Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nicky_ schreef:Wie kan me iets vertellen over het behandelen van staart en maan-eczeem en hoe jullie dit behandelen?
Ik heb van iemand gehoord dat het beste een eczeemdeken is, maar is dit niet te warm in de zomer? En welke zou ik dan voor een haflinger het beste kunnen pakken en waar krijg ik ze?
Hoelang gaan ze mee?
Wie kan mij helpen? En is het nu al te laat om er voor dit jaar een op te leggen?
trisca schreef:Ik heb even in mijn verslag over zomereczeem van vorig jaar gedoken...
Bij meer info, kan je pm sturen![]()
Bij immunotherapie therapie wordt het allergeen waar het paard allergisch voor is regelmatig aan het immuunsysteem van het paard aangeboden. Deze therapie wordt wel hyposensibilisatie genoemd. Door het regelmatige contact van het immuunsysteem met het allergeen ontstaat er een tolerantie zodat de symptomen geassocieerd met de blootstelling aan het allergeen wordt verminderd.
Door de kleine hoeveelheden regelmatig toe te dienen treedt er immuundeviatie op. Dit wil zeggen dat er een verschuiving plaats vindt van de differentiatie van allergeenspecifieke Th2 naar Th1 cellen. De daling van Th2 houdt ook een daling van IgE in terwijl er meer IgG wordt aangemaakt. De IgG antistoffen die op deze manier ontstaan, zullen ervoor zorgen dat de IgE antistoffen niet meer kunnen binden aan de mestcel, waardoor er geen histamine meer vrijkomt.
De immunotherapie wordt voor paarden geleverd door immunopharn in Brussel. Vertegenwoordigster voor deze vorm van therapie is Inge de Schutters.
Als eerste wordt er bloed afgenomen bij het paard. Er kan getest worden voor verschillende allergieën. De testen zijn berust op IgE specifieke bindingen voor een allergeen.
Een test voor alleen de Culicoide vlieg is 13,39 € terwijl het andere onderzoek 170€ kost. Toch wordt er vanuit de firma geadviseerd om een compleet onderzoek te laten doen, omdat 50-80% van de paarden met zomereczeem daarnaast nog een andere allergie heeft.
De allergenen waar het paard positief voor is bevonden tijdens de bloedtest zijn de ingrediënten voor het vaccin. Het vaccin wordt per 10 geleverd met een tijdschema voor het inspuiten. De eerste kuur is een starterskuur waarbij je van 1x per week naar 1x per maand gaat. Daarna kan er 10 maanden gedaan worden met een kuur.
De kosten veranderen niet als de inhoud moet worden afgestemd op meerdere antigenen.
Het gebruik bij drachtige merries wordt afgeraden. Verder zijn er naast lichtte zwelling van de ingespoten plekken geen bijwerkingen bekend. Wel wordt aangeraden om deze kuur niet te gebruiken naast cortisonen omdat het middel dat het immuunsysteem niet kan beïnvloeden.
Lennox schreef:Nicky_ schreef:Wie kan me iets vertellen over het behandelen van staart en maan-eczeem en hoe jullie dit behandelen?
Ik heb van iemand gehoord dat het beste een eczeemdeken is, maar is dit niet te warm in de zomer? En welke zou ik dan voor een haflinger het beste kunnen pakken en waar krijg ik ze?
Hoelang gaan ze mee?
Wie kan mij helpen? En is het nu al te laat om er voor dit jaar een op te leggen?
Helaas zal niemand hier je de juiste behandeling voor je paard kunnen vertellen. Ieder paard reageert weer anders op alle verschillende medicijnen die ervoor zijn. Je zal dus moeten testen waar jouw paard het goed op doet. Vorig jaar was het bij de mijne goed onder controle te houden met allergitum (vanaf januari), een eczeemdeken, wassen van de huid om de dag met tea-treashampoo, teershampoo of betadineshampoo (die laatste bij wondjes) en na het wassen insmeren met bio huidolie van Leovet. En hij liep onder een eczeemdeken. Hoe lang de eczeemdeken mee gaat kan ik je niet vertellen. Die van mij heeft met een deken wel eens 3 seizoenen gedaan maar ook wel eens in een seizoen 2 dekens gebruikt. Heel verschillend dus. De eczeemdeken is van sneldrogende en ademende stof. Het is voor de paarden goed te doen 's zomers. Ik spuit hem als het heel warm is nog wel eens af met deken om zodat hij wat verkoeling heeft.
Lennox schreef:Ohw sorry, ik dacht jij met Palermo daar ook mee gestart was...
Madeliefjes schreef:Mijn pony heeft niet echt een hele dikke harde manenkam op het moment, eigenlijk best een zachte soepele. Maar het valt me wel op dat na het rijden de manenkam nog minder hard is idd. Typisch.
Loolapelooza schreef:Mijn moeder las vandaag toevallig op teletext dat er een onderzoek is gedaan naar allergieën bij honden, katten en paarden voor de mens.
Blijkt dat er heel veel dieren zijn die dezelfde symptomen vertonen als mensen die allergisch zijn voor dieren en dat die dieren dus allergisch zijn voor mensen.
Ik heb er nooit zo bij stil gestaan maar dat kan natuurlijk ook.
Misschien dat de echte zware eczemers die het hele jaar door last hebben werkelijk allergisch zijn voor hun baas?
Ik dacht het maar even te melden ik vond het wel een leuk weetje.