[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 08:37

ellepel schreef:
tja weet je..grond heeft toch wel wat nodig he.
misschien toch es een bodemonderzoek laten doen?

Ik kan wel bodemonderzoek laten doen maar ik wil absoluut niet bemesten. Daar kan Niek niet tegen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:08

ligt er natuurlijk wel aan waarmee je bemest he.
er zijn zo veel evrschillende soorten mest.
hoe weet je dat niek daar niet tegen kan en waar kan hij dan niet tegen??

er is bijvoorbeeld ook zeeschelpenkalk,.
Citaat:
bodem optimaal moeten zijn. Dat kan door te bekalken met landbouwkalk of zeeschelpenkalk. Het grote voordeel van zeeschelpenkalk ten opzichte van landbouwkalk is de samenstelling. In zeeschelpenkalk zitten alle essentiële sporenelementen, zoals koper, ijzer, mangaan, magnesium, zink, natrium, selenium, jodium, fluor, chloor, sulfaat en het zeer belangrijke element cobalt. Cobalt is noodzakelijk voor de vorming van vitamine B12. Deze vitamine is van levensbelang voor de luchtstikstofbindende bacteriën Lactis acidophiles (melkzuurbacteriën) en de Azotobacter (knolletjesbacteriën). Uit Deens onderzoek blijkt zeeschelpenkalk bovendien twaalf keer langer te werken dan landbouwkalk. In combinatie met kleimineralen en goed gecomposteerde compost zorgt zeeschelpenkalk voor een weelderige gewasgroei.

volgens mij gebruikt henny_w die,anders stuur je haar een berichtje?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:31

ellepel schreef:
ligt er natuurlijk wel aan waarmee je bemest he.
er zijn zo veel evrschillende soorten mest.
hoe weet je dat niek daar niet tegen kan en waar kan hij dan niet tegen??

er is bijvoorbeeld ook zeeschelpenkalk,.
Citaat:
bodem optimaal moeten zijn. Dat kan door te bekalken met landbouwkalk of zeeschelpenkalk. Het grote voordeel van zeeschelpenkalk ten opzichte van landbouwkalk is de samenstelling. In zeeschelpenkalk zitten alle essentiële sporenelementen, zoals koper, ijzer, mangaan, magnesium, zink, natrium, selenium, jodium, fluor, chloor, sulfaat en het zeer belangrijke element cobalt. Cobalt is noodzakelijk voor de vorming van vitamine B12. Deze vitamine is van levensbelang voor de luchtstikstofbindende bacteriën Lactis acidophiles (melkzuurbacteriën) en de Azotobacter (knolletjesbacteriën). Uit Deens onderzoek blijkt zeeschelpenkalk bovendien twaalf keer langer te werken dan landbouwkalk. In combinatie met kleimineralen en goed gecomposteerde compost zorgt zeeschelpenkalk voor een weelderige gewasgroei.

volgens mij gebruikt henny_w die,anders stuur je haar een berichtje?

Dat klinkt wel goed!
Als ik denk aan bemesten dan denk ik aan iets heel anders dan aan het bovenstaande Knipoog
Zal me er eens in verdiepen. Bedankt!

Sandraah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:08

mischien beetje domme vraag maar zou niet weten wat het is?
zou iemand het mischien beetje uit kunnen leggen ofz?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 07:45

_ulivi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 08:47

ik moet eerlijk zeggen dat ik het tpoic niet helemaal door heb genomen, maar ik wilde toch graag even jullie mening hebben over mijn paard, aangezien jullie hier wat meer ervaring mee hebben!

ik ben vorig najaar begonnen met het inrijden van een toen 6-jarige merrie, ging niet helemaal zonder slag en stoot maar na een flinke tussenstop (zwaar gekneusde bekken na rodeo van haar) zijn we nu dan eindelijk op de goeie weg, maar nu lopen we tegen het volgende probleem aan.. sinds ongeveer een maand blijft ze maar met haar hoofd schudden, tijdens het longeren/rijden is er tijdens het stappen eigenlijk niet heel veel aan de hand, maar vooral tijdens het draven blijft ze haar hoofd op en neer schudden, zo erg dat normaal rijden amper mogelijk is, ook is ze veel aan het flemen als ik haar longeer of rijd en af en toe vallen we bijna om omdat ze haar neus steeds aan haar voorbeen wil schuren!
ik heb haar gebit al na laten kijken, en het zadel ligt ook goed, en toen zag ik ineens dit topic hier.. en vroeg me af of dit misschien de reden kan zijn van haar gedrag!?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:03

Loopt ze ook in de wei te schudden en briesen etc of alleen tijdens het rijden of longeren ?

_ulivi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:19

in de wei ook wel iets, maar veel minder!
ik sta natuurlijk ook niet dag en nacht bij het weiland te kijken dus durf ook niet precies te zeggen hoeveel.

jen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:09

hier nog iemand Lachen heb ook niet de 126 pagina's doorgelezen eerlijk gezegd Bloos wel wat pagina's maar ben nog geen voorbeeld tegengekomen wat helemaal aansluit. misschien dat jullie er iets van kunnen maken ...

De 8-jarige merrie die ik rijd is sinds kort ook erg aan het schudden/gooien/slaan met r hoofd onder het rijden. Met naar de wei brengen bijv. doet ze het af en toe (ze heeft daar een soort van masker op dat eigenlijk alles bedekt.. ogen,oren, neus ) en in de wei eigenlijk nauwelijks.
Met rijden daarintegen wel. de eerste paar rondjes losstappen is er nog niets aan de hand .. daarna begint het. Eerder gooide ze af en toe het hoofd in de lucht maar niets om je verder zorgen over te maken. Nu "slaat" en knikt ze echt zeg maar. En ook constant. Gister heb ik dr wat doorgepakt om te kijken hoe ze daarop reageerde en op een gegeven moment deed ze het stukken minder maar het bleef wel. Met uitstappen deed ze het juist weer heel extreem. Neuskapje/netje had ik al. Gister ook geprobeerd met een oog/oor masker + neusnetje maar geen verandering helaas. ze doet het in elke gang trouwens alleen met halthouden niet.

Tanden zijn een maandje geleden nagekeken. Tuig past goed enz. enz.

iemand enig idee wat ik nog meer kan proberen ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:04

laat een veearts in elk geval het paard goed nakijken, zeker ook oren,ogen.
rug,echt het hele paard.
eventueel fysio of osteopaat erbij halen
ook je tuig na kijken of alles wel goed past.

rijtechnisch ook heeeeeeeeel kritisch naar jezelf kijken, daar kan het ook van komen.
ga rijden met een neusnetje en kijk of het dan beter gaat.
als je paard hooi krijgt dat vanaf nu gaan natmaken tegen eventueel stof.

ehhh even denken hoor,wat kun je nog maar doen?

hoed en dagboek bij waarin je opschrijft wanneer er meer of minder geschgud word,soms kun je dan toch een patroon ontdekken en dan kan soms een oplossing heel dichtbij zijn...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:48

Zeker als je paard alleen schudt met rijden en/of longeren en niet op de wei, is de kans dat het hooikoorts of iets dergelijks is klein.
Dat zie je echt op de wei ook zo hoor ---. oa veel briesen, neus afdoen aan de benen, mega veel jeuk ( dus iedereen als schuurpaal gebruiken ), neusuitvloeiing, traanogen.

_ulivi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:56

vanmiddag is even goed opgelet hoe ze op de wei was, maar dan schud ze ook.. tijdens het rijden is het gewoon niet meer te doen, ze blijft slaan, schudden enzo met haar hoofd, toen ik er aan de hand aant uitstappen was dook ze steeds met er neus tegen mn arm aan om te 'schuren' en ze briest veel.
heb bij de paardendrogist zo'n pollennetje besteld om hem een week te proberen, hoop eigenlijk dat dit ook daadwerkelijk is wat ze heeft, anders zou ik echt niet meer weten wat ik er mee aan moet!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:15

Hooikoorts is ook heel moeilijk te behandelen helaas.
Je hebt oa pollen extra veterinair voor paarden en josefien hier op Bokt kan speciale druppels maken ( geen idee of dat helpt ).
Of anders homeopatische medicijnen voor mensen --> oa pollinosan, luffeel. Echinacea om de weerstand te verhogen.
Ik kwam laatst hooyfree tegen ( 2 verschillende middelen in 1 )

jen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 23:30

hmm nou ik zet dr morgenochtend zelf in de wei en zal ook eens gaan observeren Lachen sta namelijk ook nooit hele dagen te kijken maar als ik af en toe een blik werp is ze meestal aan het eten...

tuig, tanden ed zijn in orde.... kan eventueel wel nog vragen of ze verder lichamelijk nagekeken kan worden. Ga iig morgen ook even proberen met het masker te rijden die ze in de wei ook om heeft... misschien dat het iets van zonneallergie is wat dat masker juist wel tegenhoud. Kan het allicht proberen nietwaar ? Lachen

(ze is trouwens met rijden ook heel de tijd aan het proesten en proberen te schuren aan dr benen zodra ik even halthoud .. vandaar dat ik ook wel wat meer neigde naar de pollenallergie )

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:34

Kan het niet zijn dat er bij de bak andere bomen of soorten gras staan dan in de wei? (het is maar een idee, maar je zou er eens naar kunnen kijken) Ze kunnen namelijk ook gevoelig zijn voor bijvoorbeeld berkenbomen....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:01

klopt, appie is allergisch voor de hazelaar.
op deze stalling staan ze niet rondom de wei dus dat scheelt weer.
scheelt voor de meeste paarden wel vaak als je ze op een open weide kan zetten zonder bomen er omheen

jen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:47

nee ook al aan gedacht .... er staat één boom en deze staat tussen bak en wei in. Die grenzen aan elkaar dus dat kan het ook niet zijn denk ik

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:31

Hallo, sinds dit weideseizoen lijkt mijn paard ook last te hebben van pollen. Als ik hem van de wei afhaal dan slaat hij met zijn hoofd, net alsof ie gestoken wordt. Schuurt constant met zijn neus en lippen langs zijn benen en langs mij. Lijkt heel erge jeuk te hebben. Er komt zeg maar water uit zijn neus en om de haverklap geeft ie een tik met zijn hoofd zeg maar. Zou dit headshaking/Pollen allergie kunnen zijn? hij is trouwens 23.

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:12

Ja hoogstwaarschijnlijk wel, pollenallergie. De mijne heeft precies dezelfde symptomen.....al lijkt het nu iets minder te worden, dat kan aan het weer liggen maar ook aan de soorten pollen waarvoor hij eventueel allergisch is.

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 09:54

Ben benieuwd hoe het met jullie paardjes gaat!

Bij mijn paard lijkt het allemaal minder te worden (geen idee of het door de medicijnen of de tijd vh jaar komt)......

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:30

Heb afgelopen week op de kliniek de tip gekregen om vaseline in zijn neusgaten te smeren voor hij het land op gaat en een pollennetje om te doen. Moet zeggen hij reageert er super op. Bij mijn paard is het waarschijnlijk een combinatie van pollenallergie en lichtovergevoeligheid.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:21

Viper03 schreef:
Ben benieuwd hoe het met jullie paardjes gaat!

Bij mijn paard lijkt het allemaal minder te worden (geen idee of het door de medicijnen of de tijd vh jaar komt)......

Met Niek gaat het nog steeds goed v.w.b. het hoofdschudden Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:42

ja met ap ook, ben alleen gestopt met die luchtwegcompositum en nu heeft hij na arbeid toch weer een dikke witte neus

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:08

ellepel schreef:
ja met ap ook, ben alleen gestopt met die luchtwegcompositum en nu heeft hij na arbeid toch weer een dikke witte neus

En hoe lang het je het gegeven? Is het wel minder geworden dan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:40

ik heb het 3 weken gegeven en toe leek het beter te gaan, de witte afscheiding was weg, wel nog waterig,maar dat lijkt me normaal.
dus ik denk van dan ga ik stoppen om te kijken of het ook terugkomt.
en dat is dus ook zo, 1 neusgat,de linker.
volgens mij is dat wel vergelijkbaar met bronchitis achtige verschijnselen toch?

eigenlijk zou ik hem even moeten laten nakijken of hij wat aan zijn voorste luchtwegen heeft.
maar zit er wat geld betreft even doorheen met hem....