Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:48

ik heb nog nooit gehoord dat het goed zou zijn om je paard halfjaarlijks een kuur voor de maag te geven. Tenzij je ervanuit gaat dat elk paard last zou hebben...
Ontgiften van lever en nieren is zowat het enige wat ik wel vaker hoor om regelmatig een keertje te doen.

Een supplement op basis van kruiden heeft niet zo snel nadelige effecten, maar zou zonder aanleiding dit toch niet zomaar geven...

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:01

Nee daarom stel ik hier ook de vraag omdat ik zelf beetje twijfel. Alleen gaapt mijn paard wel redelijk vaak voor de rest geen klachten (jaren geleden pony gehad met maagZweer). En weet dat teken van maagzweren gapen er ook bij hoort. En mijn paard heeft 12 jaar lang geeb goed leven gehad erg mager enz enz. Heb haar nu bijna 2 jaar en nu is ze eerder te dik dan te dun. Maar omdat ik dus twijfel denk zal ik dan wel maag kuurtje doen of juist niet

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:06

mja mijne heeft serieus last van haar maag, maar is wel tonrond...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:07

petitparis schreef:

Hier ook eentje die eerder dik word dan afvalt.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:14

petitparis schreef:

Ja maar bedoel niet dar ze nu dus dik is en geen last heeft. Maar bedoelde meer dat ze 12 jaar lang slecht en mager is geweest en sinds ik haar heb normaal goed te eten krijgt en dat ze dus dik is. En omdat ze 12 jaar slecht heeft gehad. Of de kans dan niet groot is dat ze toch last van de maag heeft

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:22

nee, mijne is op 1 jaar na altijd eerder te mager geweest en regelmatig last van haar maag, tot voor kort bunkerde ze als nooit te voren werd tonrond en toch ineens gigantisch veel last...
Dus wilde gewoon aangeven dat gewicht en zelfs eetlust niet altijd een referentie is.

ik kan geen zinnig antwoord geven voor jouw situatie. Het zou kunnen dat inhet verleden maagzweren gespeeld hebben, maar evengoed niet. Als ze er waren kunnen ze door een goed voerbeleid ook verbeterd of verdwenen zijn...
Heeft je osteo die tip gegeven naar aanleiding van iets dat ze gevoeld heeft oid?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:41

Ja wij hebben op stal een goed voerbeleid.nee de osteo heeft niet iets gevoeld bij mijn paard wij hebben haar al jaren en ik weet dat ze dit wel vaker aanraad. Wel bij de pony met maagzweren wat zij kon zien voelen. Zij ze laat maar eens na kijken door een dierenarts. En dat hebben wij gedaan. Zij werkt op meerdere paarden klinieken. En dit gaf ze als tip maag kuurtje zij noemde wel van groene oss misschien moet ik me daar eens in gaan verdiepen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:17

Maagcompositum van de Groene Os wordt door mijn DA ook als goed (preventief en als opvolgingskuur) bevonden

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:27

Ik zou op basis van de bevindingen van een osteopaat idd niet meteen aan maag medicijnen beginnen...
Maar wat bedoeld zij dan precies met een kuurtje?

Ik gebruikt sinds gister ook groene OS, ik ben benieuwd naar de werking..

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:27

CharlyBrown schreef:
Ik zou op basis van de bevindingen van een osteopaat idd niet meteen aan maag medicijnen beginnen...
Maar wat bedoeld zij dan precies met een kuurtje?

Ik gebruikt sinds gister ook groene OS, ik ben benieuwd naar de werking..

Zij bedoeld geen medicijnen. Maar meer zoals 10 dagen kuur van groene os.maar ik ga ook zeker niet zomaar wat erin drukkenen al helemaal geen medicijnen

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:24

Dames, vraagje: kan de pronutrin langere tijd gevoerd worden?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:47

bij mijn weten wel is tenslotte maar een voedingssupplement. Bevat nog niet eens iets dat de metabole werking in het lichaam beïnvloed.

Lydia2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:58

Betreft het geven van voedingssupplementen, ik heb ook maagcompositum van groene os, maar krijg dat met geen mogelijkheid naar binnen.
Hoe voeren jullie dat, elke dag met appelmoes geven lijkt me ook niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:01

Ik geef nu maagsupport van de paardendrogist. Die van groene os lust hij ook niet dit gaat met smaak erin en volgens paardendrogist het zelfde.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:05

vroeger nooit problemen mee gehad, poeder door een beetje bietenpulp met een hand muesli eneventueel een scheutje olie. Maar nu wordt de neus ook opgetrokken...
Maar ja momenteel is de magnesium die ze al jaren krijgt ook vies en het vitaminebrokje in de muesli ook... Al leek het beter nu ik ook wat Abguard gegeven heb ipv alleen de korreltjes van Abler. Ze eet terug bietenpulp en laat minder in de voerbak liggen van de korreltjes.

ik ga een zoeken op dat van de paardendrogist dan. Want moet een opvolgkuur voor na de ompeprazoel hebben.

Lydia2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:27

Die van mij is ook echt moeilijk, magnesium en vitaminebrok eet hij ook slecht, ik doe dat altijd over de lucerne met wat olie en muesli.
Ik moet ook een opvolgkuur hebben, heb ook nog Ekygard staan, dat deed ik altijd door wat slobber en dat gaat 2 weken goed en dan moet hij het ook niet meer.
Ga ook eens kijken voor die van de paardendrogist.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:55

dat de paardendrogist lijkt op het eerste zicht beter gezien het ook nog extra magnesium bevat. Maar vraag me af waarom de geur/smaak zo zou verschillen als verder er dezelfde kruiden inzitten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:55

Tja geen idee maar mijn paard eet deze wel.. En ze geven smaakgarantie als ze het niet eten krijg je je geld terug.

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:32

Ik kom even binnenvallen! Een vraagje... Mijn paard heeft 2 a 3 jaar geleden ''koliek'' gehad wat achteraf ( na GG) maagzweren bleken te zijn. Mijn paarden staan aan huis.
Ze staan veel buiten op de wei en als ze binnen staan hebben ze altijd ruwvoer tot hun beschikking. altijd brok na ruwvoer, goed ruwvoer. Maar ik heb een paard waarmee ik altijd pech heb. Hij ziet er nu goed uit maar wil hem een supplement geven om het te voorkomen. Voor z'n nieren/blaas ( hij heeft meer blaasgruis dan normaal) krijgt hij af en toe de Phytonics kidney comp. Dit met rustperiodes. Ongeveer twee flesjes op een jaar.
Afgelopen jaren heb ik hem de Bio Yeah Sacc gevoerd voor z'n maag ter ondersteuning. Erg prijzig. En daarom vraag ik een alternatief. Ik heb nog groene leem staan van Ventargil.
Een ding... Het liefst heb ik iets wat geen hoge belasting heeft voor z'n blaas/nieren. Dat blijft een zwak puntje bij hem.

De dierenarts adviseert mij voor z'n immuunsysteem ( in de winter last van mok, nu iets proberen om het voor te zijn) immu boost van Phytonics.
Daarnaast de Bio Yeah Sacc.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 08:39

Voor degenen die interesse hebben.. Ik heb nog 41 zakjes Abler liggen. Bij interesse graag even een PB!

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 15:10

Wat fijn dat ik dit topic tegenkom! Ik heb er al heel veel informatie uit kunnen halen. Mijn merrie is de laatste weken erg vermagerd (eigenlijk na de verhuizing) en zuigt heel veel, grote vermoedens op een maagzweer. Eet nog wel goed gelukkig. Net in overleg met de DA besloten 2 weken GastroGard te proberen. Endoscopie probeer ik nog even achterwege te laten.
Ik geef haar nu sinds een week ook maagcompositum maar ben blij dat ik nu eindelijk echt wat kan doen om haar hopelijk weer op te lappen.

Ik geef haar onbeperkt ruwvoer en 's ochtends en 's avonds muesli, quattro van Mijten. Heeft er nog iemand tips wat betreft het voeren? Muesli achterwege laten? :?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 15:55

hoeveelheid muesli zoveel mogelijk beperken en niet van volle dosis gastroguard naar niks gaan. Bij veel paarden geeft dit een enorme terugval.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 16:30

Mijn Cas doet het tot nu toe (klopt af, klopt af, klopt af) best goed nu hij niet meer op de wei staat... dit is nu de 3e keer sinds ik hem heb, dat ik hem mee maak van weide seizoen naar stal/paddock seizoen... de eerste twee keren was het drama!
Ik denk zelf dat het mede komt door mijn nieuwe graanvrije voer beleid... Ik voer, bietenpulp gemixed met gekookt lijnzaad en wat handjes lucerne. Vitamine brokjes van Marstall en maagsupplement van Groene Os. Het is een heel gedoetje... Maar heb wel het idee dat het echt nut heeft

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:19

Is maagcompositum een goeie afbouwer/vervolg op GG? Of is het beter de laatste dagen iets minder uit de spuit te geven en zo af te bouwen?

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:48

Volgens mij is het t beste om de GG zo langzaam mogelijk af te bouwen.. ik geloof dat, uit ervaring, is gebleken.. wanneer een paard echt maagzweren heeft 2 weken GG meestal niet afdoende is...