Mijn shet met cushing heeft aan de bovenkant van zijn buik dat je de ribben een beetje ziet en aan de onderkant een vol buikje... hoort dat bij de cushing? Of is dat wat anders?
Oh oké haha maar ze lijkt er geen last van te hebben. Moet ik er iets mee?
Saul
Geplaatst: 27-03-17 20:32
Als je het niet vertrouwd en dat normaal niet is dan zou ik er zeker naar laten kijken.
Zouden jullie je mening eens willen geven over mijn merrie? Ze wordt volgende maand 18 en ze krijgt nu sinds een jaar of 4/5 prascend. Ze heeft bijna 3 maanden stil gestaan en sinds een maandje ben ik haar weer op aan het pakken, wat haar volgens mij goed doet. Ondanks dat ze altijd zo ongelooflijk zuur kijkt.. Doen die van jullie dat ook?
Dit is een foto van vandaag.
Heb ik ook nog 2 filmpjes van het boos kijken. Heb haar overigens ook geleerd dat ze mooi moet kijken voor de foto haha, maar na de goedzo hup direct weer op standje nijdig.
Met rijden kijkt ze wel altijd vrolijk, de weg naar het hek op om te stappen niet
Haha! Wat een zuurpruim! Ik heb er ook zo 1. Die heet Beau . Maar geeft geen cushing. Wel altijd kwalen gehad. Dus mss ligt het daar aan. Aan alle ongemakken.
Van de medicatie krijgen sommigen helaas last van hun maag dus continue buikpijn. Zie je extra zuur kijken na aansingelen? Het kan dan geen kwaad om te zorgen dat ze de eerste drie uur nadat ze haar pil gehad heeft in ieder geval volop hooi heeft (slowfeeder). Ik heb korte tijd omeprazole bij gegeven om van een maagzweer af te komen. Daarna in combinatie met slow feeding - was het zuur kijken verdwenen.
Anoniem
Geplaatst: 30-03-17 13:18
Ik ga vandaag een vee-scheermachine ophalen voor Sed. Hij krabt zich nu tot bloedens toe open wat verre van ideaal is helaas, en verharen doet hij amper.. Ze staan nu wel 24/7 buiten, dus ik begin maar met een jachtstreep en de buik er af.
Ja inderdaad, afgelopen nacht 10 graden dan kan hij zat verder kaal, maar als het daaronder komt vind ik het toch wat koud. Ik wil ook niet met dekens gaan werken, maar dat hij zich tot bloedens toe schuurt kan zo ook niet langer..
Ik heb de mijne 3 weken geleden geschoren. Had toen eindelijk mn eigen machine gekocht, en de messen binnen. Mss wat laat in het seizoen maar eerder kwam er niet van. Maar nodig was t evengoed. Dikke pluisvacht kwam eraf en liet toen ook niet echt los nog. Nu wel, verhaaart echt vreslijk. Ik heb dr helemaal kaal gedaan behalve dekje wat doorloopt op dr hals, zo hoef ik geen halsdeken te gebruiken en deken droeg ze toch al. Ze was ook gelijk een stuk happyer en fitter.
2 weken geleden ook nog een kies laten trekken die al los zat en waar ze nu echt last van kreeg. Echt t maakt zon verschil! Ze is zo veel fijner te rijden gelijk en oogt veel blijer nu.
Die van mij is voor het eerst sinds jaren zelf aan het verharen - lijkt me heerlijk als ik niet meer met dekens hoef te werken even - dus kijk nu hoever hij komt!
Kunnen cushing paarden niet/moeilijk zelf verharen? Wat kan ik dan het beste doen ze staat 24/7 buiten
AaronYve
Geplaatst: 30-03-17 22:39
Die van mij heeft er geen problemen mee. Staat ook 24/7 buiten en sinds kort de deken af. Overdag is het echt warm genoeg en in de nacht heeft hij ook geen deken op,mits de temperatuur het toelaat
Heb wouter vandaag ook dekenmodel geschoren hij verhaart wel goed maar stond te zweten in de wei. Als het nog warmer wordt en blijft gaat alles eraf. En hij schuurt ook heel erg van de jeuk.
Op 2 januari heb ik ons 11-jarig shetlandertje helaas moeten laten inslapen door de gevolgen van Cushing. Nu vertoont mijn Friese ruin van bijna 17 al een tijd vreemd gedrag: https://www.youtube.com/watch?v=FrQrMW9 ... load_owner
Afgelopen vrijdag heb ik de dierenarts bij hem gehad voor een algeheel onderzoek (hart/longen/temp/gebit/bloed) en is hij ook op Cushing getest omdat dat gedrag (narcolepsie-achtig) ook door cushing zou kunnen komen. Nu krijg ik zojuist de uitslag per mail binnen met wat er uit zijn bloed is gekomen, uitslag ACTH is 32 pg/mL....wat moet ik nu uit deze waarde concluderen? Heeft hij dus Cushing? Ik zie verder geen kenmerkende zaken aan hem, maar schrik hier wel van na wat we net met mijn shetje hebben meegemaakt....
Helaas heeft mijn vaste dierenarts de maandag vrij, morgen hang ik aan de bel natuurlijk maar misschien kunnen jullie mij alvast wat vertellen?
Fabster
Geplaatst: 03-04-17 14:36
Zie je hem wel eens echt liggend slapen? Want het zou ook gewoon slaap tekort kunnen zijn. Paarden die niet gaan/durven liggen met slapen, vallen na een tijdje letterlijk om van de slaap.
Want hij zit wel heel weinig boven de referentiewaarde. Wat niet weg neemt, dat hij gewoon cushing kan hebben, hoor. Die van mij heeft ook maar een licht verhoogde waarde, maar wel duidelijke symptomen.