[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isegrim

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:30

De mok begint bij Finnegan weer wat erger te worden met dit vieze weer. Ik heb nu shampoo uit de VS besteld, niet die Malaseb want die is nauwelijks meer verkrijgbaar, maar een vergelijkbaar product (Mal A Ket van Dermapet). Hoop dat het gaat helpen. :)

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:42

Waarom niet van binnen uit behandelen?

Ik heb al een hele apotheek aan zalfjes aan de buiten kant gesmeerd.(maar de mok komt dan altijd terug!)
Dus ik ga nu vanbinnen uit behandelen met die mokthee(kruiden)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 16:46

Omdat het om een bacterie of schimmel gaat en die behandel je topicaal en niet van binnen. Die mokthee is homeopathische nonsens.

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:25

Ik ben in de eerste week bezig met de mokthee, dus ik hoop dat het wel helpt.

Heb jij die als eens gebruikt dan?
Ik dacht alleen positieve reactie's gelezen te hebben over het gebruik ervan..
Ik hoor het graag..

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:34

Nee, ik heb het niet gebruikt want ik laat me niet zo graag geld uit de zak kloppen. De ingrediënten zeggen mij genoeg. :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:37

Ik heb een zelfgemaakte mokzalf. prachtig spul, kun je nog 100 andere potjes voor kopen, zelfde resultaat krijg je niet ;)

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:42

Ik heb in 2008 gereageerd zie ik, en inmiddels nog steeds bezig met de mok (heb de hoop opgegeven enerzijds, anderzijds al zeker 1,5 onder controle)
iedere maand mocht mn paard weer op de antibiotica ivm een been wat richting einschuss ging, maarr al zeker 1,5 geen dierenarts meer nodig gehad..
weg is het niet, maar zeker onder controle en geen wondjes meer (puur korstjes)
ik smeer op recept van de dierenarts, Flammazine (brandwondenzalf), verkrijgbaar bij de mensenapotheek (als ik kom zeg ik gewoon de geb datum van mn paard die staat als mens opgevoerd in het systeem :+ ) werkt dus goed ter onderhoud!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:42

Ik maak het ook zelf (zwavelpoeder & uierzalf) maar dat houdt het onder controle, maar lost het niet op. Ik wil proberen om het echt weg te krijgen...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:01

Zit een stuk meer in dan enkel zwavelpoeder ;), wat er inzit weet ik ook niet allemaal, is in elk geval zo dat je het beter niet met blote handen aanbrengt. Maar het werkt.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:02

Maak jij dat zelf dan? Heb je een recept? Ben benieuwd wat er in zit dan. De mijne breng ik ook met handschoenen aan. :P

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:01

ik had ook zalf van de DA met AB erin, maar dat was echt agressief voor het tere huidje in de kootholte.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:41

miszlisanne schreef:
ik had ook zalf van de DA met AB erin, maar dat was echt agressief voor het tere huidje in de kootholte.

die gebruik ik ook, en na 2 keer behandelen en nacht op stal ziet het er erg rustig uit.

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:58

Ik gebruik sudocrem voor de mokwondjes, het bevalt me goed!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:32

Hier ben ik weer :D 1 winter overgeslaan, dus de winter daarvoor had mijn paard heel erge mok. Dikke benen, mok overal (achterbenen) en andere bacteriële infectie.
DA is toen een 3tal keer benen komen scheren en de te dikke korsten er komen afhalen. Heel de tijd gesmeerd met een ABzalf van DA. Niet heel erg veel geholpen helaas... Tegen het einde van de lente was het dan 'vanzelf' over (gestopt met smeren).

Nu heeft hij een heel lichte mokversie (in ieder geval, ivm vorige keer). Ik heb de antibioticazalf nog niet gehaald, wil hier liever even mee 'wachten'. Dacht dat het niet goed was te veel AB te gebruiken...
Heb nu een pot met teatree in. Heb benen 2x gewassen met Isobetadinezeep. Daarna ingesmeerd. Leek al iets beter. Vandaag met natte keukenrol een beetje vuil weggehaald, afgedroogd en weer ingesmeerd met Teatreezalf.

Helpt Teatree bij lichte mok? Of toch maar beter 'echte' mokzalf halen (al vind ik deze vaak niet helpen). Of toch maar weer ABzalf?

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:41

Heb dinsdag hydrocortiderm gekregen van de DA & gister haar benen gewassen met betadine shampoo en daarna dat spul erop gesmeerd. Als het goed is, krijgt ze dat 's ochtends ook opgesmeerd. 's middags en 's avonds doe ik het zelf.
Hoop dat het helpt! Mok loopt helemaal de pezen al op.

luukieluuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 02:05

Middeltje tegen mok: tandpasta (geen hete!!) hydrocortiderm is schadelijk... altijd handschoenen aan! Kun je onvruchtbaar van worden! Tandpasta droogt uit... en is niet schadelijk:)

oOoKellyoOo schreef:
ik vind zelf na veel uitproberen de blauwe spray en de acedermspray nog het beste

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 02:35

Ik ben met mijn haf verhuisd van stal en ineens was hij wat mokkerig op zijn achterbenen (ik denk door ander hooi/ omgeving):

- Benen scheren
- Goed met betadine wassen (losse korstjes verwijderen) en grondig maar voorzichtig afdrogen.
- De volgende dag weer met betadine wassen en daarna groene leem klei op de benen smeren.
- Volgende dag afspoelen en de rest van de korstjes vallen ook meteen eraf.

De klei zorgt ervoor dat de beestjes stikken die de mok maken.
De mok is nu weg!

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:34

luukieluuk schreef:
Middeltje tegen mok: tandpasta (geen hete!!) hydrocortiderm is schadelijk... altijd handschoenen aan! Kun je onvruchtbaar van worden! Tandpasta droogt uit... en is niet schadelijk

Heuh??? Hoe kom je daar nou bij dat je van hydrocortiderm onvruchtbaar kan worden??? :D

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:54

Mijn mokthee pakket was niet compleet. Ik zit dus nog steeds op de nalevering van de mokmouse te wachten!! (huppa.nl)

Ik heb bij de ruitersportzaak hier een pot gekocht op de dag dat ik met de mokthee ben begonnen.
Niet dat men later kan zeggen(als de mok niet weg gaat ect): ja maar je had ook de mokmouse erbij moeten gebruiken, dat doe ik dus!
Ik heb een tinker dus zalfjes smeer je zo weg tussen die sokken(dus een pot extra, die overigens goedkoper was) is niet zo erg.

De benen van Riccardo waren rustig voordat ik begon met de mokthee door de droogzetters.(1 doos per week ging er wel doorheen) maar dus geen mok of rap te zien. Zou ik stoppen met de droogzetters zou de mok direct terug komen, en omdat je dus zo niet eeuwig door kunt gaan heb ik voor de mokthee gekozen. Voor de droogzetters tijd had die dus vieze stinkende etterige mok, zo'n wanhopige mok waarvan je denkt als dit ooit nog maar goed komt?(maar nooit geen dikke benen gehad)

Ik gebruik nu 1 week mokthee(2 keer daags) en mokmouse(goed schoon en droog houden) De benen zitten nu onder de rap(roze huidje, witte schilfers) wat te verwachten was door het stoppen met de droogzetters.
Maar nu kan ik wel beter zien of het helpt ja of nee.
Voordat ik begon met de mokthee heb ik hem nog een sebasyl bad gegeven.(weken geleden heeft die dus een sebasyl kuur gehad)dus voor de zekerheid om mijten uit te sluiten..
aan de randen van zijn hoeven te zien stampt die wel(stukjes omgekruld en of afgebroken hoef)..De vraag is alleen is het van eventuele jeuk of van die vliegen die er dit jaar toch wel behoorlijk veel zijn!! En ook hele kleintjes zie je zelfs in de stallen rond hangen..Ik zie hem dus regelmatig boos worden tegen vliegen op zijn benen en stampt dan. Maar ja onder de mom van voorkomen is beter dan genezen toch maar een herhaling sebasyl bad. Wij kunnen immers met het blote oog die mijten niet zien zitten. (kan niet eens lezen zonder bril)dus laat staan mijten zien zitten.

Nog 1 week 2 keer daag tegemoed en dan 1 keer per dag(mits het goed gaat en niet erger word)..

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:41

het enige wat goed werkt..ent is ook nog eens gratis...is waddenzeewater

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:51

Heb zoekfunties gebruikt maar kom niks tegen. Wat kan je doen om mok te voorkomen behalve drooghouden? Mijn pony staat sinds gisteren buiten in een modderige paddock, ze zijn al bezig om dit beter te maken, maar bij de ingang en aan de randen is het helemaalkapot getrapt en is het erg nat.

Nu ben ik zo'n pietlut en wil ik weten wat je zou kunnen smeren om het te voorkomen. Vaseline? Zinkzalf?

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 08:56

Ik smeer de kootholtes op dit moment sochtends in met levertraanzalf en savonds met zinkzalf.
Gaat tot nu toe erg goed, bijna geen korstjes terwijl het erg nat is op t land nu
:)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:53

Ik ben nu bijna een week bezig met hydrocortiderm en de plekjes in de kootholte zijn zo goed als verdwenen, de plekjes op de pezen duren wat langer..
Gelukkig heeft paardje geen knalrode kootholtes meer en is niet meer pijnlijk. :)

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:02

Een mespuntje kaliumpergamonaat in water oplossen en dat op de plekken spuiten met een bloemenspuit. Werkt super!

Chanelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:47

mijn paard krijgt een dektomax injectie voor haar mok.
hoop dat ik de naam goed schrijf