[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LauraTNW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 08:40

MarliesV schreef:
[ [url=m/tXlCQJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Lange manen zegt mij niets, dit is die van mij vandaag. En helaas heb ik de eczeem niet onder controle.

Ben begonnen met Puur Culico en tot nu toe staat ze zonder deken en zonder kriebels.
Heb de deken klaar liggen en gooi hem er gelijk op als ik twijfel.

Jammer, hier is de jeuk volledig weg, hopelijk voor jouw paard ook een goed en jeukvrij jaar! :)

Elisa2

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:10

Even een vraag van iemand die nog niet zo thuis is in ZE, kan het ook komen door het gras? of kan dat de ZE verergeren?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:56

Ik merk wel dat gras ook een soort van trigger is bij mij Elisa.

Hier momenteel nog zonder eczeemdeken maar hij heeft zijn winterdeken 100g nog op tot vandaag. Bij de vorige week mooi weer al wel wat kriebels, nu nog niks.
Ik ben ook weer gestart met zijn Puur Apis druppels in die week en opgebouwd tot nu, vanaf vandaag ook het grazen aan de hand opbouwen en dan komen de kriebels ook wel weer denk ik.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:42

Ik ga Ember niet op het gras zetten dit voorjaar, juist omdat ik het idee heb dat dat een trigger is

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:19

Vandaag hier ook maar weer de deken op gedaan. Had gehoopt dat ze nog iets meer wintervacht al kwijt zou zijn voordat de deken nodig zou zijn, maar helaas.

Gras triggert hier de jeuk ook wel, heb ik het idee. Niet alleen hoor, want ze staat nu nog op de paddock en wordt al jeukerig, maar op het gras wordt het wel erger.

LauraTNW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:56

Elisa2 schreef:
Even een vraag van iemand die nog niet zo thuis is in ZE, kan het ook komen door het gras? of kan dat de ZE verergeren?

Jeuk kan zeker getriggerd worden door gras. Het ene paard kan er 24/7 op, het andere kan geen sprietje verdragen. Staat je paard op gras of wat voor voeding krijgt ie? Heeft ie al jeuk?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 16:01

Ah bedankt! Vorig jaar jeuk en op de fibra anti itch gezet maar de hele zomer/ najaar jeuk gehouden. In de winter (zonder gras) ging het over en ik dacht dat het wel terug zou komen zodra de temperaturen weer hoger zouden worden. Dat gebeurde niet maar afgelopen week heeft ze wat gras gehad en ineens is er weer jeuk.

Is daar iets tegen te doen zodat ze wel gras kunnen blijven staan? vliegendeken zit er al wel weer op.

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 16:21

Je zou Glucobalance kunnen proberen, zodat de suikeropname gereguleerd wordt. Ik ga dit jaar mijn merrie op zand houden (+ onbeperkt hooi). Vorig jaar hele zomer op gras gestaan en toen had ze veel jeuk. Ben benieuwd of dit verschil gaat maken, tot nu toe heeft ze nog geen jeuk (gehad). Ik geef daarnaast ook de SME mix van de Paardendrogist en ben begonnen met Puur Culico. Verder krijgt ze balancer van Dodson & Horrell. Ik hoop heel erg dat deze combinatie haar enigszins van de jeuk af gaat helpen...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 16:55

Die van mij gaat gewoon mee op het gras. Bij ons op stal is er geen andere oplossing.

Heel traag opbouwen, zelfs aan de hand en dan gaat het vaak wel goed.
Die van mij staat ook nooit in de schemer buiten. Dan gaan ze naar binnen.
Ook buitenrijden maak je die van mij in de zomer niet blij mee, als hij een paar steken krijgt van beestjes dan moet hij er voor boeten. Dus dat doen we echt heel weinig.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:02

Die van mij gaat dit jaar voor het eerst mee op het gras. Afgelopen jaar heeft hij wel halve-hele dagen gestaan maar ging hij er in de nachten toch af. Nu gaat hij er wel helemaal op. Ik ben nu al bezig met kruiden en culico om hem te ondersteunen. Geen glucobalance gekocht maar kruiden die ook de suikerspiegel regulieren.

LauraTNW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:03

Elisa2 schreef:
Ah bedankt! Vorig jaar jeuk en op de fibra anti itch gezet maar de hele zomer/ najaar jeuk gehouden. In de winter (zonder gras) ging het over en ik dacht dat het wel terug zou komen zodra de temperaturen weer hoger zouden worden. Dat gebeurde niet maar afgelopen week heeft ze wat gras gehad en ineens is er weer jeuk.

Is daar iets tegen te doen zodat ze wel gras kunnen blijven staan? vliegendeken zit er al wel weer op.

Je kan van buiten af behandelen, en bv. ondersteunen met kruiden, voeding onder loep nemen. Stuur me gerust een berichtje of zie de link hieronder in m'n bio. :)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:44

Zo het is hier vandaag in één keer flink raak.. -O- het stikt van de knutten.. Eczemer staat net zo (on)rustig als de andere pony maar durf het niet aan. Toch eventjes de deken op met de schemer. Echt balen zeg!

Culico krijgt hij het hele seizoen maar wil er nu ook Apis bij geven. Weet iemand hoelang het duurt voordat het effect heeft? Dus bv nu beginnen met de druppels en het werkt pas over 2 weken?

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:02

Hier is de deken ook maar weer op.
Als het straks weer minder weer met meer regen wordt, wat doen jullie dan? Eigenlijk wil ik de deken niet meer af doen, maar ik weet niet hoe waterdicht het blijft bij veel regen. Kan ik dan de regendeken over de eczeemdeken doen of gaat dat schuren/broeien?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:16

Ik weet niet welke eczeemdeken je hebt? Hier de regel dat als het eenmaal op ligt, dat het er dan inderdaad niet meer af gaat. Buiten rijden/poetsen etc natuurlijk ;). Waterdicht zijn de dekens meestal niet, maar ze drogen vaak wel redelijk vlot. Als je de optie hebt, dan zou ik hem af doen, maar dan blijf je wel bezig soms. Dus hier 24/7 op. Momenteel bezig met zouttherapie en ik zie nog niet veel kriebels, dus ik kijk even wat voor effect dat heeft :D.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:34

Die van mij had kriebels vandaag. Heel de bovenkant van zijn staart geschuurd. Nog niet veel beestjes gezien maar gisteren voor de eerste keer gras gegeten aan de hand en bingo.
Vanaf nu dus ook maar onder het eczeemdeken naar buiten voor de zekerheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:41

Ik zag de mijne net wat op haar hoofd jeuken. Ik hoop op toeval :=

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:43

Myrsky schreef:
Hier is de deken ook maar weer op.
Als het straks weer minder weer met meer regen wordt, wat doen jullie dan? Eigenlijk wil ik de deken niet meer af doen, maar ik weet niet hoe waterdicht het blijft bij veel regen. Kan ik dan de regendeken over de eczeemdeken doen of gaat dat schuren/broeien?

Ik gooide tot vorig jaar altijd onder de 10 graden of bij koude wind onder de 15 graden een regendeken er overheen. Nooit schuur plekken gehad, werkt prima.

Vorig jaar heb ik een regenliner gekocht onder de rsih en die ligt er nu op bij regen.

Die van mij is snel warm, vandaar deze keuze ipv een extra regendeken.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:46

Hier de deken nu voor de komende dagen op. Ik haal hem wel weer af in het weekend als het weer slechter wordt. Mijn ijsco heeft nog zoveel teddybeer vacht, dat met deken echt te warm is. Ik wil eerst al (het meeste in ieder geval) dat haar eraf voor hij permanent op gaat.
En de deken mag een maatje groter erbij komen, hij is uhh gegroeid afgelopen winter :o

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:55

Sting schreef:
Ik weet niet welke eczeemdeken je hebt? Hier de regel dat als het eenmaal op ligt, dat het er dan inderdaad niet meer af gaat. Buiten rijden/poetsen etc natuurlijk ;). Waterdicht zijn de dekens meestal niet, maar ze drogen vaak wel redelijk vlot. Als je de optie hebt, dan zou ik hem af doen, maar dan blijf je wel bezig soms. Dus hier 24/7 op. Momenteel bezig met zouttherapie en ik zie nog niet veel kriebels, dus ik kijk even wat voor effect dat heeft :D.

Ik ook niet :') ze had eerder de rambo Sweet itch hoody (die ik verbazingwekkend waterafstotend vond) maar toen ze die gesloopt had is er een gekomen die er qua model enorm op lijkt, maar net een andere stof is. Daardoor twijfel ik of het gewoon een nieuwe variant is of net een ander model. Het voelt in elk geval minder waterafstotend aan.
Constant wisselen is helaas geen optie, en met hoe ze zich tot bloedend toe openschuurt vind ik een paar dagen af tussendoor best een risico. Maar gelukkig dat het snel droogt.

MarliesV schreef:
Ik gooide tot vorig jaar altijd onder de 10 graden of bij koude wind onder de 15 graden een regendeken er overheen. Nooit schuur plekken gehad, werkt prima.

Vorig jaar heb ik een regenliner gekocht onder de rsih en die ligt er nu op bij regen.

Die van mij is snel warm, vandaar deze keuze ipv een extra regendeken.

Fijn dat dat werkt! Dat zou op de nattere koudere dagen wel een uitkomst zijn denk ik.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 22:24

Ik heb de deken nog niet op, mijn eczemer heeft nog geen jeuk gelukkig. Begint mijn niet eczemer ineens te schuren #) >;)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 07:10

Bij die van mij is gras een enorme trigger. Sinds ze de afgelopen 3 jaar geen hap gras meer op heeft gaat t zoveel beter qua jeuk. T is nog steeds niet weg, maar dr buik blijft heel en t meeste geschuur ( tot bloedens toe) blijft nu ook weg.
Echt nog wel kriebels van de vliegjes, maar zoveel minder dat ze mooi op t zand blijft!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 07:14

Hier nog geen deken op, wel gesmeerd tegen de jeuk. Ze staat dit seizoen binnen in de schemer/nacht, had gehoopt dat dat genoeg was en de deken dan af kan blijven. Maar ik vrees er voor :\

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 07:25

Staan jullie paarden vlakbij of tussen bomen? Hier sinds de winter niet meer, hele open vlaktes en elke nacht binnen. Maar hier ook allergieën dus hopelijk blijft het aankomende zomer te doen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:15

Bedankt! de suikerstofwisseling reguleren is dus belangrijk, ik ga me er even verder in verdiepen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:08

Paarden ook niet te vroeg op het gras zetten.
Bij ons komen ze er pas op als het gras in bloei zit of er na.
Ook goed bemesten zodat je gras lekker kan groeien.

Hier geeft verweiden op een nieuw stuk vaak erg veel jeuk en bij die van mij helpt glucobalance dan toch wel erg goed.
En verder bewegen,bewegen,bewegen!