[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 07:40

Mooi masker hoor. Ik heb het ook bekeken maar vond het te duur voor hoe erg zijn klachten zijn.
Hij krijgt nu antihistamine, en dat gaat super!
Had zo'n masker betaalbaar geweest had ik denk ik sowieso zo'n ding gekocht. :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:08

Zyffah schreef:
Deze is van Sahoma, en maakt echt letterlijk geen geluid, helemaal niks. Mijne komt van marktplaats, het is een Duits merk dus ik denk dat je hem daar het makkelijkst kan krijgen, maar volgens mij ook gewoon op internet te bestellen. Ik vernevel nu met Fysiologisch zout, is nu genoeg voor hem, misschien als het erger word dat hij iets sterkers nodig gaat hebben.
Volgens mij vind hij die zoutige smaak heel lekker, als ie klaar is steekt ie zn neus er weer in :')

Thanks! Ik ga eens googlen. Ik heb de Flexineb, die maakt heel lichtjes een klein psst geluidje. Bijna te verwaarlozen, maar volgens mijn paard een dodelijk geluid.... -O-

Nu is zij ook gevoelig op 'geuren' en stoom en doet het misschien ook gewoonweg 'pijn' of ongemak of iets? Bij warme slobber kan ze al echt heel rare hoofden trekken en gaat ze enorm proesten en schudden met haar hoofd. Ook bij cola :Y) Of bubbeltjes water :Y) Of thee in de buurt :Y) Dus misschien is dat ook een groter probleem, het gvoel van het stoom, dan echt het geluid... Ik ga eens rondkijken of ik eventueel een anders stroom masker ergens kan huren ofzo om het uit te proberen.

superpony

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 01:10

Ik wil me ook melden.

Mn ruin(19) en merrie (24) hadden een hoest. De merrie hoorde je wat meer en de ruin was wat droger qua hoest. Bij de ruin staat 's nachts de shet in de stal en naast de merrie staat onze andere ruin. Die 2 hebben nergens last van. Ze staan ook buiten altijd samen.

Ik heb eerst de sputolysin gekregen wat niet hielp. Daarop gekozen om met de ruin naar de kliniek te gaan. De merrie is wat onrustig op de trailer, dus we hoopten met de uitslag van 1 beiden te kunnen helpen.
Hij had veel wit slijm, maar verder zag het er niet onrustig uit. Het is gespoeld en een monster is opgestuurd. We hebben voor beiden prednison en ventipulmin gekregen.

Er kwam uit dat het bronchitis was en we hebben cubarmix gekregen voor 3 weken.

Ze werden wat rustiger als ze niks deden, dus gewoon wat buiten stonden. Toen de ventipulmin en prednison op waren, begon de merrie weer te hoesten, dus die heeft dat nog een keer gekregen.

Na 3 weken cubarmix hoestten ze nog steeds, maar toch gestopt, want konden ook restjes zijn. Ze leken rustig.
Door mijn operatie was ik minder geweest, maar mn man hoorde ze ook amper.

Gister ging ik een rondje wandelen en hoestten ze behoorlijk. Al bij aankomst zag ik dat de merrie grote neusgaten had en wat pompte, maar wilde het toch even bekijken. Zij maakt echt een licht roggelend geluid en hoest niet heel veel.
De ruin hoestte enkele keren heel droog en zwaar.

Vandaag meteen weer contact gehad. Er werd geadviseerd om ze naar Utrecht te brengen, de sauna box. Vandaag stonden rustig en hoestte de merrie enkele keren. De ruin bij rollen.

Als je paard wat heeft, moet je wat doen. Maar 2 paarden een week in Utercht stomen vind ik wel een heel hoog kostenplaatje, terwijl ik ook wat mindere ervaringen heb gehoord. Daarbij is de merrie daarheen brengen een dingetje. Ze gaat op de trailer, maar staat er niet meer fijn op. Heeft al 2x de trailer stuk gemaakt. Toch minder stabiel in de trailer door leeftijd en gaat moeilijk bij haar kudde weg, ook met de ruin naast haar.

Een vriendin heeft de flexineb gebruikt en is daar redelijk positief over, maar dan moet ik een veearts vinden die deze kan aanbieden hier. Dus ik heb daar wat vragen over;

Wie heeft goeie ervaringen met deze of een andere? Ik zou hem het liefst aanschaffen, mdat ik er 2 moet doen.

Welke medicijnen daarin hielpen nou echt goed? En is het echt de medicatie of toch het vernevelen zelf?

Persoonlijk ben ik wel een beetje klaar na weken chemische bende in die paarden stoppen. Ik ben nu ruim 800 euro kwijt, ze zitten vol bende en het heeft niks geholpen.

Wat is het grote verschil met stomen en vernevelen? Ik zit al te kijken om een mensen ding goedkoper te kopen en een graasmasker te verbouwen om te kijken of het iets doet. Maar de flexineb sluit beter aan en kan een paard goed in uitademen. En geen stroomdraad.

Hoe staan jullie tegenover natuurlijke/homeopatische middelen? Alles wat ze nu hebben geslikt is niet echt terecht gekomen waar het moest. Dus ik sta momenteel wel open voor iets meer natuurlijks. Foenegriek vind ik zelf niet zo geweldig als paarden al zo pittig hoesten.

Ik kwam iets chinees tegen, tabletten??
Maar ook mensen die gewoon dampo of vaporub gebruiken?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 08:22

@ superpony: 2 korte vragen waarop ik het antwoord niet zie in je tekst: staan ze niet op stro? Voer je nat of gestoomd hooi?

Zyffah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:55

@superpony

Ik heb een vernevelaar voor mijn pony. Ik doe er fysiologisch zout in, dat is hetzelfde waar de in Utrecht mee werken in de dampbox. Echt medicatie heeft mijne nog niet nodig, maar je kan altijd aan je dierenarts vragen voor een sterkere vernevelbare slijmoplosser (fysiologisch zout is een hele milde slijmoplosser).

Die chinese tabletten zijn pulmitranq, er staan veel recensies bij dat product dat het een wondermiddeltje zou zijn, voor mijn pony maakte het geen hol uit, en nog duur ook :+

Je moet met al die middeltjes en poedertjes wel oppassen dat het echt een slijmoplosser is, en niet iets dat alleen de hoestprikkel weghaalt. Dan hoest je paard het slijm niet meer op, blijft het in de longen hangen, en vervolgens klappen er longblaasjes. Een paravetrinair raadde mij bruistabletten van de kruidvat aan, omdat daar precies hetzelfde slijmoplossende middeltje in zit als in de slijmoplossers voor paarden (wel een specifiek soort, moet ik even opzoeken mocht je het willen proberen).

Over die dampo inhalatiecapsules wacht ik nog op antwoord van de dierenarts, wilde die ook gaan proberen voor in de vernevelaar.

Eigenlijk hebben heeft niks geholpen behalve venevelen met fysiologisch zout, tabletten slijmoplossers en ventipulmin maakte allemaal niks uit. Ik ben echt heel blij met dat ding! _/-\o_

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:45

ninx, als het zo makkelijk was, hadden we al die zooi never gegeven. Ze hebben geen last van stof en we hebben deze paarden ook vrij lang en dit is de eerste keer dat ze hoesten. Van de 4, hoesten er 2 en ze staan dag en nacht samen.

Zyffah, Wat jij bedoelt is fluimicil.

We hebben geen flexineb, maar heb nu contact met een kliniek buiten onze regio, die deze evt kan verhuren. Ik zelf hoop ook op fysiologisch zout en geen medicatie. Wil echt het vernevelen zelf eens bekijken.
De flexineb aanschaffen is best duur, maar in ons geval goedkoper dan 2 paarden een week op Utrecht. Waar ik toch wel redelijk zeker weet dat ze daarna ook weer medicatie mee krijgen.

Het gaat om de restjes hoest, waar het bij de ruin wat droger is en de merrie wat meer slijm nog vast heeft zitten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 00:23

@ superpony: je gebruikt dus geen stro en voert uitsluitend nat of gestoomd hooi? En dit ook echt al een lange periode? Even checken of ik het goed begrijp

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 00:50

Er is een scopie gedaan, dus we weten de oorzaak inderdaad en die staat los van stro, hooi etc. Dat zijn ook zaken die we zelf kunnen bedenken uiteraard.

We zijn nu zoals ik schrijf op zoek naar ervaringen met de flexineb. Morgen belt een kliniek die deze verhuurt, dus ben erg benieuwd.

De gangbare medicijnen zijn al gegeven na scopie. Het slijm is toen ook direct onderzocht.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 08:34

Droog hooi en stro hoeft ook niet de oorzaak te zijn, maar kan wel even de trigger zijn om het hoesten in stand te houden.
Longen die gevoelig zijn door een andere oorzaak kunnen door de stof wel geprikkeld worden.
Stro tijdelijk vervangen voor zaagsel/vlas om de vizieuze cirkel te verbreken kan mss best helpen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:47

Maar dat is uiteraard bekend bij ons en in ons geval niet van toepassing.

Bij mensen die hun paard op stal hebben staan, is alleen van stro naar vlas niet voldoende. Als je buren op stro staan bijv, heb je nog steeds de stof. Er zijn ook mensen die flink opstrooien, terwijl de paarden of buur paarden op stal staan. En het vegen geeft ook veel meer stof dan men denkt.

Maar goed, dat is dus in ons geval niet zo.

Ik kom meerdere vernevelaars tegen, maar vooral wat meer in het buitenland.

Ik wacht nog op het telefoontje, maar hoor nog steed graag ervaringen met vernevelen. Persoonlijk zou ik dus graag met zout beginnen en niet direct weer medicatie. Ik hoop/denk dat het vernevelen zelf al veel kan betekenen bij een restje hoest, maar hoor dus graag ervaringen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:58

Mijn paard staat nu in zijn uppie in een buitenstal. In principe enkel alleen in stal bij regen en 's nachts. Overdag loopt hij buiten in de bak. Mijn paard komt niet meer binnen te staan.

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:35

Mijn paard hoest en heeft een beetje last van slijm/snot in zijn neus, maar geen verhoging.
Mij werd gezegd fenegriek te geven, gewoon doen of eerst nog een da laten komen?

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:45

Fenegriek kan geen kwaad. Mijn twenter ook op fengriek gezet 4 dagen en nu is het weer over.

Alleen die jaarling... nog steeds. Vandaag de AB kuur klaar en alleen de Prednisolon nog verder...

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:53

Ik zou een dierenarts laten komen, hoesten wordt heel vaak onderschat en kan snel chronisch worden. Dat wil je echt niet! Daarom zou ik, en ik denk veel andere hier in dit topic, altijd een dierenarts laten komen. Je dierenarts kan naar de longen luisteren, de keel bekeken en advies geven. Je kan altijd bellen voor een adviserend gesprek. Door contact met de dierenarts kan je veel gerichter en beter behandelen. Fenegriek gaat een echte hoest namelijk niet oplossen. Bij hoesten moet je de oorzaak vinden en aanpakken, fenegriek gaat alleen verzachten en wat ondersteunen. Als het een restje verkoudheid is zal het bijv helpen, of als je paard stofallergie heeft en je hebt al een stofvrije leefomgeving heeft zal het ondersteunend werken.

Snot/slijm kan je al veel zeggen. Wittig is vaak een allergie eng groenig is vaak een ontsteking/virus/bacterie. Kijk ook of je paard verhoging heeft. Hebben meer paarden er last van? Hoesten komt vaak door stof (overgevoelig). Hooi/voordroog weken en je paard niet meer op stro zetten helpt heel veel, lekker veel naar buiten.. Maar vooral de oorzaak zoeken en vinden, dan kan je gericht behandelen (bijv bij een bacterie = eventueel antibiotica, bij een allergie stofvrije leefomgeving en slijmoplosser). Succes! :)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:37

Ik loop al vier maanden in en uit bij de kliniek ivm het hoesten en snot bij mijn paard. Ik heb vanaf dat hij ging hoesten de dierenarts erbij gehad. Nu vier maanden later is de diagnose ROA, oftewel astma (vroeger noemde men dit dampigheid). Garantie dat een eerste interventie door een dierenarts helpt om het hoesten/snot op te lossen, is er niet maar wacht er gewoon niet te lang mee.
Je kan intussen wel het een en ander doen om te voorkomen dat het erger wordt en wat misschien arbeidsintenstief is maar kostentechnisch nog te overzien:

Paard zoveel mogelijk naar buiten.
Uitmesten van stallen: paard buiten. Stro eventueel vervangen door vlas indien mogelijk.
Hooi/gras onderdompelen in water.
Foenegriek oid dergelijks kan geen kwaad om de hinder of last van het hoesten/snot wat te verlichten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 17:05

Maar als je op een stal staat, ben je ook afhankelijk van je buren. Op veel stallen wordt er gewoon uitgemest, opgestrooid en geveegd terwijl er paarden in stal staan. Als een stal het doet, terwijl de paarden buiten staan, is dat het beste.
Maar als mensen op een zelfdoe stal staan, komt de een 's ochtends en de andere 's avonds etc. Als je paard dan al binnen staat en je buren gaan flink bezig, heb je alsnog stof.
Ik vind vlas en zaagsel niet helemaal heilig. Ook de nieuwe pakken moet je leegschudden als paarden niet op stal staan. Wij stonden ergens met zaagsel wat net zo stoffig of nog stoffiger is, dan het stro op onze huidige stal. Maar die van ons staan buiten, dus geen last van verder.

Mijn ene ruin deed aan het begin van het werk weleens een kuchje en dan ook proesten. Als ik wat langer stapwerk deed, had hij daar geen last van. Dat heb ik vd week nog iemand geadviseerd.
Nu rijden we alleen nog in het bos en stap ik sowieso + hij loopt 24/7 rond, dus geen last van bij hem meer. Hij is 18 en kwam ergens anders vandaan en had lang niks gedaan. Had het wel netjes opgebouwd, maar toch scheelt het net even die extra rondjes stappen.

Onze shet heeft ooit een keer flink gehoest toen we ergens stonden waar potstallen waren. Hij staat al zijn hele leven bij de NF en kreeg zijn voer op de grond. Hij heeft toen een kuur ventipulmin gehad en we hebben echt heel lang het hooi nat gemaakt. Toen hij al langere tijd nooit meer hoestte en fit was, zijn we daar mee gestopt. Die heeft nooit meer gehoest, ook nu niet, terwijl hij 24/7 bij die andere hoestende staat.

Naast de hoest, werken we vooral aan de weerstand.

Zyffah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 22:05

@superpony

Wat doe jij om de weerstand te verbeteren van je pony's? Ik zit daar met mijne ook een beetje mee

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 22:25

Met name de merrie van 24 had een moeilijke winter. Er was een pony niet lekker die hoestte en ook nog voor onduidelijke redenen in Utrecht had gestaan. We hadden ook wat wisselende paarden op stal. Dus toen de Marstall Force wat meer gegeven.
Nu sinds een tijdje over op Vitalbix. Ik heb daar nu de pre active en green power van Equifyt bij. Zij en de oudste ruin krijgen wat meer green power. Ik heb nu nog pre alpin erbij en lijnzaad. Dat maken we nat voor de 2 die hoesten en eten ze graag zo.
Ze staan niet meer op stal en hooi wordt nat gemaakt. Sowieso regent het met regelmaat.......

Ik kijk ze echt aan wat ik geef. Hoe zien ze eruit, wat hebben ze gedaan etc. Voorheen stelde ik zelf samen, maar dat is ook niet altijd handig.

In de winter heb ik wel anders gevoerd. Nu de overgang, maar straks voer ik weer wat meer sober.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 08:52

Mijn paard staat nu in een buitenstal, zonder buren. Dus het uitmesten van de buren is geen issue gelukkig. Het klopt dat vlas ook stoffig is maar het voordeel daarvan is dat hij daar niet van eet. Op stro knabbelt hij graag.
Ik heb even een hele andere vraag: wat zijn jullie ervaringen met betrekking tot bijwerkingen van de prednisone/ventipulmin/equimucin? Ik zit nu met een paard dat voor alles ineens schrikt. Van een vogeltje dat in en uit de heg vliegt of van bakkabouters. Ik weet dat hoefbevangenheid een mogelijke bijwerking is van de prednisone en gedragsveranderingen ook maar verder? Visusklachten? Daar zit ik namelijk aan te denken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 15:59

Dan heb je ook mazzel natuurlijk. Die van ons eten ook geen vlas of zaagsel als ze daarop staan, maar die hebben 24/7 hooi. Helaas zijn er paarden die wel vlas eten. Maar stof komt niet alleen uit het eten van vlas of stro etc. Het is het opschudden van je stal, hoe schoon de stal is, hoe je je hooi voert, want als ze met hun neus boven de bodembedekking eten, ademen ze ook alles in.

Ik werkte vroeger ergens waar we eerst de gangpaden nat maakten voor we gingen vegen. Stof blijft erg lang hangen. Maar als een paard veel last heeft, kan alles irriteren.

Wij hebben er 2 nu ventipulmin, spytulosin, prednison en cubarmix gegeven in de afgelopen weken. Ik merk geen gedragsverandering eigenlijk. Gelukkig bij mn ruin ook geen hoefbevangenheid. Merrie ook niet, maar bij de ruin zijn we daar wel voorzichtig mee.

Ik heb zelf meerdere zware en lange prednison kuren gehad en dat is totaal anders, maar ik kreeg in het begin wel een energie boost. Was dan heel ziek, maar kon opeens eten als een bouwvakker en voelde me echt even super. Het zou kunnen dat het bij een paard ook een dergelijke werking geeft.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 17:02

Heb ik me helaas niet over ingelezen, welke bijwerkingen zitten er aan prednisolon? :o

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 18:03

Mijn merrie was vorig jaar tijdens haar prednisolon kuur heel energiek, schrikkerig zelfs. Dus ik herken die gedragsverandering ook wel een beetje, staat ook in de officiële bijwerkingen volgens mij. Hoefbevangenheid is idd een grote bijwerking die kan optreden, verder legt het het immuunsysteem een soort van plat. Kan best dus dat ze gevoeliger worden voor virussen. Daarnaast kan het invloed hebben op de huid en vacht (dunner en doffer), gevoelig op de huid en makkelijker wondjes krijgen etc. Veel dorst en eetlust, vocht vasthouden. Het is echt rommel en dit zijn maar een paar bijwerkingen uit mijn hoofd... maar heeft voor ons wel geholpen! Als stootkuur zou ik het dus zeker aanraden, langdurig vind ik akelig omdat het zo'n troep is..

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 19:06

Ik moet het langdurig aanhouden. En inmiddels al voor de derde keer.

Heb nog geen bijwerkingen gezien. Is veel en diep slapen er ook eentje? _O-
Afbeelding

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 20:10

Omg!! Wat een foto, dat mondje <3 :9

Wat vervelend dat ze blijft sukkelen KittyDylan. Als prednisolon voor jullie zo goed werkt dan is dat super, vooral doen wat werkt en goed voelt voor jullie. Elk lichaam is weer anders en zal anders reageren. Wel gewoon in gedachten houden dat het een zwaar medicijn is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 20:16

IK ben natuurlijk een mens en besef het verschil heel goed. Maar ik had juist dat prednison alles onderdrukte. Na de laatste zware kuur had ik erge keelontsteking, die niet te onderdrukken was. Daarop zijn mijn keelamandelen verwijdert. Dat zat er al die tijd wel, maar was nooit naar voren gekomen.

Ik hoop ook dat het niet zoveel effect heeft op botten en gewrichten bij paarden. OOk enkele korte kuren hebben bij mensen al veel effect.