[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:27

GH: In ieder geval 1x per dag de deken er af en alle haren weghalen, er zitten aan de binnenkant van de deken ook haren, die moet je er ook afhalen. :) Mijn paard heeft ook een dikke vacht, en ik poets haar gewoon 1x op een dag! :)

Pff, wat een hoop vliegen vandaag! :oo
Morgen 15 graden!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:57

ik heb de meter op 18 graden zien staan om half 4 vanmiddag in tilburg (station) :)
kwam op stal, en nog geen gezwiep, heerlijke rust :) dus hij staat nog kaal :)

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:06

GuusHinnik schreef:
Ja goed poetsen doe ik al, maar hij heeft zo ontzettend veel vacht.
En ja scheren, hij staat zomer en winter 24/7 buiten. Dan vind ik scheren weer geen goed idee, omdat hij dan ook weer met een deken moet staan.
Het blijft lastig

weet niet of je de deken al op hebt maar mijn ervaring is wel als ze de deken op hebben is die teddy vacht er sneller uit dan als je als maar blijft poetsen.. ik heb de deken gisteren opgedaan en de heel deken vandaag met een bezem:$ uitgeveegd haha zoveel haar als erin zat. ze is nu al flink op de helft met die vacht :) gelukkig

verder een keer per dag af ofz even borstel erover dan zijn ze hun haar zo kwijt

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:39

Hier de deken even gepast vanmiddag..arm paard, ben nog geen 15 minuten bezig geweest met paqssen, op maat maken en verstellen etcetc en toen ik hem afdeed liepen de straaltjes over dr borst..
Ik borstel me rot, 2 maal daags, drainage compositum, trias omega, en het verharen begint nu pas..en die deken moet echt vd week om vermoed ik/
Hier overigens ook nog geen jeuk of zwiepen met de straat.althans mn eczemer niet, de anderen wel?!

eef_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:47

hallo allemaal, wat vroeg allemaal die dekens ik heb nog nergens last van ik heb al wel vliegjes gezien daarom 2 keer per dag lekker in spuiten met veerust. en morgen even lekker wassen met tea tree om de beestjes op afstand te houden. ik ga dit jaar proberen mijn pony blood te houden al die rot dekens. en gewoon lekker kruiden erin en dan gaat alles goed komen. ps veerust werkt zeer goed! eigenlijk voor koeien mar is echt aan te raden zeker goedkoper als al die stomme vliegenspray! heb ook nooit last van vliegen in de bossen:P haha en het ruikt nog lekker ook. maar al paarden die last hebben van eczeem dan?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 23:03

eef_007 schreef:
hallo allemaal, wat vroeg allemaal die dekens ik heb nog nergens last van ik heb al wel vliegjes gezien daarom 2 keer per dag lekker in spuiten met veerust. en morgen even lekker wassen met tea tree om de beestjes op afstand te houden. ik ga dit jaar proberen mijn pony blood te houden al die rot dekens. en gewoon lekker kruiden erin en dan gaat alles goed komen. ps veerust werkt zeer goed! eigenlijk voor koeien mar is echt aan te raden zeker goedkoper als al die stomme vliegenspray! heb ook nooit last van vliegen in de bossen:P haha en het ruikt nog lekker ook. maar al paarden die last hebben van eczeem dan?

Maar heeft je paard eczeem of niet, want ik denk dat er wel verschil in zit, in last van vliegen hebben of zomer eczeem.
Ik kan wel wachen met de deken maar als ze eenmaal echt jeuk hebben hoef je bijna geen deken meer op te doen want dan is hij zo kapot.
Verder zal het ook wel schelen per gebied in nederland , het ene gebied moet mischien eerder de deken op dan de andere.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 23:10

Amy77 schreef:
Hier overigens ook nog geen jeuk of zwiepen met de straat.althans mn eczemer niet, de anderen wel?!

Hier nog geen geschuur van Dunla (doet een heel voorzichtige en kleine *\o/* ).
Ze krijgt op dit moment drainage compositum en ik ben de 100% etherische knoflook-olie aan het opbouwen. Verder wassen we haar grondig om de 2-3 weken. Vliegjes zijn er hier ook al genoeg dus ik ben erg benieuwd hoe Dunla zich gaat houden de komende dagen.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 08:03

eef_007 schreef:

als je er niks van af weet reageer dan ook niet..
Onze paarden hebben geen last van gewone mugjes of dazen maar een ander soort mugje die is de boosdoener en onze paarden schuren zich helemaal naar de maan als we geen deken op doen !
als jou paard echt eczeem heeft hou je het niet zonder een deken !

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 08:05

Amy77 schreef:
Hier de deken even gepast vanmiddag..arm paard, ben nog geen 15 minuten bezig geweest met paqssen, op maat maken en verstellen etcetc en toen ik hem afdeed liepen de straaltjes over dr borst..
Ik borstel me rot, 2 maal daags, drainage compositum, trias omega, en het verharen begint nu pas..en die deken moet echt vd week om vermoed ik/

als je de deken op laat is de kans dat hij ineens heel veel haren gaat loslaten.. omdat hij het warm heeft wil hij die haren kwijt en door schuren over lichaam van de deken in lichte mate maar ja hij loopt dus dan beweegt de deken..
Haalt de deken de haren ook los, bij mijn pony liggen ze dan vaak in de buikvlap zakt allemaal omlaag.

arno_en_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 08:44

Hier is het dekenseizoen ook al begonnen. Nam geen risico's, heb hem gisteren gewassen en nadien het deken erop gelegd. Tijdens het rijden buiten begon hij regelmatig al naar zijn buik te stampen, ook wanneer hij in de wei stond, toch een teken dat er iets rondvliegt !

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 08:56

Vandaag wordt ons nieuwe paard gebracht *\o/*
Een prachtige en zeer lieve bonte hengst. (itp topic zal zeker volgen deze week :) )
Hij heeft vorig jaar, toen hij twee was, bij de eigenaar lopen schuren voor het eerst.
Heeft daar eczeemdekens/vliegendekens met hals opgehad, maar als jonge hengst veel kapot gemaakt in de kudde.
Ik heb over drie weken een afspraak staan met de dierenarts voor castratie, omdat ik geen interesse heb in een hengst.
Nu leek het mij, dat hormonen ook veel invloed hebben op eczeem en hoopte ik dat catrsatie gunstiger zou zijn voor zijn eczeem. Ik lees echter op internet verhalen van mensen dat na castratie ineens zomereczeem begon bij hun paard.
als dat zo is, zou het bij hem dus nog erger worden door deze ingreep!
Nu zit ik dus even te twijfelen wat ik er aan kan doen.
Hengst laten is geen optie, maar zijn er dingen die ik kan doen om te zorgen dat hij hier minder last van zal hebben, dus inwendig iets geven zodat hij er goed op voorbereid is?
Deze week haal ik drainage compositum en allergitum, dat heeft bij onze welsh vorig jaar zeer goed geholpen.
Maar voor dit specifieke probleem, dus echt ivm de castratie (en enting?) wat kan ik daar het beste aan doen?

Heb zojuist onze welsh ook zijn eczeemdeken opgedaan. We hebben ze maandag weer thuisgebracht, waar hij overwinterde werden al zijn dekens gemold dus kon het risico niet lopen. Maar vanaf vandaag de deken mooi weer op!

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 10:23

Mischa staat (weer) kaal :D
Even iets anders, is zomereczeem erfelijk?

eef_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 13:43

koetjeboe schreef:
eef_007 schreef:

Maar heeft je paard eczeem of niet, want ik denk dat er wel verschil in zit, in last van vliegen hebben of zomer eczeem.
Ik kan wel wachen met de deken maar als ze eenmaal echt jeuk hebben hoef je bijna geen deken meer op te doen want dan is hij zo kapot.
Verder zal het ook wel schelen per gebied in nederland , het ene gebied moet mischien eerder de deken op dan de andere.

hij heeft echt zomereczeem maar omdat het van binnenuit komt en veerust heel goed helpt tegen de vliegjes en natuurlijk goed wassen vinden ze mijn pony niet aantrekkelijk en ga ik het heel goed tegen als die gaat schuren krijgt die gewoon deken op net als vorig jaar groetjs eef

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 15:31

Gisteren het eerste gaatje in mijn merrie's spiksplinternieuwe Boett deken gesignaleerd... -O-

Gelukkig door een 'hapje' van een weidegenoot, en niet door schuren. Maar toch wel erg balen, zo aan het begin van 't seizoen!

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 15:59

Mischa4ever schreef:
Mischa staat (weer) kaal :D
Even iets anders, is zomereczeem erfelijk?

Onderzoekers vermoeden inderdaad dat zomereczeem erfelijk is.
Zelf ken ik ook iemand die fokte met twee pony's met zomereczeem, de veulens hadden echt allemaal zomereczeem. Zelf hebben wij een shetje met lichte zomereczeem, haar dochter heeft nergens last van ;)

Vandaag voor het eerst de deken opgedaan. Jammer hoor, hij stond zo te genieten in zijn blootje, en ik genoot daar ook weer van :D Maar er vliegt hier al zoveel aan insecten, en vond hem iets te kriebelig worden aan zijn manenkam bij zijn schoft, dus deken op. ;)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:05

Er wordt wel vermoed dat het erfelijk is, maar dit is nog niet officieel vast gesteld.

Wel ken ik van een bepaalde hengst meerdere nakomelingen en die hebben allemaal last van zomereczeem...

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:16

toch is meer en deel nakomenlingen van eczeem paarden groter dan dat er geen eczeem paarden uitkomen, dus vind ik het een te groot risico om te gaan fokken met een eczeem vader of moeder..

Amerigov

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:34

ikenindi schreef:
ik heb weer een mail gehad over dat onderzoek naar de hippo exzema. of ik weer mee wilde doen. heb een mail teruggestuurd dat ik mee wil doen, maar dat ik eerst wilde weten of er lactose in zit weer. ik kreeg vandaag mail terug, en dat zit er dus gewoon weer in (nog steeds is beter gezegd).

Hiya,

Naar wie heb jij die mail gestuurd om te vragen of er lactose inzit? Ik heb navraag gedaan bij WSH en die gaf aan dat ze de lactose eruit hadden gehaald.

Amerigov

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:06

nou op hoop van zegen, ap staat in zijn blootje.
vind dat hij wel even mag genieten van de wind door zijn haren, en nu maar afwachten hoe het gaat

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:08

Even een vraagje hoe jullie dit evt. doen:
Saar is nog niet ingereden, dus we wandelen veel. Vanmiddag heb ik haar eerst lekker geborsteld en ben ik gaan wandelen (tussen ca. 12u&2u). Dan laat ik de deken af, kan dat ding ook even uitwaaien (eh, ja..), smeer haar in met vliegenverjager en neem haar dus bloot mee.
Houden jullie dan de deken op, of laten jullie je paardje ook even 'bloot'?
Heb t/m zaterdag even geen internet, dus kan zijn dat ik even niet reageer/bedank ;-)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:09

Heb een Sweet Itch besteld in Engeland, ben benieuwd wanneer hij binnen komt. Heb in tussentijd wel een buzz off en een halsdeken van ivanhoe...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:48

mienemuis:
als ik ga rijden gaat ap ook bloot hoor, en ik zet hem ook zo wel es even zonder deken in de weide.
ik heb het idee dat dat wel even moet kunnen

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:57

Ellepel dank je! Tja, het zijn allemaal van die lastige vragen, met zons op&ondergang ben je extra alert, maar gedurende de dag..
Blij om te horen dat jij ook gewoon even 'bloot' gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:09

Mijn pony staat nu nog even zonder, moest nog even een gesp vervangen :j . Maar ze staat nu nog (ze gaan deze maand weer de wei op ) van 11 tot 3/4 uur in de buitebak en met schemer dus sowieso weer op stal.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:21

Nog mensen met ervaring met eczeem en catreren, zie mijn vraag hierboven ;)