Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:00

Leinearthur schreef:
wat geven jullie je paard/pony met cushing te eten? :)

Marstall Vito en zo veel mogelijk hooi.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:17

Afgelopen maandag was het een komen en gaan bij ons van dierenartsen. We hadden een dwergje met koliek. Dat ging fout. Ze is dinsdagmorgen tegen vier uur ingeslapen. Ze perste de darmen eruit. Dwergjes hebben uiterlijke kenmerken zoals te korte beentjes, gebitsafwijkingen etc. Maar ook binnenin kan het niet goed zijn. Dit diertje hebben we geerfd en de dame, waar ze van was, had haar gespalkt om de beentjes goed te krijgen .Ze kon eigenlijk best goed meekomen. Helaas was ze erg gevoelig voor koliek. Omdat het gebit niet goed was, ze had een enorme onderbeet, kon ze niet goed kauwen en verteren en had ze vaak verstoppingen, ondanks dat we haar slobber voerden.
Helaas is ze overleden. Aranka is maar drie jaar geworden.
Afbeelding
Sorry , ik weet dat het niet in dit topic hoort, maar omdat hier wel steeds dezelfde mensen posten schrijf ik het hier toch maar neer.

Maar omdat de dierenartsen er toch waren , hebben ze Jelke ook even weer bekeken. Ze zijn zo over hem te spreken! Hij krijgt 0,75mg pergolide en ziet er weer geweldig uit.

Hij krijgt trouwens niks anders dan gras overdag en hooi op stal 'snachts.En een broodje om z'n pilletje op te eten.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:24

haboshof schreef:
.

Sorry , ik weet dat het niet in dit topic hoort, maar omdat hier wel steeds dezelfde mensen posten schrijf ik het hier toch maar neer.

Sterkte, en ook al hoort dit misschien niet in dit topic dat neemt niet weg dat het verdrietig is om afscheid te moeten nemen van een paardje. Iedere oorzaak is verdrietig tenzij ouderdom.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 12:12

Haboshof: wat zielig dat Aranka het niet gered heeft. Zo te lezen hebben jullie zeker je best voor haar gedaan :(:)

Hoe komen jullie paarden door het haar heen? Willy had van de zomer weer echt wat meer stugger krulhaar :( dan hij in tijden gehad heeft. Nu hij gaat verharen wordt het weer korter 8-) Nog wel ernstig borstelen om die langere harde, gekrulde haren eruit te krijgen, maar gister en eergisteren kwam er toch superveel af. Daar ben ik dan wel weer tevreden over. Hij voelt zich verder wel fit, want loopt echt goed in draf bij het longeren op het moment.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:11

Beetje off topic maar in het kader van voedsel: kan ik iemand blij maken met een aangebroken zak Marstall Vito? Mijn pony vind het niet te eten en hij is nog voor meer dan een derde vol. Beetje zonde om weg te gooien. Als iemand het eens wil proberen en in de buurt van Utrecht is mag die hem meenemen.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:43

Saar4 schreef:
Beetje off topic maar in het kader van voedsel: kan ik iemand blij maken met een aangebroken zak Marstall Vito? Mijn pony vind het niet te eten en hij is nog voor meer dan een derde vol. Beetje zonde om weg te gooien. Als iemand het eens wil proberen en in de buurt van Utrecht is mag die hem meenemen.

Het is dat je zover weg woont anders had ik het zeker gewild! :j

corina430

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 01:08

Onze pony, 17 jaar, is al maanden hoefbevangen. Toen het begon had ze een mooie conditie. Terwille van de hoefbevangenheid hebben we haar toch een beetje laten afvallen. Na een behoorlijk lange periode ging het wat beter. Nadat ze bekapt is is het weer helemaal mis. We zijn daarna zelf op vakantie geweest. Toen we terugkwamen schrok ik me rot, ze was hormager. Maar nu lukt het mij maar niet om haar weer op een beetje een acceptabel gewicht te krijgen. Brokken voeren durf ik niet ivm de hoefbevangenheid. Hooi krijgt ze bijna onberkt. Likstenen (die in baksteen vorm), likt ze keer op keer binnen drie weken op. Ze zit ook niet mooi glad in haar haar. Dat zat ze vorig jaar ook al niet, en toen was ze de hele zomer sloom voor haar doen. D.a. kon toen niks vinden. In de winter ging het veel beter. Nu begon de ellende dus ook in het voorjaar. Ik heb niet het hele forum gelezen, maar wel een stukje, en daaruit begreep ik dat testen bij een pony die hoefbevangen is erg lastig is. Vinden jullie het waarschijnlijk dat ze cushing heeft ? We hebben haar nog maar sinds vorige voorjaar. Intussen (achteraf gehoord) weet ik dat ze bij de vorige eigenaar ook al een hele zomer hoefbevangen was geweest zonder dat ze de oorzaak konden vinden(!).
Daarna is ze toch weer goed opgeknapt want toen wij haar kochten zag ze er prachtig uit, had met haar hoeven geen moeite met haar amazone die op dat moment echt veel te groot (en te zwaar) voor haar was geworden, en samen reden ze op dat moment in de wedstrijden op L2 niveau.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:11

@ Corina ... dat is zo lastig te bepalen, het kan.
Maar de 1e pown van m'n zusje was ook chronisch bevangen, maar had geen Cushing. Die had waarschijnlijk een allergie voor 1 of ander bestanddeel in de dingen die ze at, maar ja ... vind maar eens precies welke dan -O-
De Friezen van m'n moeder zijn juist heel bevangengevoelig met de dracht, hormonenkwestie.
Peter is dan wel als Cushing patient gedianostiseerd .. maar niet met zo'n speciale test. Maar gewoon bepaalde waarden in het bloed, in combi met z'n uiterlijk en het aanslaan v/d pergolide heb ik daar zo vrede mee.
Hoewel die nu wss op een gegeven moment niet meer kan omdat z'n hoeven echt helemaal kapot zijn. En ik ben bang, dat dat echt niet zo heel lang meer duurt.

Peter is nu ook lastig op gewicht te houden. Eigenlijk proberen we er gewoon veel in te stoppen, hopen dat ie/ze goed hooi willen eten. Hij krijgt elke dag een slobbertje (de subli kruiden vind ie het lekkerst), als hij echt slecht is geef ik hem ook een bak zemelen. Verder krijgt ie lucerne en tussendoor beetje granen, haver en soms wat musli. Eigenlijk alles wat ie maar wil vreten als hij heel slecht is.
De pown van m'n zusje kreeg in haar slechte periodes (dat ze eigenlijk meer lag dan stond) ook vaak zemelen of een slobber met bijv. ook appels en wortels .. alles om ze maar aan het eten te krijgen/houden. En ze kreeg digesticur en lamicur, vooral de digesticur wilde ze in die periodes graag hebben ... heel apart, zal wel goed voor haar zijn dachten we dan. Want buiten de slechte periodes vond ze het niet zo lekker. Bij haar moesten we er dus wel om denken haar niet in het gras te zetten, geen kuil ... en je wilt zo graag wat extra's bijgeven in de vorm van lekker kruidenpoedertje oid ... maar daar werd ze accuut slecht van.
Eigenlijk kiepen we er dus veel dingen in die 'fout' zijn voor hoefbevangen paarden, we kijken gewoon naar hoe ze erop reageren ... en eten en drinken zullen ze toch moeten.
Je voelt je soms echt een verpleegster als ze een echt slechte periode hebben met steeds maar eten aanbieden, steeds emmer met water, ligplekken smeren, box droog en schoon proberen te houden ... vliegen proberen terug te dringen. Als ze daarna maar weer beter worden en als het nog draaglijk blijft ...

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:06

Mag ik even wat vragen. Het zal vast ergens in het topic staan, en ik ben al een beetje kriskras door de pagina's gegaan. Maar er staat zoveel, dat ik het niet kan vinden (er overheen lees, of net de verkeerde pagina open). Overigens erg leerzaam allemaal.

Moet je met Cushing ook de urine laten testen? Of is alleen een bloedtest afdoende? edit:
Gelijk nog maar even een vraagje erbij. Zijn voor cushing speciale testen nodig maw moet je dit vooraf bij een da aangeven. Of kan dat uit een standaard test gehaald worden?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:44

Bij de mijne is alleen een bloedtest gedaan, dex test, en die had de da gewoon bij zich want ik had geen afspraak gemaakt, maar had zo tussen door even gevraagd waardoor het kwam dat mijn paard zo dik in het haar zat (april) en toen haalde ze zo de test uit haar bus, dus denk dat ze die standaard bij zich hebben.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:48

@cynthiar, dank je voor je antwoord! Scheelt weer een 'zeur' belletje naar de dierenarts.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:58

geen dank

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:25

He Fargo, even over die haren. Indy deed het in het begin super. Zelf door het haar en ook best mooi haar in zijn eigen kleur. Maar begin augustus werd het toch weer lang en zweette hij veel. Ook een regenbui zorgde voor het bekende permanentje. Om hem niet teveel energie te laten verspillen aan verharen heb ik hem maar weer geschoren. Hij kan zijn energie beter verspillen aan zijn andere kwaaltjes. Hij ziet er nu ook weer uit om door een ringetje te halen. Glanst ook weer mooi. Maar zucht... het is wel een gedoe met die regendeken met dit heerlijke weer!

Edit: Ik was inderdaad ook een uur bezig om hem te poetsen en hem dan fatsoenlijk eruit te laten zien. En de haren wilde niet loslaten ondanks dat ze zo lang waren.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:56

Heb Illo weer van het land gehaald, hij staat weer lekker droog op stal. Heb hem gelijk weer helemaal geschoren, zijn haar was ook weer lang geworden, had hem 6 weken geleden nog een dekenmodel geschoren, maar dat zag je al bijna niet meer. De haren op zijn benen en aan de zijkant van zijn kont en billen groeien wel langzamer weer aan dan de rest, op zijn hals groeit het altijd het hardst, en ook zijn kaken,terwijl de rest van zijn hoofd wel meevalt.

corina430

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:25

Thanks Lappie Lap. Ik heb me ook al afgevraagd of het niet door een allergie komt die met de vliegen of de zon te maken heeft ofzo. Ik vind het namelijk wel erg apart dat ze juist in de lente begint en dan de hele zomer slecht is en weer opknapt als het herst wordt (ze krijgt al geen gras meer, loopt een paar uur per dag op het houtpad, dus aan het gras kan het niet liggen). Dat is dus al drie keer gebeurt (als ze tenminste deze herfst ook weer opknapt). Voorzover ik op dit topic gelezen heb gedijen paarden met cushing normaal gesproken niet verschillend op de wisselende seizoenen, toch ?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:52

Het schijnt dat in september en december de hormoonwaarde het hoogste is, dus die maanden zouden ze het slechts moeten zijn.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:09

corina, mijn shet is 34 en heeft (waarschijnlijk) al jaren cushing maar heeft pas sinds een jaar pergolide. Mijn shet is in de winter ook altijd beter. Ze loopt dan beter, is fitter en zit gewoon beter in haar vel. Er zijn meer paarden in dit topic die in de winter beter zijn.

Mijn shet is deze zomer hengstig geweest. en hoe! Haar stal was bijna 3 weken zeiknat en ze sloeg de hoefsmid letterlijk van haar af :o
Ongetwijfeld een gevolg van de pergolide.
Ik wist niet eens dat paarden op zo'n hoge leeftijd nog hengstig worden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:58

Sleeper schreef:
Mag ik even wat vragen. Het zal vast ergens in het topic staan, en ik ben al een beetje kriskras door de pagina's gegaan. Maar er staat zoveel, dat ik het niet kan vinden (er overheen lees, of net de verkeerde pagina open). Overigens erg leerzaam allemaal.

Moet je met Cushing ook de urine laten testen? Of is alleen een bloedtest afdoende? edit:
Gelijk nog maar even een vraagje erbij. Zijn voor cushing speciale testen nodig maw moet je dit vooraf bij een da aangeven. Of kan dat uit een standaard test gehaald worden?

Ze kunnen uit urine en bloed veel aflezen hoor (suiker waarden en cortisol uit urine meen ik). De dex test is wat minder veilig voor paarden die hoefbevangen zijn of zijn geweest of er gevoelig voor zijn. Dus niet zonder gevaar voor cushing paarden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:05

corina430 schreef:
Thanks Lappie Lap. Ik heb me ook al afgevraagd of het niet door een allergie komt die met de vliegen of de zon te maken heeft ofzo. Ik vind het namelijk wel erg apart dat ze juist in de lente begint en dan de hele zomer slecht is en weer opknapt als het herst wordt (ze krijgt al geen gras meer, loopt een paar uur per dag op het houtpad, dus aan het gras kan het niet liggen). Dat is dus al drie keer gebeurt (als ze tenminste deze herfst ook weer opknapt). Voorzover ik op dit topic gelezen heb gedijen paarden met cushing normaal gesproken niet verschillend op de wisselende seizoenen, toch ?

Zoals anderen al zeiden zijn paarden met cushing juist wel gevoelig voor de wisselende seizoenen. Er zijn er meerdere die juist in de zomer er slecht aan toe zijn. De onze doet het in de zomer goed, maar staat wel op een iets hoger dosis pergolide nu, omdat zijn haar dit jaar toch weer langer en met name krulleriger was geworden dan voorheen. Verder is hij gelukkig super fit.
Ik geef Willy trouwens nu af en toe een handje lijnzaadbrok (geef ik aan mijn luchtzuiger omdat maag daar rustiger van wordt) want is goed voor de vacht. Hij laat op het moment erg goed los ineens - of het wat met elkaar te maken heeft moet je maar weer afwachten, maar goed. Lijnzaad schijnt wel goed te zijn voor vacht en verharen in zijn algemeenheid. Vandaag maar een regendek opgegooid, het stormde zo en ben bang dat hij weer "uit" zijn verhaarbui valt en dat wil ik niet!!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:58

Peter is nu dus enorm slecht, heeft erg last van ontstekingen in z'n hoeven. Eigenlijk toch weer precies hetzelfde tijdstip in het jaar als de afgelopen 2/3 jaar (hoe lang sukkelen we ook alweer :o -O- ). Rond deze tijd een 2/3 jaar geleden is ie immers ook zomaar heeeel heeel slecht geworden met dat shaken, zweten, compleet vast zitten in het lichaam en niet kunnen lopen, slecht eten ... de cushing werd geconstateerd.
Als we doorgaan, dan wordt het nu eerst niet erg veel beter ...mss eind nov/begin dec. kleine opleving ... eind december heeel heeel slecht en dan plotseling tot half maart is die zo goed dat ie bijna weer kan galopperen om daarna weer wat te gaan sukkelen en rond deze tijd weer erg slecht te worden.

Peter hebben we ook wel aan de olie gehad, omega dan. Hadden we staan voor een ander, maar op een gegeven moment wil die z'n slobbertje dan niet meer .. en ik heb liever dat ie z'n slobbertje eet dan dat beetje olie :)

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:37

Indy had maandag ook in een keer weer een enorm dik been achter. Niets te zien, maar wel een flinke ontsteking en temperatuur verhoging. Het gaat nu wel weer beter door veel te stappen. Had hij vorig jaar ook. Van de een op de andere dag. En precies een week later weer. Hij heeft nu nog een beetje mok, maar aangezien het bovenin bij zijn hak zit vermoeden we dat het niet met de mok te maken heeft. Ook omdat hij hetzelfde vorig jaar had en toen ook geen mok had. Het blijft soms een raadsel... Kon hij maar praten ;(

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:05

hallo, kom mij ook even melden in dit topic. Ik heb sinds vrijdag een oude pony op stal gekregen met de ziekte van cushing. Een 27 jarige wels merrie. Ik vind haar aan de magere kant. Nu is dus mijn vraag wat kan ik haar het beste voeren zonder dat ze bevangen raakt. Want daar is ze dus heel gevoelig voor. Ze kreeg op de vorige stal alleen maar wat hooi. Ik heb totaal geen ervaring met deze ziekte dus graag advies.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:00

Toevallig zag ik gisteren een advertentie van nieuw voer van Havens, het heet Natural Balance, zit heel weinig suiker in, omega 3/6, extra vezel, spelt, waarvan ze zeggen dat er glucosamine inzit( is goed voor de gewrichten), knoflook en er zit geen haver in. Is gemaakt naar aanleiding van vraag naar voer met heel weinig suiker tegen de insuline resistentie. Er staat ook bij voor senioren. Dus lijkt mij wel geschikt voor cushing paarden.
Ik ga dinsdag een zak halen, dus zal wel vertellen hoe het bevalt.

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:57

waar kan je de marstal vito krijgen? ik woon zelf in huissen dat ligt in de buurt van arnhem.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:57

Hoi allemaal,

Ik geef 1mg pergolide per dag. En dan in de ochtend een halfje en s,avonds.Kan je ook 1 pil in 1x geven? Ik geef het eigenlijk zo om dat het best wel een zwaar medicijn is..