[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:53

Ik ben nu ook met het voer bezig en heb hier van alles voorbij zien komen qua soorten/merken en merk dat ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer zie.

Ik zal even de situatie schetsen zoals ik het nu heb met mijn paard: (ben er net achter dat ze IR heeft)

Het paard: Een ijslander van 7 jaar, 1.38
Werk: momenteel wandelen we 5 keer per week een uur omdat ze eigenlijk op het moment niet te rijden is. Met het rijden geeft ze duidelijk aan het niet prettig te vinden/pijn te hebben en het wandelen lijkt beter te gaan. Binnenkort wil ik het wandelen gaan afwisselen met fietsen en mee gaan aan de menwagen, daarnaast heb ik vrijdag weer mijn eerste les werken aan de hand om de dressuur nog een beetje te kunnen onderhouden.
Stalling Ik sta op een pensionstal en kan dus helaas niet alles zomaar aanpassen, de paarden staan op stro in een binnenstalling.
Weidegang Elke dag van ongv 12.00 tot 16.30 op de weide, de rest dus helaas op stal. Kleigrond
Ruwvoer Hooi, s ochtends en s avonds. Ik weet de exacte kilogrammen helaas niet maar ze is op advies van dierenarts op minder hooi gezet omdat ze stro kan bij eten. Het hooi is van het land van de pensioneigenaar zelf. Grofstengelig en "gelig"
Supplementen Momenteel heeft ze nog een detoxkur van Phytonix en elke dag maatschepje glycobalance van hetzelfde merk.
Krachtvoer Op dit moment niet maar ik zou graag zo snel mogelijk een goed vitamine voer voor haar willen vinden.

Nou heb ik al verschillende soorten voer voorbij zien komen en ook wisselende verhalen gehoord

- Een vriendin van me voert Dodson & Horrell Safe and Sound en daar zou ik dus makkelijk aan kunnen komen om het eerst uit te kunnen proberen
- Verder heb ik hier Marstall Vito, Metazoa, Fibra en volgens mij nog een aantal voorbij zien komen

Waar hebben jullie ervaringen mee? Zou safe and sound een optie kunnen zijn gezien dit dus ook makkelijk te verkrijgen is voor mij?

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:17

Ik geef Safe and Sound met daarbij de Ultimate Balancer, alle twee van Dodson & Horrell. De Ultimate Balancer lijkt erg duur, maar ik geef niet zo veel als op de verpakking staat (net als de S&S trouwens) en ik doe erg lang met een zak. Tot nu toe (al een jaar of 2-3) met goed resultaat.

De Dodson & Horrell kan ik vrij gemakkelijk verkrijgen, tegenwoordig worden ze per pallet in de schuur afgezet (mijn normale kooppunt is gesloten wegens stopzetting van de zaak) en ik moet daar niets extra voor betalen. Alle andere producten die in aanmerking komen... daar moet ik toch wel heel wat kilometers voor rijden.
Voor ik D&H "gevonden" had, gebruikte ik de fibermix van Lannoo, maar omdat daar toch nog wat melasse in zit, ben ik daar mee gestopt.

mirjam_kl

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:48

Bedankt voor je antwoord,

Mag ik vragen waarom je precies een combinatie van die twee gebruikt?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:28

Lusitano schreef:
Even een vraagje aan Eliana en singasong. Als ik op de metazoa site kijk zit er in de brok toch meer suiker en zetmeel dan in bijvoorbeeld de Vito brok van Marstall. Wat is de reden dat jullie voor deze brok kiezen?

Is de suiker/zetmeel aanduiding per kg.?
Ik denk dat je in verhouding van de Metazoa veel minder geeft dan van de Vito. Uit m'n hoofd....... ik dacht 50 gr. per 100 kg. lichaamsgewicht (Metazoa).

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:41

@Mirjam_kl. Ik heb hier ook een IR reus. In eerste aanleg heb ik op advies van de DA van het krachtvoer afgebouwd en kreeg ik speciaal voer Sanequi Muscle en daarvoor Colon. Mijn paard werd prettiger in zijn spier en weer makkelijker in zijn lijf, probleem veel water bij de mest bleef aanhouden en daarnaast het feit dat ik hem niet opgewicht en pier krijg. Daarnaast moest ik hem ook gewoon goed laten bewegen, was het niet rijden dan wel aan de longe, omdat ze heel veel last van hun spieren kunnen hebben en dan ook de afvalstoffen beter kunnen verwerken. Ik heb dit 4 maanden gegeven aan mijn paard maar mijn paard accepteerd het niet en eet het slecht met als gevolg nog steeds teveel water en daarnaast een paard wat meer dan 100 kilo te licht is. Ik ben in contact getreden met de mensen van Pardoes Aurora. Op advies van hun heb ik mijn paard een voedingssuplement gegeven tbv maag en darmen en APF druppels, tbv stress en glucose balans. Ik moet zeggen er is een wereld voor ons open gegaan, hij is vrolijk, gezellig eet goed en zijn billen zijn droog. Ik heb ook van de hun het advies gekregen hem op de Marstall Vito of de fraser light in te stellen. Inmiddels heb ik van de week bezoek gehad van de voedingsdeskundige van de Marstall gehad heel prettig dat hij ook bij mijn paard is wezen kijken en die heeft mij geadviseerd de codición te gaan geven. Ik geef het hem nu een paar dagenm, was wel wat huiverig gezien er meer zetmeel etc in zit dan bij de Vito maar ik moet zeggen mijn paard doet het er erg goed op en een bijkomend voordeel is ook dat hij het lekker vind om te eten en dan was tot op heden een groot probleem. Daarnaast krijgt mijn paard onbeperkt hooi in slowfeeders en luzerne maar dat is vanwege het feit dat hij moet bijkomen. het prettige van de condición vind ik wel dat ik er geen voedingssuplement bij hoef te geven daar er allerlei amminozuren aan het voer zijn toegevoegd t.b.v. de spieren.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:14

mirjam_kl schreef:
Bedankt voor je antwoord,

Mag ik vragen waarom je precies een combinatie van die twee gebruikt?

Natuurlijk mag je dat vragen!

Mijn dierenarts vond dat ik dan tekorten zou opbouwen met enkel S&S. De UB mag je beschouwen als een volledig vitaminen en mineralenkorrel. Op de site van D&H wordt het als "krachtvoer" geprezen, maar zo geef ik het niet. Je mag er 100 gr per 100 kg paard van voeren, ik denk dat ik nog geen 100 gram geef per dag, terwijl mijn paardje een 450 kg zal wegen (vandaar dat ik erg lang met een zak toekom).
Sinds ik het doe blijken er geen tekorten te zijn, de paardjes doen het goed. Bovendien kan het veilig gegeven worden aan paarden die snel hoefbevangen raken. Soms denk ik dat het dank zij de UB is dat Winnie terug "soepel" loopt. Vroeger kreeg hij glucosamine bij, maar daar ben ik mee gestopt.

Mimimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:34

Zijn er ook mensen die care4life voeren aan hun IR paard? Lijkt mij ideaal, met 1kilo per dag voldoende vitaminen en mineralen. Geen granen, geen melasse.
Zie ik nadelen over het hoofd?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:54

Ja, ik !
En nu al een paar maanden.
Geen nadelen, alleen maar voordelen - mijn IR dame is er met reuze-sprongen op vooruit gegaan!
Ook mijn niet-IR paard krijgt het en is een toonbeeld van gezondheid. :))

Mimimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:37

Dank je voor je reactie! Fijn dat je paarden het er zo goed op doen. Een aanrader dus.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:40

Ook mijn ir-paardje krijgt het! Erg tevreden over! Eerste keer at ze het moeilijk, maar sinds de 2e keer likt ze steeds der hele bakje uit!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:15

Ik ben erg benieuwd wat je aan Pavo Care4Life zo goed vind?

Jannepauli schreef:
-
Citaat:
Welke zijn de toevoegingen die je negatief vindt?

- Lijnzaadgranulaat en psyllium .
- Gedroogde rode biet, wortel, appel en pastinaak
- Vitaminen en mineralen .
- Venkel en Karwij
- Prebiotica

Voor een overzicht van alle ingrediënten van de Gruen Mash zie hier: http://www.magics-spirit.nl/index1.html
Een paard van 500 kilo mag max. 500 gram per dag.
Suiker/zetmeel per kg. 4,9%

Pavo Care4Life:
Bevat o.a.:
- pre- en probiotica, gisten
- 11 verschillende kruiden
- vitaminen en mineralen
- collageen
- wortelstukjes
- stukjes geplette erwten
- geëxtrudeerd lijnzaad
- sojabonen
- sojaolie
- suiker/zetmeel 9%
Een paard van 500 kg. mag 850 gr. per dag.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:29

Zou ik m'n dag niet gehad hebben? :+

Maar ik hou het lekker bij C4L - bevalt me prima en belangrijker nog: mijn paard ook.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:30

Tsja..... :D

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:45

Maar als ik die gruen mash bekijk, dan zit daar appel, biet en wortel bij. Deze mijd ik bij mijn IR paardje omdat ik gemerkt heb dat dit meteen van invloed is op hem.
Al moet ik zeggen dat suiker- en zetmeeltotaal erg laag is. Spijtig dat ik het hier nogal moeilijk kan verkrijgen...
Ik zou het durven uitproberen... De C4L is hier ook héél erg moeilijk te krijgen...

Mimimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:07

Gruen Mash ziet er ook goed uit. Voor mij is het wel een nadeel dat het moet worden klaargemaakt met water. Aangezien ik het voer klaarzet. Dan is voor mij C4L gemakkelijker...

Nog een vraagje aan C4L gebruikers, geven jullie na zware training ook nog extra voeding? Dus C4L standaard, maar bij hoge lichamelijke inspanning iets om spieren op te bouwen?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:21

C4L heb ik ook gegeven aan mijn paard, maar hij haalde hier echt te weinig energie uit.
Ik heb contact gehad met de PAVO en die gaf aan dat je het voer als supplement moet zien. Buiten het feit dat mijn paard het niet lekker vind, haalt hij er te weinig uit, dus ik ben er mee gestopt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:26

Ja, naar mate het paard meer werk verricht, moet je wel wat krachtvoer (met mate) gaan bijvoeren.
Ik zou dan wel gaan zoeken naar een voer dat een zo laag mogelijk zetmeelpercentage heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:30

Een vraagje, mijn pony moet vanwege hoest op prednison(7 tot 10 dagen).
Nu is dat niet echt lekker natuurlijk voor paarden die gevoelig zijn voor suikers en HB enzo(mijne).
Ik geef verder c4l..kan ik nu iets doen om hem te ondersteunen..of erna?
weet iemand dat.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:35

Poe... riskant hoor.. is jouw paard niet ooit bevangen geweest? Mijn DA schrijft sowieso geen prednison voor omdat hij weet dat het met mijn IR en ex HB paard een te groot risico is.
Misschien moet je toch even nader overleggen met je DA en vragen of er geen alternatief is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:38

Anoniem schreef:
Een vraagje, mijn pony moet vanwege hoest op prednison(7 tot 10 dagen).
Nu is dat niet echt lekker natuurlijk voor paarden die gevoelig zijn voor suikers en HB enzo(mijne).
Ik geef verder c4l..kan ik nu iets doen om hem te ondersteunen..of erna?
weet iemand dat.

bij mijn paard is 22 jaar geleden de ellende begonnen door injectie met dexamethasone er in....
Heb je geen alternatief?Hoe erg is de hoest,is het allergie?

Mimimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:39

Oke, dan zal ik na het zwaardere werk wat gaan bijvoeren. Mijn andere paard krijgt Equifyt Base + Competition. Dat zal ik na zware arbeid kunnen voeren ongeveer 500gram.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:40

Nee,nooit bevangen geweest.
Wel gevoelig voor suikers,maar of hij echt IR is betwijfel ik.
Wel enkele zeer herkenbare symptomen maar niet de vetpockets bijvoorbeeld.

De hoest is er nu 6 weken.
Hij heeft ventipulmin gehad,hielp even erna kwam het terug.
vervolgens nog kruidensiroop,slijmoplossers maar slijm blijft vastzitten.
Heb ondertussen wel vanalles veranderd(rapsodie ipv stro, voordroog ipv hooi,luiken open)maar mag niet genoeg baten.
De reacties moeten stopgezet worden..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:45

Anoniem schreef:
Nee,nooit bevangen geweest.
Wel gevoelig voor suikers,maar of hij echt IR is betwijfel ik.
Wel enkele zeer herkenbare symptomen maar niet de vetpockets bijvoorbeeld.

De hoest is er nu 6 weken.
Hij heeft ventipulmin gehad,hielp even erna kwam het terug.
vervolgens nog kruidensiroop,slijmoplossers maar slijm blijft vastzitten.
Heb ondertussen wel vanalles veranderd(rapsodie ipv stro, voordroog ipv hooi,luiken open)maar mag niet genoeg baten.
De reacties moeten stopgezet worden..

je maakt wel het hooi nat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:46

Maakte ik nat,geef nu voordroog.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:01