[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:02

Sorry, Esther28, ik weet het niet!
Ik denk dat je moet afwachten tot de volgende hengstigheid, is het dan weer zo, dan weet je genoeg!
Bij onze merrie merk ik geen verschil....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:18

vraag eens aan Sanet, zij merkt geloof ik duidelijk een verband tussen hengstigheid en eczeem.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:56

zoals ik het dus allemaal zo lees, weer niet echt een denderend product.

Heb het ook niet bestelt, omdat er heel veel olie in zit, en wil absoluut geen olie op de huid hebben.

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:31

_CS_ schreef:

Heb het ook niet bestelt, omdat er heel veel olie in zit, en wil absoluut geen olie op de huid hebben.

Waarom niet dan? :) Houd de huid toch vettig en 'dikker' zodat de mugjes minder kunnen steken?

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:48

ik heb bij vidoma de derfen besteld, snelle service! en web winkel werkt! ;) :D

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:51

Uriah schreef:
ik heb bij vidoma de derfen besteld, snelle service! en web winkel werkt! ;) :D

ik heb ook goede ervaringen met vidoma en nou keek ik nog eens goed op de enveloppe (had een proefverpakking besteld) en nou blijken ze nog eens heel dicht bij mijn werk te zitten, dus eens kijken of ik het rechtstreeks daar kan halen

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:54

Jamilla had de plekken onder de dikke bos manen dus of het van de zon komt... ik weet het niet.

Nu een koeien oormerk ding in haar manen geknoopt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:33

Esther28 schreef:
Esther28 schreef:
Meiden hebben jullie enig idee of (extreme) hengstigheid en schuren met elkaar te maken hebben.
Het viel mij van de week op dat mn merrie een dag voor ze hengstig werd ineens dr manenkam stond te schuren en tijdens de hengstigheid ook nog een paar keer. Sinds gister niet meer hengstig en ook niet meer geschuurd.....

ja hoor dat kan,dan zijn het hormonen die de jeuk veroorzaken.
ik heb het wel vaker gezien bij hengstige merries,en ik weet van 2 mensen dat die merries ook wat moeilijker te hanteren waren(veel piesen en gillen) en zij hebben ze toen een voedingssupplment gegeven wat de hormonen wat reguleerd en het schuren was over :D
dat was moody mare en het zou zomaar kunnen zijn dat de kruiden die er in zitten helpen

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:51

heeft er hier iemand ervaring met ZE en bioresonantie? ik ga dat laten testen , dan testen ze het gehele lichaam op belastingen /blokkades/schimmels/bacterien etc die het gehele funktioneren van het lichaam negatief kunnen beinvloeden , en zo nodig behandelen dmv de druppels.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:52

ik heb bioresonantie druppels aan appie gegeven 3 jaar geleden.
ik heb absoluut veel verschil gemerkt maar zijn jeuk nam niet af.
wel zat hij heel goed in zijn vel,had veel energie,liep heel soepel en had hij wel minder last dan normaal.

valt heel goed te proberen hoor

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 02:50

Hebben jullie paarden met het exceemdeken + vliegenkap op ook nog jeuk?
Een maand en een half ongeveer geleden zijn we pas begonnen met het exceemdeken omdat dan pas de dierenarts is gekomen om de oorzaak van haar ZE vast te stellen (waar we nu wel terug aan beginnen te twijfelen). Ik heb ze nl pas een klein jaartje. Veel te laat in het seizoen dus eigenlijk, en ik denk dat het daarom komt dat ze nu nog zoveel jeuk heeft? Ook is de hals iets te klein, waardoor hij altijd afzakte met het grazen, en daarom heb ik een vliegenkap gekocht zodat ik het deken daaraan kon vast maken. Maar nu heeft ze een oogontsteking door de vliegenkap en natuurlijk nog meer jeuk, IN haar oog nu weliswaar...
Ik ben eigenlijk een beetje radeloos en hoop dat het volgend jaar beter zal gaan. De wei ligt in zeer vochtig gebied met veel bomen wat er natuurlijk ook voor zorgt dat er meer mugjes zijn. Door de stenge winter heb ik dan weer gehoord dat er meer fructaan en suikers in het gras zitten waardoor jeuk kan ontstaan?
Iemand tips hoe ik haar jeuk toch kan verzachten?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 02:57

tegen de oogproblemen zou je oogzalf van de veearts moeten hebben,dat helpt dan denk ik toch het beste.
probeer om je paard niet te dik te laten worden van het gras,dat verergerd de jeuk vaak.
eventueel op een kaal weiland met wat hooi of overdag op een stuk niet al te dik gras en snachts in een paddock kan ook helpen
wat ik zelf toch wel belangrijk vind is om paarden met eczeem wel hoog genoeg in de vitamines te houden,dus zorg voor een liksteen in de wei, en eventueel een krachtvoer erbij wat laag in eiwit en suiker zit of geef een vitaminekorrel.

mijn pony heeft alleen wat plekjes op zijn voorhoofd zitten en dat smeer ik nu in met eczemabalm en dat lijtk goed te gaan.
er staat nog een andere eczemer op stal die met een deken op wel flink jeuk blijft houden,maar die smeer ik nu ook in met eczemabalm en bij haar lijtk dat ook te helpen.

je hebt wel een goede vliegendeken met een buikflap er aan?
en smeer je ook ergens mee tegen de jeuk?
er zijn veel zalven te koop tegen de jeuk,moet je even kijken wat er bij jou in de buurt zoal te koop is

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 03:02

ellepel schreef:
tegen de oogproblemen zou je oogzalf van de veearts moeten hebben,dat helpt dan denk ik toch het beste.
probeer om je paard niet te dik te laten worden van het gras,dat verergerd de jeuk vaak.
eventueel op een kaal weiland met wat hooi of overdag op een stuk niet al te dik gras en snachts in een paddock kan ook helpen
wat ik zelf toch wel belangrijk vind is om paarden met eczeem wel hoog genoeg in de vitamines te houden,dus zorg voor een liksteen in de wei, en eventueel een krachtvoer erbij wat laag in eiwit en suiker zit of geef een vitaminekorrel.

mijn pony heeft alleen wat plekjes op zijn voorhoofd zitten en dat smeer ik nu in met eczemabalm en dat lijtk goed te gaan.
er staat nog een andere eczemer op stal die met een deken op wel flink jeuk blijft houden,maar die smeer ik nu ook in met eczemabalm en bij haar lijtk dat ook te helpen.

je hebt wel een goede vliegendeken met een buikflap er aan?
en smeer je ook ergens mee tegen de jeuk?
er zijn veel zalven te koop tegen de jeuk,moet je even kijken wat er bij jou in de buurt zoal te koop is

Ik smeer wekelijks een zalfje op haar manen en staart, staat ook op dat je het maar 1x per week moet gebruiken, en ik merk eerlijk gezegt geen verschil... *ben de naam even kwijt van de zalf*
Ze is behoorlijk dik, dus naar volgend jaar toe (want dit seizoen zal er toch niet heel veel meer aan te doen zijn) toch maar even overleggen met staleigenaresse om haar op hooi te zetten in de zomer.
Een liksteen ligt in de zomer ook altijd op de wei.
Haar oog was vandaag al beter, nadat ik het gisteren met natgemaakte zadeldoekjes gekalmeerd had.
Bedankt voor je tips!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 03:15

je kunt nu best nog wel wat doen aan het gewicht hoor.
eventueel een deel van de dag in een paddock met wat hooi of op een stukje land wat al is afgegraasd zetten?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 06:16

Esther28 schreef:
Esther28 schreef:
Meiden hebben jullie enig idee of (extreme) hengstigheid en schuren met elkaar te maken hebben.
Het viel mij van de week op dat mn merrie een dag voor ze hengstig werd ineens dr manenkam stond te schuren en tijdens de hengstigheid ook nog een paar keer. Sinds gister niet meer hengstig en ook niet meer geschuurd.....

Mijn merrie schuurde vaak haar staart net voor en de 1 dag van de hengstigheid. Zij had geen ZE, maar heeft inderdaad met de hormonen te maken...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 06:20

Elfenor, het kan best ZE zijn hoor. De mijne begon het 1e jaar pas in aug/sept. te schuren. Kun je niet een ander middel uitproberen? Die je wat vaker op kunt smeren? En natuurlijk af en toe even wassen met een speciale shampoo.
Tips van ellepel lijken mij ook goed en zou ik in jouw geval ook proberen voor elkaar te krijgen...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 06:32

Was wel spookachtig gezicht gisteravond. Hij kon in de luwte van de stal gaan staan maar hij ging midden in het open veld staan. Ik kon hem in het licht van de straatlantaarn zien staan . Hij stond vo lop de wind en zijn Rambo SIH wapperde om hem heen. SPOOKY

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 08:41

Ik heb zelf een Everline en een SIH voor mijn shet. Ik ben fan van de SIH, maar ben van de week 's morgens wel geschrokken. In de nacht staat ze op een kale wei (lees bijna alleen maar zand) omdat ze veel te dik is, maar madam is het daar niet altijd mee eens. Nou had ze een stukje draad gevonden waar geen stroom op staat en was daar met haar hoofd doorheen gegaan op zoek naar grasjes in het weitje ernaast. Met haar borst heeft ze dus tegen de draad aan staan duwen. Blijkbaar is de sluiting losgesprongen en om de draad heen gekomen en weer dicht geklikt (ja vraag mijn niet hoe het kan!) en daar stond ze dan. We hebben haar bevrijd, maar je moet toch niet denken dat dit overdag in de volle zon gebeurd. Ik ben zo geschrokken dat ik toch maar de Everline erop heb gegooid die geen sluitingen aan de voorkant heeft. Overigens maakt pony het goed. Geen wondjes en draad was ook nog heel. Blijkbaar heeft ze heel rustig staan wachten tot iemand haar kwam bevrijden. (gelukkig maar, want wil niet weten hoe het af had kunnen lopen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 09:56

Zammie schreef:
Elfenor, het kan best ZE zijn hoor. De mijne begon het 1e jaar pas in aug/sept. te schuren. Kun je niet een ander middel uitproberen? Die je wat vaker op kunt smeren? En natuurlijk af en toe even wassen met een speciale shampoo.
Tips van ellepel lijken mij ook goed en zou ik in jouw geval ook proberen voor elkaar te krijgen...

Die van mij pas eind oktober het eerste jaar :oo

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:59

deedee19 schreef:
Met haar borst heeft ze dus tegen de draad aan staan duwen. Blijkbaar is de sluiting losgesprongen en om de draad heen gekomen en weer dicht geklikt (ja vraag mijn niet hoe het kan!) en daar stond ze dan.

Hoe heb je de gesp? Met de te openen kant naar buiten? Mijn gespen kunnen alleen maar met de te openen kant naar de borst toe, daar kan onmogelijk iets tussen gaan zitten. Maar ik heb begrepen dat er ook RSIH met draaibare gespen zijn!?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:22

ik was vandaag voor het eerst in 5 dagen bij Wisse en zijn manen zaten toch behoorlijk warrig. Heb het idee dat het toch ook erg warm is zo met deze hitte. Gisteren alleen even afgespoeld in de middag om wat verkoeling te geven, deken ook natgespoten.
Vandaag even kort gereden, daarna gewassen met teershampoo (manen en staart) en vervolgens zn manen maar weer in sportcoupe geknipt. Normaal mag ik er nooit aanzitten maar meneer had zoveel te zien (ponykamp op de manege) dat ik rustig mn gang kon gaan :D
Zal ook wel wat minder warm zijn nu, met korte manen :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:45

Onze merrie heeft ook jeuk met de deken op, maar wel minder.
Maar op plekken waar geen deken zit komen toch altijd weer wat open plekken, vorig jaar op haar voorbovenbenen, nu zijn die bedekt dus krijgt ze het op haar achterbenen...das dan nog waar die vliegjes wel bij kunnen, wat een ellende met die beessies..... :(
Opisop, wij gaan de manen echt niet eraf halen, heeft ze eindelijk wat! :oo
Wij doen gewoon vlechten, dat is toch ook niet zo warm. ;)
Vroeger deed ik mijn paard wel altijd helemaal kort (hanekam :D ), omdat die echt verschrikkelijk dikke manen had!
Was ook best stoer!
@deedee19, als je er stroom op had zitten was het niet gebeurd, draad zónder stroom is altijd gevaarlijk want dan kunnen ze gaan stunten, normaal raken ze de draad niet aan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:49

ja ligt ook aan het ras van je paard natuurlijk, bij mijn haf liet ik ze ook wel lang. Maar als ik ze bij Wisse laat groeien dan lijkt t straks net een tinker ipv een 'sportpaardje' dus zn manen moeten wel bij hem passen ;)

Heb geen foto's gemaakt vandaag, maar zo waren zijn manen vorig jaar qua lengte en nu dus ongeveer weer;

Afbeelding

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:48

Elfenor schreef:
_CS_ schreef:

Waarom niet dan? :) Houd de huid toch vettig en 'dikker' zodat de mugjes minder kunnen steken?

Omdat de olie de huid verstikt, met nog meer problemen dan voorheen.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:21

Hey Dames ben weer online
vorrig jaar ( sommigen kennen me nog van de cojosololie_)
Die werkte voor mijn tinker goed maar moest hem naast 24u weidegang 2x pd bijvoeren om de olie toe te dienen niet handig

hij was levensgevaarlijk door de jeuk sloeg ons letterlijk de wei uit twijfelden zelfs hem weg te doen

Hij had niks om te schuren maar deed dat op de grond had voorheen heeeel lange tinkermanen in juli waren ze helemaal af idem met zijn dikke lange staart

ondanks dat ik tevreden was met cojosol wilde ik dit jaar toch niet geven is ook prijzig 55 euro voor 21 dagen

ik kwam viavia 2 jaar geleden met een vrouw uit duitsland ( inmiddels een vriendin) ze doed diercommunicaite en heeft mij toendertijd met mijn honden geholpen dmv communicatie
moet eerlijk bekennen ben zo een van eerst zien dan geloven maar stond versteld van wat ze van mijn honden ( telepatisch ) doorkreeg ( vergelijk met derrek ogilvie_)
doet ook homeopathie voor dieren
Met haar sprak ik in februari (mijn oudste hond van 12 was ziek en DA wisten niet wat er was)

ik heb toen met Haar adje mijn tinker besproken ze maakte zelf een of ander natuurlijk middel c.a 10 euro geloof ik per 0,5 liter dit moest ik gedurende een paar dagen over de manenkam ruggengraat en staartwortel insprayen en inmaseren in principe hoefde dit maar 3 dagen ik heb het na 2 weken nogmaals 3 dagen gedaan en erna niet meer ik heb nog iets over van de spray en echt sla me dood wat erin zit ( geen afgelopen olie of zooi in elk geval) maar het werkt zijn manen zijn inmiddels gega gegroeid en zijn staart ook
meneer zit niet meer op zijn kont om te schuren en is rustig als we de wei inkomen, heeft nergens meer last van
een vriendin heeft het ook geprobeerd haar tinker werd gek vd jeuk heeft het verl week gekocht en je rad het hij loopt zonder deken en is schuurvrij
ze heeft een ijslander met ernstig exceem geholpen.
mocht een van jullie interesse hebben ik kan de wesite mailen
wel moet je duits typen want nederl kan ze niet en ze woont over de grens in limburg
stuur me een pb als je meer info wilt
desnoods kan ik het vanuit hier verzenden mocht het nosig zijn

het is geen olieachtig of vettig spul wat je opspuit ziet uit als melk en ruikt naar citronella