anti-histamine !

Inoterry mocht het geen verstopte traanbuis zijn, je kan van mij ook wat ogentroost overnemen als je wilt hoor.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:05

Ino heeft afgelopen winter een tijd zeewier gekregen, het emmertje is nu 3 maanden leeg. Ik gaf niet elke dag en ook niet de volledige voorgeschreven dosis op.
Ik hoop alleen dat ik morgen de Da kan laten komen. Ik kom er net achter dat ik morgen Vlissingse dienst heb en het gaat dus nu echt niet lukken om voor 5 uur op stal te zijn. Anders word het maandag, dan ben ik vrij.

Maris, bedankt voor het aanbod Haha! , ik houd het in gedachten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:46

ik ben benieuwd wat die dierenarts er van zegt.
ik heb het toen aan mijn dierenarts voorgelegd en je kunt wel laten testen op schildklierhormoon in het bloed.
volgens haar kwamen schildklier problemen niet voor bij paarden,maar ik heb hier op bokt wel topics gelezen van mensen die paarden hadden waarbij dat wel zo was.
staat me ook wat bij dat schildklierproblemen en cushing ook nog dicht bij elkaar lagen?

voor de engels liefhebbers onder ons:
http://www.harmonyequine.com/Insulin_Re ... horses.stm

titel doet anders vermoeden,maar staat een heel interresant stuk in over vliegenmiddelen en schildklierproblemen

Marijn80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:32

Hallo Allemaal,

Ook mijn friese ruin heeft sinds een week of zes last van headshaking. Nu een pollennet niet helpt wil de dierenarts starten met een prednison kuur. Heeft iemand hier ervaring mee? Of zijn er nog andere goede tips? Tanden, rug ed zijn allemaal goed. Shaked met name met rijden, wind lijkt een echte trigger. Kunnen jullie je paarden in de winter wel goed rijden?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:42

@Marijn80. Ik vind prednison nogal heftig eigenlijk. Schud hij iedere dag even erg, of is het erger met zonnige dagen? En doet hij het in de wei/paddock ook? Als het erger is met zonnige dagen kun je eens proberen of het in een (afgesloten) binnenbak over is. Zo ja, dan heeft hij waarschijnlijk pollen/zonlichtallergie, dan kan je een UV werend masker proberen.
Er zijn zoveel redenen waarom een paard gaat headshaken. Als de eigen DA er niet uit kan komen kies ik liever voor een holistische DA da er zomaar prednison in te stoppen.

Ik merkte het vandaag met Ino ook trouwens. Ik was aan het rijden en omdat er nogal een dik wolkenpak hing had ik zijn field relief afgelaten. Het zonnetje komt 30 seconden door en hij begon weer te schudden.
Morgen moet ik even om sterkere zalf voor zijn oog en dan moet het binnen een week over zijn. Ik ben benieuwd.

Marijn80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:20

@Inoterry, dank je wel voor je reactie. Nee het is echt iedere dag en hij doet het ook in de wei en in de afgesloten binnenbak. Eigenlijk de enige plek waar het minder is is uit de wind op stal. Hij staat al vijf weken met een field relief met ook een netje voor zijn neusgaten. Vind het inderdaad prednison wel heftig, maar het is in overleg met UMC ( Utrecht) hoe zijn jouw ervaringen met holistische DA? Bloedonderzoek is overigens wel in orde...

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:03

schildklier kan opgezet zijn door aanmaak van histamine (wordt aangemaakt door een allergie) daardoor kunnen de schildklieren van een paard wel opgezet worden lijkt mij, aangezien daar de histamine geproduceert wordt. Mijn vorige paard had na een dagje in de wei altijd een ontzettend opgezet hoofd...

Een prednison kuur vind ik ook nogal heftig, zijn er geen andere mogelijkheden op eerst te proberen..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:42

Marijn80 schreef:
Hallo Allemaal,

Ook mijn friese ruin heeft sinds een week of zes last van headshaking. Nu een pollennet niet helpt wil de dierenarts starten met een prednison kuur. Heeft iemand hier ervaring mee? Of zijn er nog andere goede tips? Tanden, rug ed zijn allemaal goed. Shaked met name met rijden, wind lijkt een echte trigger. Kunnen jullie je paarden in de winter wel goed rijden?

Heeft de dierenarts vast gesteld dat het om een allergie gaat ?
Prednison onderdrukt alleen de reactie, het maakt het niet beter.

Als je zeker weet dat het hooikoorts is, probeer dan eerst eens homeopatische middelen ?! Keuze genoeg.
Wind een trigger ? Zijn zijn oren wel helemaal orde ? Ik zou me kunnen voorstellen dat als daar iets mee is en dan wind erin ----> schudden !

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:46

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:51

@Marijn80. Ik heb wat het headshaken aangaat een stuk betere ervaring met een holistische DA dan met een gewone. Een gewone DA komt over het algemeen niet verder dan symtoombestrijding. Een holistische DA probeert de oorzaak te vinden en dat te bestrijden, of anders het lichaam zelf weer zover in balans te brengen dat de symtomen minder worden.
Tot 4 jaar geleden kon ik mijn paard absoluut niet buiten een binnenbak rijden. Ik heb toen Eric Laarakker gebeld en kreeg toen te horen dat ik voor goed onderzoek te laat in het seizoen was maar hij zou homeopatische medicijnen (pollen extra en theunisbloemolie) opsturen die mischien genoeg verlichting gaven. Dit hielp boven verwachting goed tot begin dit jaar. Ino is toen helemaal onderzocht door iemand van de kliniek en toen bleek hij een bacterieïnfectie te hebben. Nu Ino daar weer vanaf is kan ik weer (relatief) schudvrij rijden.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:16

Heb zelf ook een headshaker. Begin dit jaar, na onderzoeken, begonnen met de-sensibillisatie via inspuiten van serums. Sindsdien volledig schudvrij ... kan het éénieder onder ons alleen maar aanraden!!

Marijn80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:00

Dank jullie wel voor jullie reactie! Ik ga zeker aan de slag met een holistische dierenarts. De prednison bestrijdt niet eens de symptomen dus zal echt verder moeten zoeken. Lichamelijk is hij verder helemaal gezond, dus neem aan dat het toch externe prikkels zijn. T is met name erg hopeloos om te zien. Ik houd jullie op de hoogte!