Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:37

Weet iemand misschien ook hoe lang het ongeveer zal heersen?
Hoe lang moet ik er rekening mee houden?

marjolein_el

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:38

Volgens het NOS zou het vrij snel weer over zijn nu alles stilligt?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:38

marjolein_el schreef:

Nou niet alles ligt stil. Er zijn nog genoeg mensen die wel risico nemen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:39

Gekke vraag maar wat is de uitspraak; Rieno of op z'n Engels?

Ier

Wellicht is deze vraag hier al 100x beantwoord: maandag zou de hoefsmid bij ons op stal komen, maar is dit wel verstandig om 'door te laten gaan'? Wij zitten relatief dicht bij besmet gebied (Woubrugge) en gezien een hoefsmid meerdere paarden op een dag ziet, ben ik er eigenlijk niet zo happig op........ :7

CharlotteMae

Rieno :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:40

Het kan niet via lucht over gedragen worden dus ook niet via mensen ;)

marjolein_el

youngster schreef:
marjolein_el schreef:

Nou niet alles ligt stil. Er zijn nog genoeg mensen die wel risico nemen...

Ja dat is waar.. ik hoop iig dat het heel snel weer over is!

Pascha

No_No schreef:
Pascha schreef:
Gisteren is nog wel gewoon de GMB competitie (finale) in Bathmen (overijssel) verreden. Uit alle regio's kwamen ze daar springen.
Dus als daar een besmet paard liep, gaat deze zich als een olievlek verspreiden hier in het oosten. Ik snap niet waarom die finale niet afgelast is!

Btp is afgelast ;)

Tja, maar als het vanaf woensdag t/m vrijdagavond gewoon doorgaat, is het kwaad al geschied!

vuurneon

CharlotteMae schreef:
Rieno :)

Nee echt? :=
Ik zeg het de hele tijd al op z'n Engels! Oeps!

Bedankt :)

Ernie061111

Chicalover schreef:

Ja dat wil ik ook eigenlijk wel eens weten.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:41

vuurneon schreef:

Zal wel een hele domme vraag zijn maar hoe moet het dan worden overgedragen? :+

En bij mij moet inderdaad ook de hoefsmit komen, daar wacht ik dus nog maar even mee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:41

Ier schreef:
Wellicht is deze vraag hier al 100x beantwoord: maandag zou de hoefsmid bij ons op stal komen, maar is dit wel verstandig om 'door te laten gaan'? Wij zitten relatief dicht bij besmet gebied (Woubrugge) en gezien een hoefsmid meerdere paarden op een dag ziet, ben ik er eigenlijk niet zo happig op........ :7

Alleen paarden kunnen het aan elkaar overdragen, via direct contact (snuffelen, niezen waarbij besmet snot bij de ander terecht komt) Niet via de lucht, niet via mensen. Dus de hoefsmid kan het niet meebrengen, behalve als hij een besmet paard daadwerkelijk mee gaat nemen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-03-12 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:42

3 weken na de laatste uitbraak, dus als er steeds nieuwe haarden bij komen zijn we er voorlopig nog niet vanaf..

Sjoert

Verdere informatie
Voor meer informatie over Rhinopneumonie kijk hier of zie de wiki pagina Rhino. Heb je naar aanleiding van deze informatie nog vragen neem dan contact op met je eigen dieren- of veearts.
Op de KNHS website, http://www.knhs.nl, en de website van de Gezondheidsdienst voor Dieren, http://www.gddeventer.com, vind je nog meer informatie over dit virus, de verspreiding en het besmettingsgevaar. Daarnaast wordt verwezen naar de website van de Faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit van Utrecht, http://www.uu.nl.

Joanne1987

via slijm wat je op een of andere manier transporteerd van plaats naar plaats

Carlijn101

Hoefsmid kan het wel degelijk doorgeven als hij snot oid aan zijn kleding/hand heeft van een besmet paard!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:43

Pascha schreef:
Tja, maar als het vanaf woensdag t/m vrijdagavond gewoon doorgaat, is het kwaad al geschied!

Het is al afgelopen, maar donderdag zijn er wel paarden van een besmette stal gestart. Vrijdag niet meer, hoewel ze wel op de lijst stonden.

Stal wilde het niet openlijk toegeven en daarom staat die ook niet op bokt.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:44

vuurneon schreef:

En dat laatste deel daarvan is dus niet waar. Snot van paard 1 op je trui, en paard 2 komt daarmee in aanraking => overdracht. Als je pech hebt.

Als mensen met hun paarden nou lekker op hun eigen erf blijven zijn we er het snelst vanaf, hoe meer plekken dat het nieuw de kop opsteekt hoe langer het duurt eer sein veilig weer klinkt.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:44

vuurneon schreef:
Ier schreef:

Alleen paarden kunnen het aan elkaar overdragen, via direct contact (snuffelen, niezen waarbij besmet snot bij de ander terecht komt) Niet via de lucht, niet via mensen. Dus de hoefsmid kan het niet meebrengen, behalve als hij een besmet paard daadwerkelijk mee gaat nemen.

een hoefsmid kan het wel mee bregen, als een paard met rhino op jou niest en het snot spettert op jou trui en jij gaan dan naar een ander paard en die raakt dan die snot van dat andere paard aan dan krijgt hij ook rhino
en dat kan ook bij een hoefsmid gebeuren en dat virus kan ongeveer 7 uur in leven blijven op je tui

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:45

vuurneon schreef:
Ier schreef:

Lees AUB de eerder geplaatste posts, we vallen elke x in herhaling..
Als een paard hoest, kwijlt, of mest van een besmet paard op je kleding komt ben je ook besmettelijk voor een ander paard
het blijft 20 uur op je kleding en schoenen zitten..Dus ja jij bent dan ook besmettelijk voor andere paarden..

redbulllover

ik hoop echt dat het snel weer over is....

Freggle_Edge

Het is WEL overdraagbaar via mensen maar hoefsmeden zijn hiervan op de hoogte en nemen voorzorgsmaatregelen. Vraag hier voor de zekerheid even naar bij je hoefsmid.

Enten is nu trouwens af te raden (ook de gewone entingen). Zag hier net een vraag over. Je paard zijn weerstand moet je nu zo hoog mogelijk houden en met enten haal je die tijdeklijk iets naar beneden, niet aan te raden dus. En probeer stresssituaties te voorkomen voor je paard, dit eheft ook invloed op de weerstand.

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:46

Ernie061111 schreef:
Chicalover schreef:

Ja dat wil ik ook eigenlijk wel eens weten.

Ik denk dat dat er nu gewoon van af hangt in hoeverre er maatregelen worden genomen. En of mensen zich er een keer ook echt aan houden.
Ik denk niet dat er nu een schatting gemaakt kan worden. Het is gewoon afwachten en dan zal je het vanzelf wel zien wanneer je er geen rekening meer mee hoeft te houden

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:46

Ja dat snap ik, maar ik ga ervan uit dat de hoefsmid, dierenarts etc. Zich keurig verkleden als ze van een besmet bedrijf komen ;)