[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:52

aisie schreef:
Afanaisa91 schreef:
Ik meld me ook met eczemer!
Paardje staat al jaren met 'goedkope' jurkjes in de wei, maar zit nu toch weer te twijfelen of ik moet overstappen op de RSIH. Grote twijfelpunt: wat voor een eczeemkap kan daarbij? Zit al de hele dag te googlen, tot nu toe helaas nog zonder resultaat.

Er zit eentje bij, een witte van gaas met oren. Valt wel groot.

Aah perfect! Weet je heel toevallig ook of die los te bestellen zijn? Hoofdkappen hebben geen enorm lange levensduur hier :o

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:54

Afanaisa91 schreef:
Ik meld me ook met eczemer!
Paardje staat al jaren met 'goedkope' jurkjes in de wei, maar zit nu toch weer te twijfelen of ik moet overstappen op de RSIH. Grote twijfelpunt: wat voor een eczeemkap kan daarbij? Zit al de hele dag te googlen, tot nu toe helaas nog zonder resultaat.

Er zit eentje bij, een witte van gaas met oren. Valt wel groot.[/quote]

Aah perfect! Weet je heel toevallig ook of die los te bestellen zijn? Hoofdkappen hebben geen enorm lange levensduur hier :o[/quote]

Geen idee maar ik heb altijd van pagony een masker, die is niet duur en wel goed. Kijk maar eens op de site van divoza. Heeft ook neusbescherming maar dat kan er af.

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 19:10

dat is wel een gewoon model masker, die van de RSIH.
Ik heb vandaag bij Agradi een premiere grijze eczeemkap besteld, die wil ik gaan vastmaken aan de EJ "Nep-RSIH" zodat ik daar ook een kap bij heb en hij die deken kan dragen, is voor mijzelf veel prettiger in gebruik dan een hele pyjama namelijk :P

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:38

Woestijn: hoeveel krijgt ie van die druppels? En heb je het rustig opgebouwd?
En weet je zeker dat daarmee te maken heeft?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:39

Hier hebben beide zomereczemers bijzonder veel geschuurd!

Weidegenootje haar paard is begonnen met navelschuren, mijn paard heeft vandaag vrij ernstig aan de ogen geschuurd, ondanks dat ik haar deze ochtend nog maar heb ingesmeerd met Befix :s

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:06

Hier helaas de afgelopen dagen ook weer meer jeuk.
Wat nieuwe plekken op zijn buik erbij en wondjes op zijn liezen en koker.
Ook wel erg veel vliegjes nu ;(

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:14

Hier ook jeuk... pony heeft het hele seizoen nog niet geschuurd.
Vandaag betrapte ik haar op de staart gejeukt te hebben.
En ook bij de voorpluk zit een korstje.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:20

Mijn pony begon een paar weken geleden met schuren ze heeft nu dunne manen helaas ;( Ze staat 24/7 met een zomer eczeem deken om

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:31

_CS_ schreef:
Woestijn: hoeveel krijgt ie van die druppels? En heb je het rustig opgebouwd?
En weet je zeker dat daarmee te maken heeft?

Hij krijgt nu 2 x daags 30 druppels, en dit heb ik opgebouwd in 2,5 week...
Hij kreeg voor de kuur groene thee en gedroogde brandnetels en toen begon het al wat, nu sinds de BC is het veel erger geworden.
Vandaag even met betadine shampoo gewassen aangezien de plekjes wat vuil waren.

Zou door het extreme weer (de warmte) meer vliegjes zijn dan een maand geleden?
Aangezien er nu ineens veel meer paarden zijn de last hebben...

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:48

Bij ons stonden van het weekend zelfs veel paarden zonder eczeem te schuren, dus het kan best dat door de warmte die er is geweest er veel meer vliegjes zijn.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:52

Ook hier hebben de paarden wat meer last. Met veel moeite kan ik het hoofd van Blacky nog acceptabel houden. Paar plekjes rond de ogen, op de oorpuntjes en onder de maantop, maar nog niet tot bloedens toe kapot geschuurd. Maantop zit er nog op.

Famke staat nu een paar dagen 24/7 in de wei, overdag zonder graasmasker 's nachts met. Al toen ze nog op stal stond begon ze wat meer te schuren, heeft wel wat korte plukken, maar niet kapot. Staart is 100% intact.
Ik heb het Derfen smeren opgevoerd naar om de dag, als dat niet afdoende is dan gaat de deken erop.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:01

Bregh heeft toen het zo warm was ook wat dagen geschuurd, maar dan alleen op haar staart en als ik die gewassen had en opnieuw ingesmeerd was het ook weer over. Er stonden er idd nog wat te schuren op stal waarvan het nu weer over is zonder ingesmeerd te zijn, plus Bregh moet het lange gras op eten voor het echt niet meer gaat en kan dus ook geschuurd hebben op het gras.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:58

Kan de exceemdeken met regen zoals nu eigenlijk af? Of steken muggen ook met regen?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 10:02

Ik heb hier een RSIH hoofdkap liggen (van dekenmaat 6.3") en een Boett hoofdkap donkerbruin van dekenmaat 6. Beide nog nieuw, mogen t.e.A.b. weg. Bij interesse graag een pb

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 10:06

Hier gaat het goed. Nog steeds wat jeuk op de staartwortel.
De jeuk tussen en op de billen is weg gelukkig.

Ze begint nu wat meer langs de manenkam te schuren. Na beetje druppels van derfen is dit alweer weg.

Paard heeft hele dagen de RISH op, ook met regen en de hitte. Gaat prima.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 10:39

Ik kom me ook maar melden. Ben het weidegenootje van chipieke.

Ik heb een vijfjarige haflingermerrie. Ze is nog jong, tot hiertoe is het elk jaar een beetje erger geworden. Nu in het begin was het schuren niet noemenswaardig, klein plukje. Vorig jaar werden haar manen steeds dunner, tot er niets van overbleef. Ik ben toen begonnen met het geven van Puur Culico en halverwege de zomer (vrij laat dus) een RSI aangeschaft. Daarnaast hadden mensen hier in de buurt goede resultaten met Exivetol (gemaakt door apotheek hier in de buurt), dus ben ik dat gaan smeren.

Dit jaar op tijd begonnen met deken, druppeltjes en smeren (begin maart geloof ik). Paard stond op dat moment 24/7 buiten, met schuilstal en paar ha land. Wel vlak naast het bos... Ging op zich goed, tot ze op de gehooide weides mochten en ineens massa's food ter beschikking kreeg. Ik kon haar toen niet echt dagelijks behandelen, wel zo vaak mogelijk in samenwerking met stalgenootje, maar toch niet echt elke dag. Ze begon haar ogen en achter haar oren open te schuren, dus er moest een oplossing komen. Ze kon er ook niet echt apart staan, dus uitgekeken naar een ander plekje :gevonden bij chipieke waarvoor een big THX!

Nu kan ik haar elke dag behandelen, ze krijgt haar drupjes twee maal. Ik geef ook iets van brandnetelextract bij tegen de jeuk, 1 x per dag. Elke dag smeren en haar ogen zijn echt wonderbaarlijk snel genezen. Oren idem. Ondanks de deken, is er nu weer een stuk manen van een 15cm weg (op dezelfde plaats als ik voorgaande reactie's zo lees). Deken (tweede, twee maand oud :') ) ziet er ook uit alsof hij WOIII nét heeft overleefd... De rest van de manen is nog vol en dik en mooi, dus ik ben an sich al een beetje blij. Na haar fjordencoupe (alles eraf geschoren eerst), heeft ze nu toch weer zo 'n 15-20cm. Staart is quasi intact. Ze staat nu een 7-8 uurtjes per dag op de wei, gaat 's avonds op stal voor het schemeren en komt er pas uit na het schemeren. Ze krijgt regelmatig beweging, ik denk nu toch een 4-5 keer per week. Ik denk alleen dat de laatste weidewissel iets te vet was (was niet de eerste wissel), omdat ze nu ontploft lijkt en echt vetbulten op haar manen kam en schoft heeft. Nu zag ik dus gisteren dat ze ook haar navel geschuurd heeft en dat zint me natuurlijk allerminst. Ik weet even niet meer wat te doen. We zijn nu samen (ik en chip) aan het bekijken hoe we Tapi evt. ook een paddock kunnen geven met evt. echt strookbegrazing.

Dus, nu kom ik mij ook aanmelden en meelezen. Mijn pot Exivetol is op, dus ik ga nu ook naar Befix (lijkt me ong. hetzelfde goedje) en evt. Derfen overstappen. De schuurplekken genezen er goed mee, maar nu begint het dus elders...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:49

Na een aantal goede jeukvrije jaren, hier ineens vanuit het niets een gigantische terugval.
Manenkam in zijn geheel geschuurd, staartwortel nog amper haar.
* zucht *

Stomme van alles is nog dat ze er hartstikke vrolijk bijloopt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:59

he?
bij shadow?
wat raar,staat ze op een andere wei ofzo.

appie wel sinds afgelopen donderdag en ik ben nog niet weer op stal geweest .
morgen pas weer en ik ben heel benieuwd hoe het met hem staat

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:00

Ja, bij de mijne, ongelooflijk, maar waar.
Net nu we al een aantal jaar zo goed als jeukloos door gekomen zijn.

Nou ja, wel een ander stukje, net ernaast, maar daar heeft ze voorgaande jaren ook zonder problemen op gestaan, dus snap er echt geen hol van.
En daar staat ze al wel langer op, dus niet net nieuw ofzo.

En het is niet een beetje jeuk, maar gewoon extreem gewoon.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:06

he bah zeg,ja nieuw stukje is misschien toch net wat teveel gras voor d'r?
het groeit zo explosief dit jaar,bij ons zijn alleen daardoor al wat meer paarden die jeukerig zijn

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:10

Ja, weet je, heb even getwijfeld om haar de komende week in de bak te laten staan (vorig jaar ook gemoeten, toen was er heel iets jeuk en was ik er op tijd bij, paar daagjes in de bak en was weg).
Maar het leed is nu al zover geschied, er is geen redden meer aan.

Wondjes enzo waren niet echt vers meer, dus is al van paar dagen terug, dus ben al veel te laat geweest, helaas.
Huid was ook wel weer vrij rustig ogend.

Heb het nu ingesmeerd met levertraanzalf, kon haar niet uit de weide halen door omstandigheden.
Volgende keer maar even helemaal naakt zetten en dan eens zien wat de schade uiteindelijk is en kijken wat er nog mogelijk is.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:43

Wat balen _CS_!

Ik heb mijn friesje vandaag ook maar helemaal ingepakt. Kwam erachter dat ik bij mijn vliegendeken nog een hals+kap heb, dus met elke dag smeren en de deken hoop ik zijn jeuk te beperken.

Hij staat 24/7 buiten, met mogelijkheid tot schuilen. Kan ik hem gewoon dag&nacht met de totale deken op laten staan, ook met regen?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:50

Ashley__ schreef:
Wat balen _CS_!

Ik heb mijn friesje vandaag ook maar helemaal ingepakt. Kwam erachter dat ik bij mijn vliegendeken nog een hals+kap heb, dus met elke dag smeren en de deken hoop ik zijn jeuk te beperken.

Hij staat 24/7 buiten, met mogelijkheid tot schuilen. Kan ik hem gewoon dag&nacht met de totale deken op laten staan, ook met regen?

Ja kan prima, staan er hier ook twee met. Natuurlijk wel je paard regelmatig checken of er niks schuurt e.d.

Hier alles nog het zelfde.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:56

Ja, dat zeker. De deken zakt soms wat naar achteren, ben nu toch bij huis dus check paar keer per dag en leg m weer goed. Dan laat ik m gewoon op ;)

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:23

Bedankt voor de tips opisop_shop en aisie! De kogel is door de kerk: RSIH is onderweg! (nog net met agradi-korting *\o/* )